gen 2,rungon korjaus

galantisti

New Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2009
Sijainti
pohjoinen havumetsävyöhyke
huomasin että -92 pajerossa tuli tiesuola palkista läpi :p
taka-akselin ylityksestä jonniinmatkaa eteenpäin,varmaan 45cm pitäs uutta 4mm rainaa hitsailla.en auton alle kahtonu,mutta luulis sisäpuolellakin olevan ruostetta :-\
aika korkeelta ruostetta leikattava,noin 3cm,ehkä ylempääkin ::) tuossahan on muistaakseni kahdesta u palasta saumattu runko,joten ylä ja alareuna olis jäykempiä mutta tarviiko runkoa tai koria tuon leikkelyn takia tukea ettei notkahda ?
helpompihan se ois 10 cm korjauspaloja lätkiä,mutta ei tekis mieli räpeltää.
onko uudemmissa gen2 pajeroissa muuten parempi tuo ruosteenkesto palkissa,rassasin tosi ruostuneesta 2.5 pajerosta osia ja omistaja väitti että nuo ekat 2 koriset o huonommalla rungolla ??
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

galantisti sanoi
onko uudemmissa gen2 pajeroissa muuten parempi tuo ruosteenkesto palkissa,rassasin tosi ruostuneesta 2.5 pajerosta osia ja omistaja väitti että nuo ekat 2 koriset o huonommalla rungolla ??
Musta tuntuu, että noita alkupään Suomi-Pajeroita(Gen2) on vaan liotettu tiesuolassa huonommalla hoidolla(ruostesuojaukset jätetty väliin, liian kalliina, lama-aikana) kun myöhemmin tuotuja. Ja on ne ainakin ehtineet likoamaan pitempään ;D
Jonkinlainen muistikuva olis kans, että ent. tiehallinto olis vähentänyt teiden suolausta joskus -94-> ??? Jos näin on, niin eiköhän tuo jo hiukan selventäis tätä alkupään ruosteongelmaa?
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

ei tartte tukia,tee eka ulukopuoli ja sitte sisäpuoli joka torennäkösesti paremmas hapes.son mukavaa hommaa..
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Osasyynä tuon ikäisten rungon kuntoon voi olla lain (aiemmin) määräämän pakollisen ruostesuojauksen loppuminen tuossa 90-luvun taitteessa...
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

myös tuo ylimääräne reikäviirakko rungos aiheuttaa palio pahaa tuhoo sisältäpäin. tullu neljän pajeron runkoo hitsaaltua ja huomannu että ne pitää sisällään palio isänmaata ;D.
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

..Tulihan tuossa leimalla käytyä ja läpi meni,sekä leimasta että rungosta.. :) viikonlopun temmellysten aikana oli ilmaantunut sellainen 2 euron kolikon kokoinen reikä runkopalkkiin kuskin puolelle 10 cm taka-akselin reaktiotangon kiinnityksen jälkeen..tässä miettinyt mitä sen kanssa tekisi ja kun tietää että se ei ole ainoa "pehmonen" kohta niin onko kukaan tehnyt tai mitä ollaan mieltä siitä jos vain katkaisee sen rungon siitä reaktiotangon jälkeen ja rakentaa oikeasta raudasta kokoneen uuden..kun siitä kiinnityspisteestä taaksepäinhän ei ole muuta kuin jousenpäät ja iskarin kiinnitys joissa on hieman pelivaraa,muutenhan se on korin kannattelua ja siksi tämä vaihtoehto pistänyt miettimään kun autolla saa vetää isoa kärryä niin tarvitsisihan tuon koukunkin olla kiinni muussa kuin mädässä palkissa..mutta kuinka muut ovat näitä korjailleet.. Kiitos
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Paljon myös pajen runkoa hitsanneena sanoisin että poista vain ruostunutta rungon aluetta. Ei kannata turhaan silpoa kokonaan runkoa poikki. Aivan läpiruostuneen kohdan ympäriltä löytyy kyllä yleensä yllättävän kovaa peltiä. Riittävän paksua tavaraa (4mm) vaan tilalle niin kyllä siitä hyvä tulee!
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Mitenkäs arvon kohtalotoveri olette muuten korjanneet tuon taka-akselin kohdan missä putket lävistävät palkki rungon? Siinähän yleensä käy niin että läpiviennin kohtaan tulee reikä palkkirungon sisään ja siitä valuu vesi ja moska rungon sisään. Omani holkitin lyömällä halkaistua ohuempaa putkea sinne sisään niin pitkälle kun vain saa menemään ja sitten hitsannut ulkopuolelta kiinni. Sinne saa menemään n.20-30cm putkea moskalla lyömällä kunnes tulee mutka vastaan. Sieltä toisesta päästä hitsaus ei sitten onnistukaan ennen tankin irroitusta. Sekin hitsaus onnistuu vain vanhan rungon läpi poratuista reijistä pistehitsaus tyyliin. Tämä auto oli siis kierrejousilla.
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

;D Sulla on siis ollut vielä jotain mihin lyödä se putki sisään?!!? ??? ;D
Itse tein samalla lailla, mutta toiselta suunnalta...
Kuvakin korjatusta rungon poikkiputkesta löytyy mun projektisepustuksesta.
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Joo kyllä siellä sisäpuolella tuntui vielä ihan kovalta paikat. Rupesi vaan arvelluttamaan tuo ulkopuolinen alue. Näin se kestänee auton loppu käyttöajan. Toki siellä putkien välissä prosessi jatkuu runsaasta kotelosuojan käytöstä huolimatta. Pistäppäs kuva tänne näytille!
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Muistakaa ny miehet sitten että kun niitä runkopalkkeja (oikealta) korjailette niin takapyörän kohdallahan on alkuperäinen runkonumero, ettei tule innoissaan leikattua sitäkin veke. Tais olla siinä kohdalla vielä tässä gen 2:ssakin?
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Ei ole runkonumero takapyörän kohdalla, vaan hiukan taaempana siinä palkin kupeessa... Tuli laikattua pois omasta. :mad: No, sen sai sitten meistettyä uudestaaan, kun hankki pari todistajaa siirrolle. Nyt ei vahingossa lähde kun rungon kupeeseen hitsattuun 8mm lattaan on hakattu niin syvä meistos, kun Motonetin isoilla meisteillä saa. Ja näkyy etupyörän takaa mukavasti, ei tartte katastusmiehen juuri harjailla. ;D

Kuva poikkiputken paikkauksesta:
picture.php

Materiaalina 50mm putki 4mm seinällä.
Ei mulla noissa ole ollut isokaan ongelma se rungon sisässä/läpi kulkeva putki, sen saa kyllä kuntoon vaikkei autosta juuri osia irrottelis, vaan juurikin tuo jousilautasen kiinnityskohta: Aivan haperoa ja jo aiemmin millin pellillä piiloon hitsailtu. :seina Hevosmiesten hommia... :seina ...nää ratsupaikat.
Niinkun kuvasta näkyy, putki on kovaa heti lautasen kiinnityksen sisäpuolelta.
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Nää kuvat näyttää aina aika shokeeraavilta, niin se munkin haperon alusta oli. Todellisuus ei onnex ollut niin mahdoton. Nykyään olen käynyt pitkitystaistoa vuosittaisella öljy/kotelosuoja sumutuksilla.
Kuvasta päätellen toi on eri vuosimallia? Meikän on -89.
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

Nii, Wankerihan on -92, eli Gen 2. En ole tutustunut noihin ykköskorimallin Pajeroihin hitsausmielessä, mutta ohimennen katsottuna on hyvinkin samanlaisia ruostepesiä ::)
 
Vs: gen 2,rungon korjaus

onkos nuo rungon poikkiputket osottanu taipumusta ruostua keskeltäkin puhki,mulla ruostetta palkin vieressä,etummainenhan nousee ylös,sen sisälle ei näe,ulkopuolelta hyvän näkönen.voisinhan mää porata,mutta ei huvittas nyt kurassa ryömiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom