l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

tertsi

New Member
Liittynyt
11 Joulukuu 2011
Kysyisin teiltä viisaamilta mitsun nelikon toimintaa autossani on ilmeisesti kitkalukko perässä ja automaattilukot edessä. Ajaessani esim hankeen ja laittan hitaan alueen päälle kuuluisi kai edessä mennä lukot päälle ja nytkun jatkan matkaa niin edestä ei vedä kuin toinen toimiiko neliveto oikein vai kuuluuko sen olla näin. Koetauluun kyllä syttyy valot nelikosta ja weel lock. Ja ovessa olevan ohje tarran tavalla nelikko lähtee pois ja valot taulusta sammuu. Vai pitääkö hitaalle laittaessa tehdä jotain ameeriikan temppuja kytkimellä tai olla vaihde vapalla tai jotain. Olen yrittänyt haulla ettiä tietoa tuloksetta ja olen omistanut ennenkin nelivetoja tosin henkilöautoja ja esin quattrossa kun löi hanaa niin suti kaikki pyörät

EDIT: otsikko ohjeiden mukaiseksi
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Valitettavasti täysin normaalia, edessä kun ei ole (akseli)lukkoa.
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Kiitos vastausesta. mitä noi automaattilukot sit käytännössä tekee
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

käytännössä kun oot ajanu takavedolla sen johonki kuralammikkoon kiinni, niin ei tarvi käydä käsin hapuilemassa niitä napalukkoja kiinni sieltä paskan seasta vaan laittaa vaan kepistä neliveto päälle ja ajaa pois lammikosta 8)
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

napalukot irrottaa vedon vetareista, eli takavedolla ajaessa ei kartaani/vetonivet pyöri.

manuaali lukot käänetään käsin päälle ja automaatit menevät vedon tullessa kardaanille päälle
pienellä viiveellä.

uudemissa ei ole ollenkaan napalukkoja irroitus on toteutettu etuperässä ja vain kartaani
lopettaa pyörimisen vetarit pyörivät mukana aina...

vaikuttaa jonkin verran kulutukseen kesällä
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Aja se quattro siihen samaan hankeen ja kokeile sutiiko kaikilla...
jos ei nimitäin ole uudehko quattro, josta löytyy "tietokone-jarruttaa-sutivaa-pyörää" - lukko, niin ei sudi sekään kuin kahdella :eek:
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Niin kyllä lukotonkin näyttää helposti sutivan molemmilla, silloin kun ollaan suht tasaisella ja kitka on lähelle samaa tasoa molemmilla puolilla.
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

No joo selkis nyt toi automaattilukon toiminta.

Aja se quattro siihen samaan hankeen ja kokeile sutiiko kaikilla...
jos ei nimitäin ole uudehko quattro, josta löytyy "tietokone-jarruttaa-sutivaa-pyörää" - lukko, niin ei sudi sekään kuin kahdella

Kyllä tolla audilla tuli aikapaljon leikittyä ja torsenin nelivetoon tutustuttua jos kiinni mahasta jäi paska lenti joka pyörästä kai se sillon kaikilla suti :driver
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Super_Select sanoi
Aja se quattro siihen samaan hankeen ja kokeile sutiiko kaikilla...
jos ei nimitäin ole uudehko quattro, josta löytyy "tietokone-jarruttaa-sutivaa-pyörää" - lukko, niin ei sudi sekään kuin kahdella :eek:
Tai sitten ihan vaikka kasari-Quattro ,mutta tilattuna torseneilla. Kyllä muuten rapa lentää joka pyörästä kun nuo löytyy etu- ja taka-akseliltakin ;D
Kerran päässyt tuollasta rallimallia tyypittään.. Sairas peli.
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Ei torsenikaan välitä voimaa jos pyörä pääsee täysin pysähtymään, tai esim. jos se toinen pyörä on ilmassa ja olet paikallaan. Sen takiahan neloskoppaisen Pajero takaperässä on visko torsenin lisäksi.

Mutta toki Torsenista lienee enempi iloa kuin siitä ettei ole lukkoa. Kitkalukko kyllä toimivana pitäisi auttaa selvästi enempi kuin täysi lukottomus.
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Mutta eikös torsenissa ole vielä enemmän hyötyä jarrun käytöstä kuin kitkalukossa. Eli jos lähtee toinen pyörä sutimaan niin kevyesti jarruttamalla saa toisen pyörän vetämään matkassa. Torsenissa ei ymmärtääkseni vain toinen pyörä vedä jossei se ole kokonaan ilmassa tai sen kuorma ole tosi pieni.
 
Vs: l200 4wd 2,5tdi 96 nelivedon toiminta

Mitsun WSM kitkalukosta kyllä selitti prosentteja samaan tapaan kuin Torsenkin. Torsen nyt AINAKIN heittäytyy yksipyörävetoiseksi nollakitkalla, eli siinä mielessä Torsen hyötyy kässäristä. Mutta käytäntö on kyllä näyttänyt, että niin tekee Mitsun käyttämä kitkalukkokin, eli siinä mielessä WSM lienee oikeassa.
 
Takaisin
Ylös Bottom