L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Tomppi

New Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2009
Sijainti
Pietarsaari
eli katsastuksessa oli päästöt toosi korkeat, paikallinen verstas ei oikein pystynyt paikallistamaan mitään vikaa.

Osaako joku pään päältä sanoa mitä tässä voisi olla?

-tomas
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Mitkähän arvot sulla on pielessä? Tuolta tekniikan Yleistä puolelta löytyy vähän jutun tynkää, et mikä vaikuttaa mihinkin päästöissä
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Tuolle Astron-2.6 moottorille ei taida juuri taitajia löytyä :-\. Ne ovat jo eläkkeellä ;D. Ilmeisesti kaasutin on Mikuni 32-36 DIDTA ja varustettu sillä kirotulla automaattiryypyllä? Korvauskaasuttimeksi löytyy Weber 32/36 DGV, jota vielä myy Moposport, Freetecnics ja lisäksi ainakin Misalo ruotsissa. Hinnat varusteista riippuen 300 - 500 euroa. Ilmeisenä syynä epäilisin, että se vahatermostaatti on päätynyt iän myötä sellaiseen tilaan, jossa se toimii vain osittain tai ei ollenkaan. Kaasutin on toivottoman monimutkainen ja säätöruuvejakin löytyy ainakin 6 kappaletta. Näitä on "data-asentajan" lähes turha alkaa ruuvaamaan. Ei siitä mitään tule. Jos hommaan perehtyy syvällisemmin, voi ainakin kesäkäyttöön saada toimivan ratkaisun säätämällä termostaattityöntimen vastaruuvista (katsottava peilillä) hammaskaarella olevan merkkiviivan sen "nokan" kohdalle noin 20 asteen lämpötilassa. Ruuville antaa Haynes ohjeen "dont tamper it..." ;D. Tämän jälkeen kaasutin olisi vielä säädettävä, koska sitä on ilmeisesti "säädetty" jo joka ruuvista ;D. Lisäksi löytyy englannissa valmistaja, joka tekee lähes kaikille kaasuttimille käsiryypyllistä sarjaa. Tästä ei ole varmempaa tietoa ja kaasuttimesta on lisäksi tuosta perustyypistä useampia mallimuunnoksia. Onko esim tässä mallissa EGR ja nk. Pulsair -järjestelmä? Minulla on pätkäkäpajero, jossa on ollut pulsair -systeemi ja josta joku oli jo sen käytöstä poistanut (rele pois ja putki hitsattu umpeen). Siistin työn panemalla tulpan ilmansuodattimen lähtöön, sahaamalla jakoputkiston pois ja tulpaamalla pakosarjan liittimet kierretulpilla. Pulsair taitaa olla VOLVOn ja BOSCHin patentti, mutta käytin termiä tässä, koska se on tutumpi. Järjestemän ainoa "etu" on, että päästöarvoja ei voi tulkita päästömittauksessa;D.
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

jos on jetvalve kone niin saattaa olla jetvalve palanut puhki se sekoittaa käyntiä.
tuo Astron kone on mitsun koneista niitä kaikista tasaisimpia käyniltäään

esim celestessä 4g52 (2.0) pysy sytkäri pystyssä koneen käydessä ilmanputsarinpäällä
kesti jopa pientä kaasun nostoa ennekuin kaatu (kone keinataa)
eli ei värise eikä tärise käynissä (kiitos 17kg painaville tp-askeille)

noi alkuperäiset mikunit on kyllä ihan helppo huoltaa ovat yksinkertaisi ;)

se kyllä selvittäisi paljon jos tietäs mitkä arvot on pielessä....

onko kyseessä imuvuoto, väärin ajotettu sytkä, jakajassa ennakonsäätö pielessä vai puhkipalanut
jetvalve.
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Kyseessä on kone jossa kaasutin automaattiryypyllä. Jetvalve se on, mutta kone käy muuten aika hyvin eikä kuulu nakutusta.
Mulla ei ole sitä pakokaasulappua mutta kaikki arvot olivat perseestä.

Ensin pitää nyt kokeilla vaihtaa öljyt ja vaikka jollain motor-upilla kun koneessa täysin mustaa öljyä... jos on vaan lirautettu koneeseen lisää öljyä eikä vaihdettua ollenkaan, kun ei ole siitä tietoa milloin olisi viimeks vaihdettu.

Kiitän vinkeistä, pitää sitä kaasutinta koittaa räplätä jos ei öljynvaihto mitään auta. Tai jos on helpompi vaan korvata tolla weberillä.
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Asiaa sivuten en netin kautta saanut selville mikä on jetvalve - kone :-\? Ainakin jenkit ovat haukkuneet sen pataluhaksi enkä tuosta omasta pajerostani löydä jettiä ;D, valvet siinä kuitenkin on koska yksi tuntuu nakuttavan ::). Sen verran olen tutustunut rakenteeseen, että puristuspaineet ovat noin 11 baria ja keskimmäiset sylinterit aavistuksen verran pienempiä arvoja. Omatekemä jatkoputki 10 mm putkea alentaa hiukan paineita, joten 12 baria on kokemusperäine korjaus. Auttaa hankalissa kohteissa. Sytytysennakko oli normaaliin pajerotapaan korvakuulolta säädetty = kolme astetta JYKK. Korjattu nyt kuusi astetta EYKK. Tuli taas strobollekin käyttöä - oli vähän pölyyntynyt. Kulutus ennen korjausta oli noin 20 sadalle ;D. Aina sitä jotain uuttakin kysyttävää löytyy kun merkkiä vaihtaa ;).
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

lekaseppä sanoi
Asiaa sivuten en netin kautta saanut selville mikä on jetvalve - kone :-\? Ainakin jenkit ovat haukkuneet sen pataluhaksi enkä tuosta omasta pajerostani löydä jettiä ;D, valvet siinä kuitenkin on koska yksi tuntuu nakuttavan ::). Sen verran olen tutustunut rakenteeseen, että puristuspaineet ovat noin 11 baria ja keskimmäiset sylinterit aavistuksen verran pienempiä arvoja. Omatekemä jatkoputki 10 mm putkea alentaa hiukan paineita, joten 12 baria on kokemusperäine korjaus. Auttaa hankalissa kohteissa. Sytytysennakko oli normaaliin pajerotapaan korvakuulolta säädetty = kolme astetta JYKK. Korjattu nyt kuusi astetta EYKK. Tuli taas strobollekin käyttöä - oli vähän pölyyntynyt. Kulutus ennen korjausta oli noin 20 sadalle ;D. Aina sitä jotain uuttakin kysyttävää löytyy kun merkkiä vaihtaa ;).

jetvalve on tavallaan venttiili kannessa sillä on oma säädettävä keinuvipu, se on n. 4mm halkaisijalta oleva
tötsä.
se jotenkin sekoittaa virtauksia palotilassaq että pa-palaisi puhtaamin eli jotain japsien saaste juttuja.
celestestä aikoinaan hitsasin umpeen jetvalvet kun yksi oli palanu puhki :seina
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Joopa, löysin jopa patenttiriitajutunkin tuosta jet valve -venttiilistä. Taitaa muuten olla ruotsissa kehitetty juttu. Siellä tehdään näitä tyhmiä? keksintöjä ja sitten myydään japaniin. Professorin nimi ei jäänyt mieleen :-\. Mainitsit että Mikunit ovat yksinkertaisia huoltaa. Eivät ne ne sen kummempia ole kuin esim Volkkarin Pierburg 2E2 - helppoa kun on tehtaan huolto- ja säätöohjeet ja varaosia. Monelta jää kyllä huoltamatta - minulla taitaa olla säätötulkitkin autotallissa. Mikuniin ei ole oikein kumpaakaan. Jenkeistä saa jotain huolto-osia, mutta tuo vahatermostaatti on kaiketi mahdoton hankkia. Toinen haittapuoli on se variaatioiden määrä. On hankalaa selvittää jonkin osan toimintaperiaatetta kun ei ole edes röntgenlaitteita ;D. Noista 2E2 ja 2B5/7 kaasuttimista riittää että osaa kohtuullisesti saksaa ;). Nyt tosin ei enää eBaystakaan saa osia. Kaipa se täytyy alkaa suunnitteleman käsikäyttöistä rikastinta. Tällä hetkellä toimitaan vajalla toiminta-alueella olevalla rikastimella käyttäen lisänä auton käsikaasua, joka tarvitaan voiman ulosotoon normaalisti. Huomasin tuonkin vahingossa kun könysin kuskin jalkatilassa ;D. On aika piilossa.
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Liikuttaakos se vahaelementti imuläppää kaasarin ulkopuolisella vivulla vai onko se koko systeemi piilossa kaasrin sisällä? Jos siin on ulkopuolinen vipu niinkuin joissain kaasareissa, niin voisko sen vivun irrottaa siittä vahaelementistä ja näpräillä vaijerin käyttämään imua?
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

MVa~1 sanoi
Liikuttaakos se vahaelementti imuläppää kaasarin ulkopuolisella vivulla vai onko se koko systeemi piilossa kaasrin sisällä? Jos siin on ulkopuolinen vipu niinkuin joissain kaasareissa, niin voisko sen vivun irrottaa siittä vahaelementistä ja näpräillä vaijerin käyttämään imua?

ainakin mulla oli ihan vesikierto ja jousi vedessä joka käänti ryyppyä.
kansi auki ja puhdistaa ja toimi ;)
 
Vs: L200 pakokaasut pilvissä. 2.6 bensa

Rintapellin puolella on se elementti ja Haynesin oppaan mukaan sen saa irti. Luku 4, sivu 4-17, kuva 12.14b kuvaa parhaiten rakennetta. Eglantilaisen käsiryyppylisälaitteen valmistaja on esittänyt toimintaperiaatteesta kaavion, jossa käsipeli ikäänkuin vetää automaatin sijaan. Yritän etsiä tuon linkin uudestaan - näytti melko yksinkertaiselta.

Oliko siellä sisällä joku bi-metallijousiratkaisu vahatermostaatin sijaan? :eek:.

Tuo käsiryyppyjuttu löytyy ainakin seuraavasti:
Mennään Googleen ja kirjoitetaan haku: mikuni 32-35 didta
Etsitään: Manufacture and supply on Manual Choke conversion kits...
Mitsubishi -> Shogun -> RCK25 ja se on siinä

(Kyllä se tietysti linkilläkin voisi esittää ;))
 
Takaisin
Ylös Bottom