Hehkureleen tikitys

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Onko tämä tuttua. Kun virrat laittaa päälle, hehkurele tikittää kerran ja toisen kerran jonkun sekunnin kuluttua. Nyt on ilmaantunut lisää releen tikityksiä moottorin käynnistämisen jälkeen, kerran pisti jopa oikein sarjatulta. Tämä siis kylmällä koneella. Lämpimällä ei oireita.
Onkohan joku hehku rikki, hehkun rele tai ohjausboxi menossa tms.
 
Samaa ilmenee minullakin kylmällä koneella. Lämpimällä koneella tuota ei ilmene...
 
viittaisi virheelliseen lämpötila tietoon moottorilta, siis tuo naksutus ::) Putsatkaa se ruiskupumpun kyljessä oleva liitin ensiavuksi, toisaalta vika voisi olla myös pimentyneessä hehkutulpassa !
 
Täytyy tosin lisätä, että minulla ei muuten nakuta eikä tikitä vaan että kylmällä koneella se muutaman sekunnin jälkeen naksahtaa vielä kerran.
 
oliskos se tämän jälkihehkutuksen naksaus (ettei kone kylmänä savuta käynnistyessään niin paljoa )
 
Taitaapas olla kyse siitä, että se niksuttelee jälkihehkua päälle ja pois, jotta eivät tulpat kuumenisi liikaa.

Onkos se nakse kuinka nopeata? Ei saisi olla tolkuttoman vauhdikasta.. Jos on liikaa kyytiä, niin ohjausyksikkö luultavasti sekoilee ja pitäisi ehjätä.
 
kyllä yksi naksaus on ihan normaalia starttauksen jälkeen, se on sen jälkihehkun naksaus. Olen kyllä itsekin kuullut useamman naksauksen, mutta ne on maksunut hehkutusvaiheessa ja olen pistänyt syyksi avaimen liikuttelun -rele reagoi ilmeisen herkästi jos avainta kääntelee vähänkin hehkuttaessa...
 
Se yksi naksahdus startin jälkeen on kyllä se päähehkun sammuminen.

Jaskajokunen kertonee, kunhan on katsellut valoja tarpeekseen :)
 
Aivan ! Eli kuten Esku kertoi niin päähehkurele on vetäneenä 2-3 sek startin jälkeen. Jälkihehkun toiminnasta ei ole vielä selkeää kuvaa, mutta tutkimukset on menellään. Pitää vielä laitella sen jälkihehkun merkkivalo toimimaan ;D
 
no mutta siis.... jälkihehku alkaa, päähehku loppuu, kuuluu naks. Pointti oli lähinnä, että se kuuluu asiaan. :)
 
Ahaa.... Nytpä siis löytyi yksi vika taas tohon hehkutukseen...

Meinaan tässä aikoinani mittaillessa mm. hehkuillekin tullutta jännitettä, ei 'jälkihehkua' näy olevan ollenkaan...

Siis virrat päälle = hehkuille 12V
rele napsahtaa = 0V
Käyntiin = muistaakseni 6V jonkin aikaa...

Pitäisikö sen olla siis niin että
Virrat päälle = 12V
Naps = jännite putoaa 6V?
Käyntiin = 6V ?
 
Tässä toimintaperiaate, lainaus toisaalle kirjoittamastani selostuksesta:
Siis Pajeron Super Quick Glow System toimii seur:

Kun virran laittaa päälle, päähehkurele menee ohjainyksikön ohjaamana päälle ja täyshehkutus 12V alkaa ja kestää lämpötilasta riippuen n. 3-5 sek. Sitten kun kuuluu toinen napsaus releestä ei kun käyntiin ja ohjainyksikkö saa tiedon laturilta että käyhän se jolloin menee jälkihehku 6V päälle ja on noin puoli min. Hehkun merrkivaloa ei Pajerossa ole käytössä vasta kun 3.2 D-ID mallissa. Hehkujärjestelmän voi testata kun ottaa lämpötila-anturilta johdon irt jolloin on täyshehku päällä.
 
Juuh, tuttua tekstiä on...

Mieleen paukahti vain että jos sen varsinaisen hehkutuksen jälkeen malttaisi vielä olla hetkisen käynnistämättä, jos siinä tuo jälkihehku lämmittäisi tulppia...

Mutta tuossa virtaa varsinaisen 3 sekunnin hehkutuksen jälkeen ei tule ennenkuin motti käy (tai sitten tekee uusintahehkutuksen).
 
Tomi.T sanoi
...releen tikityksiä moottorin käynnistämisen jälkeen, kerran pisti jopa oikein sarjatulta...

Mulla oli samaa sarjatulta. Vikana oikosulku veden lämpötila-anturissa (se on moottorin kannen etupäässä). Näin tapahtui moottoritilan pesun jälkeen -> kosteutta, ja jälkihehkun etuvastus hehkui melekein punaasena.

Sitte kun vaihdoin myöhemmin kannen ja ruuvasin anturin kiinni niin se piru kai halkesi ja sarjatuli alkoi jälleen. Uusi maksoi muistaakseni n. mk 250,- (merkkiliikkeestä).
 
Tais olla liian kuiva kesä, kun Pajen hehku ei tykkää tämän syksyn sadekeleistä ja kylmänä käynnistämisestä.

Hehku on napilla ja homma toimii käynnistämiseen asti kuten ennenkin. Siis muutama sekunti painamisen aloittamisen jälkeen kuuluu napsaus ja yhteensä 10 sekuntia hehkuttamisen jälkeen käynnistän. Ei kuitenkaan käynnisty puhtaasti ja aika nopeasti käynnistymisen jälkeen alkaa napsutus (joka toinen sekunti ja kesää 3-6 kertaa).

Siis ruiskupumpun kyljessä on liitin, joka pitää puhdistaa. Tarttiskos tota mainittua lämpötila-anturia etsiskellä ja sille jotain tehdä?
 
Liittimet näytti ihan kivalta ja lämpöanturi kanssa. Vastusmittaria en omista ja vaikka omistaisinkin, niin en osaisi sitä oikein käyttää.

Dieselpajalla sanoivat heti, että yksi hehku on pimeänä. Todistivat ottamalla hehkujen välisen sillan veks ja sitten akun plussasta kaapeli yksitellen jokaisen hahkun kantaan. Ja niinpä oli, että yhdestä kannasta ei räiskynyt kipinöitä kaapelia siihen törkätessä.

Timanttitiskille, yksi hehkutulppa ja toinen varalle. Niin helppo homma vaihtaa ja sen verran arvokkaat pötköt, että vaihdan vasta kantapään kautta, kun ne yksitellen pimenevät ;D
 
ad-tiskillä nuo maksavat 11€ kipale, siis kitaharan hkt-161 hehkut
 
Mulla on semmoinen kutina, jotta noi kitaharat olis "genuine parts"-osia ::) Tarkistakaa kuitenkin tuo tyyppinumero ennen tilaamista ( mulla kuin toi muisti pätkii :peukku )
 
HKT Kitaharan maahantuojan miestäsyövien jatkuvien toimituskämmen jälkeen vaihdoin tiskiä. Vaihtiksina oli Champion tai Beru niin päädyin vähän tyyriimpään (13,- kpl) saksalaiseen. Kuulopuheena ensiasennustulppina mm. Benzeissä.
 
Ei tullut toiseltakaan tiskiltä oikeaa tulppaa ensimmäisellä yrittämällä: Beru vaihtui takaisin Kitaharaksi, mutta malli oli taas väärä (taitaa olla aika pösilö varastohenkilö Koivusella?). Kikkuisen asiakkaan lepyttelyhinta 10,-/kpl.

Neljäs kerta sanoi tutuuden ja nyt käynnistyy kylmänä kuin palmupuun alta ja napsumiset tulee silloin kuin pitääkin. Toimiva merkki ja sen oikea malli omaan vehkeeseeni: HKT Kitahara PM-161.

Olkaapa siis tarkkoja. Mitähän kamaa ne Motonetin kalliimmat tulpat olisivat olleet? Ainakin olisi saanut heti mukaan.
 
Sadattelua tähän alkuun. Auto seisoi viikon ensin tajuttomassa vesisateessa, sitten puolimetrisen lumen alla ja pakkasessa. Nappihehkua 10 sekuntia ja sitten startatessa lähti muutaman krääkimisen jäkeen vajaalla ja useiden napsumisten säestyksellä käyntiin.

Ajoin 20 km, vaihdoin renkaat ja jätin yöksi seisomaan.

Aamulla kylmäkäynnistyksessä aloin ihmetellä, kun laittaessa avaimesta virran laittaa päälle kuuluu ensimmäinen napsaus ja 3-4 sekuntia toinen. Startatessa pyörittää muttei käynnisty.

Ihmettely vaihtui harmitukseksi kun varmistui, että uudenkarheat tulpat ovat pimeä. Hehku on varmaan ollut päällä koko edellisen ajomatkan ja polttanut tulpat? Ainoastaan viimeisestä tulpasta tulee pientä kipinöintiä, kun sen kantaan tarjoaa virtaa. Lohkon kyljessä paksu pyöreä liitin näytti olevan ok ja lämpöanturin liitin myös.

Pitää vaihtaa joskus ens viikolla toimivat vanhat 3 kpl takaisin, olla nopea startin jälkeen ja irroittaa hehkusiltaan tuleva piuha. Sitten korjaamolle ja ainakin uusia tulppia hakemaan.

Hehkunappia en vielä tarkistanut, mutta tulisko mieleen jotain jotain muuta hehkujen pimenemiseen ja kerrottuihin oireisiin liittyvää?
 
tarkista hehkujen releiden toiminta ( ne kaksi sisälokasuojassa olevaa ) Josko olis kärjet sulaneet kiinni ?
 
Kuullostaa järkevältä. Onko hehkureleet ne (ulkomuistin mukaan)
a) metallinväriset ja röökiaskin muotoiset vai
b) edellisten alapuolella olevat mustat ja pyöreät (ehkä 5x8cm) hässäkät?

Kun jommat kummat noista ei ole hehkureleet niin mitkä ne muuten on? ???
Pääsen vasta ens viikolla auton luokse, mutta purkaamolle kokeilumatskua hakemaan aiemmin...
 
Ne on niitä pyöreähköjä ;D mustan sävyisiä härpäkkeitä päähehkun liittimet on ruuvattavaa mallia ja jälkihehkun ohjausvirta menee abiko-liittimen kautta ( vaaleanvihreä johto punaisella raidalla, jos muistin oikein ? )
 
Asiasta innostuneena ajelin eilen Pajeron luokse ja purin melko kirpeässä pakkasillassa releet. Sisuksissa, siis siinä alakupissa jossa se pieni metallilieriö liikkuu käämin sisällä, ei näkynyt mitään ihmeempää. Eli pajalle vietävä sittenkin ja taas.

Saavat samalla laittaa lisää notkeutta starttimoottoriin, kun kylmillä ilmoilla pyörittelee tyhjää.
 
jos ne solenoidit/solenoidi olisi polttanut kärjet kiinni, olisi akku tyhjä seur aamuna...

t:eko_mies

ps. ko tilanteen jälkiseur:
- jälkihehku solenoidi polttikiinni, prässätty
- alkup solenoidi olisi maksanut > 500mk, en ostanut
- bilteman 2*30A releet rinnan
- releen ulostuloon piezo summeri (soi kun hehkuila on virtaa) EI ENÄÄ koskaan (kop, kop) jää päälle huomaamatta
- lisäksi sisällä:
manuaalinen henkuboxi, joka kytketty automatiikan rinnalle, pää ja jälkihehkukytkimet, ledit em + takaisinkytkennälle + piezo summeri sielläkin :)

NYT:
- ei ongelmia hehkujen kanssa
- voi hehkuttaa mielinmääri ja startatessa
- voi määrittää jälkihehkun > 30 sec (kovilla pakkasilla)
- yms.
 
Mites tämä hehkusysteemi sitten rakennetaan/Olisiko ohjeita? Kun mun L200:een(-89, 2.5D) on nyt laitettu liki kaikki. Oireet olivat aluksi tällaiset: Pakkasyön jälkeen käynnistettäessä(hehkuttaaa 2-5 sek)käynnistyttyään Savuttaa sinistä, käy 3:lla pytyllä jonkin aikaa, ym. käy huonosti. Aluksi uusittiin suutinkärjet,(joita irrotettaessa katkesi myös ylivuotoputki, joka myöskin uusittiin). ei apua. Sitten vaihdettiin 1 hekutulppa. (ei ollut enempää motonetissä)ei apua. sittemmin ostin kaikki uudet tulpat( aluksi motonetistä, en suosittele, ei toimi meinaan, koska siellä tarjotaan 11 volt. tulppia L200:een), eikä auttanut. Sitten ammattimies tuli katsomaan autoa ja sanoi vian olevan hehkun ohjausboksissa(joka uutena maksaa 541e). Ostettiin purkuosa, eikä apua, hehkuttaa yhä sen 2-5 sek, kovallakin pakkasella,hehkuvalo ei pala ja jälkihehku ei taida toimia.. Mistä vikaa etsimään??
 
Laitoin vanhat toimivat tulpat palaneiden tilalle, rakentelin merkkivalon ja kone käymään. Hyvin lähti käyntiin (jos unohdetaan startin tyhjänpyöriminen). Ja valo paljasti pää- ja jälkihehkun toimivan niin kuin pitää. Jälkihehkun aikana n. 6 sekunnin välein oli yhden sekunnin tauko ja tätä toistui ehkä 5 kertaa; sitten merkkivalo valo sammui kokonaan ja kierrokset nousi hieman.

Nyt kun keksisi mikä pimensi uudet tulpat viikon kestäneellä rankkasade-, lumisade- ja pakkasjaksolla, niin uskaltaisi laittaa uudet ja tulla autolla ihmisten ilmoille.
 
Nyt on merkkivalo vedetty sisälle asti. Havaintoja tämänhetkisistä oireista kylmäkäynnistyksen aikana (lämpötila hieman nollan yläpuolella):

Virta päälle --> valo alkaa heti palaa himmeästi, palaa 15 sekuntia, sitten kuuluu napsaus ja valo sammuu kokonaan. Sama homma koska tahansa, siis vaikka laittaa virran päälle lämpimänäkin.

Painetaan hehkunappia --> valo palaa kirkkaasti koko sen ajan, kun nappi on pohjassa ja toista napsausta ei kuulu.

käynnistys virta-avaimesta 10 sekunnin hehkunapin painamisen jälkeen --> moottori ei käynnisty hyvin, mutta lähtee silti käyntiin. Valo palaa himmesti 15 sekunnin ajan, kuuluu napsaus ja sitten valo sammuu.

Herääkö kelleen mitään ajatuksia ???
 
no eihän se jälkihehku ainakaan näytä toimivan valon perusteella, avaimesta startatessa..?

Olethan tietenkin tutkinut, ettei kyseessä ole lahoavan tankin-lahoavan putkiston syndrooma? Eli kun auto seisoo yön yli, niin varsinkin tyhjähköllä tankillä joutuu sahaamaan hetken, koska naftaputket ovat valuneet tyhjiksi tai sinne on tullut ilmaa. Hehku ei tähän vaikuta. Omassani on juuri tätä putkivikaa, mutta sen kanssa voi elää kun pitää naftaa tankissa reilusti koko ajan...
 
Nii-i, viikko aiemmin, siis edellisellä käynnistyskerralla, hehku pelasi moottoritilaan väsätyn valon mukaan aivan timantisti, kuten kuvailin, ja nyt tekee tälläista.

Tankilla on ajettu 50 km eli se on aika täynnä. Kesällä tutkittiin pa-putkiongelmamahdollisuudet ja todettiin, etteivät ne tarvitse mitään toimenpiteitä. No, onhan tässä tietysti ollut pitkä syksy välissä.
 
Vs: Hehkureleen tikitys

nostetaanpa aihetta ylös, ettei tarvitse uutta aloittaa ;)
Naperon TDic -90 koelaudan vasemmasta reunasta kuuluu siis lähes jatkuvaa tikitystä moottorin käynnistyksen jälkeen eli ilmeisesti kyse jälkihehkutuksesta? Tarkoituksena olisi aluksi tarkistaa toi ohjausboxi, mutta mitenkä boxi on kiinni/ paljonko tarvitsee purkaa edestä tavaraa jotta pääsee käsiksi boxiin?
 
Vs: Hehkureleen tikitys

Nyt on merkkivalo vedetty sisälle asti. Havaintoja tämänhetkisistä oireista kylmäkäynnistyksen aikana (lämpötila hieman nollan yläpuolella):

Virta päälle --> valo alkaa heti palaa himmeästi, palaa 15 sekuntia, sitten kuuluu napsaus ja valo sammuu kokonaan. Sama homma koska tahansa, siis vaikka laittaa virran päälle lämpimänäkin.

Painetaan hehkunappia --> valo palaa kirkkaasti koko sen ajan, kun nappi on pohjassa ja toista napsausta ei kuulu.

käynnistys virta-avaimesta 10 sekunnin hehkunapin painamisen jälkeen --> moottori ei käynnisty hyvin, mutta lähtee silti käyntiin. Valo palaa himmesti 15 sekunnin ajan, kuuluu napsaus ja sitten valo sammuu.

Vanha juttu, onkos löytyny mitään uutta??
Tuli vaan mieleen, notta onkos tuo merkkivalo sieltä hehkujen kiskolta? Jos on niin kannattais vielä laittaa valot hehkulle ja jälkihekulle solenoidien ohjaukseen, jolloin näkis mitä hehkuille tarjotaan.... tuo himmeänä hehkuminen viittais pelkkään jälkihehkuun....

Naperon TDic -90 koelaudan vasemmasta reunasta kuuluu siis lähes jatkuvaa tikitystä moottorin käynnistyksen jälkeen eli ilmeisesti kyse jälkihehkutuksesta?

Huono maadoitus kannessa/ johtopoikki?
Hapettunu liitin ruiskupumpun vieressä (hyppiikö kiekkikello (onko olemassa))??
Huono kosketus lämpötilamittauksessa kannen päällä?
 
Vs: Hehkureleen tikitys

mki sanoi
Huono maadoitus kannessa/ johtopoikki?
Hapettunu liitin ruiskupumpun vieressä (hyppiikö kiekkikello (onko olemassa))??
Huono kosketus lämpötilamittauksessa kannen päällä?

Huono maadoitus kannessa/ johtopoikki?" - eli mistäpäin tota maata etsitään ...
Hapettunu liitin ruiskupumpun vieressä (hyppiikö kiekkikello (onko olemassa))?? - Kiekkakello pelittää ok
Huono kosketus lämpötilamittauksessa kannen päällä? - HUOMENISSA pitänee tarkastaa ...

Mitenkä ton ohjausboxin saa helpoiten irroitettua? Nopeasti vilkaistuani boxin kiinnitysruuvien kantaan ei pääse ihan suoraan meisselillä
 
Vs: Hehkureleen tikitys

Maadoitusjohdot on kannen vasemmalla puolella 2-3 sylinerien välissä 8mm pultilla kyljessä kiinni, saman pultin alla oli joku tukirauta... mulla jäi noi johdot irti kansiremontissa ja sai aikaan päähehkun puuttumisen/ jälkihehkun tikityksen.

ja siinä lämpötila-anturissa on sitte mittarin ja hehkun ohjaus samassa (kaks eri anuria samas paketis), molemmat mittaa maata vasten.
 
Vs: Hehkureleen tikitys

kyllä siihen ohjausboxin ruuvin kantoihin pääsee rukarilla,ei kyllä ihan tosta noin vaan. mutta saa rukarilla pikku kikkailun kanssa.
 
Vs: Hehkureleen tikitys

jan weck sanoi
kyllä siihen ohjausboxin ruuvin kantoihin pääsee rukarilla,ei kyllä ihan tosta noin vaan. mutta saa rukarilla pikku kikkailun kanssa.

kannattaa sahata toisen korvakkeen (takimmainen) ruuvinreikä halki, jotta "seuraavalla kerralla" ei tartte kun vähän löysyttää ko. ruuvia...

t:eko_mies
 
Vs: Hehkureleen tikitys

Mki kysyi, että miten lopulta kävi. Hyvin kävi ja käy edelleen.

Eli pomminvarma nappihehku jälkihehkuineen toimi kuten pitääkin. Valon ohjaus oli tosiaan pelkästään kiskosta.

Kaiken harmin aiheutti yksi viallinen Kitaharan hehku. Eihän sitä voinut uskoa, että uusissa voisi vikaa olla. Erityisesti kun kaikkien tulppien vaihdon jälkeen toimi nätisti reilun viikon ja vasta sitten alkoi aiemmin ketjussa mainitut ongelmat. Viallinenkin tulppa antoi kipinää suoraan akulta tulpan kantaan virtaa tarjotessa, mutta eipä silti toiminut kunnolla. Samoin sen tilalle laitettu vanha orkkistulppa (joka "tuntui toimivan" ihan ok ennen kaikkien tulppien vaihtoa).

Siis uusi Kitahara piti laittaa tähänkin reikään. Ja taas on puoli vuotta käynnistelty autoa ilman ongelmia.
 
Vs: Hehkureleen tikitys

Mikä johto tulee tuohon ohjausboxin kiinnityskorvakkeeseen?

Nyt on käyty läpi jonkin verran tikitystä - ohjausboxi vaihdettu (pitäisi olla toimiva ... ?), putsailtu maadoitusjohtoja, Lämpötila-anturi hässäkkää jne. Edelleen tikitystä esiintyy. Mistäköhän jatkais? Noita orkkis hehkuja kun ei kehtais ihan kokeilemisen iloksi alkaa vaihtelee.
 
Takaisin
Ylös Bottom