Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009
Ei varsinaisesti liity suoraan aiheeseen, mutta helmikuussa hiihtolomalla Kuusamossa joutui laittamaan Otlanderin käyntiin aamutuimaan kun yöllä pakkanen oli hiponut -40.
Auto oli tosin ollut reilun tunnin piuhassa kiinni, mutta kyllä se silti teki tiukkaa tuo käyntiin lähtö.
Kiitosta täytyy antaa akulle joka piti männät liikkeessä kunnes moottori heräsi.
Kun moottori vihdoin alkoi kuulostaa normaalilta ja yritin nostaa kytkintä ylös, huomasin ettei se niin vaan onnistukaan. Vaihteisto ja voimansiirto oli ilmeisesti niin "paketissa" että eka yritys sammutti auton. Sitten uudelleen käntiin ja pikkuhiljaa hivuttamalla sain lopulta kytkimen nostettua kokonaan.
Auton ulkopuolella tuoksui operaation jälkeen epäilyttävästi metallinen tuoksu. Ei varmaan tehnyt hyvää liikkuville osille, mutta toisaalta vierestä hinattiin uusi A6 3.0 TDI pois eikä muita autoja siltä parkkipaikalta sinä päivänä poistunutkaan. 8)
Täytyy sanoa Mitsun kunniaksi myös se, että kovillakin pakkasilla(alle -30) sisälämpöä riitti ajossa todella hienosti. Lasit pysyi auki eikä ulkolämpotilaa olisi uskonut moiseksi jos ulkolämpötilamittaria ei olisi tullut aina välistä vilkaistua.
Omasta mielestäni muuten parhaat talviasetukset ohjaamoon saa säätämällä puhalluksen suunnan ensin kokonaan oikeaan reunaan ja sitten yksi naksaus takaisin päin. Eli noin puolet tuulilasille ja puolet jaloille. Sitten puhalluksen voimakkuus vähän alle puoleen väliin, just siihen kohtaan missä se ei enää huuda vaan humisee hiljaa. Lopuksi sitten vielä lämpötila oman maun mukaan. Nämä asetukset kun löysin niin pakkaskelit on menneet mukavan huurrevapaasti ja lämpimästi. Sillä automaattiasennolla ei tee näillä keleillä juuri mitään.