Kokemuksia ja tietoa '93-'96 Galanteista?

  • Viestiketjun aloittaja Guitar83
  • Aloituspäivämäärä
G

Guitar83

Guest
Moi!

Pistetään nyt uusi yleispätevä keskustelu pystyyn kun en löytänyt vanhoista juuri sitä mitä haen. Eli, seuraavaksi autoksi olisi tarkoitus vähän uudempi ja mukavampi ruoska ostaa ja tuo ko. mallin Galant on pistänyt silmään todella kivan ulkonäkönsä ja kohtuullisen varustelutasonsa takia. Hintakaan ei ole paha, vaikka budjetti onkin valitettavan laiha.

Mutta mutta. Pitäisi saada ihan perustietoa tuosta. Onko siinä muutakin kuin kivan näköinen kuori? Eli luotettavuus, ajomukavuus/hiljaisuus, normaalit viat/ominaisuudet? Mitä kannattaa ensimmäisenä tsekata jos tämmöistä lähtee ostomielessä katsomaan? Ruostealttius? Sinkkikoria mistä vuodesta eteenpäin? Korin malli? Yms yms.

Sen lisäksi olisi mukava tietää sellaisia perusasioita kuin että mitä moottoreita 1.8/2.0/2.5 ovat nimeltään ja mitkä niiden vahvuudet/heikkoudet ovat? Hevosvoimaa ja vääntöä? Kulutus? Vanteiden pulttijako (4x114.3?)? Osien saanti lienee hyvä.

No, jos siinä olisi ensialkuun.  :) Auton vaihto nyt on varsinaisesti edessä vasta myöhemmin (tai sitten kun löytyy todella halpa/hyvä yksilö) mutta täytyy vähän kartoittaa vaihtoehtoja. Tämä on kuitenkin vaihtoehdoista persoonallisimman näköinen ja noin muutenkin houkuttelevin vaihtoehto.  :driver
 
Moron
Itselläni -93 glsi 2.0 hb 354tkm.Auto ollut 2 vuotta itselläni.Autona jees,toimii hienosti .jotain kuitenkin.
jarrut laahasi=irti pöydälle , putsaus uudet kumit ja toimii,jotain töhnää sylinterin seinämissä.
Jakoremmin kanssa tarkkana ,ed. ei varmaan ollu tp hihnaa vaihtanut,remmiin palat jakoremmin välist ja melkei koli koli :seina.
keskuslukko reistaili apumiehen puolella.ei mennyt ovi lukkoon .ovipahvit irti ja crc tai muu rasvaa niveliin niin jo toimii.
Etummaiset alatukivarsien alapallot loppu,vaihdettu .kauhee nitinä käännettäessä rattia pakkasten aikaan.Kyseinen nurkka tunkille  sit jollain raudalla pyörän alta nostamaan tyhjät löytyy.
Tyhjäkäynti mosa on poissa käytöstä,rikki.toimii manuaalina nykyisin turhan hinnakas vaihdettava
Onhan tolla ajettu riittävästi,mut nää paranee koko ajan
 
Mullakin tuo vänkärin puolen keskuslukko kränää siinä on vaan keskuslukon moottori juminu. Kiitos maantiesuolan ja kosteuden.. Mikä on muuten jakohihnan vaihtoväli? 1.8 koneella..
 
Kesäkuusta omistanut -94 hb gallun 2.0 koneella. Vikoja? Toinen takajarru laahas, avattu, putsattu ja herkistetty, toimii. Laturin hihna vinkui tietyillä kierroksilla, itse hihnassa tai säädöissä ei vikaa, mutta vinkuna lähti vaihtamalla hihna..7 euroa. Sähkätoiminen radion antenni ei tule kokonaan ulos..radio kuuluu -> annetaan olla. Siinähän ne..178.000km ajettu nyt. Ruosteläikkiä ainoastaan ovien väleissä olevissa palkeissa, ja pintaruostetta siis. Pitäis jaksaa vielä sutasta siihen jotain päälle ennen talvela.

Muuten ollut mukavaa vetää pidempääkin reissua suomen kesässä, ehkä hiljaisin tuon ikäluokan auto millä olen ajanut/ollut kyydissä. Cruise vakivarusteena on myös kiva, eikä ainakaan tälla 2 litrasella jää jalkoihin vaikka painava auto onkin. Niin joo, bensaa kuluu, mutta sitä saa lisää bensa-asemilta.
 
Itellä oli -93 Galantti tuossa reilun vuoden käytössä. Tuli vaihdettua se pois -98 Galluun.

Isännän vanha auto, oli meillä vuodesta -97 lähtien(70tkm ajettu silloin), myyntihetkellä 240tkm.

Hemmetin hyvin toiminu kaikki, mitä nyt syyläri lahos tuossa puol vuotta sitten. Tehdasuusi tilalle 175e.
Lisäksi nuo vöiden "palauttajat" eivät oikee toiminu enää. Eli ei kelannu itestää takas vyötä. Pikkujuttuja.

Varmatoiminen ja hiljainen. 1.8L koneella 127hp, väännöstä ei tietoo.
 
Jatkoa
Hydrauliset tasurit vaihdettu keväällä,kauheeta naputusta.
Ei auttanut forte hoidot.Nyt on hiljasta.varmaan 354tkm ainaskii on tarpeeksi niille  ;D
 
No itellä kans on nuo etuturva vyöt ei palaudu oikeen kunnolla. Takajarrukin yritti läähätä mutta irrottelin vähän moskalla :). Mutta mikä on tuon jakohihnan vaihtoväli?
Vänkärin puolen kuskinoven takareuna ja saman puolen helmassa takana oli ruoste jälkiä, jotka otin pois. Myyjä sano et autossa ois sinkitty kori ??? tiedä sitten. Syylärissäkin on huomattavia "reikiä" eli lahoamista on huomattavissa.. ajettu 286tkm
 
No niin, heräsihän tämäkin.  :)

Eli vaikuttaisi näin äkkiseltään ja muutaman mielipiteen perusteella siltä, että tuo on ihan kohtuullisesti toimiva vehje normaaleine pikkuvikoineen, mitä nyt näin vanhoissa käytetyissä aina on. Hyvä hyvä. Galant on 80-luvulta lähtien ollut kohtalaisen kehuttu matkustusmukavuutensa takia mikä ei yhtään vähennä tämän mallin kiinnostavuutta ja loistavaa onkin, jos tämäkin korimalli (E33?) on sitä. Alkaa meinaan nuo ikivanhat rouskut jo pikkuhiljaa aiheuttamaan harmaita hiuksia mitä mukavuuteen tulee. Järki menee nykyisen 70-lukulaisen kanssa.

Koneissakin näyttäisi olevan suht. riittävästi potkua ja tuo 2.5-litraisen nelivetoisuus oli uusi juttu.  :eek: Ilmeisesti ei ole kytkettävä vaan viskolla? Nelivedolla kun on ajeltu jo 3:n eri auton voimin ja siihen on päässyt tottumaan, niin tuo 2.5-litrainen on enemmän kuin houkutteleva vaihtoehto. Harmittavasti pyyntihintakin on kyllä sen mukainen ja jos tuo on viskollinen, niin se kuitenkin tulee hajoamaan ja korjaus maksaa vallan perkeleesti.  :p

Joo, lisää vain juttua tänne. Jostain syystä tästä mallista ei meinaa vanhemmistakaan ketjuista oikein juttua löytää joten kaikki turhaakin turhemman tuntuinen tieto on suotavaa kertoa. Ettei tarvitse mitään Suzuki Balenoa ostaa.  :nykii
 
Guitar83 sanoi
.... ja loistavaa onkin, jos tämäkin korimalli (E33?)....
....tuo 2.5-litraisen nelivetoisuus oli uusi juttu. :eek: Ilmeisesti ei ole kytkettävä vaan viskolla? Nelivedolla kun on ajeltu jo 3:n eri auton voimin ja siihen on päässyt tottumaan,

Korimalli e33 = 88-92(93)
ja tämä 93->96 = E5#

neliveto on jatkuva neliveto...(50%-50%) visko vain lukitsee jos toinen pääs sattuu tyhjää lyömään :D


ps. ohan tästäkin olemassa 4wd tupla turbo (vr4) malli muttai ei tuotu eurooppaan :seina
 
JKorpela sanoi
tuota 93-96 mallia saa
4g93 (1.8 )=125hv
4g63(2.0)=130hv
6a12(2.0/v6)=150hv

pulttijako 4x114,3
Hmm, omassa manuaalissa, 2.0 SOHC koneessa oli reilu 100Kw, en nyt muista tarkkaan kun on hanskalokerossa, mutta laskeskelin siitä vähän aikaa sitten n. 140hv. Tämä versio siis itsellä.
 
100kw = 136 hv, helppo laskettava. Käsittääkseni nää on yhdellä nokalla tän malliston koneet, eli vääntävämpi ku vanhan malliston gti, vaik jotku näitä on markkinoinukki et samalla koneella, noh markkinoihan jotkut et e33 oli kans perusmallina 16v.

Kerran kävin koittaa tämmöstä automaattia ja oli positiivinen kokemus, siis ihan 2.0 136hv GLSI malli, lähti aika perkeleen hyvin ja kyyti oli samantasosta ku uudessa autossa,ovat vaan nämäkin autot ihan hinnoissaan
tuntuu paljon isommalta ku e3* sarja, mut tosiaan automaatti kiersi ihan nätisti sinne punaviivalle saakka. Mitä noita oon liikkeissä katellu niin esim ovet ei ruostu ihan samaan tahtiin ku edeltäjässä, mut taitaa olla alustan suojaus heikompaa tasoa, en tiiä, mut semmonen kutina et yhtä vahvaa tekoo ku e3* :peukku
 
mystinengalant sanoi
100kw = 136 hv, helppo laskettava.

Niinpä..taaskaan ei tullu eilen katottua sitä lukua sieltä manuskasta. Mutta se oli siis YLI 100kw, oliko sitten 103 tai 105, eli lähempänä 140hv. Liekö sillä siltikään mitään seksuaalista merkitystä, kunhan liikkuu.
 
dani sanoi
mystinengalant sanoi
100kw = 136 hv, helppo laskettava.

Niinpä..taaskaan ei tullu eilen katottua sitä lukua sieltä manuskasta. Mutta se oli siis YLI 100kw, oliko sitten 103 tai 105, eli lähempänä 140hv. Liekö sillä siltikään mitään seksuaalista merkitystä, kunhan liikkuu.

93-96 2.0i = 99kw = 131hv,
uudempi 97-> 100kw = 133hv sitä en tiedä miten uudemassa on enemmän vaikka kone sama... tosin toisinpäin keulalla...
 
JKorpela sanoi
tuota 93-96 mallia saa
4g93 (1.8 )=125hv
4g63(2.0)=130hv
6a12(2.0/v6)=150hv

1996-EU-Galantin manuaalista (1 kw = 1,35962 hv)
1800 (4G93) 93 kW = 126 hv/6000 rpm, 161 Nm/4500 rpm
1800 (4G93) 85 kW = 116 hv/6000 rpm, 162 Nm/3000 rpm (E52ASNJESL6,E52ASNHESL6 ja E52ASRHESL6)
2000SOHC (4G63) 101 kW = 137 hv/6000 rpm, 176 Nm/4750 rpm
2000DOHC (6A12) 110 kW = 150 hv/6750 rpm, 179 Nm/4000 rpm
2500 (6G73) 125 kW = 170 hv/6000 rpm, 216 Nm/4000 rpm

Diesel (4D68) 66 kW = 90 hv/4500 rpm, 191 Nm/2500 rpm

Näistä tehoista löytyy useita versioita. USA:ssa mallit ja mallivuodet menevät hieman eri tavalla ja lisäksi on vielä yksikkö hp jolle pätee 1 kW = 1,34 hp. Tuollekin 93-96 4G63:lle löytyy lähde joka hevosvoimalukemalle 130-138.  ;D (138:n näin eräässä nettiauton myynti-ilmoituksessa).
 
Guitar83 sanoi
Mutta mutta. Pitäisi saada ihan perustietoa tuosta. Onko siinä muutakin kuin kivan näköinen kuori? Eli luotettavuus, ajomukavuus/hiljaisuus, normaalit viat/ominaisuudet? Mitä kannattaa ensimmäisenä tsekata jos tämmöistä lähtee ostomielessä katsomaan? Ruostealttius? Sinkkikoria mistä vuodesta eteenpäin? Korin malli? Yms yms.

Auto on luotettava ja - jos kunnossa - hyvä ja mukava ajaa. Omani ei ole erityisen hiljainen, mikä johtuu luultavasti joko renkaista tai sitten pyöränlaakeri vollottaa (en pysty paikallistamaan varmasti).

Tyypillisiä ongelmia 150 tkm:n liepeillä ovat etummaiset alapallonivelet ja vesipumppu kannattaa vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä (2.0SOHCissa jakohihnan vaihtoväli 90 tkm).

Vaihteiston synkronointi ja venttiilinnostimien naputus on hyvä tarkistaa (jälkimmäinen tuohon SOHCiin on suhteellisen helppo korjata).

Sinkitty kori on kaikissa malleissa. Sedan-koristen takaluukuissa olen nähnyt ruostetta. HB:ssa se ruostuva paikka taitaa olla muovia.

Guitar83 sanoi
Sen lisäksi olisi mukava tietää sellaisia perusasioita kuin että mitä moottoreita 1.8/2.0/2.5 ovat nimeltään ja mitkä niiden vahvuudet/heikkoudet ovat? Hevosvoimaa ja vääntöä? Kulutus? Vanteiden pulttijako (4x114.3?)? Osien saanti lienee hyvä.

Tehot, pulttijako ja moottoriasiat tulivatkin esille (muokkaan vielä väännöt tuohon edelliseen viestiin).
Minusta kaikki koneet ovat aikakaudelleen hyviä.
2.0 kuluttaa minulla sekalaisessa ajossa (60 km/h taajama-ajoa, liikennevaloja) hiukan yli 8 litraa.
Maantiellä 100 km/h noin 7-7,5 l/100 km.

Osien saanti ainakin 1.8 ja 2.0SOHCiin on hyvä, muihin on vähän vaikeampaa. Alkuperäisenä toki saa, mutta hinnat ovat paikoin suolaisia.

Guitar83 sanoi
No, jos siinä olisi ensialkuun.  :) Auton vaihto nyt on varsinaisesti edessä vasta myöhemmin (tai sitten kun löytyy todella halpa/hyvä yksilö) mutta täytyy vähän kartoittaa vaihtoehtoja. Tämä on kuitenkin vaihtoehdoista persoonallisimman näköinen ja noin muutenkin houkuttelevin vaihtoehto.  :driver

Parkkipaikalta on helppo löytää omansa sillä näitä E5x-malleja ei sekaannukseksi asti ole. Yhtään vihreää HB-mallia ei ole vielä tullut vastaan.
 
Mulla oli vuoden -94 2.0 glsi 16v. sedan. Ruosteesta ei tarvinnu edes puhua. Ostin auton 240tkm ajettuna ja multa se lähti reilu 300tkm ajettuna. Bensankulutus matka-ajossa 6,5-7L/100km.
Muuta remppaa ei tarvinnu tehdä(normihuoltojen lisäksi), kun putsata kl-kotelo kun auto alkoi nykimään. Varsin huoleton auto oli siis! Mielestäni tosi hiljainen tuon ikäiseksi autoksi. teho 136hv ja huiput oli muistaakseni 205km/h, eli kyllä kerkiää ;)
 
putsata kl-kotelo kun auto alkoi nykimään.? minkä kotelon lyhenne tuo on kun itelläkin nyhtää/ pätkii. niin jos vika ois tuossa?
 
galant89.. sanoi
Suuri kiitos. ei muuta kuin tutkimaan.. Miten muuten pätkiminen ilmeni sulla? tai nyhti?

Joo, nykiminen ilmeni aina välillä, alkuun saattoi olla tuhansien kilometrien tauko, kunnes taas äityi nykimään, sitten se paheni niin että nyki päivittäin. TODELLA raivostuttavaa oli se nytkytys, ainoastaan sillon loppui kun kiihdytti todella rankasti(kiekot yli 5000rpm) myös tyhjäkäynnin seilausta/laskua liittyi minun tapaukseen. Putsasin kaasuläppäkotelon ja tauti loppui täysin. Tyhjäkäyntikin palautui entiselleen. Oli se kotelo kyllä karstainen ja kaikki röörit tukossa. Putsauksen jälkeen tukin egr venttiilin arvon foorumilaisten kehoituksesta ja siitä lähtien auto pelas kun enkeli sinne asti kun se minulta lähti. :peukku
 
Taitaapi olla miltei merkistä riippumatta tuo ilmoitettujen heppojen vaihtelu, yleensä tuossa 90' ikäluokassa mm. katista johtuvia. ainakaan 5 hepan sisäistä vaihtelua on turha arvuuttaa koska dynoon viedessä hepat sen verran vispaavat joka tapauksessa. 7 hepan heitto alkaa jo olemaan ihmettelemisen arvoinen asia. Näyttää muuten olevan hemmetin harvassa tällä foorumilla '93-96' galantit, hemmetistäköhän johtuu? Itselle tulee vain mieleen se että nämä miellettäisiin niin varmoiksi käyttöpeleiksi ettei niistä viititä sen enempiä ihmetellä. ??? Itse kuitenkin olen uusi mies mitsulle ja satuin innostumaan tuon ikäisestä 4x4 galantista koska tuo ominaisuus kuulostaa todella herkulliselta talveen, eikä oikeen enää osaa 'ikävä kyllä' mopo-autoilla päästellä kun puhdin makuun on päässyt. (tämä kannattaa ottaa huomioon ennen tehoversion hankintaa ;) ) parin viikon päästä näkee miten käy, ja saa nähdä kehtaisko myydä talvenkaan jälkeen poikkeen.
 
Joo kuulostaa aika samalta mitä mulla on. Itellä on vaan nyhtänyt ihan ostamisesta asti (kuukauden suunnilleen ollu). Jos ei sitten tuolla tokene niin katella muuta osaa joka vaikuttaa ecun toimintaan..
 
ikinä en vielä ole mitsua omistanut mutta isäpapan cocemukset carismasta on sen verta positiiviset, että aloin katsella itsellenikin jotain timanttitähteä.

nettiautosta sattui silmään tämä:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=840201

onko jotain erityistä, mitä kannattaisi katsella tuollaista autoa lähemmin tutkiessa? normaalit käytetyn auton tutkimiset on hanskassa, mutta onko jotain erityistä näissä malleissa?

mikä hiivattu tuossa vaihdekepissä on tuommonen pykälikkö siinä vasemmalla sivulla?

miksi ihmeessä sedaniin on laitettu takalasin pyyhin? onko niissä kaikissa?

lieneekö mahdollista, että autolla olis ajettu noin vähän?

on vaan ihan tautisen nätin näköinen tuosta edestä katsellessa :D

kiitos jo etukäteen

-a-
 
dean66 sanoi
mikä hiivattu tuossa vaihdekepissä on tuommonen pykälikkö siinä vasemmalla sivulla?
Tuo autohan on automaatti..

lieneekö mahdollista, että autolla olis ajettu noin vähän
Oma vain vuoden uudempi malli oli ajettu 180.000km kun ostin tänä kesänä..joten miksei.
 
dean66 sanoi
dani sanoi
dean66 sanoi
mikä hiivattu tuossa vaihdekepissä on tuommonen pykälikkö siinä vasemmalla sivulla?
Tuo autohan on automaatti..

niin siis tuon tajusin ihan itsekin;) mutta mikä hiivatti se pikkupykälikkö siinä kepin vasemmassa sivussa on?´

joku sport/winter-asetin?

-a-

Veikkaisin, että siitä kytketään esim. "HOLD" -toiminto tms. En tiedä onko tuossa mallissa mitään sporttimoodia vaihteistolle.
 
Oliskohan tuossa kohdassa useimmiten ylivaihteen (OD)
katkaisija,omissa automaateissa ainakin...? :)
 
dean66 sanoi
dani sanoi
dean66 sanoi
mikä hiivattu tuossa vaihdekepissä on tuommonen pykälikkö siinä vasemmalla sivulla?
Tuo autohan on automaatti..

niin siis tuon tajusin ihan itsekin;) mutta mikä hiivatti se pikkupykälikkö siinä kepin vasemmassa sivussa on?´

joku sport/winter-asetin?

-a-

Juu kyllä se on overdrive eli sen neljännen vaihteen asetinnappi. ;)

Ei ole tämän mallin galantin automaattilaatikossa sport eikä winter asentoja, sigmassa sitä vastoin taitaapi olla... ?
 
Laitetaanpas tännekin pitkästä aikaa lisää juttua. Ei ole Galant-kuume vieläkään kuollut pois ja sattuupa käymään kohtapuoliin yllättävä rahatilanteen parantuminen (kerrankin niinpäin) joten ei ole täysin poissuljettu ajatus '97-'98 Galantkaan, vaikka sen hinta vielä onkin vielä omien varojen yläpuolella. Tällä hetkellä tosin on vielä tuo vanhempikin kun vakuutusyhtiö jostain syystä pitkittää korvausten maksamista (sormi poikki, kuukauden tili niiltä maksamatta) ja iso osa käteisvaroista on kavereilla lainan muodossa (jotka kyllä maksaa, mutta herraties koska).

Reilun vuoden päästä pitäisi saada hieman paremmat veronpalautukset, joten sinne lienee hyvä sijoittaa auton vaihtokin, ja nyt kiinnostaakin saada tietoa myös näistä uudempikoppaisista Galanteista. Onko yhtä varma peli kuin vanhempi kaimansakin? Mukavampihan se varmasti on. Neliveto olisi *kirosanan* kova juttu ja tuo 2.5-litrainen vanhempi nelikko-malli olisi edelleenkin ehkä kiinnostavin, mutta toisaalta voisi harkita uudemman 2.5-litraisen etuvetoisen hankkimista. Tietoa kulutuksesta? Huoltojen/varaosien hinta? Sinänsä vanhempi malli olisi parempi, että tuon ainakin vielä osaa jotenkuten itsekin huoltaa ja huoltaminen olisi huokeampaa, mutta toisaalta sitä alkaa jo pikkuhiljaa olla sen verran mukavuudenhaluinen autonsa suhteen että uudempi houkuttaisi. Nelivedon puute on iso miinus mutta eiköhän etuvedon kanssakin toimeen tulisi. Onhan siinä tietysti ainakin vähemmän hajoavia osia.

Kertokaa lisää kiitos. :)
 
Omani on toiminut hienosti,tietenkin jotain remppaa on ollut mm.etu tukivarret,oik.ylätukivarsi,etujarrut,iskarit,etupyöränlaakerit jne. normaaleita kuluvia osia. Kohta ois jakohihnan ja tulppien vaihdon aika(vaihtoväli 90000km) ja ajattelin samalla vaihtaa myös vesipumpun ja tasurit.Noita tasureita saa PDltä,mutta mikä on laatu?Kokemuksia?Näky olevan myytävänä kahta eri mallia,kummatko käy autooni ::)
 
galv6 sanoi
Noita tasureita saa PDltä,mutta mikä on laatu?Kokemuksia?Näky olevan myytävänä kahta eri mallia,kummatko käy autooni ::)

laatu on sama ku mitä saat maahantuojalta, sillä samoja tasureita hinta vain 2x ;)
 
MetalMan_ sanoi
dean66 sanoi
dani sanoi
dean66 sanoi
mikä hiivattu tuossa vaihdekepissä on tuommonen pykälikkö siinä vasemmalla sivulla?
Tuo autohan on automaatti..

niin siis tuon tajusin ihan itsekin;) mutta mikä hiivatti se pikkupykälikkö siinä kepin vasemmassa sivussa on?´

joku sport/winter-asetin?

-a-

Juu kyllä se on overdrive eli sen neljännen vaihteen asetinnappi. ;)

Ei ole tämän mallin galantin automaattilaatikossa sport eikä winter asentoja, sigmassa sitä vastoin taitaapi olla... ?

Se ylivaihde sijaitsee vaihdekepissä siinä kepin varressa, se nappi mikä on siinä vaihdekepin vieressä, on ns "winter"-asento, rajoittaa kierrokset muistaakseni 2500 rpm:ään, eli auttaa liukkailla keleillä ajoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom