L-200 -88 hehku ei toimi

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vaihdoin hehkutulpat ja kuinkas ollakaan, hehkun releen ääntä ei enää kuulu, eikä hehkutakaan. Lämpimänä sain koneen vielä käymään, jolloin releen ääni kuuluu vielä hetki startin jälkeen. Kellokin oli näemmä nollaantunut, eli oisikohan tuo hehkun iso piuha hipsaissut runkoon kriittisillä hetkillä... Sulakkeet ok auton sisätilassa, moottoritilasta en löytänyt kuin yhden johtoboksin (ign sw, head ...).

Onkohan muualla sulakkeita? Mikä muu tuossa tosiaankin voisi olla mennyt...
 
Vs: L-200 hehku ei toimi

Kaikenlaisia lootia on tullut auottua ja nappuloita kiskottua. Crc:tä pistelty ja päällään seisty.. Pintapuoleisen tutkimisen jälkeen voisi sanoa ettei ehkä ole kärtsännyt mitään ihmeempiä. Voisikohan tuolla olla tosiaankin joku sulakeaski jäänyt huomaamatta. Missä tuossa oikein on kaikki isommat sulakkeet?
 
Vs: L-200 hehku ei toimi

Ei oo muualla sulakkeita. Vaihoitko millaiset hehkut? On aika tarkka, että on just oikeanlaiset...
 
Vs: L-200 hehku ei toimi

HKT PM-164 lukoo tuossa askin kyljessä. Varaosaukko löi tuommooset käteen ja minä kiltisti veivasin kiinni.

Jos tulpat oisivat vääränlaisia, mitä seurauksia siitä voipi tulla? Vai seleviääkö sillä että vaihtaa takaisin vanhat?

Ja jälkihehku ilmeisesti toimii ja naksaa starttiyrityksen jäläkeen. Outoa.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Omien tietojeni mukaan pitäs olla HKT PM-75, eli 12V tulppa...HKT PM-164 on 11V. Ei säre mitään, vaikka on väärän arvoinne tulppa...koko on sama.

edit: oon just reissussa Turussa, että en pysty tuota tulppa asiaa sanomaan 100% varmasti.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Kiitosta, otanpas ja panen vanahat tulupat huomenissa takasin ja koittelen uusiksi, ennen kuin suolestan enempää tuota pirssiä... ;D
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Kiitosta tiedosta nettijussi! Ammattitaitoiseen varaosamyyjään luotin liikaa. Tulpathan ne oli syyllisiä koko hommaan, joka sinänsä kuulostaa oudolle. Starttihehku katosi nuilla 11V tulpilla kokonaan, hetihän sitä oletti että nyt paloi sulake kun ei mitään tapahtunut... Jälkihehku jäi kuitenkin. :nykii

Pitääpäs tästä lähteä sitten keräilemään jousen pätkiä ja ruuveja ym. kopin lattialta, sieltäkin jo purin läjän rojua.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

nettijussi sanoi
Omien tietojeni mukaan pitäs olla HKT PM-75, eli 12V tulppa...HKT PM-164 on 11V. Ei säre mitään, vaikka on väärän arvoinne tulppa...koko on sama.

edit: oon just reissussa Turussa, että en pysty tuota tulppa asiaa sanomaan 100% varmasti.

Eikös pikahehkut ole jotain 6-7voltin luokkaa? Ja pikahehkuthan tuossa l-200:ssakin on?
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

MVa~1 sanoi
Eikös pikahehkut ole jotain 6-7voltin luokkaa? Ja pikahehkuthan tuossa l-200:ssakin on?

Itse olen kyllä antanut ymmärtää itselleni että nuo pikahehkut olisivat nimenomaan mk1 TDIC -> pajerojen juttu. Näin on minulle myös eräs tuttu autonkorjaaja kertonut, ei toki ole täysin varmaa tietoa tämä.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Ihan ensmäisissä L200:ssa on voinut olla 6,2V pikasellaiset...parraiten selviää, ku laitat alustanumeron YV:nä
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Pittääpäs vielä kerran laittaa tähän juttua niin on sitten infoa enempi olemassa tuleville hehkuongelmaisille. Nyt on koiteltu kahta eri mallia, ensimmäiset (11V) heitin summassa. Toiset (12V) kuvittelin myös olevan oikeat, koska alkuperäisissä pikaisesti katsottuna oli 12V. Mutta kun tarpeeksi töhnää rapsutteloo niin löytyy alta myös lukemat 6,2V. Eli kaksi volttimäärää, toinen selvempi 6,2V.

Ja niinhän siinä taisi sitten käydä että 6,2V olisi se oikea loppujen lopuksi. Aika nihkeästi kylmiltään 12V hehkuilla pyörii... Mutta pyörii kumminkin, heh. Hilpaisen ostamaan nuo 6,2V tulpat, jotka melkoisen varmasti ovat ihan oikeat tähän malliin. Motonetissä Pajeron kohdalla oli muuten "6,2V keraaminen (ei hehkumerkkivaloa)" kuten tässäkin omassakaan ei ole.

Oudoksi tuon homman teki se että 12V tulpalla hehkun nakse kuuluu ja toimii, 11V tulpilla ei tapahdu mitään... Herkästi tuloo mieleen notta nyt hajosi jotain. Tuossa jo tuulettelin kun naksutus alkoi käymään nuilla 12V tulpilla, heh.

Kiitos vinkkejä antaneille! Probleemi solved.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

MetanolMan sanoi
Itse olen kyllä antanut ymmärtää itselleni että nuo pikahehkut olisivat nimenomaan mk1 TDIC -> pajerojen juttu. Näin on minulle myös eräs tuttu autonkorjaaja kertonut, ei toki ole täysin varmaa tietoa tämä.

Kylläpä noita pikahehkuja on tullut vastaan 2,3 ja 2,5 TD sekä 2,5 D koneissa.. mk-1 pajeroissa, delicoissa ja L-200:ssa. Itse asiassa en ole koskaan törmännyt muihin hehkuihin mitsujen kanssa. Kyllä ne kuulemma mielellään silti sitä 11V hehkua myy monessa liikkeessä pajeroon, joten aina tarkkana ku ostaa hehkuja ko. moottoreihin
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

[quote author=pekkap]

Ja niinhän siinä taisi sitten käydä että 6,2V olisi se oikea loppujen lopuksi. Aika nihkeästi kylmiltään 12V hehkuilla pyörii... Mutta pyörii kumminkin, heh. Hilpaisen ostamaan nuo 6,2V tulpat, jotka melkoisen varmasti ovat ihan oikeat tähän malliin. Motonetissä Pajeron kohdalla oli muuten "6,2V keraaminen (ei hehkumerkkivaloa)" kuten tässäkin omassakaan ei ole.

[/quote]

Motonetistä eikä tietääkseni mistään muustakaan harakiristä saa noita 6V keraamisia quickglowsysteemin tulppia.
Motonetin lista:
TD-2,5 87--94 KERAAMINEN jos 6V (ei hehkumerkkivaloa). . . ei saatavana

Ainut paikka mistä saapi oikeasti oikeaa tulppaa on timangitiski, hinta pyörii tuolla ~50€/kpl tienoilla...

Vaan mitkäs tulpat ne nämä on (yhä Motonetin valikoimaa)?
TD-2,3+QGS jos 6Volt/7sek. . . . . . . . . . . . . . . . . 26-0161 7.90€

Passaisko nuo 2,5TD:n (ei hehkumerkkivaloa) kaveriksi, vai ovatko fyysisiltä mitoiltaan jotenkin epäsopivia tms.?

-Ville
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Minulla kävi niin että uudet hehkut poltti jostain tuntemattomasta syystä kaksi kertaa hehkun ohjausreleen joka on kuskin jalkatilassa..luovutin ja laitoin hehkun toimii napilla ...nyt hehkutus toimii pers tuntumalla ja hyvin on pelittänyt 2 vuotta. ;D
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

minä olen kanssa nähnyt jonkun varaosa kirjan jossa oli hehkuja pajeroihin ja l200:siin vm-91 saakka
tavallisella ja pikahehkulla rinnakkain. mulla on jotkuun hkt:n hehkut laatikossa luki pajero 12v, ja itse hehkussa 6V.
 
Vs: L-200 -88 hehku ei toimi

Hyviä kysymyksiä. Tuossa on tullut nyt opiskeltua jonkin verran tuota hommaa viimesimmän jälkeen. Ilimeisesti tässä mallissa on oltava juurikin keraaminen tulppa. Hehkulle tulee noin 11V hyvin lyhyen aikaa ja tulppana tosiaankin keraaminen 6,2V mitsun alkuperäistulppa. Jälkihehkua en ole mittiloinut. Tuolla oli samantapaisia lukemia: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16716

Motonetin tulppia en enää uskalla tilata, sen verran paljon tullut negatiivista palautetta monilta. Se 11V tulppa mitä minulle myytiin motonetistä oli muuten Lucas merkkinen. Paikallisesta möivät harakiriä. Nyt mitä tilasin yhden pajan kautta on kysymysmerkki, joka selekiää pe tai ma. Toivottavasti sattuisi viimein se oikea. Jos ei niin jäljellehän jää 2 vaihtoehtoa:
1. hattu kourassa mitsuputiikkiin ja alkuperäiset kehiin
2. ajaa niin pitkään kun tuon saa vain poljettua käyntiin edes yhdellä sylinterillä

Nuissa paikallaan olevissa tulpissa oli muuten vastusarvot muistaakseni jotain 70-150K ohmia ja se on kuulemma hieman yli sallitun... Aamuisin kun starttailoo niin 2-3 sylinteriä hyrskyttelee ensimmäiset 5-10sek. ::) Mutta toimiihan tuo silti melekeen kuin junan vessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom