GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Akeem

Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2009
Sijainti
Kemi
moro!
ekaa kertaa kirjoittelen näille apajille. On herännyt mielenkiinto pysyä mitsujen parissa, kun edellinen perheen ykkönen -94 1.8
galant siirtyy perheen kakkosautoksi.

Olen viimmeksi ajanut tuota -97 -> mallin galanttia kun tuli markkinoille, joten muistikuvia ei oo häävisti.
Asia joka eniten mietityttää on tuon uudemman Galantin äänieristys, tuossa omassani se ei oo kovin raponen
ja kun ajattelin tuota GDI:tä lähinnä farkkuna, niin paheneeko tilanne??

Päällimmäisenä hankintalistalla automaattilaatikolla varustetut GDI mallit -99-02.
Onko laatikon kanssa huolia ja mikä on ikäennuste??

Ruotsinpuolelta olen pongannut pari vaihtoehtoa ajomääriltään 95tkm - 140tkm...

Olisi mukava saada kommentteja ....
 
Vs: GDI:tä ostamassa

Tässäpä tietopaketti

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=EA_Galant
 
Vs: GDI:tä ostamassa

Jo vain, tuon kävin lukasemassa, ja olen kurkistanut myös nuo imupuolen nokiongelmista käydyt
keskustelut....

Tuo äänieristyspuoli vain kiinnostaisi, kun ikää tulee lisää, niin hermot senkuin huononee ;D
 
Vs: GDI:tä ostamassa

EA-sarjaa on yleisesti moitittu rengasmelusta...vaan riippuu minkälaiset tassut sinne alle laittaa sekä millä profiililla. :)
 
Vs: GDI:tä ostamassa

Riippuu tietysti mikä on rengas/vanne varustus ostettaessa, mutta jos itse pitää kaupoille mennä
niin 16" olisi päällimmäisenä mielessä. Nuo orkkikset 15" mielestäni ei tuo kauniiseen autoon tarpeeksi
ryhtiä ja 17" taas käy kukkarolle, ja varmasti hyppäys on suurempi myös tuolla rengasmelu puolella :(

Kun "uutta" on laittamassa, niin ei viitsisi mennä ainakaan paljoa takapakkia näissä mukavuus omituisuuksissa 8)
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Farkusta en osaa sanoa varmaksi, mutta ainakin sedanissa on facelift hiljaisempi samalla rengastuksella. Ja renkaiden laadusta on paljon kiinni miten paljon sitä melua syntyy... :) minulla on kesärenkaat kokoa 215/35/19, ja kumit taisi olla kumhot tai jotkut vastaavat mutta en voi kyllä haukkua hirveän kovaääniseksi vaikka matalalla profiililla onkin. Luulisi noiden halpiskumien olevan melukkaammat.

Täytyy kyllä sanoa että oli positiivinen yllätys miten hiljainen tuo auto loppujen lopuksi on. Aina voisi hiljaisempikin olla, mutta ei minua ainakaan riitä saamaan ärsytyksen rajalle tuo ajomelu.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

16-17 ei ole äänekäs vielä ollenkaan.. 18" alkaa oleen kun on 40-sarjalainen rengas jo..
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Miten renkaan halkaisija vaikuttaa ajomeluun? ???
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

miikka sanoi
Miten renkaan halkaisija vaikuttaa ajomeluun? ???
Koska profiilin pienennyttävä ;) Luulis sun katsastajana tietävän et mitä saa vertailukokona aina laittaa ;)
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Mutta liekkö valehtelen liikaa mutta, E3x galanttihan on näistä kai hiljaisin(?), koska EA galantti on selkeästi kovaäänisempi (ainakin niiden rengasäänien osalta) Muuten varmaan voisi toivoa ainakin olevan hiljaisempi.. Pitäisi saada sellaisen kaverin jolla on sekä EA että E3X pihalla/lähiaikoina ollut kokemusta asiaan, ja tuo väliin jäävä galantti, siitä ei oikeastaan ole muuta tietoa kuin että auto isoni, en tiedä isoniko äänet vai pienenikö jos vrt. E3x. (Olettaen että EA galant on tämän 92-96 mallin "ulkonäköpäivitys" (tekniikanmaailmaa lainatakseni), eli voihan olla että metelit on molemmissa samat. ???
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

J. Puhakka sanoi
Pitäisi saada sellaisen kaverin jolla on sekä EA että E3X pihalla/lähiaikoina ollut kokemusta asiaan

Tänään EA3A (2001) ja E33A (1991) ajaneena voin sanoa että samankokoisilla, samanmerkkisillä ja saman ikäisillä nastarenkailla melutaso on sama.

Molemmissa siis alla Nokia Hakkapeliitta 5 nastarenkaat. Mutta mitä olen pre-faceliftiä ajanut, niin tuntuu että siinä rengasmelu on huomattavasti kovempi... Pitäisi serkun autoa vielä kokeilla niin saisi vertailukohdan E5# -sarjastakin :)
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

nostokurki sanoi
Tänään EA3A (2001) ja E33A (1991) ajaneena voin sanoa että samankokoisilla, samanmerkkisillä ja saman ikäisillä nastarenkailla melutaso on sama.

Molemmissa siis alla Nokia Hakkapeliitta 5 nastarenkaat. Mutta mitä olen pre-faceliftiä ajanut, niin tuntuu että siinä rengasmelu on huomattavasti kovempi... Pitäisi serkun autoa vielä kokeilla niin saisi vertailukohdan E5# -sarjastakin :)
Kuinkohan kova melu siinä prefaceliftissä oikeen onkaan :D

Kyllä mää oon sitä mieltä että vahvemmin tulee rengasmelu esiin EA gallussa ku E33, tohon yleiseen meluun vaikuttaa se että noissa vanhoissa e3x galanteissa voi olla tiivisteet ovissa huonossa kunnossa tms. Mutta kyllä niissäkin jos kerran on eroja keskenään niin selittäs jotain. Mun mielipide on siis samaisia autoja ajaneena että kyllä on joka oloissa hiljasempi tuo e3x.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Harri K sanoi
Koska profiilin pienennyttävä ;) Luulis sun katsastajana tietävän et mitä saa vertailukokona aina laittaa ;)

Ei jummarra... kai pitää huomenna miettiä uusiks.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

miikka sanoi
Ei jummarra... kai pitää huomenna miettiä uusiks.
Pienempi profiili->vähemmän kumia renkaan/vanteen välissä->ääni&värinä kulkeutuu paljon helpommin auton runkoon/sisälle.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

J. Puhakka sanoi
Mutta liekkö valehtelen liikaa mutta, E3x galanttihan on näistä kai hiljaisin(?), koska EA galantti on selkeästi kovaäänisempi (ainakin niiden rengasäänien osalta) Muuten varmaan voisi toivoa ainakin olevan hiljaisempi.. Pitäisi saada sellaisen kaverin jolla on sekä EA että E3X pihalla/lähiaikoina ollut kokemusta asiaan, ja tuo väliin jäävä galantti, siitä ei oikeastaan ole muuta tietoa kuin että auto isoni, en tiedä isoniko äänet vai pienenikö jos vrt. E3x. (Olettaen että EA galant on tämän 92-96 mallin "ulkonäköpäivitys" (tekniikanmaailmaa lainatakseni), eli voihan olla että metelit on molemmissa samat. ???
No tuohon voin itse sen verran kommentoida, kun molemmat ovat olleet ajossa perätysten. (Itsellä 00 EA ja vanhemmilla 91 musta timantti) Ja en voi kyllä sanoa, että EA olisi ainakaan melusampi. EA:n moottoriäänet huomattavasti hiljaisemmat ja tuulensuhinat ikkunoissa ja karmeissa pienemmät kuin mustassa timantissa. Ehkä mustassa timantissa ei kuulosta rengasäänet olevan niin suuressa osassa kun muuta tohinaa löytyy. EA Galantin rengasäänet ainakin minulla häviää yllättävän pieneksi jo pienellä stereoiden äänen voimakkuuden nostamisella, joten ei ne äänen voimakkuudeltaan sitten mahda kovin suuret olevan. Ja sen verran voin kommentoida, että eräs tälläkin foorumilla kirjoitellu henkilö on maininnut (ainakin nimimerkistä päätellen) mm. Mazda foorumilla että ex EA oli hiljaisemman kuuloinen kuin hänen nykyinen Mazda 6:nen ;). Niin ja topiikin aloittajalle, kun kokemusta on myös kaverin kautta vm 96 1,8 gli Galantistakin sedan mallina, että ei tuo EA ainakaan huonompaan suuntaan mene äänieristyksessä.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

MitsuMi sanoi
No tuohon voin itse sen verran kommentoida, kun molemmat ovat olleet ajossa perätysten. (Itsellä 00 EA ja vanhemmilla 91 musta timantti) Ja en voi kyllä sanoa, että EA olisi ainakaan melusampi. EA:n moottoriäänet huomattavasti hiljaisemmat ja tuulensuhinat ikkunoissa ja karmeissa pienemmät kuin mustassa timantissa. Ehkä mustassa timantissa ei kuulosta rengasäänet olevan niin suuressa osassa kun muuta tohinaa löytyy. EA Galantin rengasäänet ainakin minulla häviää yllättävän pieneksi jo pienellä stereoiden äänen voimakkuuden nostamisella, joten ei ne äänen voimakkuudeltaan sitten mahda kovin suuret olevan. Ja sen verran voin kommentoida, että eräs tälläkin foorumilla kirjoitellu henkilö on maininnut (ainakin nimimerkistä päätellen) mm. Mazda foorumilla että ex EA oli hiljaisemman kuuloinen kuin hänen nykyinen Mazda 6:nen ;). Niin ja topiikin aloittajalle, kun kokemusta on myös kaverin kautta vm 96 1,8 gli Galantistakin sedan mallina, että ei tuo EA ainakaan huonompaan suuntaan mene äänieristyksessä.

Onhan nuo EA kopan moottorit sivistyneempiä ääneltään kuin E3x Galantit, se on varma. Itsellä ei omassa yksilössä (2.0 Glsi Royal) suhise ikkunoissa tai karmeissa yhtään mikään, tosin tiivisteet on ehjät. Paitsi jos kattoluukun se luukku katossa on auki niin sieltä toki suhinaa tulee.. (kattoluukku jos on auki tulee tuulen suhinaa vielä enemmän ;D)

Nuilla vakiokoon kesärenkailla 100km/h vauhdissa ei rengasääniä edes kuule. Tosin tuosta kun nostaa nopeutta niin alkaa kilpaa nousemaan myös rengasmeteli ja moottorin ääni. (Mutta ei mitenkään häiritsevästi, sitten alkaa vaan oikeasti äänet jo kuulumaan) Ja mitä stereoihin tulee kun vertaillaan auton hiljaisuutta, niin saahan kaikki autot hiljaiseksi rengasäänistä kun vain lisää mankasta volyymiä :D
Itse lähtisin siitä miten hiljaisia autot on ilman että mankka on päällä, ja onhan siinä sekin että mitä hiljaisempia ne on ilman musaa, niin sitä hiljaisemmalla voi autossa kuunnella grammaria..
E3x hiljaisuutta voi kuvastaa esim. niin että auton sisällä kuuli selvästi 100km/h vauhdissa vaihteiston jonkun laakerin hyvin hiljaisen kahinan (ie. ainoa ääni joka autoon sisälle kuului)

Mazda 6:han on suhteellisen äänekäs auto.. ja mitä itse olen EA:lla ajanut, niin hiljainenhan se on, mutta EI niin hiljainen kuin E3x, Tosin en tiedä miten paljon muuttuu tilanne jos alla ois jotkut 17" valssit (E3x), mutta kyllähän sitä kutosen murinaa mielellään kuuntelee (Koneen, Ei Mazdan) :peukku (Ja ehdottomasti se ei tosiaankaan ole mikään auton ostoa estävä asia, laittaa vaan jotain äänieristettä jos äänet vaivaa, ea galanttihan on ulkonäön puolesta noin muuten täys kymppi)

EA:n kai pitäisi myös olla aerodynaamisempi. Ja muutenkin mitä esim. Tekniikan maailman juttuja on tullut katseltua niin tuntuu että autot ovat vain ruvenneet metelöimään enemmän tullessaan 2000 luvulle desibelimittarin valossa, mutta kai se meteli sit on erilaista, että se ei niinkään häiritse.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

:eek:fftopic

Ainakin mazda6 MPS -mallissa on sisälokarit ja on hiljaisempi kun EA (tai sitten mulla on ollu vaan niin paskoja kesärenkaita, en kyllä sitäkään ihmettelis). Mutta joo, ehjänä ollessaan tuommosessa EA:ssa on niin pienet ne tuulensuhinat yms että se focus keskittyy rengasmeluun.
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

mystinengalant sanoi
:eek:fftopic

Ainakin mazda6 MPS -mallissa on sisälokarit ja on hiljaisempi kun EA (tai sitten mulla on ollu vaan niin paskoja kesärenkaita, en kyllä sitäkään ihmettelis). Mutta joo, ehjänä ollessaan tuommosessa EA:ssa on niin pienet ne tuulensuhinat yms että se focus keskittyy rengasmeluun.

Itse puhuin tuosta vanhasta mazda 6 (2002), kai nekin on sen jälkeen kehittyneet varmasti.
Ja totta, EA:n suurin metelin lähde on juurikin tuo rengasmelu, mutta siihenhän kai voi vaikuttaa rengasvalinnoilla ja lisäeristyksillä. (ja se ei nyt niin hirveä ole siltikään, ihan perustasoa luultavasti), kuitenkin EA galanttikin on esitelty 1996, ja ois jo perkele kumma jos ei 10 vuotta uudemmat autot edes jollain tavalla olisi edistyneempiä :)
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

MitsuMi sanoi
EA Galantin rengasäänet ainakin minulla häviää yllättävän pieneksi jo pienellä stereoiden äänen voimakkuuden nostamisella, joten ei ne äänen voimakkuudeltaan sitten mahda kovin suuret olevan. Ja sen verran voin kommentoida, että eräs tälläkin foorumilla kirjoitellu henkilö on maininnut (ainakin nimimerkistä päätellen) mm. Mazda foorumilla että ex EA oli hiljaisemman kuuloinen kuin hänen nykyinen Mazda 6:nen ;).
hyvin bongattu siellä :peukku
Pitää todeta että kovasti on eroa rengasmerkeissäkin(tai renkaan iällä), itsellä tuli Mazdassa (siis GT farkku facelift) mukana 17" Daytonan hyväkuntoiset kesärenkaat mitkä oli kyllä varsin meluisat jurnuttajat. No, ostin sitten uudet vanteet ja renkaat (hankook ventus prime), 17" koossa myös. Kummasti hiljeni, vaikka toki ääntä vieläkin on..

Itsellä oli GDI farkkugalantissa kesällä 215/45/17 Nokian Z, rengasmelu varsin maltillista, ei aiheuttanut stressiä kuskille.

Mutta juu, stereoita vaan kovemmalle jos meinaan rengasmelu häiritä.. se on halvin ratkaisu ;D
 
Vs: GDI:tä ostamassa / äänieristys askarruttaa...

Löysin arkistoista tollasen: http://to.pic.fi/kuvat/Random/legnum_sisamelu.JPG

Eli Legnumista mitattuja sisämeluarvoja, nakkeina 225/45R17 ja mustasta raudasta tehty 3" putkisto kahdella läpivirtaavalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom