Karalan EVO optio PK-seudulla

Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Tuommoisia arvoja voi muutella.
Koodi
1. Fuel Table
    address : xxxxH  14x14  High octane fuel map
    address : xxxxH  14x14  Low octane fuel map

RPM scale : 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000
                  5500 6000 6500 7000

Load scale : 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 120 140 160 180

2. Ignition Table
    address : xxxx 16X18 High octane ignition map
    address : xxxx 16X18 Low octane ignition map
    address : xxxx 16X18 ??? ??????? ignition map

RPM scale : 0 500 750  1000 1250 1500 2000 2500 3000 3500 4000 
                  5000 5500 6000 7000 11000

Load scale : 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 120 140 160 180 200

3. Injector Compensation
    address : xxxxx 1 bit
4. Boost Cut
    address : xxxx 1 bit
5. Speed Cut
    address : xxxx   Std Speed Limit : xx  180km/hr
6. Rev Limit
    address : xxxx 43A4  2 bit   Std Rev. Limit xxxx
7. Injector Dead Time
    address : xxxx 1 bit   Std. 18H
club memberit voi kysellä osoitteet
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Hommasin evo 3 lastun. En tiedä siitä, onko siihen muutettu mitä karttoja..

Pelaa kuulemma paremmin kuin ralliartin boksi.

Aion penkittää sen lastulla ja ilman, jahka saan sen verot maksettua :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

osku sanoi
Hommasin evo 3 lastun. En tiedä siitä, onko siihen muutettu mitä karttoja..

Pelaa kuulemma paremmin kuin ralliartin boksi.

Aion penkittää sen lastulla ja ilman, jahka saan sen verot maksettua :)

Jonkun yleismallin, vai saako sitä säädettyä autolle sopivaksi?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Yleismalli.

Sittehhän sen näköö miten kaikki pysyy "hanskas" kun penkkiin vie. Ohjelmoitavan ruiskun siihe kuitenkin tulen joskus laittamaan.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

osku sanoi
Hommasin evo 3 lastun. En tiedä siitä, onko siihen muutettu mitä karttoja..

Pelaa kuulemma paremmin kuin ralliartin boksi.

Aion penkittää sen lastulla ja ilman, jahka saan sen verot maksettua :)

Monet ralliarti boksit ei pelaakkaa sentakia ku ne o tehty rallikäyttöön ~32-34mm imuilman kuristimelle.
Tosin ralliartinki boksien softiakin pääsee rukkaamaan...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Harri K sanoi
Monet ralliarti boksit ei pelaakkaa sentakia ku ne o tehty rallikäyttöön ~37mm imuilman kuristimelle.
Tosin ralliartinki boksien softiakin pääsee rukkaamaan...

Harri, harri... eipäs kurvailla (sentään) 37 mm kuristimella ::)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Joo, mitähä mä taas oon väsyneenä kirjottanu.. A-ryhmäs siis 34mm (olettaen et vanhan A-ryhmän ralliart boksi) Nasselaisissa sitte viel vähemmä eli 32mm :)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

osku sanoi
Hommasin evo 3 lastun. En tiedä siitä, onko siihen muutettu mitä karttoja..

Pelaa kuulemma paremmin kuin ralliartin boksi.

Aion penkittää sen lastulla ja ilman, jahka saan sen verot maksettua :)

mistäs tollasia saapi ?, tuliko paljon potkua lisää? ,
voisin itekin haluta tommosen .
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Ahaa, siis ostricin 2.0 käy tähän. :eek:

Oon säätäny ja tehny ite moiset muutokset omaan vapari hondaan jonka turbotin, suuttimet oli 550cc, mappi vaihtu isompaan ym. Jos hommaisin noi kamat itelle, siis 2.0:n niin voisin periaatteessa lastuttaa muidenkin evoja sit kunhan vain saan omani suomeen ja pääsen testaan noita laitteita. Noi epromit voi nimittäin polttaa uudelleenpoltettaville piireille ja niitä voi sit tarvittaessa päivittää.

Vakio-ohjelmaa on helppo ja nopea viilata pelaamaan uusien osien kanssa, en tosin tiedä vielä mitä ominaisuuksia ton kanssa saa pelaamaan evo 3:ssa. -Otetaan selvää!!

Japanin bensojen erilaisuuden vuoksi myös olis koneelle terveellistä tehä muutoksia jos käy laihalla/rikkaalla joskut tms. Pelkäsin että joudun jonkun reilun tonnin maksavan mustan boksin ostamaan ja viemään jollekin säädätettäväksi =rahaa rahaa rahaa...
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

paspe sanoi
Vakio-ohjelmaa on helppo ja nopea viilata pelaamaan uusien osien kanssa, en tosin tiedä vielä mitä ominaisuuksia ton kanssa saa pelaamaan evo 3:ssa. -Otetaan selvää!!

Tuossa ylempänähän ne on. Toki taitava jätkä voi koodata kaiken uusiksi. Ruotsin maalta löytyy suljettu foorumi jossa keskustellaan evo1-3 koodin vääntämisestä. Sinne pääsyyn pitää olla meriittejä joita ei suomenmaasta tietääkseni löydy. :peukku
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Ruotsin maalta löytyy suljettu foorumi jossa keskustellaan evo1-3 koodin vääntämisestä. Sinne pääsyyn pitää olla meriittejä joita ei suomenmaasta tietääkseni löydy. :peukku

Ei löydy ei.....esim: kansantanhut, rikosten hyvä selviämisprosentti, miesten hiusverkot armeijassa, lukuisat Formula-1 mestarit...puhumattakaan niitten Rallin-maailmanmestareista, joita niiltä löytyy...Onhan noita ;D.

No joo, "ohi aihetta" vaan...... ;)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

tepi sanoi
Tuossa ylempänähän ne on. Toki taitava jätkä voi koodata kaiken uusiksi. Ruotsin maalta löytyy suljettu foorumi jossa keskustellaan evo1-3 koodin vääntämisestä. Sinne pääsyyn pitää olla meriittejä joita ei suomenmaasta tietääkseni löydy. :peukku

Mitä tolla tarkoitit, eikö tota ostriccia saa pelaamaan ilman ruotsalaisten koodailua vai hä? Mitä se meihin liittyy, eikö meidän kannata lyödä uudet osat evoon ja tehä tehokkaampia autoja kuin naapurimaan koodihait? ;) Uudenlainen Top Secret -tiimi? :D

Vai pitääkö toi parametrien muuttaminen oikeasti tehdä koodauksia muuttamalla niikuin tepi tossa sun ekassa viestissäsi, ilmaan mitään käyttöliittymää? Tietääkö kukaan onnistuisko zuikkiksella lastutus/säätö/muutostyöt boksiin? Omat tehotavoitteet on myös tuolla 350-400hv essonbaaritehoa, enkä moottorinohjauksesta oo vielä ihan varma miten onnistuu parhaiten.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Toki toimii ostrichilla osotteiden muutokset. Tekee sen asetustiedoston vaan. Evossa on vaan taas sama vanha tarina, ei tajua tietyn ahdon jälkeen missä mennään. Käyttää kartan viimeistä sytkäajoitusta yms.

Tarkoitin että nuo osoitteet on netissä yleisessä tiedossa. Osaavampi ukko koodaa itse omat koodinsa tuohon tiedostoon (purkaa hexan konekieleksi, koodaa ja kääntää paketin uusiksi)
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

En aloittanut uutta topikkia, eli kysäisen tässä.
Onko nuissa suomessa tarjottavissa ohjelmissa isoja eroja?? en tarkoita tehoja vaan yleisesti toimivuutta.
Ja mikä kannattais hankkia? Samalla tulossa pakosarjasta racekattiin uutta ränniä. Kohta vuosi ajettu vakiolla, nyt riitti.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

No mulla on ihan samat suunnitelmat.

Ehkä vahvana ykkösenä : Harinen. (osittain ,koska on lähin paikka , olen kuullut melko positiivistä palutetta.)

Kakkosena RRE : ......en oo ehtiny vielä olla Setiin yhteydessä , RRE SPORT setti kyllä kiehtois....
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

-JP- sanoi
Kakkosena RRE : ......en oo ehtiny vielä olla Setiin yhteydessä , RRE SPORT setti kyllä kiehtois....

Näinköhän tuolta mitään siviilipuolelle saa?
Helkamäki ainakin kertoi jo hyvän aikaa sitten, että ovat lopettaneet siviiliautojen penkittämisen (ainakin), kun tuli kuppi täyteen vastoinkäymisistä mihin niiden kanssa joutui.
Viimeinen niitti arkkuun oli ollut joku Porsas mikä oli poikinut niiden penkkiin.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Ok, en jaksanut käydä tarkistamassa ;D.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Et taida Paljon lehtiä lukea.....? Tuulilasissa oli juttua tässä syksyllä....

Jos eivät siviili autoja tee niin syön Evoni.... ;D
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Tdi?? sanoi
En aloittanut uutta topikkia, eli kysäisen tässä.
Onko nuissa suomessa tarjottavissa ohjelmissa isoja eroja?? en tarkoita tehoja vaan yleisesti toimivuutta.
Ja mikä kannattais hankkia? Samalla tulossa pakosarjasta racekattiin uutta ränniä. Kohta vuosi ajettu vakiolla, nyt riitti.

No itse käytin Evo kasin Harisella ja olen tosi tyytyväinen.

Karalahan taitaa käyttää ns. vakio-ohjelmia, varmaan ihan hyviäkin.
Mutta käsittääkseni karalalla ei ole penkkiä missä vois säätää auton henkilökohtaisesti.

Mutta Harinen säätää auton penkissä ja tiellä. Eli pystyy ottamaan kaikki huomioon kaikki muutokset mitä autoon on tehty.
Ja mikä tärkeintä tekee sommosen virityksen minkä asiakas haluaa.

Kannattaa soittaa sinne ja tiedustella asiaa :driver

http://www.hestec.fi/projektit/mitsubishi.htm
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Heppara sanoi
No itse käytin Evo kasin Harisella ja olen tosi tyytyväinen.

Karalahan taitaa käyttää ns. vakio-ohjelmia, varmaan ihan hyviäkin.
Mutta käsittääkseni karalalla ei ole penkkiä missä vois säätää auton henkilökohtaisesti.

Mutta Harinen säätää auton penkissä ja tiellä. Eli pystyy ottamaan kaikki huomioon kaikki muutokset mitä autoon on tehty.
Ja mikä tärkeintä tekee sommosen virityksen minkä asiakas haluaa.

Kannattaa soittaa sinne ja tiedustella asiaa :driver

http://www.hestec.fi/projektit/mitsubishi.htm

Mitä Harisen "säätö" kustantaa?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

-JP- sanoi
Et taida Paljon lehtiä lukea.....? Tuulilasissa oli juttua tuossa keväällä....

Jos eivät siviili autoja tee niin syön Evoni.... ;D

Juu en lue ja Tuulilasia vielä vähemmän ;).

Mutta positiivisena pointtina mainittakoon viimeisimmät ja päivitetyt tiedot. Sun ei tarvitse alkaa pilkkomaan eevaasi syötävän kokoisiksi palasiksi.

Penkittävät tätä nykyä evoja (7,8,9) Helkamäen omien sanojen mukaan, koska ne autot he tuntevat, muut on poissa laskuista. Jäikö aikoinaan sitten informaatio liian vähäiseksi vai ovatko muuttaneet toimintatapojaan... who know's.

RRE Sport-setti täydellisenä 6K€, jos haluat selvitä tonnia vähemmällä niin coolerin putket jää setistä pois. Siitä vaan valitsemaan :D
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Ihanan kallista! Tohon hintaan saa (kasiin) PFC:n säädettynä...

Ja tohon 800€ lisää n.550€ niin saa asennettuna 3"rosterisen putkiston turbon outletilla ;D..No mutta kukin tyylillään ja omilla rahoilla..
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Mitähän paikkaa suosittelisitte jos ja kun pitäisi saada tehtyä evo ix uus softa. Vanha toimii suht ok mutta nyt on tulossa hieman lisää palikoita (ei nyt mitään uutta turboa kuitenkaan) mutta samoihin aikoihin vois säätää auton uudestaan. Eli pitäis saada siis ihan autokohtasesti säädetty softa eikä mikään valmiiksi tehty. Vai pitäisköhän vaan kokeilla esim tuota harisen softaa jos toimisi auto sillä paremmin.

Toinenkin asia käynyt myös mielessä on nuo ahtopaineet. Harisen softassa 1,2 bar? ja silti 374 hepoa. Omassa 1,7 bar piikki ja tuskin on edes tuota 374. Eli mites noiden kanssa kannattais pelata? Vai onko tuo harisen 1,2 barilla 370 heppaa ihan paskaa?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

marakolli sanoi
Mitähän paikkaa suosittelisitte jos ja kun pitäisi saada tehtyä evo ix uus softa. Vanha toimii suht ok mutta nyt on tulossa hieman lisää palikoita (ei nyt mitään uutta turboa kuitenkaan) mutta samoihin aikoihin vois säätää auton uudestaan. Eli pitäis saada siis ihan autokohtasesti säädetty softa eikä mikään valmiiksi tehty. Vai pitäisköhän vaan kokeilla esim tuota harisen softaa jos toimisi auto sillä paremmin.

Toinenkin asia käynyt myös mielessä on nuo ahtopaineet. Harisen softassa 1,2 bar? ja silti 374 hepoa. Omassa 1,7 bar piikki ja tuskin on edes tuota 374. Eli mites noiden kanssa kannattais pelata? Vai onko tuo harisen 1,2 barilla 370 heppaa ihan paskaa?

370 hp 1,2 bar paineilla kuulostaa aika huimalta väitteeltä. Sehän on itseasiassa vähemmän kuin vakiossa... Nuo tehot ja 1,7 bar kuulostaa huomattavasti realistisemmalta.

Mitä tuohon softaan tulee niin ainoa järkevä ratkaisu on kunnon ECU tyyliin Autronic, GEMS, Tatech, Motec yms.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Ei kyllä 1.2barin paineilla oteta muuten vakio Evosta 370HV. Mulla taitaa olla 1.4bar ja luvataan noin 350HV.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

[

Mitä tuohon softaan tulee niin ainoa järkevä ratkaisu on kunnon ECU tyyliin Autronic, GEMS, Tatech, Motec yms.
[/quote]

Olis aivan mahtavaa jos sinulla tai jollain muulla olis vielä infoa missä myydään mitäkin ja mihin hintaan. Joku lista olis varmasti hyödyllinen monelle.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Googlettamalla löytyy paljon vaihtoehtoja. Moottorinohjaus on hyvä hakusana. Hinnat ovat reilusta 2000 eurosta ylöspäin asennettuna ja säädettynä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Taitaa tulla tuo säädettävän moottorinohjauksen hyöty vasta isommilla muutoksilla esille...Ei tarpeellinen ostos, jos pysytään "maltillisissa" muutoksissa.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Peke sanoi
Taitaa tulla tuo säädettävän ruiskun hyöty vasta isommilla muutoksilla esille...Ei tarpeellinen ostos, jos pysytään "maltillisissa" muutoksissa.

Ensinnäkin siinä kyllä säädetään aika paljon muutakin kuin ruiskua. Toisekseen nyt oli puhe 400 hevosen kulmilla olevista tehoista. Alkaa minun mielestäni olemaan pikkuhiljaa varsin aiheellinen upgrade. Pääseehän sinne varmasti ilmankin, mutta miksi säästää kaikessa olennaisessa? Tämä vaihtoehto antaa aika tavalla enemmän säätövaraa ja mahdollistaa mm. MAP-sensorin käytän mikä alkaa olla jo jotakuinkin pakollista tuolla tasolla.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Ensinnäkin siinä kyllä säädetään aika paljon muutakin kuin ruiskua. Toisekseen nyt oli puhe 400 hevosen kulmilla olevista tehoista. Alkaa minun mielestäni olemaan pikkuhiljaa varsin aiheellinen upgrade. Pääseehän sinne varmasti ilmankin, mutta miksi säästää kaikessa olennaisessa? Tämä vaihtoehto antaa aika tavalla enemmän säätövaraa ja mahdollistaa mm. MAP-sensorin käytän mikä alkaa olla jo jotakuinkin pakollista tuolla tasolla.

Miten leimaaminen uudella ohjauksella?? Vaihto aina vakioon?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Tdi?? sanoi
Miten leimaaminen uudella ohjauksella?? Vaihto aina vakioon?

Vakioon se on vaihdettava.

Ei se reflash ole sen laillisempi, jos sattuvat huomaamaan OBD-testissä.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Vakioon se on vaihdettava.

Ei se reflash ole sen laillisempi, jos sattuvat huomaamaan OBD-testissä.

Eivät kuulemmä näe konttorin laitteilla onko laitettu ohjelmaa. Jostain vain olen kuulut tuon, pitääköhän paikkansa.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Vakioon se on vaihdettava.

Ei se reflash ole sen laillisempi, jos sattuvat huomaamaan OBD-testissä.

Jos reflash on tehty asiallisesti (toisin sanoen lambdat toimii ja ei ole säädetty järjettömän paksulle), niin sitä ei OBD-testissä huomaa. EOBD/OBD2 testi vain tekee osajärjestelmä testin, joka käytännössä tarkastaa, autosta riippuen, 5-11 kohtaa moottorin ohjauksesta, jotka vaikuttavat päästöihin. Periaatteessa testi menee läpi, jos ei ole vikakoodeja, vaikka lambdat eivät toimisi. Ongelma tulee, jos on vikakoodeja ja tehdään vaihtoehtoinen testi. Tämä testi taas seuraa reaaliajassa lamddojen toimintaa -> hylky, jos lambdalla kiinteä arvo.

nokonzok sanoi
Ensinnäkin siinä kyllä säädetään aika paljon muutakin kuin ruiskua. Toisekseen nyt oli puhe 400 hevosen kulmilla olevista tehoista. Alkaa minun mielestäni olemaan pikkuhiljaa varsin aiheellinen upgrade. Pääseehän sinne varmasti ilmankin, mutta miksi säästää kaikessa olennaisessa? Tämä vaihtoehto antaa aika tavalla enemmän säätövaraa ja mahdollistaa mm. MAP-sensorin käytän mikä alkaa olla jo jotakuinkin pakollista tuolla tasolla.

Juuri näin. Ja kuten olen aikaisemminkin sanonut, kunnollinen moottorinohjaus, on hyvä henkivakuutus moottorin mekaanisille osille.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

pexi sanoi
Juuri näin. Ja kuten olen aikaisemminkin sanonut, kunnollinen moottorinohjaus, on hyvä henkivakuutus moottorin mekaanisille osille.

Hyväkin moottorinohjaus voidaan säätää väärin.

Ohjausyksikön tekniset hienoudet ovat toki kivoja mutta lopputuloksen määrittää kuitenkin säätöjen onnistuneisuus.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

ast sanoi
Hyväkin moottorinohjaus voidaan säätää väärin.

Ohjausyksikön tekniset hienoudet ovat toki kivoja mutta lopputuloksen määrittää kuitenkin säätöjen onnistuneisuus.

Olet aivan oikeassa, mutta vakio moottorinohjausta on noilla tehoilla lähes mahdotonta säätää oikein. Ei niitä ihan pelkästä käyttämisen riemusta käytetä erinäisissä HiPo-sovelluksissa.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Onko kellään muuten oikeasti kokemusta, miten tuollaset HKS ym boxit toimii Suomen talvessa -30 asteen pakkasissa?. Esimerkiksi Motec ym. rallikäyttöön suunnitellut ecut vaatii erinäisiä antureita toimiakseen oikein. Ja kohtuu usein niitä antureita saa kilpa-autoissa ollakin vaihtamassa. Ongelma varmaankin kyseisissä vehkeissä on, että ne on suunniteltu kilpakäyttöön. Tunturirallissakin on surkuhupaisaa katsoa, kun vehkeitä yritetään saada käyntiin aamuyöstä auton seistyä yö pakkasessa (asia joka mielestäni on Suomessa asuessani arkipäivää). Reflashissä käytetään alkuperäistä ECU:a ja auton alkuperäisiä antureita, jotka ainakin toimii oikein. Mielestäni ei ole mitään syytä lähteä pelaamaan vehkeitten kanssa, joita saa olla koko ajan säätämässä. Sitäpaitsi onko järkeä työntää 2000 euroa johonkin säädettävään boxiin, jos yli puolet halvemmalla saadaan sama tulos? Ei siksi etteikö olisi varaa...en vaan ymmärrä miksi?
Itse olen ajellut jo reilun vuoden verran kohtuullisen viritetyllä evolla. Kertaakaan koko aikana ei ole ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa. Ja kesällä kävin ensi kertaa katsastamassa oman autoni, vieläpä ilman huomautuksia. :peukku
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Gooze sanoi
Onko kellään muuten oikeasti kokemusta, miten tuollaset HKS ym boxit toimii Suomen talvessa -30 asteen pakkasissa?. Esimerkiksi Motec ym. rallikäyttöön suunnitellut ecut vaatii erinäisiä antureita toimiakseen oikein. Ja kohtuu usein niitä antureita saa kilpa-autoissa ollakin vaihtamassa. Ongelma varmaankin kyseisissä vehkeissä on, että ne on suunniteltu kilpakäyttöön. Tunturirallissakin on surkuhupaisaa katsoa, kun vehkeitä yritetään saada käyntiin aamuyöstä auton seistyä yö pakkasessa (asia joka mielestäni on Suomessa asuessani arkipäivää). Reflashissä käytetään alkuperäistä ECU:a ja auton alkuperäisiä antureita, jotka ainakin toimii oikein. Mielestäni ei ole mitään syytä lähteä pelaamaan vehkeitten kanssa, joita saa olla koko ajan säätämässä. Sitäpaitsi onko järkeä työntää 2000 euroa johonkin säädettävään boxiin, jos yli puolet halvemmalla saadaan sama tulos? Ei siksi etteikö olisi varaa...en vaan ymmärrä miksi?
Itse olen ajellut jo reilun vuoden verran kohtuu tappiin (vakio-osilla) viritetyllä evolla. Kertaakaan koko aikana ei ole ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa. Ja kesällä kävin ensi kertaa katsastamassa oman autoni, vieläpä ilman huomautuksia. :peukku

Mulla oli kutosessa Apexin ECU, tilattu suoraan Japanista ja asennuksessa käytettiin mukana tulleita MAP-sensoria ja lämpötila-anturia. Ei pienintäkään ongelmaa pakkasella. Sen yleisemmin en omasta kokemuksesta osaa sanoa. Vielä :)

Ainakaan siviilikäytössä ei todellakaan tarvita jatkuvaa säätämistä yhtään sen enempää kuin reflashin tapauksessa. Jos boksi on kerralla kuntoon säädetty niin ei se siitä itsekseen mihinkään muutu. Puolet halvemmalla voi päästä samaan lopputulokseen, mutta kunnon ECU on huomattavasti turvallisempi ratkaisu, esimerkiksi seoksen säätö on huomattavasti tarkempaa. Lisäksi hinnassa kannattaa aina muistaa se, että boksin voi ottaa autosta irti ja myydä eteenpäin. Saa siitä käytettynäkin helposti puolet takaisin. Näin laskettuna hinta ei olekaan niin paha. Miksei sitä voi itsekin ostaa käytettynä.

Kysymys on vähän mihin haluaa satsata. Itse satsaan virityksessä mielelläni palikoihin, jotka varmistavat auton kestävyyden vähän kovemmassakin käytössä. Ehkä se menisi vähän vähemmälläkin, mutta eipä tarvitse miettiä. Kukin tyylillään, mutta edelleen vaan hämmentää kun kaverit haluaa virittää 50 k€ auton tappiin, mutta säästävät kaikessa olennaisessa. Varmaa on, että yhtään pitemmällä tähtäimellä se ei ole hyvä juttu. Itse on ikinä ostaisi reflashilla ja vakio sisuskaluilla lähes 400 hevosen tehoilla ajettua evoa. Mutta kuten sanottu, omatpahan on vehkeenne.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
Mulla oli kutosessa Apexin ECU, tilattu suoraan Japanista ja asennuksessa käytettiin mukana tulleita MAP-sensoria ja lämpötila-anturia. Ei pienintäkään ongelmaa pakkasella. Sen yleisemmin en omasta kokemuksesta osaa sanoa. Vielä :)

Ainakaan siviilikäytössä ei todellakaan tarvita jatkuvaa säätämistä yhtään sen enempää kuin reflashin tapauksessa. Jos boksi on kerralla kuntoon säädetty niin ei se siitä itsekseen mihinkään muutu. Puolet halvemmalla voi päästä samaan lopputulokseen, mutta kunnon ECU on huomattavasti turvallisempi ratkaisu, esimerkiksi seoksen säätö on huomattavasti tarkempaa. Lisäksi hinnassa kannattaa aina muistaa se, että boksin voi ottaa autosta irti ja myydä eteenpäin. Saa siitä käytettynäkin helposti puolet takaisin. Näin laskettuna hinta ei olekaan niin paha. Miksei sitä voi itsekin ostaa käytettynä.

Kysymys on vähän mihin haluaa satsata. Itse satsaan virityksessä mielelläni palikoihin, jotka varmistavat auton kestävyyden vähän kovemmassakin käytössä. Ehkä se menisi vähän vähemmälläkin, mutta eipä tarvitse miettiä. Kukin tyylillään, mutta edelleen vaan hämmentää kun kaverit haluaa virittää 50 k€ auton tappiin, mutta säästävät kaikessa olennaisessa. Varmaa on, että yhtään pitemmällä tähtäimellä se ei ole hyvä juttu. Itse on ikinä ostaisi reflashilla ja vakio sisuskaluilla lähes 400 hevosen tehoilla ajettua evoa. Mutta kuten sanottu, omatpahan on vehkeenne.

Mikä poksi olis hyvä evo 9:siin. Ja mihin hintaan sen sais?
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

ast sanoi
Hyväkin moottorinohjaus voidaan säätää väärin.

Ohjausyksikön tekniset hienoudet ovat toki kivoja mutta lopputuloksen määrittää kuitenkin säätöjen onnistuneisuus.
nokonzok sanoi
Olet aivan oikeassa, mutta vakio moottorinohjausta on noilla tehoilla lähes mahdotonta säätää oikein. Ei niitä ihan pelkästä käyttämisen riemusta käytetä erinäisissä HiPo-sovelluksissa.

Taas kerran samaa mieltä nokonzokin kanssa. :peukku Eipä noita Motec:n, Gems:n yms boxeja huvikseen noihin "nasselaisiin" ralliautoihin laiteta. Ja niissähän koneet on vakiopalikoilla, paitsi putki. Jos tuo (aatamin aikuinen) orkkis boxi olisi niin loistava, niin miksi se sitten on ensimmäinen osa mikä lentää tallin nurkkaan, kun noita kilpureita tehdään??

Ja nyt kuitenkin puhutaan air intake kiteistä, isommista turboista jne. Samaan syssyyn suosittelisin muuten vaihtamaan sitten suuttimetkin. Saahan tuollaiset paketit toimimaan vakioboxillakin, mutta jos sitä hyvän haluaa, niin kyllä vakavampi virittäminen kannattaa aloittaa boxin vaihdolla.

Gooze sanoi
Onko kellään muuten oikeasti kokemusta, miten tuollaset HKS ym boxit toimii Suomen talvessa -30 asteen pakkasissa?. Esimerkiksi Motec ym. rallikäyttöön suunnitellut ecut vaatii erinäisiä antureita toimiakseen oikein. Ja kohtuu usein niitä antureita saa kilpa-autoissa ollakin vaihtamassa. Ongelma varmaankin kyseisissä vehkeissä on, että ne on suunniteltu kilpakäyttöön. Tunturirallissakin on surkuhupaisaa katsoa, kun vehkeitä yritetään saada käyntiin aamuyöstä auton seistyä yö pakkasessa (asia joka mielestäni on Suomessa asuessani arkipäivää). Reflashissä käytetään alkuperäistä ECU:a ja auton alkuperäisiä antureita, jotka ainakin toimii oikein. Mielestäni ei ole mitään syytä lähteä pelaamaan vehkeitten kanssa, joita saa olla koko ajan säätämässä. Sitäpaitsi onko järkeä työntää 2000 euroa johonkin säädettävään boxiin, jos yli puolet halvemmalla saadaan sama tulos? Ei siksi etteikö olisi varaa...en vaan ymmärrä miksi?
Itse olen ajellut jo reilun vuoden verran kohtuullisen viritetyllä evolla. Kertaakaan koko aikana ei ole ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa. Ja kesällä kävin ensi kertaa katsastamassa oman autoni, vieläpä ilman huomautuksia. :peukku

Meillä harraste autossa (ei mitsu) Tatech, ja hienosti toimi viimetalvena vaikka pakkasta oli ihan reippaastikkin.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Gooze sanoi
Onko kellään muuten oikeasti kokemusta, miten tuollaset HKS ym boxit toimii Suomen talvessa -30 asteen pakkasissa?. Esimerkiksi Motec ym. rallikäyttöön suunnitellut ecut vaatii erinäisiä antureita toimiakseen oikein. Ja kohtuu usein niitä antureita saa kilpa-autoissa ollakin vaihtamassa. Ongelma varmaankin kyseisissä vehkeissä on, että ne on suunniteltu kilpakäyttöön. Tunturirallissakin on surkuhupaisaa katsoa, kun vehkeitä yritetään saada käyntiin aamuyöstä auton seistyä yö pakkasessa (asia joka mielestäni on Suomessa asuessani arkipäivää). Reflashissä käytetään alkuperäistä ECU:a ja auton alkuperäisiä antureita, jotka ainakin toimii oikein. Mielestäni ei ole mitään syytä lähteä pelaamaan vehkeitten kanssa, joita saa olla koko ajan säätämässä. Sitäpaitsi onko järkeä työntää 2000 euroa johonkin säädettävään boxiin, jos yli puolet halvemmalla saadaan sama tulos? Ei siksi etteikö olisi varaa...en vaan ymmärrä miksi?
Itse olen ajellut jo reilun vuoden verran kohtuullisen viritetyllä evolla. Kertaakaan koko aikana ei ole ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa. Ja kesällä kävin ensi kertaa katsastamassa oman autoni, vieläpä ilman huomautuksia. :peukku

Millos olet viimeks tuntsas käyny? Viimeiset 2-3 vuotta ainakin autot on pidetty parkkihallissa ja ovat sulaneet. Meillä epäilyksen kohteena keskilukon pumput toimimattomuus 2päivän ekalle EK:lla johtui ehkä tästä, että auto oli parkkihallissa sulanut ja sitte kovaan pakkaseen tuupattiin.
Motec:n ja vakioantureiden kanssa ei ole mitään ongelmia ollut!
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

Heppara sanoi
No itse käytin Evo kasin Harisella ja olen tosi tyytyväinen.

Karalahan taitaa käyttää ns. vakio-ohjelmia, varmaan ihan hyviäkin.
Mutta käsittääkseni karalalla ei ole penkkiä missä vois säätää auton henkilökohtaisesti.

Mutta Harinen säätää auton penkissä ja tiellä. Eli pystyy ottamaan kaikki huomioon kaikki muutokset mitä autoon on tehty.
Ja mikä tärkeintä tekee sommosen virityksen minkä asiakas haluaa.

Kannattaa soittaa sinne ja tiedustella asiaa :driver

http://www.hestec.fi/projektit/mitsubishi.htm
Huh Huh! olipa 8:ssa paljon tehoja vakiona liekö käyrät pitää todella paikkaansa? ihmettelen vaan. ???
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

epestrand sanoi
Huh Huh! olipa 8:ssa paljon tehoja vakiona liekö käyrät pitää todella paikkaansa? ihmettelen vaan. ???

No on kyllä aika rapsakat lukemat! Sekä teho että vääntö yli 10% koholla tehtaan lupaamista arvoista, uskokoon ken tahtoo.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

pexi sanoi
Jos tuo (aatamin aikuinen) orkkis boxi olisi niin loistava, niin miksi se sitten on ensimmäinen osa mikä lentää tallin nurkkaan, kun noita kilpureita tehdään??

Ei se nyt ihan aatamin aikuinen sentään... ei sitäkään tarviis vaihtaa, jos sillä pystys "paukkua"(antilagsystem) ohjaamaan, muutenhan se on "täysin" ohjelmoitavissa.
 
Vs: Karalan EVO optio PK-seudulla

nokonzok sanoi
No on kyllä aika rapsakat lukemat! Sekä teho että vääntö yli 10% koholla tehtaan lupaamista arvoista, uskokoon ken tahtoo.



Uskottavuudesta en ole sitten varma. Mutta yleisesti ottaen toi Harisen penkki pitäis olla aika luotettava. Olivat sielläkin tosi yllättyneitä noista lukemista.
Vertailukohtana mitatiin samassa penkissä Subarun Sti (-o5) pari päivää aikaisemmin, josta irtos 260 Hv ::). Tehdas ilmoittaa 265 hv.
 
Takaisin
Ylös Bottom