Kylmäkäynnistys Outlander 2009

TDIC-99

New Member
Liittynyt
25 Heinäkuu 2007
Outlander 2.0DID lähtee erinomaisen huonosti käyntiin kun pakkasta on enemmän kuin - 15 astetta,
vaikka on ollut lohkolämmitin päällä yli 2 tuntia. ???
Johtuneeko Volkkarin koneesta vai lohkolämmittimestä?
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Jossain moottorissa tai siihen liittyvissä osissa täytyy olla jotain vikaa. Missä ja mitä, en osaa tutkimatta sanoa, mutta vie korjaamolle, takuuhan tuossa on voimassa.
On henk. koht. aika paljon kokemusta noista vag-konsernin pumppari dieseleistä ja kyllä ne ihan hyvin käyntiin on lähteny kovemmallakin pakkasella.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Toimiiko lohkolämmitin varmasti?

Ainakin isännän 1,9TDI kone lähtee noista pakkaslukemista selvästi huonommin käyntiin kylmänä kuin lämmitettynä. Ei varsinaisesti erittäin huonosti mutta kyllä hetken joutuu sahaan että kaikki pytyt herää.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

No kokeileppa lähteekö paremmin käyntiin kylmänä ilman lohkolämppärin käyttöä. Jos lähtee, niin silloin lohkolämppäri pääsee lämmittämään moottorin lämpöanturia ja moottorinohjausyksikkö luulee, että on lämpimämpää kuin onkaan.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Epäilin lohkolämmitintä. Ss kyllä pitää hetken ääntä kun roikkaan laittaa.

Täytyy testata tuota ilman lämmitystä.
Mutta kyllä se sieluun koskee kun -20 pistetään kylmiltään kone tulille.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Nyt se on koeteltu, vahingossa tosin.

Auton piti olla roikassa, mutta kello ei ollutkaan ihan oikeassa.
Pakkasta noin -15 ja auto hyrähti käyntiin kerta naksauksella.

Eli moottorinohjaus anturi saattaapi olla liian lähellä lohkolämmitintä.

Heti huomenissa saavat alkaa miettimään miten asia hoidetaan.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Olen huomannut saman asia omassa Outlanderissani.
Taitaapa olla sama "vika", joten pitää ottaa yhteyttä huoltoon..
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Auto kävi huollossa ja vikakin löytyi.
Moottorilämmitin oli viallinen. Lämmittimen vastusarvo oli vain puolet, joten
vastus toimi vain puolella teholla.
Nyt toimii paremmin.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

TDIC-99 sanoi
Auto kävi huollossa ja vikakin löytyi.
Moottorilämmitin oli viallinen. Lämmittimen vastusarvo oli vain puolet, joten
vastus toimi vain puolella teholla.
Nyt toimii paremmin.
Olipa aika erikoinen tilanne, jos lohkolämppäri ei täystehonen (eli siis lämmittää kuitenkin jonkinverran), niin ei tahdo lähteä käyntiin, mutta kun vaihtaa ehyeen lohkolämppäriin, niin lähtee paremmin käyntiin. Mutta kuitenkin ilman lohkaria lähti myös käyntiin hyvin. Puolitehosella lohkarilla lähtee ainoastaan huonosti käyntiin. Ei vain tahdo mahtua pienen insinöörin järjenjuoksuun ;D
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Ei varsinaisesti liity suoraan aiheeseen, mutta helmikuussa hiihtolomalla Kuusamossa joutui laittamaan Otlanderin käyntiin aamutuimaan kun yöllä pakkanen oli hiponut -40.

Auto oli tosin ollut reilun tunnin piuhassa kiinni, mutta kyllä se silti teki tiukkaa tuo käyntiin lähtö.
Kiitosta täytyy antaa akulle joka piti männät liikkeessä kunnes moottori heräsi.

Kun moottori vihdoin alkoi kuulostaa normaalilta ja yritin nostaa kytkintä ylös, huomasin ettei se niin vaan onnistukaan. Vaihteisto ja voimansiirto oli ilmeisesti niin "paketissa" että eka yritys sammutti auton. Sitten uudelleen käntiin ja pikkuhiljaa hivuttamalla sain lopulta kytkimen nostettua kokonaan.
Auton ulkopuolella tuoksui operaation jälkeen epäilyttävästi metallinen tuoksu. Ei varmaan tehnyt hyvää liikkuville osille, mutta toisaalta vierestä hinattiin uusi A6 3.0 TDI pois eikä muita autoja siltä parkkipaikalta sinä päivänä poistunutkaan. 8)

Täytyy sanoa Mitsun kunniaksi myös se, että kovillakin pakkasilla(alle -30) sisälämpöä riitti ajossa todella hienosti. Lasit pysyi auki eikä ulkolämpotilaa olisi uskonut moiseksi jos ulkolämpötilamittaria ei olisi tullut aina välistä vilkaistua.

Omasta mielestäni muuten parhaat talviasetukset ohjaamoon saa säätämällä puhalluksen suunnan ensin kokonaan oikeaan reunaan ja sitten yksi naksaus takaisin päin. Eli noin puolet tuulilasille ja puolet jaloille. Sitten puhalluksen voimakkuus vähän alle puoleen väliin, just siihen kohtaan missä se ei enää huuda vaan humisee hiljaa. Lopuksi sitten vielä lämpötila oman maun mukaan. Nämä asetukset kun löysin niin pakkaskelit on menneet mukavan huurrevapaasti ja lämpimästi. Sillä automaattiasennolla ei tee näillä keleillä juuri mitään.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Kummalliselta tuntui minustakin se, että paremmin lähti käyntiin ilman vajaa toimista lohkolämmitintä, mutta
niin se vain oli. Nyt on loppu talvi mennyt ok.

Lämmittimen asennosta olen edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.
 
Vs: Kylmäkäynnistys Outlander 2009

Jos vastus oli puolet pienempi niin silloin virta oli isompi ja tällöin myös lämmitysteho on isompi.
 
Takaisin
Ylös Bottom