Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Japero

New Member
Liittynyt
28 Heinäkuu 2007
Sijainti
Eurajoki
Eli siis kyseessä on tollanen vm -88 oleva lyhyt TD pajero (ei siis cooleria) Paljonko sellasessa mahtaa olla ahtopaineet vakiona, ja mihin saakka voi lisätä vielä ilman ongelmia ??? ??? ??? Joissakin keskusteluissa on lukenut että 1.2 olis sellanen että kone kestää normaalisti, mutta pitääkö paikkansa ??? ??? Nii ja pitääkö syöttöä paljon säätää ??? ??? (tosin on jo vähän säädetty) Kertokaa viisaammat kun itse en tiedä.

Niin ja tässä nyt tuli eräs toinen samaan aihepiiriin liittyvä juttu mieleen. Onko huolestuttavaa kun turbo "uittaa" vähän öljyä läpi eli jos laittaa ahto paine mittarin niin "uittaako" se öljyä sitä letkua pitkin myös mittariin ??? ??? Jos on huolestuttavaa mitä asilalle pitäisi tehdä ??? ???
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti

Öljyvuoto turbolta ei ole tervettä, varsinkin jos vuoto on runsasta. Suosittelen käyttämään turboa huollossa. Mun pajen turbo on käynyt kertaalleen tuolla http://www.professionalmotor.fi . Tuli hyvä ja potkuakin lisää kun laittoivat imupuolen 2,8 pajeron konneesta.
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Vakio ahtopaine 0,7-0,8. Ja ilman cooleria en kyllä lähtis kilon päälle nostamaan...kansipahvi tykkää kyttyrää. Coolerin kans sitten oman mielen mukaan :) Tietysti pitää muistaa, että kova ahtopaine ei ainakaan jatka koneen/voimansiirron kestävyyttä.
Syöttöjä sen verran, että kiihdytyksessä hieman savuttaa, liika syöttö laskee tehoja äkkiä, eli mieluummin liian vähän ku liikaa.
Ootko varma, että öljy tulee turbosta? Huohottimen kauttaki kitkee hieman öljyä imuputkistoon.
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Saattaa siis kyllä tulla imupuoleta tuo öljy kyllä että ei itse turbossa tuskin ole mitän vuotoa.
Kaikesta päätellen ei kannata lähteä siis paineita nostamaan tollasestä missä ei oo cooleria. Vittu pitää sit vaan koittaa kitkuttaa tollasenaan naperolla
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Kyllä se tuon 1,2 bar. kestää ilman cooleria. Itsellä L200 johon laitettu pajeron turbo ja syöttöpumppu, paineet 1,2bar.ajettu turbon laiton jälkeen n.250tkm. ilman mitään ongelmia.
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

ahaa no katsotaan kun sais nyt tuon mittarinkin täs joskus laitettua ensin et tietäs mitä siellä on nyt paineita. Taas kyl hetkeks riitti pajero asennukset ku laatikko remppaa tehtii ja uus kytkin laitettii, mut eiköhä sitä inspiraatio sit taas tuu.
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti

mulla ainakin edellinen pajero toimi parhaiten siinä kilon nurkilla ja kun oli hieman sopparuuvia käännetty.... ja itseasiassa se toimii vieläkin...
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

No nii tänään sain mittarin laitettuu paikalla ja hyvin toimii. Näky olevan ahdot tehtaan säädöissä eli siin 0.7 jos huomen kerkeis viel perehtymään pajeroon nii jos nostas sinne kiloon ja kattos muuttuuko miksikään ja ehkä vähän säädellä pumpusta syöttöä kans jos tarve vaatii ku sitä jo kerran säätelin. Kirjottelen tänne sitte ku oon säätänyt ja kokeillut mitenkä kävi. Jotenka kuulumisiin.... :driver
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

webkimiä lainatakseni...

Mun pajen turbo on käynyt kertaalleen tuolla http://www.professionalmotor.fi . Tuli hyvä ja potkuakin lisää kun laittoivat imupuolen 2,8 pajeron konneesta.
Mitä tekivät imusarjaan? Onko 2.8 myllyssä ns. egr:ää eli takaisin kierrätys systeemiä? ja miten olette tulpanneet sen?
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Doddii nyt on pajeron sääsety enempi ahtoja sekä syöttöä ahdot nyt noin 1.0 ja vähän lisää syöttäa vaiks ennen jo ruuvattu ja voi todeta et onkuin eri auto nyt liikkumaan =)
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Koittakaa saad selvää edellisestä kommentistani ku tuli enempi ku laki sallii kirjotus virheitä :seina
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Japero sanoi
Doddii nyt on pajeron sääsety enempi ahtoja sekä syöttöä ahdot nyt noin 1.0 ja vähän lisää syöttäa vaiks ennen jo ruuvattu ja voi todeta et onkuin eri auto nyt liikkumaan =)
Mistä nuo ahdot olis helpoin ja järkevin tapa nostaa tuohon 1.0bar pintaan niinkuin japero oli tehnyt? Ei ole koskaan ennen tullut nostettua ahtoja niin olis hyvä jos joku jaksais kertoa mahd. tarkasti tuon operaation. Ja jos kuvia on mahdollisesta operaatiosta niin vielä parempi niin näkis että mitä tankoa/ruuvia sieltä ruuvailee. Ei muuten opi jos ei kysy osaavilta:) Kärsivällisyyttä pyydän kokeneilta sankareilta näihin ns. päivän selviin kysymyksiin!!
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Siittä turbolta lähtee tanko semmoseen pikkuseen "peltipurkkiin". Siihen purkin päälle tulee myös pieni letku. Et voi erehtyä. Se purkki on siis hukkaporttia säätävä painekello. Turbon ja tämän painekellon välistä tankoa lyhennät, jos sulla on siinä se säätömutteri. Tai sitten otat sen painekellon ruuvit irti ja laitat prikkoja sinne alle, eli se kello nousee ylöspäin.

Itse en ole vielä kauheesti värkänny noitten ahtojen kanssa kun ei ole vielä ahtopainemittaria. Se kannattaa melkein asentaa ennen kuin alkaa kovin nosteleen ja alota varovasti. Ei kannata heti tempaista kaikkia säätöjä maksimiin.

Löytyspä kuva niin ei tarvis selittää niin paljoa. ;D
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

MVa~1 sanoi
Siittä turbolta lähtee tanko semmoseen pikkuseen "peltipurkkiin". Siihen purkin päälle tulee myös pieni letku. Et voi erehtyä. Se purkki on siis hukkaporttia säätävä painekello. Turbon ja tämän painekellon välistä tankoa lyhennät, jos sulla on siinä se säätömutteri. Tai sitten otat sen painekellon ruuvit irti ja laitat prikkoja sinne alle, eli se kello nousee ylöspäin.

Itse en ole vielä kauheesti värkänny noitten ahtojen kanssa kun ei ole vielä ahtopainemittaria. Se kannattaa melkein asentaa ennen kuin alkaa kovin nosteleen ja alota varovasti. Ei kannata heti tempaista kaikkia säätöjä maksimiin.

Löytyspä kuva niin ei tarvis selittää niin paljoa. ;D
Juu kyllä noilla ohjeilla jo ymmärtää,Katselin itse eilen sitä konehuonetta niin huomasin sen tangon mistä voi ruuvata ahtoja.
 
Vs: Kuinka paljon pajeroon voi lisätä ahtopainetta että kestää ihan normaalisti???

Menisköhän tuo 2.8:n turbo suoraan vanhempaan? Vai onko edes niin paljoa parempi, että kannattais kokeilla? Nyt kun on tuo hukkaportiton 2,3 kone keulilla, niin alkaa kaipaileen alakierroksillekkin jotakin eloa. 2,5:n turbohan toki ois tallilla, mutta sama kai se on vähän suurentaa jos alkaa turboa vaihtamaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom