- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
No niin, nyt on sitten Pajerosta kansi irti.
(EDIT: tämä aihe liittyy sanoihin: Pajero kansi momentti momentit nokka nokkapukki nokkapukit keinuvivusto venttiilivälys venttiilivälykset välys ajoitus ajoitusmerkit jako jakohihna jakomerkit. Kasaamiseen tarvittavat momentit lisätty liitetiedostoihin. Ohjeet laadittu 2.5 4D56 TD-IC konetta varten.)
Muutamia erityishuomioita projektin kuluessa (järjestys satunnainen):
-tiivistesarjan mukana ei tullut venttiilikopan takapään "puolikuu" tiivistettä, se piti hakea erikseen merkkiliikkeestä (5e)
-etukäteen kannattaa (normaalien työkalujen lisäksi) hankkia seuraavat "erikoistyökalut": 10mm kuusiokoloavain 1/2" karalla (kannenpultteja varten), sekä ohutseinäinen, pitkä 22mm hylsy tai liitekuvassa näkyvä putkihylsy suuttimia varten. Yhteensä 25e, kuusiokoloavain Belzeriltä.
Luonnollisesti tarvitset venttiilijousipuristimen ja ulosvetäjän kampuran alahihnapyörää varten jos purat jakopään kokonaan, sekä ne normaalit avaimet, hylsyt ja momenttiavaimen. Ehkä helpompaa purkaa se jakopää, niin ei tarvitse arpoa ajoituksen kanssa...
-turboa, pakosarjaa ja pakoputkea ei tarvitse irroittaa muualta kuin kannesta, kannen saa irti kun kaveri hieman kääntää niitä samalla sivuun. Sitä ennen, ota suosiolla irti vähintään se etummainen niistä lämpökilvistä. Kun irrotat pakosarjan kannesta, älä jätä sitä roikkumaan vapaasti vaan tue se konehuoneeseen vaijerilla tai muulla vastaavalla.
-muista irroittaa turbon öljyputki
-muista suojata turbon imuaukko HETI kun irrotat coolerille menevän letkun.
-kun irroitat hukkaportin tangon, merkkaa ja mittaa sen pituus tarkoin -se määrää ahtopaineen. Muutoin varaudu säätämään ahtopaine kasaamisen jälkeen mittarin kanssa.
-muutoin homma on selkeä "irroita kaikki mitä kannessa on" -ja muista pitää pultit järjestyksessä, käytä minigrip pusseja ja tussia.
-ennen kannen irrottamista lohkosta (olethan jo tyhjentänyt syylarin?) varaa PESUSIENI lähettyville. Koska ainakin minulla lohkossa oli vielä niin paljon vettä, että pytyt olivat täynnä sitä kun kansi irtosi... mistähän sen lohkon olisi saanut tyhjäksi?
-ruiskuputket lähtevät yhtenä könttinä irti, ÄLÄ irroita niitä toisistaan. Diesel osissa muista suojaaminen ja ehdoton puhtaus.
-ennen kannenpulttien irrottamista pura nokka-akseli ja laakeripukit, muuten se etummainen kannenpultti nuljaantuu, kun avain ei mahdu menemään suoraan.
-hehkujen ja mittarin lämpöanturi meni rikki irrottaessa (40e, ei saa kuulemma tarvikkeena ) -kandee ehkä varoa..
-vanhasta kannesta joutuu käyttämään nokan, keinujen, anturin, turbon öljylähdön, hehkujen ja suuttimien lisäksi lämppärin letkulähdön -uuden kannen mukana tulleessa ei ole kierrettä öljytikun tuelle.
-sitten kun kansi on irti, voit todeta onko kyseessä se tyyppivika, jonka takia minä vaihdan omaani: kansi on halki kolmospytyn esikammion katosta. ÄLÄ IRROITA ESIKAMMIOITA JOS HALUAT VIELÄ KÄYTTÄÄ SAMAA KANTTA UUDESTAAN, NIITÄ EI OLE TARKOITETTU IRROITETTAVIKSI. Esikammion saa lyötyä pois hehkun reiästä. Halkeamaa ei ensin meinannut millään löytyä, mutta kun ruiskutin liuotinpesainetta koloon, niin yhtäkkiä halkeama tulikin näkyviin kun pesuaine valui halkeamasta takaisin. Näkyy heikosti tässä kuvassa. Älä mene lyömään esikammioita pois jos aiot laittaa saman kannen takaisin, esikammioita ei ole tarkoitettu irroitettavaksi, ainakaan kotioloissa.
-heti kun saat kannen irti ja jouset purettua, MUISTA kerätä myös venttiilijousen aluslevyt talteen kannesta, ne on helppo unohtaa sinne öljyn sekaan ja sitten ne ropisee pihalle kun rupeat kääntelemään sitä...
-kannattaa lukea myös hihnan vaihtovinkit, jakopään kanssahan kannen vaihdossakin pelataan.
Kiitos "Jahvetille" kaikista vinkeistä!
(En kyllä noudattunut ihan kaikkia, jätin konepellin paikoilleen sekä takimmaisen lämpökilven)
Palataan asiaan kasausvaiheessa.
HUOM! Muista kannen jälkikiristys. Turha spekuloida sillä minkätyyppiset pahvit vaativat jälkikirityksen ja mitkä eivät, mitään haittaa siitä ei ole, mutta tekemättä jättämisestä voi olla haittaa. Kasausvaiheesta lisää ohjeita alempana, eli lue koko thread. KUVASSA TAULUKON ENSIMMÄINEN SARAKE ON Newtonmetrejä.
Venttilivälykset: venakopassa lukee 0,25 kuumalle koneelle. Itse laitoin kylmälle koneelle 0,30 ja on toiminut 80tkm.
(EDIT: tämä aihe liittyy sanoihin: Pajero kansi momentti momentit nokka nokkapukki nokkapukit keinuvivusto venttiilivälys venttiilivälykset välys ajoitus ajoitusmerkit jako jakohihna jakomerkit. Kasaamiseen tarvittavat momentit lisätty liitetiedostoihin. Ohjeet laadittu 2.5 4D56 TD-IC konetta varten.)
Muutamia erityishuomioita projektin kuluessa (järjestys satunnainen):
-tiivistesarjan mukana ei tullut venttiilikopan takapään "puolikuu" tiivistettä, se piti hakea erikseen merkkiliikkeestä (5e)
-etukäteen kannattaa (normaalien työkalujen lisäksi) hankkia seuraavat "erikoistyökalut": 10mm kuusiokoloavain 1/2" karalla (kannenpultteja varten), sekä ohutseinäinen, pitkä 22mm hylsy tai liitekuvassa näkyvä putkihylsy suuttimia varten. Yhteensä 25e, kuusiokoloavain Belzeriltä.
Luonnollisesti tarvitset venttiilijousipuristimen ja ulosvetäjän kampuran alahihnapyörää varten jos purat jakopään kokonaan, sekä ne normaalit avaimet, hylsyt ja momenttiavaimen. Ehkä helpompaa purkaa se jakopää, niin ei tarvitse arpoa ajoituksen kanssa...
-turboa, pakosarjaa ja pakoputkea ei tarvitse irroittaa muualta kuin kannesta, kannen saa irti kun kaveri hieman kääntää niitä samalla sivuun. Sitä ennen, ota suosiolla irti vähintään se etummainen niistä lämpökilvistä. Kun irrotat pakosarjan kannesta, älä jätä sitä roikkumaan vapaasti vaan tue se konehuoneeseen vaijerilla tai muulla vastaavalla.
-muista irroittaa turbon öljyputki
-muista suojata turbon imuaukko HETI kun irrotat coolerille menevän letkun.
-kun irroitat hukkaportin tangon, merkkaa ja mittaa sen pituus tarkoin -se määrää ahtopaineen. Muutoin varaudu säätämään ahtopaine kasaamisen jälkeen mittarin kanssa.
-muutoin homma on selkeä "irroita kaikki mitä kannessa on" -ja muista pitää pultit järjestyksessä, käytä minigrip pusseja ja tussia.
-ennen kannen irrottamista lohkosta (olethan jo tyhjentänyt syylarin?) varaa PESUSIENI lähettyville. Koska ainakin minulla lohkossa oli vielä niin paljon vettä, että pytyt olivat täynnä sitä kun kansi irtosi... mistähän sen lohkon olisi saanut tyhjäksi?
-ruiskuputket lähtevät yhtenä könttinä irti, ÄLÄ irroita niitä toisistaan. Diesel osissa muista suojaaminen ja ehdoton puhtaus.
-ennen kannenpulttien irrottamista pura nokka-akseli ja laakeripukit, muuten se etummainen kannenpultti nuljaantuu, kun avain ei mahdu menemään suoraan.
-hehkujen ja mittarin lämpöanturi meni rikki irrottaessa (40e, ei saa kuulemma tarvikkeena ) -kandee ehkä varoa..
-vanhasta kannesta joutuu käyttämään nokan, keinujen, anturin, turbon öljylähdön, hehkujen ja suuttimien lisäksi lämppärin letkulähdön -uuden kannen mukana tulleessa ei ole kierrettä öljytikun tuelle.
-sitten kun kansi on irti, voit todeta onko kyseessä se tyyppivika, jonka takia minä vaihdan omaani: kansi on halki kolmospytyn esikammion katosta. ÄLÄ IRROITA ESIKAMMIOITA JOS HALUAT VIELÄ KÄYTTÄÄ SAMAA KANTTA UUDESTAAN, NIITÄ EI OLE TARKOITETTU IRROITETTAVIKSI. Esikammion saa lyötyä pois hehkun reiästä. Halkeamaa ei ensin meinannut millään löytyä, mutta kun ruiskutin liuotinpesainetta koloon, niin yhtäkkiä halkeama tulikin näkyviin kun pesuaine valui halkeamasta takaisin. Näkyy heikosti tässä kuvassa. Älä mene lyömään esikammioita pois jos aiot laittaa saman kannen takaisin, esikammioita ei ole tarkoitettu irroitettavaksi, ainakaan kotioloissa.
-heti kun saat kannen irti ja jouset purettua, MUISTA kerätä myös venttiilijousen aluslevyt talteen kannesta, ne on helppo unohtaa sinne öljyn sekaan ja sitten ne ropisee pihalle kun rupeat kääntelemään sitä...
-kannattaa lukea myös hihnan vaihtovinkit, jakopään kanssahan kannen vaihdossakin pelataan.
Kiitos "Jahvetille" kaikista vinkeistä!
(En kyllä noudattunut ihan kaikkia, jätin konepellin paikoilleen sekä takimmaisen lämpökilven)
Palataan asiaan kasausvaiheessa.
HUOM! Muista kannen jälkikiristys. Turha spekuloida sillä minkätyyppiset pahvit vaativat jälkikirityksen ja mitkä eivät, mitään haittaa siitä ei ole, mutta tekemättä jättämisestä voi olla haittaa. Kasausvaiheesta lisää ohjeita alempana, eli lue koko thread. KUVASSA TAULUKON ENSIMMÄINEN SARAKE ON Newtonmetrejä.
Venttilivälykset: venakopassa lukee 0,25 kuumalle koneelle. Itse laitoin kylmälle koneelle 0,30 ja on toiminut 80tkm.