jakohihnan vaihto

länsäri

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2005
pajero 2,5 turbo diesel vm.87 Katsastus lähestyy ja konetta taas huudatetaan kun otetaan pakokaasutesti,elikkä kuinka usein jakohihna pitää vaihdattaa ja mitä maksaa??tietääkö kukaan hyvää ja kohtuuhintaista pajaa joka vaihdon suorittaa helsingin/vantaan-seudulla??
 
Jakohihnan vaihto 90 000km välein, itsellä maksoi viimeksi täällä kotkassa tutulla korjaamolla 370 eur, lasku sisälsi seuraavaa: (en muista hintoja ulkoa)

- Jakopään hihnat + kiristimet
- töitä 5h á 44 eur/h (sisältäen myös syylärin irroituksen ja takaisinlaiton + nesteet)

Syylärin pois otto on pakollinen toimenpide, ennenkuin jakopäähän pääsee edes käsiksi. Itse seurasin koko tuon toimenpiteen ajan korjaamolla. Tp-akselin hihna oli mennyt jo poikki, hyvä etten ollut kovin pitkään kerinnyt ajella poikkinaisella hihnalla (varkaudesta kotkaan alko täristää, semmonen 250km vaan ;D )...

Ei työn ainakaan sitten kauempaa pitäisi kestää kuin tuon 5h, jonka korjaamon tutut ukot teki taukoamatta.

Hihnat ja kiristimethän löytyy mm. motonetistä, jos haluat itse alkaa laittelemaan, tosin en suosittele, jos ei vähänkään ole TSI miehen virkaa. :)

Foorumilta löytyypi paljon juttua Pajeroista, etsivä löytää ;)
 
Poikkeaako -87 tosiaan niin radikaalisti koneen etuosaltaan/syyläriltään verrattuna kasikasi-vuosimalliin, että syyläri on pakko irroittaa?
 
ilmeisesti tuo tilaa työskentelyyn ja ei tarvitse varoa kennon kolhimista, siis jos poistaa syylarin!
 
Itsellä on pitkä, hopeanharmaa Pajero vm. -90, tällä hetkellä seisonnassa.

Minulle korjaamon äijät sanoivat, että syyläri on välttämättä poistettava. Ja kyllähän se todella ahtaalta minusta näytti, joten jos ei pakko niin ainakin ihan suosiolla syyläri tyhjäksi ja irti. Huomasivatpahan ainakin samalla puolivahingossa että syylärin korkki oli finaalissa, tulipahan sekin vaihdettua samalla maksutta. ;D
 
Tp-akselin hihna oli mennyt jo poikki, hyvä etten ollut kovin pitkään kerinnyt ajella poikkinaisella hihnalla (varkaudesta kotkaan alko täristää, semmonen 250km vaan  ;D )...

kyllävoi sanoa että on ollut tuuria mukana ettei tp-akselin remmi ole mennyt katkettuaan jakohihnan väliin ja saanut vauriota aikaan minä tiedän useamman pajeron jossa niin on käynyt :-\
 
Olenkos tyhmä vai muuten tietämätön, mutta eikös 2.8L koneessa ole nokka-akseli ketju käytöllä ?
 
eikun tuon 2.8l omistajan tuuria vaan ihmettelin kun ei remmi menny poikki jakopäästä ;D
 
- Jakopään hihnat + kiristimet
- töitä 5h á 44 eur/h (sisältäen myös syylärin irroituksen ja takaisinlaiton + nesteet)

Syylärin pois otto on pakollinen toimenpide, ennenkuin jakopäähän pääsee edes käsiksi.
Ei työn ainakaan sitten kauempaa pitäisi kestää kuin tuon 5h, jonka korjaamon tutut ukot teki taukoamatta.
____________________________________________
Kommentteja yllä olevaan...

Eilen tuli vaihdettua remmit, aikaa kului about 3 tuntia, korjaamon  miehiltä 5 kuullostaa pahalta, syyläriä EI olisi tarvinnut irroittaa jos olisi ollut oikeanlainen ulosvetäjä hihnapyörälle :( , ainut mikä on pahempi on syöttöpumpun ajoituksen säätö ,tarvitsee mittakellon mikä ruuvataan pumpun persiiseen kiinni, onnex kaveri sai lainattua työmaaltaan sellaisen :)
vanhassa tp remmissä oli karvoja pystyssä lähes joka hampaan välissä, nokkaremmissä muutamassa välissä
joten oli jo korkea aika vaihtaa, 100 000 tuli täyteen noille remmeille. Loppujen lopuksi ei niin paha homma
remmit ja laakerit maksoi 65 € paikallisessa varaosaliikkeessä.
 
m,

joo n 3 h ilman syylärin irrottamista, mutta mihin tarvitaan ulosvetäjää ??   kaikki kampiakselin päässä olevat ovat kiilalla, muitahan ei tartte irrottaa ...

heittokelloista:

mitutoyo kello maksaa luokkaa 40-60 e suomessa ja kelvollinen CCCP/USSR valmiste tallinnassa 150-180 kr =10-15 e !!

adapteri on helppo valmistaa (vinkki:eek:staa hienokierrepultin, johon hitsaa/juottaa jatkon -> sorviin -> jne ...)

t:eko_mies

ps. heittokelloa tarvinnut > 10 krt, joten hankin oman (ensimmäisen) vuonna -91 (35 mk / hietalahden torilta)
 
OT: mistä muuten tunnistaa KELVOLLISEN USSR valmisteisen kellon? (nimim. "myös heittokelloa hankkimassa")

Ja mihin tarvii ulosvetäjää? ;D
Kiilallahan ne, mutta ainakin minulla oli laturin hihnapyörä niin ruosteessa ja jumissa akseliiin, että ulosvetäjällä sai vetää ihan loppuun asti.

Tässä muuten oma selostukseni jakohihnan vaihdosta. Mukana kuvia myös siitä ulosvetäjästä. Enkä muuten irroittanut syylaria. ;D
 
Kertokaahan mulle korjaamo missä pumpun ajoitus tarkistetaan hihnojen vaihdon jälkeen??

Jos joku on moisen aikuisten oikeesti nähnyt tehtävän alan käyttämään Naperoa siellä josko itse en jaksa hihnoja kopeloida ;D
 
m,

ulosvetäjää tarvitaan kun otetaan se laturin kiilahihnapyörä pois ENSIMMÄISTÄ kertaa (ainakin itsellä vuonna -98).mutta sen jälkeen ei sitä tarvitse, kun laittaa sipauksen CRC 5-56 tms. akselille ennen asennusta. ei enää jumita...

kaikki heittokellot jotka toimii "jouhevasti" on kelvollisia (veli venäläinen on osannut mittalaitteet ja optiikan valmistamisen jo vuosikymmeniä...)

ei nokkahihnan vaihdon yhteydessä tartte ajoitusta mitata. se tehdään kun halutaan tietää/säätää se oikeaksi (siis aikuisten oikeasti eli ITSE TEKEMÄLLÄ!!) ja aina kun irrottaapunpun (kansiremontti, pumpun vaihto tms "syy")

viimeksi eilen illalla tarvitsin,kun säädin dynaamisen ajoituksen kohdalleen (moottorilohkon vaihdon jälkeen)... ja sitä ennen huhtikuussa kun vaihdoin viallisen pumpun uuteen & kesä ja heinäkuussa kun säädin "uutta" pumppua (heittokellolla voi mitata myös ruiskupumpun eri säätöjen "nollakohtia" ... btw pumpussa on 11 säätöruuvia/kohtaa, joista 6:tta voi ja saa itse mennä säätämään...  ;D )

t:eko_mies
 
mihinkäs tuota ajoitusta tarvii säätää kun vaihtaa hihnan. eihän se mihinkää muutu jos merkit osuu kohilleen. mieki useamman oon vaihtanu eikä ole tarvinnu jälkeenpäin pumpunajoitukseen koskee? mikä salaisuus tuossa piilee?
Ja tosiaankin ei 87-eikä viel 90 luvunkaa pajerosta tarvi hihnanvaihdonyhteydes ottaa syyläriä pois. tilaa on kyl ihan reilusti kunhan ottaa sen propellin pois eestä.
 
...

ei muuta kuin:

kuinka moni tietää ajoituksen olevan oikea (siis siinä omassa /alla olevassa pajerossa:
4D56:ssa dynaaminen = 7° BTDC /1.00 mm±0.03mm,
4D55:ssa = 2° BTDC/ 1.00±0.03mm jne...

eipämuuten kuin a) viemällä mittattavaksi tai b) mitata itse  :peukku ja tarvittaessa säätämällä..

t:eko_mies
 
Tarkoitat varmaan ATDC, ei BTDC?
Saattaa muuten käydä aika lailla kalakattaen....
 
m,

ei kun BTDC !!!

eli ole sama kuin bensamoottorin virranjakaja tms. vaan johtuu VE-pumpun toiminnasta/rakenteesta.

t:eko_mies
 
mihinkäs tuota ajoitusta tarvii säätää kun vaihtaa hihnan. eihän se mihinkää muutu jos merkit osuu kohilleen. mieki useamman oon vaihtanu eikä ole tarvinnu jälkeenpäin pumpunajoitukseen koskee?
______________________________________
Oletko tarkistanut ajoitusta vaihdon jälkeen?
vaihdon jälkeen oli lähes 2 astetta myöhässä, sillä on jo iso merkitys !ja jos sattuu olemaan aikaisellaan niin saattaapi sulaa männät , ainakin kansi menee helpommin paskaks kun käy kuumana.
Jos haluat että kone kiertää kunnolla niin väännä
ajoitusta reilusti aikaiselle, kyllä lähtee ! :)

Eihän pumpuun olisi laitettu säätömahdollisuutta jos ei sitä tarvittais!
 
Ohessa oma versioni jakohinnan vaihdosta koskien 90- tdic:

Ensinnä tuulihakaan Päivisen mainitsema suoja. Ei kulu päänahka.

Sitten jakopään ylempi muovikoppa pois, tulee lisää tilaa.

Flektikotelon yläosa pois, flektin pultit löysälle. Vasta tämän jälkeen löysätään laturin ja tehostimen hihnat, sillä näin menetellen on flektin pultit helpompi aukaista, kun ei pyöri vesipumppu pyöri niin hervotonna kun on hihna kiristämässä.

Flekti, vesipumpun hihnapyörä ja kotelon alaosa pois. Kiilahihnat pois.

Autosta nopean puolen 5 silmään, käsijarru TIUKALLE tai vänkäri painamaan jarrua. Sitten PITKÄLLÄ varrella kampiakselin pultti auki. Startilla voi toki myös aukaista (kts. Päivinen).

Kampiakselin lautanen ei tarvitse erillistä ulosvetäjää vaan siinä on syvennyksessä 8mm läpi kierteet. Niihin kun laittaa pitkähköt pultit niin nillä saa painatettua lautasen irti kampuran päätä vasten.

Sitten jakopään alamuovikoppa pois ja katsotaan miten jakopäässä on merkit. Sitten hihnat ja kiristimet pois.

Syytä olis tässä vaiheessa uusia myös kampiakselin ja alemman tasapainoakselin stefat ja katsoa vesipumpun kunto. Stefat lähtee ei teräväkulmaisella meisselillä keikottamalla. Tasapainoakselin käyttöpyörän irroituksessa on hyvä apu ison kulmahiomakoneen laikan kiristysavain. Sen tapit käy käyttöpyörän koloihin ja siitä kiinni pitäen ja hylsyllä vääntäen saa pultin auki ja kiinni. Akselilta käyttöpyörä lähtee irti pienehkollä kolmijalka ulosvetäjällä. Kun laittaa stefat paikalleen on kätevin jos sorvaa sopivat holkit millä saa käyttöpyörän omalla pultilla painatettua stefan paikoilleen. Etenkin tasapainoakselin stefa on saatava ehdottoman suoraan koska sen kehä on niin pieni.

Sitten uudet kiristimet paikoilleen ja ne tulee sopivan vääntöraudan avulla jäkittää jousta vasten eli "löysälle" hihnaan nähden. Sitten ensinnä tasapainoakselin hihna ja sitten jakohihna paikoilleen. Tasapainoakselin kiristimen voi löysätä ja katsoa että merkit paikoillaan.

HUOM. Syöttöpumppu jää ajoitusmerkkien kohdallaan ollessa "kulmille" ja pumpun ajoitus hyppää erittäin helposti hampaan pieleen. Joko vänkäri pitämään avaimella syöttöpumpun käyttöpyörää jännityksessä tai sitten itse kahdella kädellä taituroiden samalla kun löysää kiristimen.

Sitten tarkastus että merkit kohdillaan ja alamuovikoppa paikoilleen. Seuraavaksi taas nopea 5 silmään, käsijarru tiukalle ja kampiraudan hihnapyörä paikoilleen. Pultista löysät pois ja sitten PITKÄLLÄ momenttiavaimella reilu 190 nm. Ruuvilukitetta voi käyttää hieman mutta älä holvaa koko pulttia sitten et saa sitä ikinä irti. HUOM esikiristä kampiraudan pulttia niin paljon että saat momenttiavaimella kertavedolla oikeaan tiukkuuteen.

Tämän jälkeen vielä kertapyöritys räikällä kone ympäri ja tarkistus että merkit ovat kohdillaan. Sitten hihnojen kiristimien lukitukset tiukalle.

Sitten flektikotelon alapelti ja kiilahihnat ja vesipumpun käyttöpyörä hollille. Seuraavaksi Flekti vesipumpun päähän niin että pultit jää vielä hieman löysälle. Sitten flektikotelon yläosa paikoilleen ja kotelon voi laittaa kiinnni jäähdyttäjään. Sitten kiilahihnat tiukalle ja tämän jälkeen on hyvä kiristää flektin pultit.

Jakopään yläkoppa paikoilleen ja koekäyttö. Käynnistä kuulee heti jos esim. Syöttöpumpun ajoitus on "hypännyt".

Huomioita:

Jäähdytintä ei välttämättä tarvitse irroittaa, jos ei sitten ole valtavat kädet.

Syöttöpumpun ajoitus ei muutu. Jos se on pielessä on käyttöpyörä hypännyt hihnalta hampaan pieleen. Tai sitten ajoitus on ollut pielessä jo ennen nokkahihna operaatiota.

Jos irroittaa jäähdyttäjän joutuu samalla irroittamaan coolerin. muutoin ei jäähdytin nouse pois. Jos irroittaa jäähdyttimen kannattaa samalla ottaa pois säleikkö (3 ruuvia ja nosto) ja mahdollinen karjarauta/puskuri/lisävaloyhdistelmä. Näin pääsee työskentelemään suorin käsin.

Jos jäähdytin on irti kannattaa se ehdottomasti pestä. Ette usko miten paljon moskaa sinne vuosien saatossa kertyy.
 
Takaisin
Ylös Bottom