No niin, lauantai-illan ratoksi päätin purkaa vikakoodia pukkaavan gdi:n kaasuläppäkotelon. Yllätys oli melkoinen, kun läppäkotelon sisuksista löytyi vain pari kolme osaa: läpän akselin päässä oleva sylinterimäinen magneetti ja sitä ympäröivä ”levypakka” ja rautasydäminen käämi. (Odotin löytäväni hienoa elektroniikkaa transistoreineen päivineen, sekä läjän vaikeasti asennettavia jousia ja vietereitä jne.) En löytänyt läppiksestä varsinaista vikaa, mutta operaation sivutuotteena syntyi muutamia kysymyksiä, joita mietiskelin yön hiljaisina tunteina. Tuo mainitsemani levypakka on kelan rautasydämen jatko, jonka sisälle jää tämä kestomagneetti.
Muutamia sekalaisia havaintoja:
Kestomagneetti oli viimeisen päälle kiinni akselissa, jonka profiili oli muotoiltu magneettia varten. Havaintoni mukaan magneetti ei irtoa akselista kirveelläkään. (Tinaa ei näkynyt missään?). Samalla selvisi sekin, että läppää kestää käännellä mielin määrin puhdistusvaiheessa ilman että jokin hajoaisi. Eri juttu on se, että aiheuttaako läpän liikuttaminen induktiojännitteen toiseen suuntaan? Tämänhän voi eliminoida sillä, että irrottaa piuhat ennen puhdistusoperaatiota. Läpän liikettä vastustaa vain tuo akselin päässä oleva tehokas magneetti. Akseli oli jämäkästi paikoillaan ja molemmista päistään laakeroitu tiivisteiden kera.
Päällimmäisenä leijuu kysymys, että miten läppäkotelo voi mennä rikki? Minun vastaus tähän on, ettei mitenkään. ??? Ainoana mahdollisuutena näkisin kelan, joka periaatteessa voisi rikkoontua. Jos kela hajoaa, niin auto ei edes käynnistyne koska läppä ei liiku? Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin kestomagneettikaan ei voi mennä rikki? Laakerit olivat ok ja läppä liikkui kevyesti (tosin vasta rasvaamisen jälkeen!). Muita osia läppäkotelossa ei ole lukuun ottamatta akselin toisessa päässä olevaa asentotunnistinta ja itse akselia. Mielenkiintoinen havainto oli sekin, että kasausvaiheessa ”levypakan” asentaminen (magneettisuus) käänsi läppää hieman auki asentoon. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että hilun hinta timattitiskillä on n. 1500e.
Likainen syyttävä sormi osoittaa nyt asentotunnistimeen. Vikakoodin mukaan vika olisi kaasuläppäkotelossa, mutta voihan asentotunnistinkin olla rikki?
Nyt auto lähtee risteyksestä pehmeämmin, kuin aikaisemmin. Cruisella ajettaessa jo pitkään on häirinnyt nykivä meno. Nyt näin parin päivän ajon jälkeen tämäkin on korjaantunut. Lie vain rasvan puutetta??
Liitteenä kuva läppäkotelosta.
Edit: Läppäkotelosta löytyi numerosarja EAC65-001 ja 9706
Muutamia sekalaisia havaintoja:
Kestomagneetti oli viimeisen päälle kiinni akselissa, jonka profiili oli muotoiltu magneettia varten. Havaintoni mukaan magneetti ei irtoa akselista kirveelläkään. (Tinaa ei näkynyt missään?). Samalla selvisi sekin, että läppää kestää käännellä mielin määrin puhdistusvaiheessa ilman että jokin hajoaisi. Eri juttu on se, että aiheuttaako läpän liikuttaminen induktiojännitteen toiseen suuntaan? Tämänhän voi eliminoida sillä, että irrottaa piuhat ennen puhdistusoperaatiota. Läpän liikettä vastustaa vain tuo akselin päässä oleva tehokas magneetti. Akseli oli jämäkästi paikoillaan ja molemmista päistään laakeroitu tiivisteiden kera.
Päällimmäisenä leijuu kysymys, että miten läppäkotelo voi mennä rikki? Minun vastaus tähän on, ettei mitenkään. ??? Ainoana mahdollisuutena näkisin kelan, joka periaatteessa voisi rikkoontua. Jos kela hajoaa, niin auto ei edes käynnistyne koska läppä ei liiku? Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin kestomagneettikaan ei voi mennä rikki? Laakerit olivat ok ja läppä liikkui kevyesti (tosin vasta rasvaamisen jälkeen!). Muita osia läppäkotelossa ei ole lukuun ottamatta akselin toisessa päässä olevaa asentotunnistinta ja itse akselia. Mielenkiintoinen havainto oli sekin, että kasausvaiheessa ”levypakan” asentaminen (magneettisuus) käänsi läppää hieman auki asentoon. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että hilun hinta timattitiskillä on n. 1500e.
Likainen syyttävä sormi osoittaa nyt asentotunnistimeen. Vikakoodin mukaan vika olisi kaasuläppäkotelossa, mutta voihan asentotunnistinkin olla rikki?
Nyt auto lähtee risteyksestä pehmeämmin, kuin aikaisemmin. Cruisella ajettaessa jo pitkään on häirinnyt nykivä meno. Nyt näin parin päivän ajon jälkeen tämäkin on korjaantunut. Lie vain rasvan puutetta??
Liitteenä kuva läppäkotelosta.
Edit: Läppäkotelosta löytyi numerosarja EAC65-001 ja 9706