kierrokset laskee?

silli

galant -89 2.0glsi
Liittynyt
20 Syyskuu 2006
kyseinen auto on siis galant -89 2.0 glsi

Auton kun pysäyttää esim. liikennevaloihin putoaa kierrokset 500 eikä nouse normaaliin niin kauan kuin auto vähänkin liikkuu vaikka rullaisia kilometrin kytkin pohjassa siis :seina . Hetikun auto pysähtyy niin kierrokset nousee normaaliin. onko samanlaisia ongelmia muilla jos on tai ollut niin mitä teitte "parantamiseksi" :)
 
Vs: kierrokset laskee?

Minulla tekee samaa, mutta toisin päin eli pitää kierroksia välillä 1000-1500 kun rullaa esim. valoihin. Kyllä tuo kierroksien muuttuminen liikkeellä ollessa kuuluu asiaan, mutta että alaspäin? Olisiko ECU porsimassa?
 
Vs: kierrokset laskee?

Mulla oli juurikin tuo sama ongelma ja sitä muutaman kuukauden pähkäilin, kunnes kokeilin ottaa akun piuhat pariksi tunniksi irti. Tämän jälkeen on pysynyt rullatessakin kierrokset siellä 900-1000 paikkeilla. :peukku
 
Vs: kierrokset laskee?

Jeps, omassa -91 Galantissa täsmälleen sama ongelma. Olen sitä jo tovin ihmetellyt ja ajattelin juurikin nollata vikamuistin nyt ensimmäisenä irrottamalla akun piuhan hetkeksi. ECU tuskin on viallinen, koska omani on käynyt Finnwarelle huollossa pari vuotta takaperin.
 
Vs: kierrokset laskee?

kokeeltiin tuota akun piuhojen irti pitoa muttei se vaan ottanut toimiakseen :( onko muita neuvoja jota voisi kokeilla ? :)
 
Vs: kierrokset laskee?

mulla taas ennen kaasuläppäkotelon putsausta oli kierrokset rullatessa ja pysähdyksissä samat mutta putsauksen jälkeen rullatessa 1200-1500 ja pysähdyksissä sit normaalit..!
 
Vs: kierrokset laskee?

Tuossakun päästöistä pomppas tuo oma Galantti niin luin ensin vikamuistin, ei ollut vikakoodeja, ja sitten nollasin sen pitämällä miinuspiuhaa 10 min irti. Samalla pyöritin auki kaasuvaijerin ruuvin ja siinä vieressä olevan jousipuristeisen ruuvin kierroksen verran auki (koska muistaakseni pyöritin sitä noin puolikierrosta kiinnipäin kun nuo kierrokset rupesi tippumaan). Nyt näyttäis, että kierrokset eivät putoa enään aivan 500 kierroksen tuntumaan vaan ~650 ja nousee takaisin ~850 jopa rullatessa. Pitää nyt vielä kuitenkin ajella vähän enemmän ja kone kunnolla lämpimäksi niin näkee pitääkö tuo paikkansa.
 
Vs: kierrokset laskee?

Itse itseäni jatkaen. Pajalla päästömittauksissa todettiin tuo minun lambda-anturi vialliseksi, jonka vuoksi myös päästöt oli persiillään. Vikakoodia anturi ei kuitenkaan anna, sillä luin ne katsastuksen jälkeen. Ettei vaan silllä olisi tekemistä tuon kierrosten vajoamisen kanssa? Itselläni rupesi tuota kierrosten tiputtelua tekemään josku syksyllä.

Miten topikin aloittajalla, onko lambda varmasti ehjä? Onko päästöissä ollut sanomista katsatuksessa?

Itse vaihdan tuon anturin ja varmaan tällä kertaa tuohon motonetin boschin malliin kun ainakaan se halvempi versio ei kestänyt kuin pari kk.
 
Vs: kierrokset laskee?

Diagnostiikka ei ole aina täydellinen. Veikkaan, että diagnostiikka näkee ainostaan kokonaan pimeän anturin, mutta luottaa "hieman" toimivan anturin syöttämään virheelliseen tietoon, siksi se voi vaikuttaa esim. päästöihin...
On myös kyseenalaista sytyttääkö lambdavika aina CE-valon, mutta jos diagnostiikka toimii, niin sen pitäisi kyllä huomata esim. lambdan johdon irroittaminen ja vähintäänkin tallentaa vikakoodi.

Muistaakseni O-Jayn DOHC:ssa tuota kokeiltiin, ja kyllä se vikakoodin antoi ja CE-valokin taisi palaa....
 
Vs: kierrokset laskee?

Miten topikin aloittajalla, onko lambda varmasti ehjä? Onko päästöissä ollut sanomista katsatuksessa?



ennen päästö mittauksia ei tuota tehnyt ja oli hyvät lukemat mutta nytpä en osaa tuota sanoa. kiitoksia tälläisestä vihjeestä :)
missä muuten mahtaa sijaita tuo lambda?
 
Vs: kierrokset laskee?

lancereissa 89-92 niin se on pakosarjassa pystyssa.uudemmat lancut niin katin lähellä/kyljessä

eli samoilla seuduilla gallussakin ;D
 
Vs: kierrokset laskee?

Pitää nostella tätä topiikkia ylöspäin jospa joku keksisi mikä vika tuossa on. Itsellä tuo lambdan vaihto ei siis vaikuttanut vaan kierrokset putoaa edelleen sinne ~500 kierroksen tuntumaan ja kun pysähtyy niin nousee normaaliin ~850. Onkohan kukaan keksinyt mistä tämä johtuu?
 
Vs: kierrokset laskee?

isä käytti autoa serkkupojalla joka sattuu olemaan sähköasentaja. vikaa ei kuulema löytynyt mutta oli ne kuulema ottanut kaikki sähköliittimet auki ja putsailleet. pitänee vielä varmistella isältä että mitä johtoja ja mistäpäin ;D mutta nyt alkais vaikuttaa siltä että vähän saatiin seilailua kuriin :peukku
 
Vs: kierrokset laskee?

joo elikkä kyselin niin olivat mahdollisimman paljon liittimiä konehuoneesta aukoneet ja putsanneet. ja sytytystä olivat kanssa katsoneet ja vähän säätänyt oli ennakot 10 kohdalla elikkä vähäsen liikaa. mutta mukava taas kun ei seilaile sillä sehän on laivojen hommaa ;D
 
Vs: kierrokset laskee?

hmm... eikös ennakko säädy automaattisesti. Tai mistäpä minä heidän tekemisiään tiedän, voihan se olla että ovatkin maadoittaneet sen liittimen joka on tehtävä ennen säätöä. Pääasia että pelaa! :peukku
 
Vs: kierrokset laskee?

No loppu se kierrosten tippuminen! Katsoin tarkemmin tuota jousipuristeista ruuvia joka on siis kaasuvaijerin vieressä kaasuläppäkotelossa ja se oli kierretty aivan auki. En tiedä missä vaiheessa tuolaisen tempun olen tehnyt mutta säätelin ruuvia kiinni sen verran että otti pikkusen kiinni kaasuvaijerin niveleen? (eli vaijerin loppupäähän joka säätelee kaasuläppää) ja vot! ei tipu kierrokset enää. Säädin siitä tyhjäkäyntikierrokset ~900 ja siihen ne nyt jää kun kytkimenkin polkaisee pohjaan auton ollessa liikkeessäkin.

Eli ilmeisesti ECU ei toimi aivan niinkuin pitäisi. Sen kai pitäisi pitää tyhjäkäyntikierrokset ~850 ilman mitään manuaalisaatöjäkin. Kokeileppa 'Silli' myös tuota ja raportoi tänne kuinka kävi!
 
Vs: kierrokset laskee?

HB -91 sanoi
No loppu se kierrosten tippuminen! Katsoin tarkemmin tuota jousipuristeista ruuvia joka on siis kaasuvaijerin vieressä kaasuläppäkotelossa ja se oli kierretty aivan auki. En tiedä missä vaiheessa tuolaisen tempun olen tehnyt mutta säätelin ruuvia kiinni sen verran että otti pikkusen kiinni kaasuvaijerin niveleen? (eli vaijerin loppupäähän joka säätelee kaasuläppää) ja vot! ei tipu kierrokset enää. Säädin siitä tyhjäkäyntikierrokset ~900 ja siihen ne nyt jää kun kytkimenkin polkaisee pohjaan auton ollessa liikkeessäkin.

Eli ilmeisesti ECU ei toimi aivan niinkuin pitäisi. Sen kai pitäisi pitää tyhjäkäyntikierrokset ~850 ilman mitään manuaalisaatöjäkin. Kokeileppa 'Silli' myös tuota ja raportoi tänne kuinka kävi!

noihin säätöihin ei saisi koskea :-\ vikaa on jossain kun kierokset tippuu...
nyt kun sulla on säädetty mekaanisesti tyhjäkäynti niin tyhjä käynti moottori on pois pelistä,
se vetää rajoja kohden kokoajan (todenäköisesti) ja ecu luulee koneen olevan kieroksissa x
mm. ilmämäärä mittarin hapettunu liitin vaikutta helposti tyhjäkäyntiin.
sekä viallinen lämpötila anturi aiheuttaa tuota kieroksien sekoilua...
omassa e33sessa o anturi rikki...(tyhjäkäynti n.1800rpm) pitää tässä kokeilla vaihtaa se ja tarkistaa vaikutuket..

ja 10min akunkengän irrottaminen ei vielä välttämättä nollaa ecua... n. puolituntia-tunti niin on vermemmin nollattu.
 
Vs: kierrokset laskee?

No huhhuh kun on pitkä aika kun viimeksi tänne kirjoitellut, Galantti on ilmeisesti toiminut kuin junan vessa :peukku

Tässähän kävi nyt niin, että piti vaihtaa oikean puolen lamppuun poltin ja siis ottaa akku pois. Noh, kuinka ollakkaan tyhjäkäyntikierrokset ei enään kylmällä koneella pysy kohillaan vaan tippuu aina sinne 500 kierroksen tuntumaan eli meinaa sammuilla jatkuvasti kylmänä tuo kone (paikalleen kun pysähtyy niin kierrokset nousee normaaliksi), lämpimänä ei tipu. JKorpela tuossa yllä jo asiasta kyllä varoitellutkin :-[ Missäs tuo tyhjäkäyntimosa sijaitsee ja miten sen toiminnan voi tarkistaa? Toisaalta jos lämpinä toimii normaalisti niin viittaisi johonkin muuhun.. Onkohan hyviä ideoita missä vika luuraa?
 
Vs: kierrokset laskee?

Jos kerran ennen tuota polttimon vaihtoa toimi moitteettomasti niin akun irroittelu on todennäköisesti nollannut ecun.

Itselläni oli samaa käyntihäiriötä aikoinaan, kun oman katiskani ostin ja siihen oli laitettu uusi akku. Normaalilla ajolla katosi jonkin x ajan kuluttua ja tyhjäkäynti on siitä lähtien pelannut ihan normaalisti.
 
Vs: kierrokset laskee?

Heffu sanoi
Jos kerran ennen tuota polttimon vaihtoa toimi moitteettomasti niin akun irroittelu on todennäköisesti nollannut ecun.

Itselläni oli samaa käyntihäiriötä aikoinaan, kun oman katiskani ostin ja siihen oli laitettu uusi akku. Normaalilla ajolla katosi jonkin x ajan kuluttua ja tyhjäkäynti on siitä lähtien pelannut ihan normaalisti.

Toki näin on juurikin käynyt mutta ECU ei löydä enään tyhjäkäyntiasetuksia kylmällä koneella. Käytin n. puolituntia tyhjäkäyntiä akun uudelleen laiton jälkeen mutta ei vaan enään kierrokset pysähdy tuohon ~850 vaan kun polkasee kaasua niin kierrokset tippuu ~500 ja hetken päästä vasta nousee normaaliksi. Ja nuo manuaalisäädöt ei auta vastakun kone on lämminnyt. Hämmentävää..
 
Vs: kierrokset laskee?

HB -91 sanoi
Ja nuo manuaalisäädöt ei auta vastakun kone on lämminnyt. Hämmentävää..
Perussäädöt poskellaan.?

Olethan muistanut laittaa koneen "vikasietotilaan",ts maadoittanut tietyt liittimet ennenkuin olet säätänyt että jäävät myös oikeaoppisesti muistiin?
 
Vs: kierrokset laskee?

Itsellänikin varsinkin kylmällä koneella, tulee esim liikennevaloihin, kierrokset heittelee 4-6 kertaa. Sitten ottaa nätisti tyhjäkäynnin.
Taitaa tyhjäkäyntimoottori olevan vaihtokunnossa?
 
Vs: kierrokset laskee?

naapurin mitsulla(galant-892.0i) oli sama oire ja se saatiin loppumaan kaasuläppäkotelon irroituksella ja huolellisella putsaamisella.samalla siis putsattiin myös ne pienet kanavat läppäkotelon seinämiltä.
myöskin kaasuvaijeri oli ollut liian tiukalla jota hiukan löysättiin ja sitten säädettiin kuumalla koneella ruuvista kierrokset kohdalleen.tyhjäkäynnin heittely poistui täysin.egr:än huurut olivat tehneet läppäkotelosta ja imusarjasta ihan järkyttävän näköisen,samalla siis tukittiin myös egr:än alipaine letku joka ihan läppäkotekon alla.

toimenpidettä varten kannattaa varata merkkiliikkeestä uusi tiiviste kotelon ja imusarjan väliin.puhdistus aineena käytettiin CRC:n carburettor cleaneria,pientä meisseliä+pensseliä ja tietysti paineilmaa.
 
Vs: kierrokset laskee?

Tuo pitääkin kokeilla. Meinaan ½ vuotta kone kävi todella rikkaalla boksivian takia. Siellä voi olla paikat vähän tukossa ;D Ja nytkun miettii niin heijailu alkoi heti kun boksi tuli huollosta. Elikkä ehjällä boksilla alkoi heittelemään kierroksia. :peukku
 
Vs: kierrokset laskee?

joo elikkä mulla on myös alkanut ilmenemään tuota tyhjäkäynnin seilaamista. eli kylmällä koneella kun käynnistää käy nätisti kunnes tulee ensimmäinen pysähdys ja pitää painaa kytkin pohjaan jolloin kierrokset laskee siihen n. 500 rpm. välillä taas ne käy siinä n. 500 rpm ja hetken päästä nousee siihen 950 rpm ja käy nätisti niin kauan kunnes tulee seuraava pysähdys. ilmamäärämittari toimii ainakin irrotuksen perusteella. eli olisiko se edessä sitten tuo kaasuläppäkotelon putsaus edessä? vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoa?
 
Vs: kierrokset laskee?

zuikkeli sanoi
joo elikkä mulla on myös alkanut ilmenemään tuota tyhjäkäynnin seilaamista. eli kylmällä koneella kun käynnistää käy nätisti kunnes tulee ensimmäinen pysähdys ja pitää painaa kytkin pohjaan jolloin kierrokset laskee siihen n. 500 rpm. välillä taas ne käy siinä n. 500 rpm ja hetken päästä nousee siihen 950 rpm ja käy nätisti niin kauan kunnes tulee seuraava pysähdys. ilmamäärämittari toimii ainakin irrotuksen perusteella. eli olisiko se edessä sitten tuo kaasuläppäkotelon putsaus edessä? vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoa?

epäilisin mittaristossa olevan reed releen toimivuutta, ecu ei tunnista auton olevan liikkeellä ja siksi kierokset notkahtavat alas.
jos siis tekee ajossa tuon tyhjäkäynin notkahtamisen
 
Vs: kierrokset laskee?

jep elikkä kun käynnistää kierrokset pysyy siinä 900 rpm kohdalla mutta kun kerran lähtee liikkelle ja pysähtyy niin sit ne pomppii siellä 500 rpm molemmin puolin. missä se rele sijaitsee ja minkä hintainen osa ja joku konsti millä pystyy kokeilemaan onko kunnossa?
 
Vs: kierrokset laskee?

zuikkeli sanoi
jep elikkä kun käynnistää kierrokset pysyy siinä 900 rpm kohdalla mutta kun kerran lähtee liikkelle ja pysähtyy niin sit ne pomppii siellä 500 rpm molemmin puolin. missä se rele sijaitsee ja minkä hintainen osa ja joku konsti millä pystyy kokeilemaan onko kunnossa?

tyhjäkäynin pitäs olla 1500-1700rpm kun tulee tyhjäkäynillä (kytkinpohjassa) esim risteykseen ja kun auto pysähtyy niin kierokset pistäs sit tippua 850rpm tietämiin.

reedrele eli lasiputkirele on mittaristossa ->mittari irti ja siinä jossain mihin nopeusmittarin vaijeri menee niin pitäs olla ks. osa, en nyt muista ulkoa miten sen toiminan sais mitattua, nop.mittarin varpissa on magneetti ja tämä lasiputki rele antaa sykäyksiä kärjet sulkeutuu tai avautuu kun magneetti kohta menee ohi.
 
Vs: kierrokset laskee?

JKorpela sanoi
tyhjäkäynin pitäs olla 1500-1700rpm kun tulee tyhjäkäynillä (kytkinpohjassa) esim risteykseen ja kun auto pysähtyy niin kierokset pistäs sit tippua 850rpm tietämiin.
Onko tämä tieto mistä.?

Itselläni ainakin on tonnin pintaan "valuessa",vasta kun on täysin pysähtynyt niin tippuu TK:lle.

Välillä kyllä (ennenkuin kone täysin lämmin) tipauttaa kierrokset hieman alemmaksikin,tämä yleensä vain kostealla kelillä.
 
Vs: kierrokset laskee?

zuikkeli sanoi
joo elikkä mulla on myös alkanut ilmenemään tuota tyhjäkäynnin seilaamista. eli kylmällä koneella kun käynnistää käy nätisti kunnes tulee ensimmäinen pysähdys ja pitää painaa kytkin pohjaan jolloin kierrokset laskee siihen n. 500 rpm. välillä taas ne käy siinä n. 500 rpm ja hetken päästä nousee siihen 950 rpm ja käy nätisti niin kauan kunnes tulee seuraava pysähdys. ilmamäärämittari toimii ainakin irrotuksen perusteella. eli olisiko se edessä sitten tuo kaasuläppäkotelon putsaus edessä? vai olisiko jotain muuta vaihtoehtoa?
Kaasuläppäkotelon kunnollinen putsaus niin johan pitäis loppua heijailu. Se saa ihmeitä aikaan :peukku
 
Vs: kierrokset laskee?

ST sanoi
Perussäädöt poskellaan.?

Olethan muistanut laittaa koneen "vikasietotilaan",ts maadoittanut tietyt liittimet ennenkuin olet säätänyt että jäävät myös oikeaoppisesti muistiin?
Ööö.. täh? Nyt on mullakin menny jotaki ohi. Mitähän nämä tämmöiset liittimet on? tarkoitatko tuota sytkän säädön liitintä vai onko siellä vielä muutakin? Ja oikeestaan miten tuota edes manuaalisesti säätää?

Niitä ruuveja jos pyörittelee siinä kaasuvivustossa, niin ei kai siihen enää sähkö auta, kun se ruuvi pitää tyhjäkäynnin oikeassa ;D
 
Vs: kierrokset laskee?

MVa~1 sanoi
Ööö.. täh? Nyt on mullakin menny jotaki ohi. Mitähän nämä tämmöiset liittimet on? tarkoitatko tuota sytkän säädön liitintä vai onko siellä vielä muutakin? Ja oikeestaan miten tuota edes manuaalisesti säätää?

Niitä ruuveja jos pyörittelee siinä kaasuvivustossa, niin ei kai siihen enää sähkö auta, kun se ruuvi pitää tyhjäkäynnin oikeassa ;D
Jos säädät KL-anturia,joudut maadoittamaan X-liittimen(T),jos taas TK-anturia,niin sama homma,samoin kuin perus-TK:nkin säädössä.

Ja tietenkin sytkääkin säätäessä pitää maadoittaa se liitin.



PS.Jos auton oman rundikellon mukaan säätää TK-kierroksia,niin voi mennä aivan poskelleen,itsellä mittari näyttää +100rpm todellisuutta enemmän,ja manuskassakin on että GL,GLSI,EXE mallien rundarit saattavat heittää jopa 150rpm+-,GTI:ssä onkin sitten tarkempi.
 
Takaisin
Ylös Bottom