l200 2.5d -87 jarrut hukassa

mehtis

New Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2009
ostin auton tässä syksyllä jolloin omistaja sanoi että ilmominen todennäkösesti riittää. entinen omistaja oli vaihtanu jarru putken taakse. autosta on ilmottu kaikki jarrut ja paineen alennusventtiili moneen kertaan. pääsylinterikin on purettu ja koottu uudestaan. järjestelmässä ei ole ilmaa ollenkaan. siltikään jarruja ei ole, yksi rengas menee joten kuten lukkoon.

mitä tässä pitäis tehä, ruveta vaihtaan kaikki palat ja levyt yms. vai työnnänkö pirssin savikoloon. muuten nuo kaikki osat vaikuttaa olevan ihan hyväkuntosia paitsi yksi levy on melko ohkaseksi kulunu.

mitenkä kalliiksi tulee jos nuo kaikki alkaa vaihtamaan, ylittääkö jo auton arvon? maksoinhan tuosta huimat 500e ;D
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Taitaa olla aika yleinen ilmiö, että 500 euroa maksavassa autossa on kaikki kunnossa ;D. Se on kyllä lähinnä aihio, josta osaava voi kenties auton tehdä :-\.

Tässä tapauksessa vika on todennäköisesti jarrusatuloissa ja tarkemmin vielä kiinnijuuttuneissa männissä. Jos satulat ovat niin jumissa että purkaminen ei onnistu, voit varautua heti kättelyssä 500 - 1000 euron rahanmenoon. Esimerkiksi Pajeron gen 1 mallin jarrusatulat eteen maksavat Saksassa 130 euroa + rahti/kpl ja Suomesta en uskalla kysyäkkään ;D.

Toisin sanoen ennakolta ei kustannuarviota voi tehdä kukaan etenkään netin läpi. Jarrujen ns. huolto-osat ovat suhteellisen halpoja, mutta eipä niillä alkua pitemmälle pääse - vika on siellä "syvemmällä" ja ne osat tuppaavat Mitsuissa maksamaan.

Voit katsoa esimerkkinä tuolta pätkäpajeron etujarrujen korjauksesta tänne laatimani "matkakertomuksen" - tosi on ;D.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Mikä rengas menee lukkoon?
Toimiiko käsijarru?
Meneekö jarrupoljin lattiaan asti kun painat jarrua?
Onko se pääsylinteri kasattu varmasti oikein? Oliko vika jo ennen pääsylinterin huoltoa?
Tuleeko ilmatessa jokaiselta ilmanipalta nestettä kunnolla? Ettei ole tukoksia missään?
Ja tosiaan tuo lekasepän mainitsema jarrujen jumiminen.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

laturin perästä tuleva alipaineletku ehjä?
Pääsylinterillä siinä pienessä putkihaarassa tulppa?
Nesteet vaihdettu?
Satulat herkistelty?
Ilmattu kunnolla?

Omassa kikottimessa ei ostaessa ollut jarruista tietoakaan. Tulppa puuttui pääsylinterin haarasta, nesteet oli ruskeaa tervaa ja vänkärin etujarrusatulan mäntä niin jumissa ettei poljinta polkemalla tullut ulos :peukku
Nuo korjattu ja nyt on erinomaiset jarrut :peukku
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

vänkärin eturengas menee lukkoon.
ilmaus nipoista tulee kunnolla nestettä.
vika oli jo ennen pääsylinterin purkua.
ajaessa poljin menee melkeen kokonaan pohjaan, kun auto ei oo käynnissä, noin puoleen väliin.
nesteet on vaihettu ja satulat herkistelty.
käsijarru piti ainaki ostotilanteessa TOSI pienessä rinteessä, kummemmin ei oo testailtu.

pitää nyt tutkia tuo alipaineletku ja se haara että siinä on varmasti tulppa. ::)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

volkkareita viimeaikoina rassailleena tuli mieleen, et voisko olla takapäässä se kuormantunnistusventtiili jumissa? toki ei kai niitä mitsuissa ole menny, mut volkkareissa menee senkin edestä.. ja sehän ei vaikuta kuin takajarruihin kai. Vai vaikuttaako etenkin, kun siinä on niitä jarruputkia mielestäni kohtuuttoman monta.. ;D

Jos käsijarru toimii, niin luultavasti kengät on riittävän lähellä, että takajarru toimii..

vaihdoikko tuohon pääsylinteriin mitään, vai onko se vain käytetty auki? Jos sinne ei ole mitään uusittu, niin sitten noitten imperion niksien jälkeen pääsylinterin tiivisteremontti, jos kerta satuloiden liu'ut ja männät liikkuu normaalisti.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

En usko että nuin yksinkertainen laitos voi hajota. Kertaalleen moinen tullut purettua.
http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/L200/jarrupaineensaadin/
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

se tulppa oli paikoillaan. alipaineletkua en nähny, tosin en purkanu eestä mitään pois, koitin vain kurkkia sinne. minne se letku laturilta menee ja miten se jarruihin liittyy? ???
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

se letku menee jarrujen alipainetehostimeen. Eli se musta "kiekko" siinä jarrupääsylinterin ja tuliseinän välissä.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Tuo alipainetehostin tai paremminkin sen mahdollinen puute ei estä jarruja toimimasta - ovat vain jäykemmät polkea ja "vika" koskee kaikkia pyöriä. Tuo kuormantunnistava jarrupaineen säätöventtiili on tosiaan yksinkertainen - esim Golfissa se on "kaksoisventiili", jossa molemille takapyörille on omat piirit. En usko että on vikaa - näyttäisi kuvissa hyväkuntoiselta. Joskus tuota Golfin venttiliä olen purkanut ja koonnut. Audissa ei tarvinnut korjata.

Ota satulat irti - asioita selviää kummasti sen seurauksena. 57 mm:n männät + tiivistesarjat saat noin sadalla eurolla ja ainakin tiedät sen jälkeen ovatko ne etujarrut varmasti kunnossa. Siirryt sitten tarvittaessa takapyöriin ja viimeiseksi pääsylinteriin.

Minulla tuo etujarruremontti tuotti hienon tuloksen. Olisin vielä voinut vaihtaa sen toislaitaiseksi kuluneen jarrulevynkin, mutta kädet voi irrottaa ratista jarrutettaessa kumminkin ;D.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

meillä 89 l200:ssa jarrut oli surkeet ja syy oli että molemmat etusatulat jumissa.

polkimen sai tyhjäkäynillä pohjaan ja sammuksissa puoleen väliin.

liukutapit siis jumissa.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Tuollainen jarrujen käyttäytyminen voi juuri helposti saada aikaan "väärän diagnoosin". Minäkin alkuun ihmettelin sitä toista jarrulevyä, mutta se ilmeisesti pyrkii taipumaan jarrutettaessa :-\ kun satula ei liiku.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

pitääpä viikonloppuna tutkia lisää kunhan pääsen hallille..
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Jos siinä on samat jarrut kuin noissa 6/-87 eteenpäinolevissa pätkäpajeroissa ja eräissä muissakin, tarvitset satuloiden irrotukseen se "superohuen ja pitkän" kuusikulmaisen hylsyn. Sitä ei ole jokapojan pakissa ja jouduin tekemään sen Bilteman hylsystä. Ohje on muistaakseni tuolla pätkäpajeron jarruja koskevassa kirjoitelmassani. Hylsyn ulkomitta kun saa olla vain inan alle 16 mm ;D ja silti kohtuullista laatua, että kestää vääntöä. Saattaa olla että 12-kulma ei aina kestä ::).
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

lekaseppä sanoi
Jos siinä on samat jarrut kuin noissa 6/-87 eteenpäinolevissa pätkäpajeroissa ja eräissä muissakin, tarvitset satuloiden irrotukseen se "superohuen ja pitkän" kuusikulmaisen hylsyn. Sitä ei ole jokapojan pakissa ja jouduin tekemään sen Bilteman hylsystä. Ohje on muistaakseni tuolla pätkäpajeron jarruja koskevassa kirjoitelmassani. Hylsyn ulkomitta kun saa olla vain inan alle 16 mm ;D ja silti kohtuullista laatua, että kestää vääntöä. Saattaa olla että 12-kulma ei aina kestä ::).

ei tarvi, se lähtee ottamalla sen alimman pultin irti ja vääntämällä "ylös" syl. osan
ja vetämällä erilleen siten että satula osaan jää se kumi paikalle...
ite jouduin hommaamaan varalle satulan ku oli niin jumissa että joutu vasaralla penkissa naputteleen erilleen
runko osan ja sylinteri osan.
kylmästi vain 10mm tasapää tuurna jolla naputtelin irti...
ihme kyllä ei haljennu satula...

ps. pajerosta sais "isot" jarrut e3x galanttiin eteen ;)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

En tosiaan tunne L200 -jarrujen rakennetta. Pätkäpajeron etujarruissa ei ole yläpultin ympärillä "kumia" - siellä on teräsholkki, joka on ruostunut satulassa olevaan 16 mm:n reikään. Tuolla ohennetulla erikoisavaimella sain kummaltakin puolelta ne 12 mm:n avainvälillä olevat pultit auki (vaikka tiukassa oli ;D) ja sen jälkeen satula on kädessä. Holkkia voi sitten takoa ulos tai porata pois tai keksiä jotain muuta. En tiedä saako holkkia varaosana ja keksin "jotain muuta" ;). Holkki saattaa olla jotakin muutakin metallista raaka-ainetta, esim ruostumatonta terästä, mutta eipä se näytä auttavan tuota kiinniruostumista - olivat tosi tiukassa ::). Lisähaittana oli vielä kun ei sattunut olemaan 16 mm poranterääkään (oli 15,5), piti viilalla aventaa.

Yllättävää oli, että ne kaikki jarrujärjestelmään liittyvät ruuvit, nipat ja ilmausruuvit lähtivät lähes naurettavan helposti auki. Yleensä niissä joutuu soveltamaan kaikki tuntemansa pakkokeinot, eikä silloinkaan saa kuin "poraamalla ja palasina + uudet kierteet". Niinpä innostuin puhdistamaan satulat ja maalasin ne mustiksi (=auton yleisväri kuten T-Fordissa, vaikka isällä olikin viininpunainen, taksiajossa muuten).
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

huonosti selitin :-[ siis yläpultissa on vain se haitari kumi ja tulppa päässä.
ja ellei sinne liuku"putkeen" sopivaa avainta ole niin pakko vääntämällä auki
satula osa rungosta ja naputella irti ja tosiaan kannattaa olla vara satula
sillä tyylillä, tuo jos saa irti sen pultin sieltä satulasta niin
on aina parempi.

lähinnä sitä että jos ei ole avainta mikä sopii sinne koloon (se ohut hylsy)
niin koko paketti irti ja alapultti pois ja väkisin vääntää syl.osa auki.
näin esim saa laitettua palat paikalleen ilman runko osan pulttien avaammista
(jos siis on satula paikallaan autossa)

pitää varmaan laittaa kuva kun on niin noloo selittäjä :p ;D

mut aina parempi ku saa sen pultin irti kuten lekaseppä kerto. ;)

satulat on samat 1gen 4wd L200 vs 1gen pajero.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Sama rakenne on 4WD ällässä ja uudemmissa 1.Gen pajerossa. männän halkaisijasta en tiedä.

Eikä sitä yläpulttia siis tarvi avata jossei ole ruostunu jumiin. Lähtee satula pois, irroittaa alapultin, nostaa satulan pystyyn ja vetää ulos. Sitte jos se on ruostunu jumiin, niin sen yläpultinkin joutuu aukasemaan tod. näköisesti.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

MVa~1 sanoi
Sama rakenne on 4WD ällässä ja uudemmissa 1.Gen pajerossa. männän halkaisijasta en tiedä.

Eikä sitä yläpulttia siis tarvi avata jossei ole ruostunu jumiin. Lähtee satula pois, irroittaa alapultin, nostaa satulan pystyyn ja vetää ulos. Sitte jos se on ruostunu jumiin, niin sen yläpultinkin joutuu aukasemaan tod. näköisesti.

mulla ei ollu hylsyä mikä olis sopinu, enkä avannu yläpulttia vaikka olikin jumissa...
naputelin kaikkine hyvineen irti liukutapin...
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

MVa~1 sanoi
Sama rakenne on 4WD ällässä ja uudemmissa 1.Gen pajerossa. männän halkaisijasta en tiedä.

Eikä sitä yläpulttia siis tarvi avata jossei ole ruostunu jumiin. Lähtee satula pois, irroittaa alapultin, nostaa satulan pystyyn ja vetää ulos. Sitte jos se on ruostunu jumiin, niin sen yläpultinkin joutuu aukasemaan tod. näköisesti.

juu ja jos joutuu yläpultin ottamaan irti että satulan saa pois, on liuku jumissa ja vika siinä... :) lähtee hyvällä tuurilla kyl pajavasaralla kun varovasti naputtelee. Satula siis lähtee kun avaa alapultin, kääntää satulan niin ettei palat ole enää levyssä kiinni ja sit vetäisee itseä päin -teoriassa. Aika monesti se yläliuku on kyllä jumissa. Senkin saa elvytettyä kun hioo hienolla hiomapaperilla, puhdistaa satulasta liukupinnan ja laittaa kunnollista kuparitahnaa väliin... Ja sama tietty alaliu'ulle :)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Järjestely on kieltämättä "yllättävä" silloin kun se ensi kertaa kohdalle osuu ;D. Minäkin kurkin sinne onteloon lopulta 10x luppi silmässä. Mutta eiköhän se näillä ohjeilla selviä ;).
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

kannattaa myös tutkia ettei ole laitettu lukkopihtejä mihinkää kumiputkiin nesteen kulun estämiseksi.. näin kaverin autos jonka sai halavalla.. oli kyllä 4wd isutsu ;D
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

ei ole liukutapitkaan jumissa. :seina

sen verran selvis että jarrut menee lukkoon kun auto ei ole käynnissä, ei ainakaan käsin saanu rengasta pyöriteltyä. käynnissä ollessa palat vaan hipoo levyä. ei ymmärrä ei ???
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Periaatteessa ei pitäisi olla muu kuin "voimantarve ero" polkeeko tehostimen kanssa tai ilman ::). Täytyy olla jotain todella erikoista :-\. Tehostimelle tuleekin ylipainetta alipaineen sijaan ::)? Jarrupaine tehostimen kanssa aiheuttaa jarruletkujen tukkoon menon ::)?
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

voiskohan olla tehostin sökönä? pitäiskö kokeilla ottaa alipaineletku irti ja kahtoa mitä se siitä tuumaa? soitanko papin paikalle, kirottu tuo pirssi

::)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Alipainejärjestelmässä ei jarrut häviä vaikka tehostin "uupuu". Painenilmajarrujärjestelmissä tämä "varmuus" on tehty siten, että jos paineet häviää, jarrut menevät päälle. Ei tähän vissiin noin yksinkertaista ratkaisua taida löytyä ::)? Selvitä tuleeko jarrupaineita järjestelmän molempiin piireihin. Jos ei tule on pääsylinterissä vika.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

jos taas innostus mitsua korjaamaan kun mersu pitäis saaha tuunauksen alle ;D. eli jos tuota pääsylinteriä rupian vaihtamaan niin paljonkohan mahtaa uusi kustantaa? ja auttaakohan pelkkä korjaus-sarja mitään? voishan tuota tietenki jostaki purkaamoltaki kysyä..
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Kyllä tehostin vaikuttaa. Mulla oli aikanaan dartti, jossa ei tehostin toiminu. Kesän sillä ajelin ilman leimaa ja oppi siinä ainakin ennakoivan ajotavan. Senverta huonosti ne jarrut toimi, että hampaat irvessä sitä jarrupolinta sai polkee, eikä sittenkään juuri hiekalla suttiin renkaita saanu.
No sitten talvenaikana vaihoin siihen ehjän tehostimen ja keväällä tallista pihalle ja testaamaan. Pihasta lähti hiekkatie lyhyellä suoralla ja tietty siihen hanat auki. Kun saavuin jyrkähkölle mutkalle, polkasin jarrua vanhasta muistista pohjaan sillä seurauksella, että kaikki pyörät meni lukkoon :eek:, dartti sivuluisuun ja minä liuúin sovapenkillä vänkärin puolelle ratissa roikkuen :driver.
Jotenkin sain auton pidettyä tiellä ja vain naapurin pihaliittymän puskat, sekä oma ylpeyteni kärsi siinä hötäkässä ;D.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

mehtis sanoi
jos taas innostus mitsua korjaamaan kun mersu pitäis saaha tuunauksen alle ;D. eli jos tuota pääsylinteriä rupian vaihtamaan niin paljonkohan mahtaa uusi kustantaa? ja auttaakohan pelkkä korjaus-sarja mitään? voishan tuota tietenki jostaki purkaamoltaki kysyä..

Mitenkähän tuo satuloiden liukuminen tai sen toteaminen oikein tuli tehdyksi? Nimittäin ainoa varma tapa on ottaa satulan alapultti irti ja nostaa satula ylös. Sen jälkeen satulaa voi työntää yläpultissa ihan kevyesti ulospäin (ei siis esim kilon moskalla ;D).. Jos näin ei tapahdukaan, saatat kenties "haukkua väärää puuta" ::). Siinä voi sitten samalla molemmat liukutapit rasvata ja katsoa onko kumit ehjät.

Jos satula ei "yllättäen" suostu liukumaan ulos, se on kyllä takuuvarmasti jumissa ja tarvitset sitä ohutta ja kapeaa hylsyä josta puhuin. Tämä jarrutyyppi ei oikein tahdo toimia jumittuneella ylemmällä liukutapilla.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

juurikin tuolla tavalla. tiivistesarja vaihettu eilen ja tänään jarruja taas ehittiin. ilmottiin 5 kertaa joka kantilta eikä vaikutusta. nyt vaikuttaa että jarruneste kupin alla olevat tiivisteet saattaisi vuotaa. tuntuu aina olevan kostea se pääsylinteri siltä kohtaa. kokeilla auttaako sen korjaaminen mitään.

ja onko tosi ettei tuohon saa varaosia enään. ei varaosatiskillä ollu mitään, pitkän nurkkien ehtimisen jälkeen löysi sen tiivistesarjan joka oli viimenen. ainakin se myyjä sano ettei tähän enään saa osia.. meinasko se sitten ettei saa varaosia, mutta kuiteski alkuperäisosia? vai saako niitäkään? :nykii
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Aina niitä osia jostain löytyy, ja jos ei löydy niin pajeroita on suomi pullollaan. Vaihtaa jarrujärjestelmän osia sellaisesta niin löytyy osiakin.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Kyllä ne alkavat vanhemmalla kalustolla tiukassa olla. Tuo vanhojen pajeroiden purkuosat alkaa olla ilmiö, jossa maksaa hyvät rahat osasta joka on huonommassa kunnossa kuin itsellä oleva :-\. Ostin VEHO:lta viimeisen 4G54 imusarjan tiivisteen. Lisää löytyy vielä Saksasta, USA:sta ja Austraaliasta, mutta kaikki eivät harrasta "kaukokauppaa". Japanista en tiedä kun en osaa japania ;D. Esim saksalaisen parts2go.de sivustoilla on tälläkin hetkellä 50% elennetut hinnat eli loppuunmuyynti käynnissä vanhempien Pajeroiden osilla.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

on se merkki kohtaista sitten. vuoden vanhempaan mersuun löytyy osaa melkein maitokaupasta ;)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Näin on. Se on pikkumerkkien ikävä vika :-\. Minulla oli edellinen auto Volvo 740 GLT 16V v1990 ja ainoa "loppumisen merkkejä" osoittanut nimike oli venttiilit. Onneksi en tarvinnut niitä, koska taspainoakselien hihna oli oikein kiristetty ;D.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

eihän sinne kupin alle mitään tiivisteitä saanu mistään, piti ite tehä neki :mad:. eikä sekään mitään auttanu..

tilanne katsaus..

-liukutapit ei jumissa
-joka kulmalle tulee nestettä
-jarrua painaessa ei renkaita jaksa käsin pyörittää
-pirun hyvä käsijarru :peukku
-ajossa jarrut ei toimi niin kuin pitäis
-pääsylinterille uusittu tiivisteet
-järjestelmä ei vuoda, ei ole lammikkoja alla, eikä vedä ilmaa

tuota pääsylinteriäki ollaan koitettu ehtiä mutta kun ei löydy sopivaa. muhoksella ois mutta kun pitäisi ostaa koko auto, nii se ei käy. kärsämäellä olis uusi pääsylinteri mutta 93 vuoden autoon, tuskin passaa 6vuotta vanhempaan?

sitten tämä kuormantunnistin vai mikä kele se palikka nyt olikaan. mikä se vipu on siinä? ja kuinka paljon sen pitäisi liikkua? oli meinaan aika jumissa, nyt liikku jonki verran. sitten mitä sen palikan sisällä on, kärsiikö ilmausruuville antaa lämpöjä? sen on joku sorvannu pyöreäksi ja on niin ruosteessa ettei millään piheillä saa auki, eikä uskaltas vääntää niin lujaa että katkeaa sisälle. kaikenmaailman crs:t on siihen suihkittu vaan ei aukea. ollaan saatu aiemmin ilmottua jarruputkien kautta, mutta ois mukava koittaa ilmoa oikealla tavalla.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

On kumitiivisteitä sisällä, en suosittele lämmittämään.

Paska venttiili, kaikista autoista jumissa ja silti pakollinen... ja maksaa ihan sikana...

Jos se liikkuu vähänkin, niin kelpaa katsurille. Saattaa kelvata vaikkei liikkuisikaan, mutta se riippuu katsastusmiehestä.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Joskus aikanaan kun meillä oli "Golfkausi" jäin katsastuksessa kiinni kuormantunnistusventtiilistä. Tästä sisuuntuneena otin koko venttiilin osiin ajatellen ettei tuossa ainakaan hyvä mene pilalle ;). Venttiilissä oli kaksi venttiiliä, eli yksi / takapyörä. Samalla selvisi myös se toimintataperiaate ja että jopa ne kumiosatkin olivat ehjiä, mutta moskaa täynnä koko osasto. Niinpä puhdistus ja kokoaminen ja venttiili toimi autossakin. Selvisi jopa samalla se venttiilin säätäminekin míllaisia jarruja halutaan.

Nyt täällä on ollut josku kuva Pajeron venttiilistä ja näytti kovin yksinkertaiselta. Pitäisi vain selvittää se jarrupiirikytkentä, koska venttiili oli "yksinkertainen" eli ei omaa venttiiliä / takapyörä.

Nyt kun tiedät ettei "hyvä mene pilalle", voit menetellä huoletta kuten minäkin tein edellä ;D.

Tosin jouduin kyllä samalla uusimaan takajarrujen putket pääsylinteriltä lähtien, mutta se on jo toinen tarina ;D

Mainittinko jo että "vialliseksi puristettu" jarruputki estää kyseisen pyörän toimintaa aika pahasti. Korjantuu vain putken vaihdolla ja syynä on ne letkupuristimet, jilla estetään korjaustöissä järjestelmän tyhjeneminen.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Eipä ole Golffiin pahan hintanen se säädin, kun saa tarvikkeena suuren kysynnän vuoksi.. tais olla 70€.. Mitsuihin ei taida kysyntä olla vielä niin kovaa, että olis jo tarvikkeena tuota venttiiliä..
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Taitaapi olla täälläkin ne ylemmät liukutapit jumissa.. :-\

Ehdin jo vaihtaa pääsylinterin korjaussarjan kun poljin meni hiljaa pohjaan niin auton ollessa käynnissä tai sammuksissa, korjaussarjan vaihdon jälkeen mieli messevänä et kyl nyt pelaa mut mut.. :p Poljinta ilmailujen jälkeen painaessa oli jämäkkä kun auto ei käynyt mut kun käyntiin niin kas kummaa, poljin lähti hiipuun lattiaan ja niitä perk*leiden määrää!!!!

Lisäksi vaihdettu se laturilta lähtevä kumiletku, haara tulpattu tehostajan nurkalla, ei vuoda nestettä, ei pitäisi saada ilmaa mistään (tarkastettu moneen kertaan), takajarrujen kuormansäätöventtiili toimii hienosti (liikkuu alkuasennosta rajoittimeen kevyesti), niin ja on uudet nesteet..

Jos jollakulla on vielä hyviä ehdotuksia lisää jotta saadaa mitsuun jarrut ja auto katsastuksesta läpi niin kuulen mielelläni ideoita! ;D

pitäs pikkuhiljaa jo päästä :driver
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

MVa~1 sanoi
Eipä ole Golffiin pahan hintanen se säädin, kun saa tarvikkeena suuren kysynnän vuoksi.. tais olla 70€.. Mitsuihin ei taida kysyntä olla vielä niin kovaa, että olis jo tarvikkeena tuota venttiiliä..

pitänee siis ostaa sellainen gölhvin venttiili ja sovitella se tuonne taka-akselille... :)
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Voipi olla tosiaan soveltaminen, ku ei oo ihan samanlaiset nuo jarrupiirit.. Ja ei se kestä kuitenkan ku vuoden se volkkarin osa..
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Kyllähän siinä tuo toimintaperiaate täytyisi itselleen selvittää :-\. Muutenhan tuossa jäisi "varaventtiili" jonka seuraavan jarruvian aikana voisi sitten kykeä jarruputket siihen ;D. Tosin meillä Golfi ostettiin käytettynä ja oli talossa kai 10 vuotta. Käyttöiäksi jäi kai 18 vuotta ja kunnossa oli vielä silloinkin. En tosin tiedä onko tarvikeosissa paljonkin laatueroa alkuperäiseen verrattuna. Kaavion piirtämisellä se alkaa... Saattaa olla jopa sama periaate ::).
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

nonii kertokaapa nyt mikä piru tuossa autossa majailee. tuli taas katottua nuo liukutapi ja aivan turhaan. ovat liukkaamat ku teinityttö.

eli paineet katoaa auton käynnistäessä. jarruja pumppaamalla menee nykyään takarenkaat lukkoon, eturenkaat ei

pitääkö ilmomisessa olla tarkka järjestys että miltä kulmalta alottaa jne? ilmaa ei kuitenkaan järjestelmässä ole
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

Periaatteessa ilmaaminen pitäisi aloittaa kauimmaisesta takapyörästä. Olethan ilmannut sen paineventtiilin erikseen? Ainakaan Pajerossa takapyöriä saa ilmata vaikka viikon, mutta venttiili ei ilmaannu. Ilmaa sen erikseen, ja sitten vielä takapyörät.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

mehtis sanoi
nonii kertokaapa nyt mikä piru tuossa autossa majailee. tuli taas katottua nuo liukutapi ja aivan turhaan. ovat liukkaamat ku teinityttö.

eli paineet katoaa auton käynnistäessä. jarruja pumppaamalla menee nykyään takarenkaat lukkoon, eturenkaat ei

pitääkö ilmomisessa olla tarkka järjestys että miltä kulmalta alottaa jne? ilmaa ei kuitenkaan järjestelmässä ole

Et putkia sinne oo vaihtanu? Itellä tuli semmonen että meni ne edestä tulevat putket väärin päin sinne venttiilille niin oli aika-lailla samat oireet. Mutta ilmaantui kyllä ihan sieltä pyörän ilmausruuvista koko systeemi sitten kun laittoi ne oikein päin.

Niin tosin kyseessä pajero.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

mehtis sanoi
nonii kertokaapa nyt mikä piru tuossa autossa majailee. tuli taas katottua nuo liukutapi ja aivan turhaan. ovat liukkaamat ku teinityttö.

eli paineet katoaa auton käynnistäessä. jarruja pumppaamalla menee nykyään takarenkaat lukkoon, eturenkaat ei

pitääkö ilmomisessa olla tarkka järjestys että miltä kulmalta alottaa jne? ilmaa ei kuitenkaan järjestelmässä ole

Toimiiko säädöt takajarruissa? Onhan kengät riittävän lähellä rumpua? Onko etujarrujen sylinterit jumissa? Toimiiko pääsylinteri? Entä tehostaja? Onhan noita mahdollisia vikapaikkoja aika reilusti.
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

käsijarru ja takajarrut tuntuu toimivan. takarenkaat menee lukkoon kunhan jarruja pumppaa. etujarrujen sylinteri ei oo jumissa eikä myöskään liukutapit. pääsylinteri on kertaaleen vaihettu ja pitäis senkin kyllä toimia.tehostajankin pitäisi olla kunnossa.

edellinen omistaja oli kuulemma vaihtanu jarruputket taakse, pitääpä melkeen kokeilla onko kytkeny sitten ristiin..
 
Vs: l200 2.5d -87 jarrut hukassa

mehtis sanoi
käsijarru ja takajarrut tuntuu toimivan. takarenkaat menee lukkoon kunhan jarruja pumppaa. etujarrujen sylinteri ei oo jumissa eikä myöskään liukutapit. pääsylinteri on kertaaleen vaihettu ja pitäis senkin kyllä toimia.tehostajankin pitäisi olla kunnossa.

edellinen omistaja oli kuulemma vaihtanu jarruputket taakse, pitääpä melkeen kokeilla onko kytkeny sitten ristiin..

Vahvasti samalta vaikkuttais ku itellä oli. En nyt justiin muista miten päin ne piti olla siellä venttiilillä ne putket..
 
Takaisin
Ylös Bottom