Palstalta kokemuksia lukeneena päätin sokkona vaihtaa Galantin TPS:n. Paskat sillä ollut mitään vaikutusta. Minulla on nyt tuossa käyttämätön ilmeisen hyvin toimiva alkuperäinen TPS, joka on kaiketi vielä uudempaa mallia (MD628204).
Harrille vähän vertailupohjaa mittauksia varten.
Alkuperäinen vs. uusi TPS (kohm):
1-2 2,12-0,07 2,53-0,08
1-3 2,05 2,41
1-4 0,08-2,19 0,33-2,49
2-3 0,06-2,17 0,29-2,48
2-4 2,18 2,66
3-4 2,12-0,10 2,53-0,10
Potentiometrin vaihtelualueella ei tietenkään suvaita katkoksia tai vastuksen yllättävää hyppimistä.
TPS:n asento säädetään painamalla kaasuläppä käsin täysin kiinni. MUT II:lla katsotaan TPS:n molempien kanavien ECU:lle antama jännite, jossa on kyllä kohtuullisesti toleranssia. Säätö onnistunee kotikonstein mittaamalla molempien kanavien vastukset kaasuläppä suljettuna.
Sellainen mielenkiintoinen seikka vielä tuli ilmi tuota manuaalia selatessa: Sähköistä kaasuläppää varten on erillinen ohjausyksikkö ohjaamon puolella tulipellissä keskikonsolin kohdalla. Minä oletin, että ECU hoitaa tuon ohjauksenkin. Joku voisi kaivaa tuon mokkulan esille ja ihmetellä sen sielunelämää.
Esku, Mitenkäs tuo TPS uudistetaan, kun se on valettu epoksiin?