Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
No niin, nyt on sitten Pajerosta kansi irti.
(EDIT: tämä aihe liittyy sanoihin: Pajero kansi momentti momentit nokka nokkapukki nokkapukit keinuvivusto venttiilivälys venttiilivälykset välys ajoitus ajoitusmerkit jako jakohihna jakomerkit. Kasaamiseen tarvittavat momentit lisätty liitetiedostoihin. Ohjeet laadittu 2.5 4D56 TD-IC konetta varten.)
Muutamia erityishuomioita projektin kuluessa (järjestys satunnainen):

-tiivistesarjan mukana ei tullut venttiilikopan takapään "puolikuu" tiivistettä, se piti hakea erikseen merkkiliikkeestä (5e)

-etukäteen kannattaa (normaalien työkalujen lisäksi) hankkia seuraavat "erikoistyökalut": 10mm kuusiokoloavain 1/2" karalla (kannenpultteja varten), sekä ohutseinäinen, pitkä 22mm hylsy tai liitekuvassa näkyvä putkihylsy suuttimia varten. Yhteensä 25e, kuusiokoloavain Belzeriltä.
Luonnollisesti tarvitset venttiilijousipuristimen ja ulosvetäjän kampuran alahihnapyörää varten jos purat jakopään kokonaan, sekä ne normaalit avaimet, hylsyt ja momenttiavaimen. Ehkä helpompaa purkaa se jakopää, niin ei tarvitse arpoa ajoituksen kanssa...

-turboa, pakosarjaa ja pakoputkea ei tarvitse irroittaa muualta kuin kannesta, kannen saa irti kun kaveri hieman kääntää niitä samalla sivuun. Sitä ennen, ota suosiolla irti vähintään se etummainen niistä lämpökilvistä. Kun irrotat pakosarjan kannesta, älä jätä sitä roikkumaan vapaasti vaan tue se konehuoneeseen vaijerilla tai muulla vastaavalla.

-muista irroittaa turbon öljyputki

-muista suojata turbon imuaukko HETI kun irrotat coolerille menevän letkun.

-kun irroitat hukkaportin tangon, merkkaa ja mittaa sen pituus tarkoin -se määrää ahtopaineen. Muutoin varaudu säätämään ahtopaine kasaamisen jälkeen mittarin kanssa.

-muutoin homma on selkeä "irroita kaikki mitä kannessa on" -ja muista pitää pultit järjestyksessä, käytä minigrip pusseja ja tussia.

-ennen kannen irrottamista lohkosta (olethan jo tyhjentänyt syylarin?) varaa PESUSIENI lähettyville. Koska ainakin minulla lohkossa oli vielä niin paljon vettä, että pytyt olivat täynnä sitä kun kansi irtosi... mistähän sen lohkon olisi saanut tyhjäksi?

-ruiskuputket lähtevät yhtenä könttinä irti, ÄLÄ irroita niitä toisistaan. Diesel osissa muista suojaaminen ja ehdoton puhtaus.

-ennen kannenpulttien irrottamista pura nokka-akseli ja laakeripukit, muuten se etummainen kannenpultti nuljaantuu, kun avain ei mahdu menemään suoraan.

-hehkujen ja mittarin lämpöanturi meni rikki irrottaessa (40e, ei saa kuulemma tarvikkeena :p) -kandee ehkä varoa..

-vanhasta kannesta joutuu käyttämään nokan, keinujen, anturin, turbon öljylähdön, hehkujen ja suuttimien lisäksi lämppärin letkulähdön -uuden kannen mukana tulleessa ei ole kierrettä öljytikun tuelle.

-sitten kun kansi on irti, voit todeta onko kyseessä se tyyppivika, jonka takia minä vaihdan omaani: kansi on halki kolmospytyn esikammion katosta. ÄLÄ IRROITA ESIKAMMIOITA JOS HALUAT VIELÄ KÄYTTÄÄ SAMAA KANTTA UUDESTAAN, NIITÄ EI OLE TARKOITETTU IRROITETTAVIKSI. Esikammion saa lyötyä pois hehkun reiästä. Halkeamaa ei ensin meinannut millään löytyä, mutta kun ruiskutin liuotinpesainetta koloon, niin yhtäkkiä halkeama tulikin näkyviin kun pesuaine valui halkeamasta takaisin. Näkyy heikosti tässä kuvassa. Älä mene lyömään esikammioita pois jos aiot laittaa saman kannen takaisin, esikammioita ei ole tarkoitettu irroitettavaksi, ainakaan kotioloissa.

-heti kun saat kannen irti ja jouset purettua, MUISTA kerätä myös venttiilijousen aluslevyt talteen kannesta, ne on helppo unohtaa sinne öljyn sekaan ja sitten ne ropisee pihalle kun rupeat kääntelemään sitä...

-kannattaa lukea myös hihnan vaihtovinkit, jakopään kanssahan kannen vaihdossakin pelataan.

Kiitos "Jahvetille" kaikista vinkeistä!
(En kyllä noudattunut ihan kaikkia, jätin konepellin paikoilleen sekä takimmaisen lämpökilven) :)

Palataan asiaan kasausvaiheessa. :)

HUOM! Muista kannen jälkikiristys. Turha spekuloida sillä minkätyyppiset pahvit vaativat jälkikirityksen ja mitkä eivät, mitään haittaa siitä ei ole, mutta tekemättä jättämisestä voi olla haittaa. Kasausvaiheesta lisää ohjeita alempana, eli lue koko thread. KUVASSA TAULUKON ENSIMMÄINEN SARAKE ON Newtonmetrejä.

Venttilivälykset: venakopassa lukee 0,25 kuumalle koneelle. Itse laitoin kylmälle koneelle 0,30 ja on toiminut 80tkm.
 

Liitetiedostot

  • erikoistyo (Small).jpg
    erikoistyo (Small).jpg
    51.4 KB · Lukukerrat 6,580
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

ole hyvä vaan!!! ;D ;D ;D


niin ja otas kuva muutamasta venttiilistä siitä lautasen ja varren kohdalta
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

ei noista venttiilikuvista tullut mitään. No, nyt on kuitenkin kansi osina. Venttiilit.... no, ne on sellaiset normaalit ajetut, en rupea niitä itse puntaroimaan vaan kiikutan koneistamolle ja annan ammattilaisten päättää niiden tulevaisuudesta. Yhdestä imuventtiilistä pisti silmään karstan määrä sekä tiivistepinnan tumma väri (muissa se oli metallin värinen) -olisiko venttiili jopa kantanut karstan takia ja vuotanut?

No, koneistukseen tai roskiin ne menevät kuitenkin, uusien japanilaisten tarvikeventtiilien hinnaksi jäisi 140e, mietin kyllä niitäkin.... tarvikeventtiileitä olisi saanut myös puolet halvemmalla, Made in Italy -ei tullut kauppoja......

PS. naapurin diesel-asentajan kanssa jutellessa selvisi, että ns. venttiilien hiomatahna on poissa muodista (jo 10v sitten). Sitä ei kuulemma kannata käyttää kuin ainoastaan silloin, jos vanhoja venttiileitä ei koneisteta. Kaikissa muissa tapauksissa sen käyttö on kuulemma pannassa. Aina sitä oppii uutta....
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

offtopic

Itse vein kanssa tuon 4g92 koneen kannen koneistamoon, kun vaihdoin noi uudet ohjurit sinne.

Noh venat ne oli hionut ja seetipinnat vetänyt sillä venan kulmalla, upottanut aika hyvin. En tiedä sitten kuinka hyvin on tehty, kun en ole expertti. hyvin vaan huomas että vanhassa seetipinnassa oli monta erillaista kulmaa. Nyt se hiottu kulma syö toisen pois riippuen kuinka vinossa se venaohjuri on sinne laitettu. Kaippa tuonkin olisi voinut paremmin tehdä (tehdä ne kaikki kulmat sinne uusiks ??? ) Firmahan on yks ketjuliike joka tietysti täyttää kaikki sertifikaatit ja ISO määräykset.....

Sanoivat kanssa että ei tarvitse läpätä kun ne on testattu alipaineella.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Tepin esimerkistä valaistuneena tilasin uudet venttiilit, ei jotenkin tuntunut mielekkäältä antaa vanhoja venttiileitä sorvattavaksi uuteen kanteen, eikä toisaalta pistää vanhoja venttiilinvarsia syömään uusia ohjureita..

Onpahan nekin nyt sitten uutta. 140e, japanilaiset tarvikeventtiilit. Myyjä sanoi samaa kuin naapurin asentaja, tahnaa EI KANNATA käyttää uusiin venttiileihin ja istukoihin. Eli säästyypähän siltä hommalta sitten.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

venttiilit ovat saapuneet, "AE" merkkiset. Eivät ainakaan olleet samanlaiset kuin (oletettavasti) alkuperäiset ventiilit olivat, mutta myyjän väittämän mukaan pakovenat ovat natrium jäähdytteiset, tiedä sitten uskoisiko tuota. Lukot ja jouset käytetään vanhoista.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Absolute Excellence = AE ;D

googlella:

http://www.federal-mogul.com/cda/content/front/0,2194,2442_204786,00.html
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

joo-o, kovat on tekstit, en vaan vieläkään löytänyt laatikoista (tai netistä) mainintaa siitä, että ne venat on tosiaan tehty Japanissa eikä missään Milanossa :p

Pakovenojen laatikostakin löytyi iso Hyundai teksti ainoastaan ;D.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

ah ok, sua on varmaan pissitty silmään ja ostettu hyundain b osia puoli ilmatteeks ;D

olisit laittanut viroon mailia ja ostanut osat sieltä ja ajellut transulla sen aikaa.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

ei siis kyllä laatikko oli ihan AE:n, mutta se lätkä jossa luki mihin autoon osa on tarkoitettu, niin siinä ei lukenut kuin Hyundai (no Mitsun moottoreitahan ne käyttää).

Elättelin kyllä toiveita että AE olisi juuri ollut se alihankkija jolta orggis kamatkin tulevat, ehkä kuitenkaan näin ei ole. Monestihan tarvikkeena tosiaan saa orggis kamaa, jopa orggis laatikossa, esim. se takapyörän laakeri tuli SKF:N laatikossa, mutta KOYO merkkisenä =sama kuin Mitsun orggis.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Kannen pulttien kiristysmomentteja kaipailisin, ei tosta ranskalaisesta oppaasta saa mitään selvää :p

Eli jos joku ystävällinen sielu viitsisi postata ne tähän threadiin jatkoksi..

EDIT: lisätty threadin alkuun.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

tämä ilta kuluikin sitten lohkon tiivistetason puhdistamisessa, vesipumpun vaihtamisessa ja venttiilijousityökalun tekemisessa (liimapuristin 4,99e, rosteriputki (1m, josta käytettiin 5cm) 2e). Valmis työkalu liitekuvassa.


huomioita:
-vesipumpulta lohkon taakse menevä putki (kahdella pultilla) on irrotettava jotta sen saa takaisin vesipumpuun. Pultit todella mukavissa paikoissa. Muista vaihtaa uusi O-rengas.

-tiivistetasoa putsatessa varottava roskien menemistä öljy- ja vesikanaviin (vaikeaa). Itse puhdistin tason teräslastalla. Muista puhdistaa tiivistepinnat myös imu- ja pakosarjoista. Varo roskien menemistä ahtimelle.

-ennen kannen kasaamista, muista kuivata ja puhdistaa kannen pulttien kolot huolellisesti: jos koloihin jää nestettä, se voi halkaista lohkon kasausvaiheessa.
 

Liitetiedostot

  • jousity%f6kalu (Small).jpg
    jousity%f6kalu (Small).jpg
    46.2 KB · Lukukerrat 7,056
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Niko sähän inspiroit, pitäis itsekkin keksiä joku jousipuristin kun tuo nykyinen ei sovi kuin 40 luvun moottoreihin. Taikka keksiä, kopioida tuosta ;D
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Meillä pyörii töissä kaikenlaisia purkkeja,Töherryksenpoistoaine,tiivisteidenpoistoaine,sitte oli jotaki uutta myrkkyä joka syö alumiinin jos ei ole varovainen ja kaikkee joutuu evakuoimaan
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

"Tepi" kopioi vaan, niin minäkin tein ;D

Ja tulikin niin hyvä kopio, että laitoin kuvan muidenkin kopioitavaksi :D
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Nokka-akselin hihnapyörä OLISI kannattanut irroittaa (ja ehkä kiinnittääkin stefan vaihdon jälkeen) ennen vanhan kannen irroittamista. No, menihän se tuossa irrallaankin. Täytynee suunnitella siihenkin joku lukitustyökalu...
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

no niin, venajousityökalu on testattu ja siedettäväksi todettu.

-kantta kasatessa muista asentaa venttiilivarren kumit ennen venttiilien kasaamista. Ja muista laittaa ne jousien aluslevyt paikoilleen.

-venttiilien lukkoja paikoilleen sorkkiessa käytin vaseliinia pitämään sitä ensimmäisenä asennettua paikoillaan.

-kun työnnät venttiilit paikoilleen, voitele varret puhtaalla öljyllä ja varo työntämästä venttiilivarren kumeja pois paikoiltaan.

Jahvetin kanssa taasen keskusteltiin noista kansista, ja sitä rikkinäistä purkaessa Jahvetti hämmästytti minut sanomalla että eikö ollutkin se kolmospytyn esikammio löysemmässä kuin muut. Olihan se. Siitä sitten spekuloitiin, että huonolla säkällä se kolmosen tyyppihalkema saattaa päästää esikammion putoamaan pyttyyn -ja nyt Jahvetti sitten olikin kuullut kahdesta tapauksesta, jossa esikammio oli irronnut kannesta... syystä ei voi tietenkään olla varma, mutta jos sinulla on noin 300tkm ajettu Pajero niin tarkkaile veden määrää ja paisuntasäiliötä tarkkaan -jos halkeama on jo lievänä, sen nopea laajeneminen puskee vähintään vedet pihalle, mutta uskon että oikein huonolla säkällä se voi päästää sen esikammion löysälle ja silloin sitten rupeaa tapahtumaan...

Minähän vaihdoin sen kannen jo siinä vaiheessa kun vettä oli hävinnyt vain pari desiä Alastaron reissulla, mutta kupliminen oli jo alkanut. Korkeat lämmöt ja lievä veden häviäminen olivat ehkä ne ensioireet....
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

pari huomiota kasausvaiheesta:

-muista kääntää nokka-akseli ajoitusmerkkeihin ennenkuin asennat keinuvivut

-kasausvaiheessa tarvitset todennäköisesti kahta eri kokoista momenttiavainta, koska käytetyt momentit ovat välillä 6-190nm

-keinuvivut ja sen akselin sai paremmin paikoilleen kun sitoi vivut nippusiteellä pareiksi

-ÄLÄ laita öljyä nokka-akselin ylempiin laakeripukkeihin, öljy menee pukin ja kannen väliin ja laakerille tulee väärä välys vaikka kiristät sen momenttiin. Tämä pätee muihinkin OHC ja DOHC moottoreihin.

-venakopassa lukee venttiilivälykset (0,25), mutta kuumalle moottorille. Säädin kylmänä 0,30 -katotaan miten käy...

-asenna hukkaportti paikoilleen ennen sitä etummaista lämpökilpeä

-muista ahtimen öljyputki, tarkista myös paluuputki, ettei se ole irronnut ahdinta ja pakosarjaa väännnellessä

-suuttimien ja kannen väliin tulee KAHDET tiivisterenkaat. Itse huomasin tämän vasta kun olin kasannut suuttimet kanteen. Jos kasaat vanhaa kantta, muista kaivaa vanhat tiivisterenkaat pois koloistaan.

-suuttimia kasatessa tarkista, että paluuputkien väliin tulevat ne alumiiniset tiiviste prikat (toivottavasti et hukannut niitä purkaessa).

-ainakaan Payen tiivistesarjan mukana ei tullut tiivistettä ylävesiletkulähdön ja kannen väliin -hanki siis tiivistepaperia ennen remonttia

-fiksumpi jätkä olisi laittanut pultit ja mutterit jo purkamisvaiheessa uimaan liuotinpesuun. Olisi nopeuttanut kasaamista kun ei olisi tarvinnut nyt enää jynssätä niitä....

jospa sen saisi jo huomenna kasaan ja käyntiin....
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

no niin, tärähtihän se lopulta käyntiin.

Ennen käynnistystä otin vielä pysäytyssolenoidin piuhan irti ja sahasin startilla sen verran, että öljynpainemittari näytti paineiden nousevan. Sitten piuha kiinni, starttausta ja käyntiin. Ainakaan minun ei tarvinnut ilmata pumppua suuttimilta, riitti kun painoi muutaman kerran käsipumpulla.

Käyntiääni on nyt ehkä (ehkä siksi että se voi olla luulokin) aavistuksen terävämpi, tiedä sitten johtuuko venttiilinvälyksistä vai mistä. Täytyy nyt ajella sillä hieman ja kuulostella...

Loppukasauksesta vielä pari kommenttia:

-irrallaan olevista orggis klemmareista on tosi helppo hukata osia, kannattaa tallettaa ne huolellisesti purku vaiheessa

-purkuvaiheessa cooleri kannattaa irroittaa ensimmäisenä ja kiinnittää viimeisenä, näin esim. jakopäätä kasatessa se tuuletin-hihna-hihnapyörä kombinaatti sekä tuulettimen tunnelin yläosa ovat lapsellisen helppoja asentaa paikoilleen.

Pajeron konehuoneesta on kyllä sanottava eräs todella ärsyttävä ominaisuus: monissa ahtaissa paikoissa sählätessä saattaa tippua pultteja yms. alas. Normaali autossa ne tippuvat maahan, mutta Pajerossa ei: ne jäävät mitä ihmeellisimpiin ja toinen toistaan hankalampiin paikkoihin palkkien, pohjapanssarin, pyöränripustusten, laatikon, etuperän ja muiden osien koloihin. Suosittelen Pajero omistajaa hankkimaan remontteja varten sellaisen pitkän magnettinoukkijan ja kirkkaan taskulampun.

Että tämmönen projekti.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Niko Päivinen sanoi
-suuttimia kasatessa tarkista, että paluuputkien väliin tulevat ne alumiiniset tiiviste prikat (toivottavasti et hukannut niitä purkaessa).

Noista prikoista tuli mieleeni kun kerran kasasin moista konetta, niin tiivistesarjan mukana tuli kovin samannäköiset prikat, mutta niistä puuttuivat ne kaksi pientä reikää. No ne kuitenkin laitettiin ja kun koneisto saatiin käymään niin joku 5 sek. se kävi ja tukehtui...

No hetken mietittiin että mikäs, kun mieleen tuli nuo prikat... Kun vaihtoi vanhat takaisin niin johan alkoi Pajero hyrskyttää ihan eri tahtiin ::)
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

älkää muuten sitten huvikseen menkö lyömään niitä esikammioita pois jos aiotte käyttää sitä samaa kantta vielä, niitä kammioita ei ole tarkoitettu irroitettavaksi (ainakaan kotioloissa)....

Minä löin vanhasta kannestani ne irti uteliaisuuttani, kun tiesin, että sitä kantta ei enää takaisin laiteta...
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

huh, onneks luin tän heti aamusta... oisin nimittäin napauttanut irti heti päivällä, kun halkeama ei silmällä löydy.
noh, illalla laitoin esikammiot täyteen akkuvettä (tislattua, menee pienimpiinkin rakoihin) ja jos vesi olisi poissa niin olisin avannut kammion (no, väliäkö sillä oikeastaan enää siinävaiheessa ::) )
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

et kyllä millään tuollaisella konstilla löydä halkeamaa. Ensinnäkin, se halkeama on tyypillisesti esikammion alla, eli silmällä sitä ei näe lyömättä esikammiota pois, jota taas ei kannata tehdä jos ei ole jo ennakkoon täysin varma siitä, että kansi on halki. Pulmallista eikö olekin? Toiseksi, se halkeama (joka on vielä täynnä rasvaa, johon vesi ei painu) on yleensä niin pieni, että paineeton vesi ei millään mene läpi siitä, eli akkuvedellä et sitä löydä. Sitä vettä kerkiää haihtumaan enemmän kuin halkeamasta menee...
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

noh. palaneen kansipahvin vaihdan viikonloppuna, ja jos kansi onkin halki, niin sitten ensiviikolla saapi joku ostaa hyvän kansivikaisen pajeron halvalla...
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

no niin, sain auton nippuun ja arvatkaas mitä....

epähuomiossa laitoin jaon vituilleen ja loput voitte arvata...
eli jokainen keinuvipu paskana.
mitäs ne uudet mahtais maksaa?
vai paljonko tarjotaan -88 pitkästä pajerosta?
http://koti.welho.com/jsaari5/pajero1.jpg
ei lähde alle 2te koska koneesta on 2500e kuitteja, ja auto on muutenkin suht hyvä. ja kuvassa olevat kumitkin on ihan uudet (kesä)
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Ei muuta kun kouvolan moottorikoneistamosta uusi kansi uudella yläkerralla (nokka, keinuvivut ja venttiilit). Koko paketti on n. 1000 e. ja eiku korjaamaan. (mutta jos lihoiksi laitat noi lokasuojan levikkeet vois kiinnostaa).
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Tomi.T sanoi
Ei muuta kun kouvolan moottorikoneistamosta uusi kansi uudella yläkerralla (nokka, keinuvivut ja venttiilit). Koko paketti on n. 1000 e. ja eiku korjaamaan. (mutta jos lihoiksi laitat noi lokasuojan levikkeet vois kiinnostaa).


liian kallis sijoitus. maksais melkein puolet autosta.
ja tähän autoon en enää sijoita koska nyt olen edelleen sitä mieltä että pajero _on_ paska auto joka suhteessa.

pelkät keinuvivut 184,-
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

jaska74 sanoi
no niin, sain auton nippuun ja arvatkaas mitä....

epähuomiossa laitoin jaon vituilleen ja loput voitte arvata...
eli jokainen keinuvipu p***ana.
mitäs ne uudet mahtais maksaa?
vai paljonko tarjotaan -88 pitkästä pajerosta?
http://koti.welho.com/jsaari5/pajero1.jpg
ei lähde alle 2te koska koneesta on 2500e kuitteja, ja auto on muutenkin suht hyvä. ja kuvassa olevat kumitkin on ihan uudet (kesä)


kuka on raiskannu pajeron joillain HILUX IN ( :p) vanteilla!!??
ja kyllä saat pitää sen pihas jos se ei edes käy ja hintaa on yli 2000 euroa.... kun ic mallejakin saa jo siihen rahaan ja vaikka olis kuitteja kuinka paljon...

ei millään pahalla.... :)
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

vinkki, vinkki:

hyvästä (bacho, belzer tms) 10 mm kuusiokoloavaimesta sahataan vääntövarsi -> 10 mm hylsyyn

ja tulee pituutta, jolla yltää nokan pukkien ohi...
(ei tarv. ostaa erillistä kuusiokolo hylsyä...)

t:eko_mies
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Kirjoitanpa tähän kun en selvää vastausta löytänyt.

Elikkä. Onko 2.5TD ja TD IC kansissa mitn eroja?
Työkaverilla on n.500tkm ajettu -88 TD Pajero josta nyt on kansi haljennu, ja katselin että tos olis myynnissä TD IC kansi niin mahtaako sopia? Mitä niissä vois olla eroja? Palotilat? Keinut? Mitä???

Ei hoputeta mutta vähän olis kiiru vastauksella :D
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Jani T sanoi
Kirjoitanpa tähän kun en selvää vastausta löytänyt.

Elikkä. Onko 2.5TD ja TD IC kansissa mitn eroja?
Työkaverilla on n.500tkm ajettu -88 TD Pajero josta nyt on kansi haljennu, ja katselin että tos olis myynnissä TD IC kansi niin mahtaako sopia? Mitä niissä vois olla eroja? Palotilat? Keinut? Mitä???

Ei hoputeta mutta vähän olis kiiru vastauksella :D

Ei niin suurta eroa etteikö kävisi ristiin.

nimim. "omassa TDIC:ssä vaparin kansi" :)
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

itse kansi lienee sama, mutta venttiileissä on sitten eroja. Molempia venttiileitä saa kahden laisia. Toinen 6mm lyhyempänä. Oisko sitten rullakeinu vs. tavallinen keinu..?
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

eko_mies sanoi
vinkki, vinkki:

hyvästä (bacho, belzer tms) 10 mm kuusiokoloavaimesta sahataan vääntövarsi -> 10 mm hylsyyn

ja tulee pituutta, jolla yltää nokan pukkien ohi...
(ei tarv. ostaa erillistä kuusiokolo hylsyä...)

t:eko_mies
Eli 10mm kuusiokoloavaimesta työkalun tekemällä saa kirittyä kansipultit pelkällä venakopan avauksella?

Pitäisi -92 4D56T:stä jälkikiristää kansi, jakopäätä ja nokka-akseliako ei tarvitse tällöin purkaa irti?

Osaisi vähän varautua jos on isokin savotta..

Kiitoksia jos joku jaksaa vastata.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Venttiilikoppaha siittä tarvihtee irrottaa, sitte on kaikki kansipultit hollilla.

Ja kyllä, 10mm kuusioavaimestahan saapi avaimen tehtyä. Ei vaan passaa olla ihan halavimmasta päästä se avain. Halvat kun joko taittuu (pehmee) tai sitte lentää ekasta hipasusta tuhannen päreeksi.

Toimi ittellä aikonaan. Jesarilla vielä teippasin kiinni hylsyyn sen kuusioavaimen pätkän nottei se piru vaan ois vahingossakaa pyöriny jonnekki kanavaan.
 
Vs: Gen 1 4D56 TD-IC Pajeron kansiprojekti.

Juu, kiristys onnistui tuolla kuusiokolo+hylsä tekniikalla ongelmitta :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom