Karalan EVO optio PK-seudulla

Sami_K

New Member
Liittynyt
30 Huhtikuu 2007
Sijainti
Helsinki
Yksi tuttu laittaa Karalan ohjelmia ja voisi alkaa tekemään EVOjen ohjelmointeja mikäli saisi varmasti viisi tilausta. Heinäkuussä sillä oli lainassa Karalan työkalut, silloin sain itselleni kätevästi Vantaalla Karalan ohjelman.
Karalallahan on siis itselläänkin EVO9, joten valmiiksi hierottu ohjelma jo olemassa :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Oliko radalla mukavaa?En huomannu pe enkä vielä lauantaina kysästä et onko kaverisi decatec:illä hommissa? vähä offtopic :seina mut ei se mitää...oliks sillä kasiin oma softa ??? ei vissii toi ysin ohjelma ihan semmosenaan oo kauheen toimiva,kasissa...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Andy´s sanoi
Oliko radalla mukavaa?En huomannu pe enkä vielä lauantaina kysästä et onko kaverisi decatec:illä hommissa? vähä offtopic :seina mut ei se mitää...oliks sillä kasiin oma softa ??? ei vissii toi ysin ohjelma ihan semmosenaan oo kauheen toimiva,kasissa...

Ei käy koska boksiversio on eri, ja EVO 8:sta puuttuu MIVEC (säätyvät imunokat)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Vähän off-topicia mut joo oli radalla ihan nastaa :D Joo kyseinen kaveri jonka kanssa olin niin omistaa Decatecin :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Selvitän vielä tuon EVO 8 homman pistän sit tänne infoa.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Minkälainen juttu tämä on?
Pystyykö säätämään bensa ja sytkä kartat uusiksi jos vaihtaa vaikka suuttimet isompiin?
Tehdäänkö tossa autokohtainen säätö ajossa vai rullilla?
Tuleeko omaan ecuun lisäkortti vai miten?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

markok sanoi
Minkälainen juttu tämä on?
Pystyykö säätämään bensa ja sytkä kartat uusiksi jos vaihtaa vaikka suuttimet isompiin?
Tehdäänkö tossa autokohtainen säätö ajossa vai rullilla?
Tuleeko omaan ecuun lisäkortti vai miten?

ECU softa on säädettävissä oikeillä työkaluilla kuten Ecutekin jne. :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Andy´s sanoi
Oliko radalla mukavaa?En huomannu pe enkä vielä lauantaina kysästä et onko kaverisi decatec:illä hommissa? vähä offtopic :seina mut ei se mitää...oliks sillä kasiin oma softa ??? ei vissii toi ysin ohjelma ihan semmosenaan oo kauheen toimiva,kasissa...

Kasiin pitäisi löytyä oma ohjelma :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

markok sanoi
Minkälainen juttu tämä on?
Pystyykö säätämään bensa ja sytkä kartat uusiksi jos vaihtaa vaikka suuttimet isompiin?
Tehdäänkö tossa autokohtainen säätö ajossa vai rullilla?
Tuleeko omaan ecuun lisäkortti vai miten?

Tässä on nyt kyse lähinnä tehon lisäys ohjelmoinnista EVO 8 / 9 joihinka Karalalla on valmiiksi hiottu ohjelma joka kuitenkin aina varmistetaan asennuksen yhteydessä. Autoon ei tule lisäkorttia.

Mikäli autoon on tehty muutoksia bensa taikka ahtopuolelle joutuu auton säädöt / ohjelmoinnin tekemään joko Karalalla tai sitten Harisella.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Sami_K sanoi
Tässä on nyt kyse lähinnä tehon lisäys ohjelmoinnista EVO 8 / 9 joihinka Karalalla on valmiiksi hiottu ohjelma joka kuitenkin aina varmistetaan asennuksen yhteydessä. Autoon ei tule lisäkorttia.

Mikäli autoon on tehty muutoksia bensa taikka ahtopuolelle joutuu auton säädöt / ohjelmoinnin tekemään joko Karalalla tai sitten Harisella.

Onko arvioita/kokemuksia paljonko on mahd. esim. vakio Evo IX:iin saada tehoa vääntöä lisää n. keskimäärin ko. ohjelmalla?

Mitsu07
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Mitsu07 sanoi
Onko arvioita/kokemuksia paljonko on mahd. esim. vakio Evo IX:iin saada tehoa vääntöä lisää n. keskimäärin ko. ohjelmalla?

Mitsu07

Noin 350HV ja 450NM.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Pakko kysellä vähän tarkemmin kun aina välillä tulee mitä ihmeellisempiä softa päivityksiä, mistä ei oikeesti oo enempää hyötyä kuin vaparin lastuttamisesta.

Mistä se lisä teho tulee, jos mitään mekaanista muutosta ei tehdä.
Ahtojen nostosta pelkällä ohjelmalla?
Miten se varmistetaan ohjelmoinnin yhteydessä?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

markok sanoi
Pakko kysellä vähän tarkemmin kun aina välillä tulee mitä ihmeellisempiä softa päivityksiä, mistä ei oikeesti oo enempää hyötyä kuin vaparin lastuttamisesta.

Mistä se lisä teho tulee, jos mitään mekaanista muutosta ei tehdä.
Ahtojen nostosta pelkällä ohjelmalla?
Miten se varmistetaan ohjelmoinnin yhteydessä?

Ne normaalit.. ahto, sytkä, bensa, imunokkien säädöt jne. Downpipe ja loppuputkisto vaihtoon.

"the biggest improvements in torque come from boost, octane and MIVEC, with fuelling, ignition, airflow modifications being well down the list (although still useful they are far more relevant to peak power which can be thought of as a combination of airflow and thermal efficiency). Even a standard intercooler can keep the charge temperatures under control for a nice torque peak, and the pressure drop across it isn't large at peak torque."

Ilman kunnollista säätöä tehty virittäminen menee melko "Pirkka-tuningin" puolelle :seina
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Peke sanoi
Noin 350HV ja 450NM.
Steg 2: Ysiin n 380 hp ja 480 nm... Mulla (Evo VIII), 368 hp ja 472 nm. Karala ja Räikkönen ovat yhteistyössä tehneet softat, samat jutut saa näin myös Printsportilta. Noita lukemia voidaan pitää kohtuullisen turvallisina auton kestävyyden kannalta. 8) Toki jos viitsii uusia kansipultit niin... Se ahtopaine kun alkaa 2 ja jotain baria, sillon pojat, sillon alkaa vehkeet liikkumaan! :peukku Nimittäin mun mielestä meillä kaikilla pitäis olla vähintään se 650 newtonia... ::) Ja sit pikku vink vink, kansipulttien kanssa ei kannata tilata uutta kannentiivistettä, orggis kestää yli 2 barin paineita hienosti! ;)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Tämä topicci menee vissiin sinne suljetulle osastolle, kuten ennenkin...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Gooze sanoi
Tämä topicci menee vissiin sinne suljetulle osastolle, kuten ennenkin...

;D Vainoharhaisuutta havaittavissa, ei siinä mitään, uutta foliorullaa vaan turbaaniksi.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

markok sanoi
;D Vainoharhaisuutta havaittavissa, ei siinä mitään, uutta foliorullaa vaan turbaaniksi.

Samaa mieltä, en oikein koskaan ole ymmärtänyt tätä viriaiheiden piilottelua. Varsinkin kun tässäkin topikissa on vaan yleistä höpinää ilman mitään yhteyttä tiettyyn autoon dynokäyrineen päivineen.

EDIT: Jee, 400. viesti!
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Peke sanoi
Noin 350HV ja 450NM.

Millaista hintaa pitää ko. ohjelman laitto/testaus (+penkki?) etc., jos tulee 1. viestissäsi mainitsemasi min. 5 tilaaja ja mikä olisi hinta, jos alle 5?

Mitsu07
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Mitsu07 sanoi
Millaista hintaa pitää ko. ohjelman laitto/testaus (+penkki?) etc., jos tulee 1. viestissäsi mainitsemasi min. 5 tilaaja ja mikä olisi hinta, jos alle 5?

Mitsu07

Kehottaisin huomioimaan Malisen viimeisessä postauksessa mainitut asiat. 70 heppaa lisää vaatii jo hieman "supporting mods" -osastoa. Ei paljon, mutta vähän kuitenkin.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Evolve8 sanoi
Steg 2: Ysiin n 380 hp ja 480 nm... Mulla (Evo VIII), 368 hp ja 472 nm. Karala ja Räikkönen ovat yhteistyössä tehneet softat, samat jutut saa näin myös Printsportilta. Noita lukemia voidaan pitää kohtuullisen turvallisina auton kestävyyden kannalta. 8) Toki jos viitsii uusia kansipultit niin... Se ahtopaine kun alkaa 2 ja jotain baria, sillon pojat, sillon alkaa vehkeet liikkumaan! :peukku Nimittäin mun mielestä meillä kaikilla pitäis olla vähintään se 650 newtonia... ::) Ja sit pikku vink vink, kansipulttien kanssa ei kannata tilata uutta kannentiivistettä, orggis kestää yli 2 barin paineita hienosti! ;)

Jutut yli 2 barin ahtopaineista ja kestävyydestä vakio sisuskaluilla voi kyllä jättää ihan omaan arvoonsa. Kyllä se hetken jaksaa...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Jutut yli 2 barin ahtopaineista ja kestävyydestä vakio sisuskaluilla voi kyllä jättää ihan omaan arvoonsa. Kyllä se hetken jaksaa...

Ja taitaa 2 bar jo mennä aika helvetisti ulos turbonkin "kartalta" eli lähinnä tuottaa vaan hallaa :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

malinen sanoi
Ja taitaa 2 bar jo mennä aika helvetisti ulos turbonkin "kartalta" eli lähinnä tuottaa vaan hallaa :)

Totta. Voi olla aika jännittävät lämpökuormat yli kahden kilon paineilla :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Mitä mä olen kuullut, niin 1.7-1.8bar alkaa olee maximi paineet tolle föönille.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Peke sanoi
Mitä mä olen kuullut, niin 1.7-1.8bar alkaa olee maximi paineet tolle föönille.

Jossain noissa lukemissa se turvaraja kulkee. Sama koskee myös niitä sisuskaluja.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

sekä kytkin alkaa olemaan melko tiukilla,varsinkin ohitustilanteissa missä tulee väännöt peliin... millaisilla mittareilla muut mittaavat paineitaan? mulla on autometerin pro-comp ultra lite, ja aika herkästi sen saa 28 psi:tä näyttämään. (on jotain 1,93 bar). en toki pidä sellaista jatkuvassa käytössä...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Jossain noissa lukemissa se turvaraja kulkee. Sama koskee myös niitä sisuskaluja.

Jep. Nasselaisessakin 1.7bar piikkipaine meillä titaanisiivillä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Jos tämä nyt on se sama ohjelma mikä minullakin on (todennäköisesti onkin), niin ahtopaineet on rajattu noin 1,6 bariin, joka on minullakin piikkipaine. Kampiakselin (ja muidenkin vakio-osien) kestävyys on kyseenalaista tuon paineen jälkeen, tämä kerrottuna suoraan Printsportilta (Räikkönen). Kytkin ei kestä, sekin on todettu ihan allekirjoittaneen toimesta...1.7 baria on maksimi tuolle turbolle vakio pakosarjalla, joten se lähemmäksi 2 baria onnistuu kenties pakosarjan vaihdolla, mutta vakio-osilla moottori tuskin kovin kauaa kestää, tuskin turbokaan?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Otsikosta ollaan karattu jo monta kertaa, mut jatketaan samaan malliin ;D.

Se, että ks. autossa orggis-ahtimella päästään sinne 330-360 hepan paikkeille, tarkoittaa jotakuinkin 1.5-1.7 paineiden käyttöä joka on kyllä ihan max, tosin se ei ole pitkässä juoksussa "orggispoloiselle" hyväksi. Tällä paineilla myös mäntä/kiertokanki alkaa olemaan "limiitissään" , kampiakseli kestää kyllä.
Vakioahtimella jos ruvetaan tukistelemaan liki 2.0 baria jatkuvasti niin voi laittaa "kellon käymään" ja katsoo sit lopussa kuinka kauan kesti kunnes siivet on pesissä kiinni tai akseli pahimmillaan poikki yms. Samaten niistä sisuskaluista mäntä ottaa varmaan helteet ensiksi , varsinkin jos kierros-/kuorma-rekisterin jossain kohdassa on "hoikka"alue niin vahinko käy jo pienemmilläkin paineilla.

Lyhyesti, jos tavoite on 400 TODELLISTA hevosvoimaa tai yli niin Ahdin, männät, kiertokanget vaihtoon :peukku. Vahvat pultit on kannattanut vaihtaa jo aikaisemmin (kansi/runkopultit), niin niistähän ei ole enään huolta ;)
-A
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Puhut vähän mutta asiaa. Monille täälläkään ei tunnu olevan perusasiatkaan selvillä. Esson baarissahan kyllä juttuja kuulee...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Vaikka nyt näillä puheilla hieman ihmisiä pelotellaankin, niin tätä kyseistä ohjelmistoa ovat kehittäneet alan ammattilaiset. Varmasti moottorin kestävyyttäkin on hieman mietitty...ja jos kerran on virittämään lähdetty, niin se kannattaa tehdä järki päässä. Aina ei kannata mennä yli siitä mistä aita on matalin...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Gooze sanoi
Vaikka nyt näillä puheilla hieman ihmisiä pelotellaankin, niin tätä kyseistä ohjelmistoa ovat kehittäneet alan ammattilaiset. Varmasti moottorin kestävyyttäkin on hieman mietitty...ja jos kerran on virittämään lähdetty, niin se kannattaa tehdä järki päässä. Aina ei kannata mennä yli siitä mistä aita on matalin...

Kukaan ei liene kyseenalaistanut kehittäjien ammattitaitoa, mutta aina on syytä muistaa vanha toteamus: "Minkä voimassa voitat, sen matkassa häviät." Riippumatta siitä, miten sitä tehoa lisätään, niin ainahan virittäminen lyhentää koneen ja voimasiirron ikää.

Ja yli kahden kilon paineilla tuosta evon ahtimesta on tuotto loppunut aikoja sitten. Ja varmasti saadaan kone rikki, ihan niin kuin täällä on jo mainittukkin.

nokonzok sanoi
Puhut vähän mutta asiaa. Monille täälläkään ei tunnu olevan perusasiatkaan selvillä. Esson baarissahan kyllä juttuja kuulee...

Juuri näin :peukku. Vaikka kiva alkaa kilosta ja elämä kahdesta, niin ei se yli 2bar ole oikotie onneen, missään moottorissa, ellei tiedä mitä tekee....
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Puhut vähän mutta asiaa. Monille täälläkään ei tunnu olevan perusasiatkaan selvillä. Esson baarissahan kyllä juttuja kuulee...

Veit jalat suustani :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

pexi sanoi
Kukaan ei liene kyseenalaistanut kehittäjien ammattitaitoa, mutta aina on syytä muistaa vanha toteamus: "Minkä voimassa voitat, sen matkassa häviät." Riippumatta siitä, miten sitä tehoa lisätään, niin ainahan virittäminen lyhentää koneen ja voimasiirron ikää.

Ja yli kahden kilon paineilla tuosta evon ahtimesta on tuotto loppunut aikoja sitten. Ja varmasti saadaan kone rikki, ihan niin kuin täällä on jo mainittukkin.

Juuri näin :peukku. Vaikka kiva alkaa kilosta ja elämä kahdesta, niin ei se yli 2bar ole oikotie onneen, missään moottorissa, ellei tiedä mitä tekee....

Jos vähän viilataan pilkkua niin ei se teho mitää voimansiirtoa tai moottoria riko, vaikka sitä olisi 1000hv. Käyttötapa ja käyttöaika vaikuttaa enemmän. ;)
Kyllä tollanen EVO 9 "normaali katu käytössä" kestää varmasti sen 380hv, kun heikot lenkit on pantu kuntoon.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Eiköhän nyt jokainen ota kuitenki tosissaan sen, että ~2bar:n paineilla on vakio-osilla tiedossa remonttia tai osien vaihtoa.
Kuitenkin kannattaa muistaa, että ahtomittarin on oltava myös laadukas ja silti ~0.1bar heitto helposti siinäkin voi olla. Mikäli siis mittarisi on laadukas, ja paineet 2.0bar (tai jopa yli ::) ) niin suosittelisin käymään penkissä tarkistuttamassa "ohjelman" ennenkuin on mitään hajalla.
Edellinen koskee siis VAKIO-osilla olevaa konetta. Toisaalta...laittaa sitten parempaa osaa tilalle, jos haluaa rikkoa ensin pelin.. . ::)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Nii, en vissiin osannut lukea, mutta oliko ton softan hinnasta nyt jtn selvyyttä? :nykii

Esson baarissa kaikilla on vähintään 2.5bar ahtoja, ja hyvin kestää ;D
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Merliini sanoi
Nii, en vissiin osannut lukea, mutta oliko ton softan hinnasta nyt jtn selvyyttä? :nykii

Esson baarissa kaikilla on vähintään 2.5bar ahtoja, ja hyvin kestää ;D

Samaa tässä olen koittanut kysellä...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Mitsu07 sanoi
Samaa tässä olen koittanut kysellä...

Hinnat ainakin vähänaikaa sitten 355hv versiolle oli 890eur sis. alv 22% PrintSportilla, Karala tekee ne.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

malinen sanoi
Hinnat ainakin vähänaikaa sitten 355hv versiolle oli 890eur sis. alv 22% PrintSportilla, Karala tekee ne.
Siis tä 890€, mitä tohon kuuluu? Pelkkä ohjelman vaihto?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

MetanolMan sanoi
Luulis että olis ihan säätöineen/penkityksineen päivineen tuohon hintaan ???

Itseltäni löytyy asiasta vaan tälläinen mainoslappunen: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img261814.jpg
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Saakohan vanhempiin evoihin (1-3) mitään uutta ohjelmaa, mistään?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Joo, toki se toine boksi olis vaihtoehto, eikä edes hirveä kallis vrt "uudelleenohjelmoimiseen".

Mutta saako tohjon vakioboksiin uutta "lastua" jolla sais vähä lisää paukkua?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

kolmosessa paukkujen nosto tapahtuu ihan paineita nostamalla, joka tapahtuu asentamalla "turbo ruuvin". Ecu ei ohjaa ahtoja niinkuin nykyautoissa.

Eprom ecuun onnistuu yleisien arvojen muuttaminen. Lähimmän kunnon evo3 koodaajat/softat löytyvät ruotsista.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Eli tässä tapauksessa taitaa olla helpointa ostaa säädettävä boksi.

Pitää sitten muuten mitata tehot vakioboksilla ja ohjelmoitavalla. Ahdot samat, kuin kaikki muutkin niin saadaan sitten päätökseen se väittely siitä ilmamäärämittarin vaikutuksesta :) Voi olla että mittaus menee ensi kesään...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

osku sanoi
Eli tässä tapauksessa taitaa olla helpointa ostaa säädettävä boksi.

EI tuon ikäiset mitsut on oo mitään waq tuotteita jossa "lastulla" saadaan x määrä hevosta, tai heti jos jotain muutosta tekee koneeseen niin tämä mukamas pitäisi säätää uudelleen. Vakio ecu pysyy hyvin menossa vakiohiluilla. Luultavasti autoon kannattaa päivittää ekana muita osia kuin alkaa heti vaihteleen moottorinohjausta.


osku sanoi
Pitää sitten muuten mitata tehot vakioboksilla ja ohjelmoitavalla. Ahdot samat, kuin kaikki muutkin niin saadaan sitten päätökseen se väittely siitä ilmamäärämittarin vaikutuksesta :) Voi olla että mittaus menee ensi kesään...

Toki se MAP ohjaus on parempi, ei kukaan sitä ole väittänyt. "Samaa" ilmanmäärämittaria käyttää 3 litraiset 3000gt:t yms, joten pelivaraa varmasti kyllä riittää.



Saanen kysyä kun ja jos sinulle tulee e3, mitkä ovat tehotavoitteet ja mitä aiot tehdä nämä saadaksesi ?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Tehotavoitteeksi ajattelin aluksi alle 400hv. Semmosta pientä viriä vaan. Ajattelin tuossa ecu hommassa sitä että saisi sytkää ja seoksia säädellä..

Täs jotaki mitä itse ajattelin sitte joskus:

putkisto
vv ja kunnon ilmanotto
ecu vaihdetaan --> map saadan pois
suuttimet isommaksi, pensapumppu paremmaks, pensanpaineensäädin
kunnon männät, veivit, tiivisteet ja pultit
kytkin
pakosarja ja turbo
+muut lukemattomat pikkuosat

Nyt pitäs tehot olla jo kovastikkin tuola +400 tuntumas vielä niin jotta paketti kestää jotenkin. ;D
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

osku sanoi
Tehotavoitteeksi ajattelin aluksi alle 400hv. Semmosta pientä viriä vaan. Ajattelin tuossa ecu hommassa sitä että saisi sytkää ja seoksia säädellä..

Täs jotaki mitä itse ajattelin sitte joskus:

putkisto
vv ja kunnon ilmanotto
ecu vaihdetaan --> map saadan pois
suuttimet isommaksi, pensapumppu paremmaks, pensanpaineensäädin
kunnon männät, veivit, tiivisteet ja pultit
kytkin
pakosarja ja turbo
+muut lukemattomat pikkuosat

Nyt pitäs tehot olla jo kovastikkin tuola +400 tuntumas vielä niin jotta paketti kestää jotenkin. ;D

Kannattaa kysyä tuolta http://z-power.fi/
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

EVO 3 tuninkia:

http://www.lancerregister.com/showthread.php?s=&threadid=168143&perpage=15&pagenumber=1

http://www.moates.net/product_info.php?cPath=31&products_id=169

http://www.tunerpro.markmansur.com/
 
Takaisin
Ylös Bottom