L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

kmaatta

New Member
Liittynyt
18 Lokakuu 2007
Pitäis vaihtaa kardaanin tukilaakeri vm. -90 L-200 4WD, joten kysymys kuuluu että minkäsmoinen homma se on tehdä itse vai vienkö suosiolla pajalle ?
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Onko -90 laalaassa tosiaan kannatinlaakeri kartaanissa?? -89 ei nimittäin ole.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Ainakin 2WD lällärissä (1987) on kannatinlaakeri jyrän välissä.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

tiitus sanoi
Nii mäkin muistelisin et nelivetoises ei olis...
Ja nosselta se on vaihdettu muutama vuosi sitten. ;)

No kyllä tuossa pihalla olevassa vm.-90 L-200 4wd:ssä näyttää sellainen kuitenkin olevan ja sen päällä oleva kumes on ihan sökönä, joten jos joku voisi hieman valaista minkäsmoinen homma sen vaihtaminen on niin hyvä olisi. Toisakseen osasivat kyllä varaosaliikkeessäkin sellaisen minulle myydä, joten ei kait ne niitä ihan huvikseen pidä valikoimissaan... (piti kertoa ihan auton rekkarinumero jotta osasivat oikean mallisen tilata)
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Onkos kyseinen L200 tyypiltään K34T...? Jos niin minunkin pitäisi sellaisen,nelikon,kannatinlaakerin kumia ens viikolla korjata...?
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

MVa~1 sanoi
Onko -90 laalaassa tosiaan kannatinlaakeri kartaanissa?? -89 ei nimittäin ole.

Hö.. tänään kurkkasin yhen -89:n alle. Ja siellä tosiaan oli laakeri.. onko noita tosiaan tehty laakerilla ja ilman, vai oonko kattonu vain väärin siittä siskon miehen autosta? Olen edelleenkin 95% varma että siinä ei ole kannatinlaakeria.. ???
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

tiitus sanoi
Mä kyl haluaisin nähdä kuvan, mihin väliin sinne se tukilaakeri on laitettu. ::)
Ei se kovin paha ole itekään vaihtaa, kunhan auton saa kunnolla ylös.
Takatuuppariin sitä osaa ei saa ku timanttitiskiltä. :-\

Yritän liittää kuvan tähän mukaan, niin näette että on siellä vain sellainen tukilaakeri. Mutta tämän keskustelun perusteella täytynee viedä auto pajalle, koska ei ole kovin paljoa tullut ns. asiantuntija-apua ;)
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Jos/kun varsinainen laakeri on ehjä ja vain kumi huono,aion kokeilla siihen yhteen autoon korjata tuon ihan sikaflex-täytöllä,onko
kellään kokemuksia miten hyvin toimii tuollaisella kohdassa...? :) Ja edelleen onko ne teidän autot K34T-mallisia vai mitä...? :)
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Sikaflex ei toimi. Kumista tulee liian jäykkä ja tärinät siirtyvät auton runkoon vaikka kardaani olisi tasapainotettu. Tehty, kokeiltu ja todettu ettei toimi ainakaan Galantissa.

Tuollaisen tukilaakerin vaihto ei ole kovin hankala homma. Kardaani irti, ristinivelen lukitukset pois, nivelen kupit lyödään irti ulospäin (tai puristetaan ensin liikkeelle ruuvipenkissä) ja kuppien poiston jälkeen nivel lähtee irti. Sitten haarukan iso pultti irti, haarukka pois ja laakeri pois. Osien asento täytyy pitää samana eli merkkaa kaikki liitokset ennen irroitusta. Ristinivelet kannattaa vaihtaa samalla, jos varaosakirjat eivät tunne suoraan niin suurella todennäköisyydellä mittojen mukaan löytyy sopiva jostain autosta.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Joskus C-kadettiin laitettiin sitä kirkasta silikonia joka venyy tosi paljon.. oiskohan ollu jtn 30% vai enemmänkin. Siinä se toimi ihan hyvin, mutta Ooppelissa nyt on muutenkin niin paljon tärinöitä ja värinöitä ettei edes välttis huomaa jos ei ole ihan uuden veroinen.

Jos jostain syystä nyt kuites päätät kokeilla silikoonilla tms. niin mahdollisimman pehmeää ja joustavaa.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Jep säästöhomma kyseessä eli kokeilen joka tapauksessa,katotaan kuin käy... jos kardaani heiluu sentin pari niin ei se paljoa
huonommaksi voi muuttua... turboton diesel-nelikko ja melko rauhallista ajoa niin varmaan aika hissukseen pyörähtelee tuo
kardaani,jossain Dynamicissa on varmasti toisin,oon huomannut sen jo omastanikin,mihin vaihdan tietysti molemmat laakerit
uusiksi aikanaan ja ristikot ja paljon muutakin... :( :) ja sitä sikaakin voi laittaa monella tavalla,katotaan kuin käy,jos muistan
niin voin joskus kommentoida miten onnistui... tai kysykää joskus viikon kuluttua jos kiinnostaa niin ehkä tiedän enemmän... :)
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

samitsu sanoi
Jos/kun varsinainen laakeri on ehjä ja vain kumi huono,aion kokeilla siihen yhteen autoon korjata tuon ihan sikaflex-täytöllä,onko
kellään kokemuksia miten hyvin toimii tuollaisella kohdassa...? :) Ja edelleen onko ne teidän autot K34T-mallisia vai mitä...? :)

Ja edelleen vastaan, että auto josta kuvan otin on mallia K34T.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

ast sanoi
Sikaflex ei toimi. Kumista tulee liian jäykkä ja tärinät siirtyvät auton runkoon vaikka kardaani olisi tasapainotettu. Tehty, kokeiltu ja todettu ettei toimi ainakaan Galantissa.

Tuollaisen tukilaakerin vaihto ei ole kovin hankala homma. Kardaani irti, ristinivelen lukitukset pois, nivelen kupit lyödään irti ulospäin (tai puristetaan ensin liikkeelle ruuvipenkissä) ja kuppien poiston jälkeen nivel lähtee irti. Sitten haarukan iso pultti irti, haarukka pois ja laakeri pois. Osien asento täytyy pitää samana eli merkkaa kaikki liitokset ennen irroitusta. Ristinivelet kannattaa vaihtaa samalla, jos varaosakirjat eivät tunne suoraan niin suurella todennäköisyydellä mittojen mukaan löytyy sopiva jostain autosta.
Jeps, juuri tuota tietoa kaipasin, elikkäs haarukkaa ei saa mitenkään irti ilman ristinivelen irroittamista. Kiitoksia.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Sikaa on nyt sitten kokeiltu eikä ainakaan koekaniinissa aiheuttanut ensitesteillä mitään ylimääräisiä ääniä ja tuntumia... :)
Päinvastoin lähtiessä kuulemma vaivannut ravistelu oli "yllättäen" kadonnut... Eihän tuollainen korjaus ihan asianmukainen tietysti
oo mutta jossain tapauksessa menettelee näköjään ihan hyvin kuten nyt kävi,omistaja tuntui olevan tyytyväinen... :)
Ensimmäinen kuva todistaa että K34T 4WD:ssa laakeri on,ja toisessa näkyy sikakorjaus... heikossa valossa heikot kuvat...
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

MVa~1 sanoi
Onko -90 laalaassa tosiaan kannatinlaakeri kartaanissa?? -89 ei nimittäin ole.

MVa~1 sanoi
Hö.. tänään kurkkasin yhen -89:n alle. Ja siellä tosiaan oli laakeri.. onko noita tosiaan tehty laakerilla ja ilman, vai oonko kattonu vain väärin siittä siskon miehen autosta? Olen edelleenkin 95% varma että siinä ei ole kannatinlaakeria.. ???

Niin sitä muuttuu sokeaksi kun luulee tietävänsä kaiken ;D Tai siis kun luulin että L-200 on identtinen tekniikan kaikilta osilta Pajeron kanssa niin en ole ikinä nähnyt sitä kannatinlaakeria, vaikka se on ihan selvästi näkyvillä ja monesti olen tuon auton alla käynyt tai vilkuillut.. On ihmismieli kummallinen.. Pahoittelen aiheuttamaani hämmennystä ja tunnustan olleeni väärässä. Onneksi jätin kuiten tuon 5% varan olla väärässä. ;D
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

itellänikin ois omas autos tuo kumin vaihto edessä, eli vois ehkä harkita jotain silikoonia väliin...? varmaankin tunkilla avulla keskelle ja sitten ei muuta ku silikoonia kehiin :eek:

vai onkohan miten arvokas tuo kyseinen kumi? ja kauanko mahtaanee mennä sen vaihdossa?

ajossa eikä lähtiessä ole mitään ravistuksia eikä jyrinöitä, huomasin vain että siinä on kumissa on väljää.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

juu ite otin selvää laakerin+kumin hinnasta... mitsun liikkeessä yli 100€ (en muista tarkkaa € määrää), motonetiss olis n. 60€ koko systeemi kans myynnissä... kestääköhän se miten pitkään...?
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

mL200 sanoi
juu ite otin selvää laakerin+kumin hinnasta... mitsun liikkeessä yli 100€ (en muista tarkkaa € määrää), motonetiss olis n. 60€ koko systeemi kans myynnissä... kestääköhän se miten pitkään...?

eiköhän tuo motonetin kannatin asiansa aja, mulla saattaa olla myös edessä ks operaatio...
jos tässä alkais purkamaan kappaleiksi autoa :)
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

luulishan sen kestävän...

on vaan jännä, ku auto ei ravista yhtään (mitä nyt renkaat vähän) vaikka se kumi on tosiaan ihan loppu... sentti väljää...

kai se ois tilattava se kannatinlaakeri ja vaihdettava ja sen jälkeen taas kovaa :driver
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Onko se kumi rikki? Eikös nuo kannatinlaakereiden kumit ole aika pehmeitä ja joustavia, eli jos kartaani käsin heiluu, mutta ei pidä mitään yllimääräisiä jyrinöitä ja kumi on ehyt, niin liekkö se edes rikki? Yleensä kai rikkinäinen kumi tuntuu tosi pahana jyrinänä kiihdyttäessä.
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

murtumia näkyy olevan kumissa, väljyyttä sentti vähän toista ku käsin nostaa kardaania ylös... kai ne kumit venähtää ajan saatossa...

mutta ei tosiaan pidä minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä, paitsi jonku verran 70km jälkee mut luulisin et johtuu renkaista... renkaat insa turbo saharat 31"-10,50 r 15...

ja luulishan sen vatkaavan/tärryyttävän jos olis rikki, tiiä näistä...
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Itellä -91 Galant 4x4 dynamic. Leimalle matkalla kuukauden päästä ja kardaanin kannatinlaakerit riekaleina.. Ei tunnu ajossa juuri mitenkään, ei kolise, ravista tai heilu vaikka kuin monottas kaasua. Uudet ois saatava jokatapauksessa enkä ole meinannut löytää mistään..?
Vinkkejä kauppoihin mistä näitä löytyisi? Motonetit koluttu, hessumobiilit, veho.. Onko orkkisosien tilaaminen seuraava vaihtoehto? Suolasen hintasii ne vaan on, tosin köyhälle kaikki on kallista :D
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Kahj0 sanoi
Itellä -91 Galant 4x4 dynamic. Leimalle matkalla kuukauden päästä ja kardaanin kannatinlaakerit riekaleina.. Ei tunnu ajossa juuri mitenkään, ei kolise, ravista tai heilu vaikka kuin monottas kaasua. Uudet ois saatava jokatapauksessa enkä ole meinannut löytää mistään..?
Vinkkejä kauppoihin mistä näitä löytyisi? Motonetit koluttu, hessumobiilit, veho.. Onko orkkisosien tilaaminen seuraava vaihtoehto? Suolasen hintasii ne vaan on, tosin köyhälle kaikki on kallista :D

Jos en väärin muista niin l200:n kävis mahollisesti
 
Vs: L-200 kardaanin tukilaakeri vaihto

Mielummin motonettiä tai orkkista kuin sikaflexiä,taitaa tuo sikaflexi olla vaan ongelman siirtämistä eteenpäin? Samalla vaivalla kuin sen sikaflexin päihkäilyyn käytettävällä ajalla irrottelis koko kardaanin ja uutta tilalle, kuten yllä joku mainitsi. :nykii
 
Vs:

Britti Ebaysta oton omaan l-200seen.. hintaa noin 20£

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Takaisin
Ylös Bottom