L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

duraceller

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2008
Hei,

tutkin haulla, mutta en löytänyt 100% varmuutta asiasta.
Voisiko joku kertoa, että miten ne kaikki etupään (jakopää) stefat oikein vaihdetaan.

En uskalla irroittaa niitä vielä.

Eli nokka-akselin stefan vaihto sujuu ilmeisesti vain ottamalla ruuveilla se vanha irti (ilman siis venttiilitangon irroittamista), öljyämällä uuden stefan ulkokehä ja naputtelemalla paikalleen? Olenko oikeassa?

Mihin sitten laitetaan mahdollista tiivisteliimaa ulkokehään? Mille stefoille?

Autoon siis tulossa uusi jakopää, ja kaikki tiivisteet. Myös imu- ja pakosarjan tiivisteen vaihdan. Sekä pajalla kampiakselin TAKA stefa, eli siihen en ala itse.

Myös jos joku voisi kertoa, että onko suuttimissa jotain kupari tiivisteitä, kun sieltäkin vähän vuotaa p-a:tta.

Kiitän vastauksista, pahoittelen etten löytänyt haulla. Omantuntoni kautta todistan että yritin!
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

Sen verran tiedän varmasti, että suuttimissa on tiivisteitä useempikin kappale. Tuossa kuvaa aiheesta http://www.offroad.fi/nettijussi/rkuva/lopovermeet2.gif Vaikkakin kuva naperosta niin samat taitaa päteä l:äänkin. Varaosanumerot saattaa toki olla erilaiset... Itsellä oli suuttimien ylivuotoputki (kuvassa no 07512) murtunut ja aiheutti vuotoa. Ei selvinnyt ennen kuin liikkeessä ryhtyivät vaihtaan tiivisteitä suuttimeen. Tampereella ainakin Tammer-Dieselistä saa ko. tiivisteitä (melkein) suoraan hyllystä...
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

Sun pitää purkaa kaikki jakopään hihnapyörät irti. Siis kampiakselin, nokka-akselin ja tasapainoakseleiden hihnapyörät (Ei ruiskupumpulta). Sitten vain vanhat stefat irti ja uudet tilalle. Ei muten taida ainakaan nokka-akselin stefa irrota ruuvamaalla ruuvi siihen, koska siellä stefan takana ei ole mitään mihin se ruuvi tökkää ja työntäis stefan ulos. Tietty jos saat sen stefan vedettyä niistä ruuveista pois..

Kaivat siis vanhat stefat pois konstilla tai toisella. Älä naarmuta stefojen pesiä tai akselien kauloja. Sitten laitat sinne uuden stefan sisäpinnalle öljyä.. Saa olla reilusti, ettei stefa pala kun laitat auton käyntiin. Naputtele varovasti ja tasaisesti uusi stefa paikoilleen. Vanha stefa on oiva apuväline siihen hommaan. Tai räikän jatkovarsi tms. jossa ei ole teräviä reunoja. ÄLÄ lyö stefaa liian syvälle. Nokka-akselin stefa ainakin helppo lyödä liian sisälle. Kannattaa muuten varmaan vähän katella, että kuinka syvällä ne vanhat stefat on, ennen kuin kaivat ne pois. Ei ole niin millin tarkkaa et kuinka syvällä ne on, että ei tarvi mitan kanssa tarkastaa. Sitten vain hihnapyörät takaisin ja uudet jakohihnat ja kiristäjät paikoilleen. Ruiskupumppu on aika v-mäinen kun ei oikein taho pysyä se merkki kohdallaan ajoitettaessa. Ne merkkien paikatkin kannattaa kattoa ennen kuin purat hihnat pois.

Pulttikone on aika kova sana noitten pyörien irrotuksessa, kun meinaa olla aika vaikeaa pitää niistä kiinni aukastaessa ja kiristäessä käsipelillä. Pulttikoneella kun aukasee niin riittää että ottaa paksulla hanskalla pyörästä kiinni ja jarruttaa vähän. Jos (ja kun) sulla pyörii ne tasapainoakselit siinä hihnapyörän irroitus/ asennusvaiheessa niin saat ne parhaiten kohdalleen niin, että pyörittelet niitä kasin. Huomaat kun jossain vaiheessa se akseli pyörähtää itsestään jonkun matkaa (painot kääntyy alas). Silloin katot sen merkin kohdalleen. Se pyörähtää aika lähelle oikeaa paikkaa. (Se tasapainoakselihan ei ole kuin joka toisella kierroksella oikein johtuen sen välityksestä)
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

Olen purkanut moottorista:
-imu-pakosrjan (+turbo)
-laturin
-öljynsuodattimen paikan (siis missä ö-suodatin on kiinni, mikäs se muuten on nimeltään, voi tiivisteen tilata?)
-jakopään remmeineen
-nokkapyörän
-kampiakselin pyörän
-ruiskupumpun (mikäs sen pumpun levyn nimi on, millä se on sieltä jakopään puolelta kiinni, eli missä siis se pumpun pyörä on)
-suuttimien paluuputkisto
-syylärin ja putket

Teen autoon tiivistysremontin. Joku toinen tosin saa vaihtaa sen kampiakselin takastefan. Kannen tiiviste ei vuoda.
Tuleepahan samalla huollettua suuttimetkin, pitänee viedä pajalle tarkastettavaksi.

Starttikin on rikki. Napse vain kuuluu kun yrittää startata. Liekö solenoidi, vai eikö virta jatku releeltä startille. Mikähän rele se noista on (L-200, vm-88). :seina

Mitenkähän tuon öljypohjan tiivistämisen kanssa on. Sieltä pitää vissiin purkaa se apurunko edestä että sen voi tiputtaa sieltä pois. Vai lähteekö se sieltä helpommalla? Kellään kokemusta.

Kiitän vastauksista, valitan vaivaa ;D
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

duraceller sanoi
-öljynsuodattimen paikan (siis missä ö-suodatin on kiinni, mikäs se muuten on nimeltään, voi tiivisteen tilata?)
Öljynsuodattimen jalka.
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

Se moottori ois ollu aika helppo nostaa pois jos on vaan mahdollisuus. 14mm hylsy, iso räikkä, nivel, lyhyt ja pitkä jatko. Jos oikein laiskottaa, niin räikän voi korvata pulttikoneella. Näillä eväillä saa moottorin irti vaihdelaatikosta joka tuntuis olevan aina se kovin työ ku konetta irrottaa.

Kun saat moottorin kuntoon, niin ota startilta herätejohto irti. Sitten kytke sopiva johdonpätkä akun + napaan ja käytä toista päätä sinä startin herätenavassa. Jos startti ei pyöri niin vika on startissa, jos pyörii, niin vika on muualla (olettaen, että startti ei toimi ollenkaan ikinä avaimesta) Tai sitten kun startti napsuu, niin kokeile saada mittarin johto jonnekkin sinne startin herätenapaan niin, että voit mitata jännitteen sieltä startin päästä samalla kun joku starttaa autoa. Jos sinne startille tulee lähelle 12 V niin vika on solenoidissa. Tämä mittaus ei sitte onnistu jos herätevirtajohto on irti startista.
 
Vs: L-200, -90 apua stefojen vaihdossa (jakopää)

Tosiaan koneen ympäriltä on kaikki irroitettu, eli jos ois mahdollisuus niin nostaisin kyllä koko mosan pois, mutta meikäläisen talli/halli on tällä hetkellä as. oy:n tienpätkä. Eli ei mitään saumaa :-\

Muutenkin nää asukkaat tykkää musta. Kolme autopaikkaa on jo ihan öljyssä (johtuen mitsun ikävistä öljyvuodoista), toissa päivänä öljysin tienpätkän kun irroitin öljypropun ja se tippui suoraan suppiloon tukkien sen ja noin 3-4 litraa motoöljyy valui siis maahan ;D

Eilen sitten valutin (auto siis mäessä) as. oy:n pihaan (missä kolme tallipaikkaa) ja pesin konehuoneen nurmikolle liuottimella ja painepesurilla. Arvatkaas onko nurmikko hieman musta :driver

Tällästa remonttia täällä :peukku

Mutta -88 Mitsusta en luovu. On sillä niin kiva ajella, eikä tartte sääliä ollenkaan!!!!!! :p

Tänään sitten alkaa stefojen irroitus, kiitän vinkeistä. Tilasin muuten motonetistä stefoja, remmejä, rullat ja rattaat. Toivottavasti ovat edes jonkinmoiset, ettei heti ala taas valumaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom