L200 vetoakseli ja napa

HeMan

New Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2011
Hei, aihetta on täällä käsitelty mutta en silti löytänyt selvyyttä siitä että miten vetoakseli menee navan läpi. Onko navassa jokin messinkirengas tms. jonka läpi akseli menee?
Mulla on tuommonen -90 bensa L200 ja kuskin puoleisessa vetarissa klappia aika häjysti. Epäilen että siitä johtuu silloin tällöin tapahtuva hirvittävä jurnutus 4-vedolla ajettaessa, ihan suorallakin tiellä. Napalukot on manuaaliset ja just vaihdettu.
Onko selvintä hakea heti vetari+napa romuttamolta, vai avata ja katsoa ensin mitä on syönyt?
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

laakerien läpi menöö ja niitä voi kokeella kiristää,omaan pajeroon tuli vaihrettua etupäähän jossa lienee samanmooset navat..
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

Vaihdoitko siis laakerin vai vetarin vai molemmat? Oliko silmin havaittavaa kulumista?
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

HeMan sanoi
Hei, aihetta on täällä käsitelty mutta en silti löytänyt selvyyttä siitä että miten vetoakseli menee navan läpi. Onko navassa jokin messinkirengas tms. jonka läpi akseli menee?
Mulla on tuommonen -90 bensa L200 ja kuskin puoleisessa vetarissa klappia aika häjysti. Epäilen että siitä johtuu silloin tällöin tapahtuva hirvittävä jurnutus 4-vedolla ajettaessa, ihan suorallakin tiellä. Napalukot on manuaaliset ja just vaihdettu.
Onko selvintä hakea heti vetari+napa romuttamolta, vai avata ja katsoa ensin mitä on syönyt?
Navan anatomiahan menee niin, että vetoakseli kun työnnetään läpi siitä navasta niin ensin tulee se messinkirengas jossa on ne harskut indigoimassa sen kulumista vaihtorajalle. Seuraavaksi navan sisällä on vetarin paksuisella sisämitalla oleva neulalaakeri, jonka jälkeen pyöränlaakeri (kiristettävä). Vetoakselissa kuuluukin olla pieni päittäisvälys mikä kasvaa sen messinkirenkaan kuluessa hieman. Pyöränlaakerin välys selviää kun rengas paikallaan tunkkaat testattavan puolen vähän ilmaan ja väännät vaikka renkaan ja lattian välistä sorkkaraudalla napaa ylös ja alas, niin ei saa olla minkäänlaista välystä. Pyöränlaakerivaiva korjaantuu kiristämällä vanha jos ei vingu tai rahise pyörää pyöritettäessä. Jos rahisee niin vaihda samalla vaivalla laakeri ennenkuin menee jumiin ajossa. Kiristys tapahtuu sillä napalukon irroituksen jälkeen löytyvällä kiristysrenkaalla. Väännät aluksi niin tiukalle, ettei rengas pyöri ollenkaan ja avaat sitten n. neljäsosakierrosta-puolikierrosta (kuitenkin niin että rengas pyörii hyvin ilman välystä). Niin ja navan läpi menevän osan vetoakselia saat uusittua kun uusit ulomman vetonivelen (akselinpätkä on sorvattu siihen nivelen runkoon).
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

Niin ja se jurnutus tulee siitä navassa olevasta neulalaakerista, pyöränlaakerista tai vetonivelestä jos napalukko varmasti kunnossa.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

vaihroon vain laakerit kun ei kiristämällä saanu jurinaa pois.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

Kiitoksia selvityksistä.
Kattelin että purkuautosta vetoakseli 120€ ja napa 100€. Tarvikeosana ei vetoakselia tai ulompaa vetoniveltä kuulemma saa ollenkaan :-[
No odottelen että pääsen tutun talliin purkamaan koko paketin ja katotaan josko selviäis sen messinkirenkaan ja laakerin vaihdolla.
Siihen asti ajellaan takatuupparina ja tarvittaessa isketään hetkeksi napalukot kiinni.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

HeMan sanoi
Kiitoksia selvityksistä.
Kattelin että purkuautosta vetoakseli 120€ ja napa 100€. Tarvikeosana ei vetoakselia tai ulompaa vetoniveltä kuulemma saa ollenkaan :-[
No odottelen että pääsen tutun talliin purkamaan koko paketin ja katotaan josko selviäis sen messinkirenkaan ja laakerin vaihdolla.
Siihen asti ajellaan takatuupparina ja tarvittaessa isketään hetkeksi napalukot kiinni.
Vetoakselissa ja navassa tuskin mitään vikaa. Navassa voi olla neulalaakerin pesä kulunu jos laakeri ollut rikki pitkään. Jos se etuakselisto on samanlainen kuin pajeroissa niin saa niihin ulompaa tarvikeniveltä ainakin Lipposen veljeksiltä (Offroadtarvike). Olen muistaakseni joskus saanut nivelen myös normaali tarvikeliikkeestä. Hinnat pyörineet siinä satasen molemmin puolin.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

Eikös pajeroon ainakin kuulu jättää välys laakeriin :nykii
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

jätin sen verta välystä että sen juuri huomaa kun käsin vemputtaa pyörää.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

kollaa sanoi
jätin sen verta välystä että sen juuri huomaa kun käsin vemputtaa pyörää.
Juuri näin jos laitat laakerin siihen kylmänä. Ite helpotan asennusta vähän lämmitetyllä laakerilla niin ei juuri tarvi välystä jättää. Kyllä se katsuri sitte kertoo (jos hommansa osaa), että pitäskö vähän kirrata.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

Ainakin 2G Pajeroon oli joku momenttikin, millä sen laakerin sai oikeaan tiukkuuteen. Oisko ollu jossakin 20Nm:n liepeillä. Uusi laakeri piti ensin käyttää tiukemassa, oiskohan ollu joku 75Nm ja sitten löysätä ja kiristää n.20Nm. Muistais vielä, että mistä nämä momentit löysin, niin vois tarkistaa.

kartiolaakerista jos kiristät välyksen pois, niin siihen tulee hyvin nopeasti se pieni välys takaisin. En minä ole koskaan tieten tahtoen mitään välystä jättänyt, aina vain pitänyt huolen, että rengas pyörii kevyesti.
 
Vs: L200 vetoakseli ja napa

No niin nyt kärry kunnossa taas.
Navan neulalaakeri mennyt sököksi ja siitä aiheutunut neulalaakeripesän + vetoakselin pään syrppääntyminen. Romarilta napa+vetari tosiaan 220€ yht.
 
Takaisin
Ylös Bottom