GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

Reino

New Member
Liittynyt
26 Elokuu 2007
No niin, lauantai-illan ratoksi päätin purkaa vikakoodia pukkaavan gdi:n kaasuläppäkotelon. Yllätys oli melkoinen, kun läppäkotelon sisuksista löytyi vain pari kolme osaa: läpän akselin päässä oleva sylinterimäinen magneetti ja sitä ympäröivä ”levypakka” ja rautasydäminen käämi. (Odotin löytäväni hienoa elektroniikkaa transistoreineen päivineen, sekä läjän vaikeasti asennettavia jousia ja vietereitä jne.) En löytänyt läppiksestä varsinaista vikaa, mutta operaation sivutuotteena syntyi muutamia kysymyksiä, joita mietiskelin yön hiljaisina tunteina. Tuo mainitsemani levypakka on kelan rautasydämen jatko, jonka sisälle jää tämä kestomagneetti.

Muutamia sekalaisia havaintoja:

Kestomagneetti oli viimeisen päälle kiinni akselissa, jonka profiili oli muotoiltu magneettia varten. Havaintoni mukaan magneetti ei irtoa akselista kirveelläkään. (Tinaa ei näkynyt missään?). Samalla selvisi sekin, että läppää kestää käännellä mielin määrin puhdistusvaiheessa ilman että jokin hajoaisi. Eri juttu on se, että aiheuttaako läpän liikuttaminen induktiojännitteen toiseen suuntaan? Tämänhän voi eliminoida sillä, että irrottaa piuhat ennen puhdistusoperaatiota. Läpän liikettä vastustaa vain tuo akselin päässä oleva tehokas magneetti. Akseli oli jämäkästi paikoillaan ja molemmista päistään laakeroitu tiivisteiden kera.

Päällimmäisenä leijuu kysymys, että miten läppäkotelo voi mennä rikki? Minun vastaus tähän on, ettei mitenkään. ??? Ainoana mahdollisuutena näkisin kelan, joka periaatteessa voisi rikkoontua. Jos kela hajoaa, niin auto ei edes käynnistyne koska läppä ei liiku? Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin kestomagneettikaan ei voi mennä rikki? Laakerit olivat ok ja läppä liikkui kevyesti (tosin vasta rasvaamisen jälkeen!). Muita osia läppäkotelossa ei ole lukuun ottamatta akselin toisessa päässä olevaa asentotunnistinta ja itse akselia. Mielenkiintoinen havainto oli sekin, että kasausvaiheessa ”levypakan” asentaminen (magneettisuus) käänsi läppää hieman auki asentoon. Tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että hilun hinta timattitiskillä on n. 1500e.

Likainen syyttävä sormi osoittaa nyt asentotunnistimeen. Vikakoodin mukaan vika olisi kaasuläppäkotelossa, mutta voihan asentotunnistinkin olla rikki?

Nyt auto lähtee risteyksestä pehmeämmin, kuin aikaisemmin. Cruisella ajettaessa jo pitkään on häirinnyt nykivä meno. Nyt näin parin päivän ajon jälkeen tämäkin on korjaantunut. Lie vain rasvan puutetta??


Liitteenä kuva läppäkotelosta.

Edit: Läppäkotelosta löytyi numerosarja EAC65-001 ja 9706
 
Vs: GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

Tuopa oli hyvä kuulla ja hyvää tutkimustyötä. Eli käytännössä kaasuläppäkotelo on "ikuinen". Eli sen suhteen ei voi tulla yli 200€ remonttia, koska ilmeisesti asentotunnistin on ainoa hajoava osa koko hässäkässä ja sen hinnaksihan taisi joskus olla arvottuna tuo 200 € :peukku.
 
Vs: GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

Täsmälleen samanlaiseen päätelmään päädyin jo muutama vuosi sitten, kun omaa kaasulappäkoteloa ihmettelin. Tuo Reinon kotelo taitaa olla päivitettyä versiota, kun omassa kestomagneetti oli kiinni akselissa vain muutamalla liimatäpällä. Noen aiheuttama mekaaninen akselin jumittaminen on se tyypillisin ongelma, mutta siitähän selviää puhdistamisella ja kevyellä rasvauksella. Omaani testimielessä vaihdoin asentoanturin (TPS), mutta se ei muuttanut asiaa miksikään. TPS:lle on oma vikakoodi ja siinä on kaksi rinnakkaista piiriä (asennon mukaan potentiometrien arvo vastakkaisesti kasvaa/pienenee), joten virheellinen toiminta pitäisi näkyä omana koodina. Omasta oli mielenkiinnosta tarkoitus syventyä kaasuläppäkotelon ohjausboksiin, mutta auto löysi uuden omistajan. Se ohjausboksi on keskikonsolin sisuksissa, suunnilleen audiopaikan alapuolella. En siis tarkoita ECUa, joka löytyy keskikonsolin pohjalta jalkatilasta.
 
Vs: GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

Hmm. kun huollossa sanottiin mulle, kun paljastui ongelmaksi kaasuläppäkotelo, että tuosta kotelosta löystyy jotku haarukat ja niitä vois yrittää jäykistää. Ja korjaamisen yhteydessä mahdollisesti tinailtaisiin, niin mitäköhän hommaa ne oikein siellä tarkoittivat?

No pitänee räjäyttää itekki tuo kotelo auki ja tutkia mitä se on syöny ja löytyykö sieltä mitään järkevää syytä tuolle oudolle käytökselle :-\
 
Vs: GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

No niin nyt kun oli lomalla, niin päätinpä purkaa tuon kotelon samantien ja taisi vika löytyä. Eli siinä se läpän akseli, mikä on harmaassa rullassa kahdella ruskealla liimatäpällä kiinni. Kun läppää kääntää tietyn pisteen yli, niin ne liimatäpät antaa periksi ja niin ei saisi ilmeisesti käydä? Mietin semmoista vaihtoehtoa, kun tuossa on kerta käytetty liimaa, niin mahtaisikohan korjauksena pysyä, jos liimais tuon täppien sijaan koko renkaskehän alueelta epox:in 2 komponentti liimalla vai aiheuttaneeko se jotain muita ongelmia? Tuossa reinonkin kotelossa näyttää olevan samalla lailla kahdella liimatipalla kiinni tuo harmaa ratas tuossa akselissa ja nuo samaset ruskeat liimatipat minulla löysäävät kun kääntää läppää tietyn pisteen yli.
 
Vs: GDI:n kaasuläppäkotelon purkaminen

No minä laitoin epoksilla sen kiinni ja saa nähä miten kestää. Aika mielenkiintoinen juttu oli yrittää kohdistaa se läppä oikeaan asentoon, mutta kyllä niistä vanhoista liimatipoista jotenkin näki sen kohdan mihin liimata. Eikös tuo mahda vaikuttaa tyhjäkäynti nopeuteenkin? Se kohtahan määrittää sen kuinka paljon se läppä jää auki vapaa-asennossa.
 
Takaisin
Ylös Bottom