L200 -95/96 4D56 vesipumppun vaihto ja perävälitys

tsinisalo

2.5 Td lavanelikko -96
Liittynyt
9 Huhtikuu 2007
Vuosimallista on pikkusen epäselvyyttä. Runkonumero väittäis vuoden olevan 96 (runkonumerossa T), mutta paikallinen Vemix taas on sitä mieltä että vuosi on 95. Joka tapauksessa ko. laitteeseen pitäis saada vesipumppu vaihdettua. Miten homma toimii käytännössä? Ja toisaalta mistä saa tiedon perävälityksistä? Ainakaan tulipeltiin niitatussa läpyskässä ei ollut mitään asiaan liittyvää tietoa.

EDIT: typo
E: Eiks kellään oo kokemusta?
 
Vs: L200 -95/96 4D56 vesipumppun vaihto ja perävälitys

Pumppu hankittu ja perävälitys löydetty. Enää pumpun asennus jäljellä. Edelleen kaivataan hyviä vinkkejä... Kerrotaan kokemuksista sitten kun niitä ehtii saamaan...
 
Vs: L200 -95/96 4D56 vesipumppun vaihto ja perävälitys

Vanhempaan oon pumpun vaihtanu tossa viikko sitte.

Syyläri tyhjäksi ja pois ja ainaki alavesiletku koneen päästä jos sovit irrottaan

Laturin ja ohjaustehostimen hihnat pois

Kampiakselin ja vesipumpun päästä hihnapyörät pois ja ainakin vanhemmassa siinä pumpun päässä on jäähyttäjän siivet jokka lähtee kans

Jakopään kopat pois.

Sitten vain pumppu irti. Saattaa helpottaa ku kattoo uudesta pumpusta, et missä kaikkialla niitä pultteja on

Vesipumpusta se termarin kotelo / alavesiletkulähtö irti ja siirto uuteen pumppuun. Älä unohda termaria ;D (ois muuten helppo homma vaihtaa termostaatti tässä vaiheessa, mutta älä sorru tarvikemalliseen vaan timanttitiskiltä uusi jos vaihdat)

Ainakin tuon mun vaihtaman pumpun ohjeissa oli, että pikkusen silikoonia ja tiivisteen väliin. Liimailin kaikki tiivisteet (siis pumpun tiiviste, termostaatin tiiviste ja sitte se yksi ilmeisesti lämppäriltä tuleva putki jossa on O-rengas) kahta puolen kiinni, mutta todella ohuella silikoonikerroksella. Turha sinne on holovata sitä ku se kuites puristuu pois sieltä.

Sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä takasin. Ja kannattaa tarkistaa jakohihnat samalla ku on koppa levällään. Todennäköisesti on murtunut sieltä hampaitten juuresta jostain kohti, jos siellä yleensäkkään mitään erikoista on. Mulla oli Tp-akselin hihnassa yhdessä kohti semmosia halkeamia. Ei näkyny ennen ku pyörittelin konetta.

Jos kampiakselin päässä pultti on jumissa tai se hihnapyörä ei irtoa niin jossain täällä foorumilla on aika hyviä kikkoja niitten irrottamiseen.
 
Vs: L200 -95/96 4D56 vesipumppun vaihto ja perävälitys

Joo, vanhaan itekin vaihtanut. Se alasuojahan ei tosiaan lähde ennen kuin kampuran pyörä on irti. Ite käytin kylmästi momenttiavaimen pitkää vartta ja starttia avaamiseen. Kannattaa tietty huolehtii ettei kone lähde käyntiin.

En panis pahitteeksi varata kestävää poranterää ja kätevän kokoista poraa, jos sattuu vp:n pultti napsahtamaan. Allekirjoittaneella kävi. Samoin halpishalleista löytyy edullisia (ei niin helppokäyttöisiä) ulosvetäjiä, jos ei haluu hakata hihnapyörää rikki.

Jakopää tietty samalla vaihtoon, jos ei oo ihan justiin vaihdettu!
 
Vs: L200 -95/96 4D56 vesipumppun vaihto ja perävälitys

Yllättävän kivutonta tuo oli. Viisi tuntia meni ulosvetäjän rakennuksineen päivineen. Ohjaustehostimen joutui irrottelemaan kokonaan, että pääsi pumppuun käsiksi. Pumpun pultit lähti nätisti auki pyytämällä, laturin ja tehostajan pultteja joutu vähän käskeen avaimella. Kyllä nyt asennusolut maistuu hyvälle ja ruokakin on valmistumassa...

Sen verran edittiä, että kannattaa kokoomisvaiheessa muistaa kiristää ohjaustehostimen alapuolen pultitkin. Muuten saattaa ikävä pultti täristää itsensä auki ja lukita ohjaustehostimenpumpun hihnapyörän jumiin. Seurauksena savua konepellin alta ja tehostimen hihnan vaihto... Sekin (hihna) tuli sitten hiukan liian pitkä, ei saa riittävän tiukalle, vähän vinkuu tappiin käännettäessä. Onneks vaihto on tullut opeteltua pariin kertaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom