Gen 1 simpukan voitelu

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Tuossa kevään kunniaksi katselin alustaa ja huomasin että simpukasta oli valunut tahmeaa voiteluainetta sitä kääntöakselia alas Varsinainen hydrauliikka oli edelleen ylämerkissä. Simpukan päällä on jonkinlainen rasvanippa, johon tyydyin laittamaan tulpan kun otin auton käyttöön. Mitähän ainetta tuonne laitetaan ja paljonko? Ilmeisesti ehkä hypoidiöljyä ja jonkinlainen oljyprässi kai tarvitaan ::). Yleensä nuo täyttöaukot ovat näissä simpukoissa vähän suurempia ja pääsee esim tippakannulla lisäämään. Täytössä olisi tarkoitus katsoa vuotaako vielä ennen kuin ryhdytään purkamaan ;D.
 
Vs: Gen 1 simpukan voitelu

Eiköhän se kuitenkin ole tehostinöljyä, mitä sieltä on ajansaatossa hieman tullu läpi.

Se nippa siinä simpukan yläpäässä on ilmausta varten. Siellä on takana tehostinöljy. Eihän tuommoseen tehostettuun simpukkaan mitään öljyä tai rasvaa tarvi, kun se ehostinöljy on siellä sisällä jokapaikassa ja voitelee simpukkaa.

on muuten jännä ilmata tuo tehostin, jos saa koko järjestelmän tyhjennettyä.. Tai sitten siihen on joku helppo konsti, jota en tiedä ;D
 
Vs: Gen 1 simpukan voitelu

Se on tosiaan päällepäin erikoinen palikka. Näyttäisi siltä äkkipäätä katsoen että siinä on yhdistettu kierukkavaihteella varustettu simpukka ja peräpäähän hydrauliikkanesteellä pyörivä tehostinosa, jossa mm ne suuntaisventtiilit jotka hoksaavat että yritetään kääntää. Jossakin traktorissa muistelen nähneeni sangen samantapaisen järjestelmän jossa oli sisllä "kahdet öljyt". Eli toisella puolen kierukkavaihteelle GL-5 ja toisella puolen ATF. Saattaa toki olla mahdollista että on kuten sanot, eli ATF:ää koko purkki täynnä. Eihän sieltä paljon tarvitse tulla ulos kun jo paikat ovat tahmassa. Ei se ainakan GL-5:delle haissut. Putsasin paikat ja katsellaan tuleeko lisää - oli talviajossakin mukana, mutta ei kovin paljon kilometrejä kertynyt. Lämmin auto ainakin.
 
Vs: Gen 1 simpukan voitelu

kannattaa vaihtaa tiiivisteet ennemmin kun myöhemmin,ei maksa montaa ekee alkuperäsenä.
 
Vs: Gen 1 simpukan voitelu

Ja vaatii simpukan purkamisen jos haluaa sen alapään stefan vaihtaa. Ei toki ole mahdoton homma purkaa. Se välyksen säätö siinä simpukan yläpäässä alkaa vcain vuotamaan helposti kun sitä joutuu pyöritteleen ja on sen verran hölmö systeemi, että tiivistäminen vaatii vähä kikkailua..

Kyllä se sama ATF voitelee koko simpukan, eli täynnä on.
 
Vs: Gen 1 simpukan voitelu

Näyttää siltä että purkamienen ei ole vielä ajankohtainen ;). Autolla on ajettu noin 600 km senjälkeen kun putsasin sen simpukan alapään "siistiksi" että näen vuotaako lisää. On nimittäin edelleen puhdas ja siisti ja säiliö on ylämerkissä. Oli vissiin ankara talvi koska pihakatukin on sellaisilla pituusuuntaisilla lovilla. Hiesupohjainen täyttömaa on levinnyt ojiin ja loviin alkaa jo kapea autonrengas mahtua. Nelivetoa alkaa kohta olla taas tarpeen ja alle pitää vaihtaa nuo 235-15 renkaat.
 
Takaisin
Ylös Bottom