L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

spark

New Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2007
Mistähän mahtaa johtua, kun aina kylmänä käynnistettäesssä alkaa hirveä kakominen ja savua on tienoo täynnä? Tätä kestää ehkä noin 5s, kunnes saa kierroksia koneeseen, ja alkaa käymään normaalisti. Kesällä pölläytti vain pieniä pilviä, mutta mitä kylmempää on, niin sitä huonompi on lähtemään.

Originaalihehkut ei ollut karstassa, ja vastuslukema oli kaikissa 0,4ohm. Hehkuttaa normaalit ~3sekuntia 9v ja jälkihehku on ~6v.
Arvelin vian olleen suuttimissa ja vaihdoin ne uusiin, mutta tilanne korjaantui vain hieman.

Öljyä tuo ei isommin ole syönyt, ja päästöarvot oli katsastuksessa ok.
Voisiko venttiilivarrenkumit seisoessaan laskea öljyä senverran sylinteriin, että siitä johtuisi kakominen?

Auto on vuosimallia -91 (4D56) ja ei ole ajettu, kuin 290Tkm.

Hieman hirvittää tuleva talvi, jos tuo ei tuosta korjaannu. Asensin siihen kuitenkin Webaston, niin saa aina moottorin lämpimäksi.
 
Vs: L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

Itselläni samaa "murhetta" nyt viileiden kelien tultua. Rykii ja savuttaa aikansa... Starttauttaa hieman pidenpään eli epäilen polttoaineen valuvan takaisin tankkia kohden...
Lämpimänä toimii kuin kello.
Hehkut juuri varmistin eilen omastani. Tuossa omassani on 12v hehkut. Käytin kaikki irti ja koeponnistin starttibuusterilla, hehkuu :)
Takaisin kun ruuvasin niin mittasin vielä kiskolta hehkuttaessa 11,09v ja pihtiampeerimittarilla n.40A virtaa sinne meni.
Tuo omani jatkaa hehkuttamista n.5s käynnistymisen jälkeen samaisella 11 voltilla.
Suuttimien kärjet on uusittu dieselpajalla n.5tkm sitten joten sielläkään tuskin pisaroitumista tapahtuu...
Pitää jossain vaiheessa tutkia tuota polttoainepuolta vielä ja lisäilen tännekin jos jotain uutta selviää.
 
Vs: L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

Nämä muutamat 4d56:set ja 4d55:set joihin olen törmännyt, on kaikki ollu samanlaisia kakojia kylmänä. olen edelleen vahvasti sitä mieltä että on enemmän ominaisuus kuin vika. Mulla ei auttanu Pajerossa vaikka käsipumpun pumppasi kovaksi ennen käynnistystä ja tuo nykyinen ällä on kans melkoinen rykijä, mutta siihen en ole vielä pumppaamista kokeillu, ku ei oo ollu kunnon pakkasia.

Ja se tuo min Pajeron 4D55 oli täysin rempattua turboa ja pumppua lukuunottamatta, että ei ainakaan suihkuista/puristuksista/hehkuista yms. vastaavasta ollu kiinni. Toki jäähän tuohon tuo pumppu, mitä Imperiokin epäili..
 
Vs: L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

Minäkin olen hieman epäillyt tuota polttoainehommaa. Ainoastaan tankista lähtevä polttoaineletku on vaihtamatta. Ennen suodatinta, ja sen jälkeen on uusittu. Olisikohan hyötyä laittaa sähköinen polttoainepumppu avittamaan saantia?

Uudempi 2000 vm. L300 samalla koneella oleva ei ainakaan vielä ole tuolla lailla rykinyt. Lähtee -30°C pakkasellakin vielä hyvin käyntiin muutamalla yskäisyllä. Siinähän on syöttöpumppu hieman erilainen, joten johtuisikohan siitä?
 
Vs: L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

Muutamana päivänä nyt painellut käsipumppua 10-15 kertaa ennen käynnistystä.. Huomattavasti paremmin lähtee ja pyörimään tärähtää heti eikä 5sek. starttauksen jälkeen... Pitää jossain vaiheessa tutkia lisää...
 
Vs: L300 2,5D rytyyttää ja savuttaa kylmäkäynnistyksessä?

Itse vedin uudet polttoaineputket+letkut tankilta pumpulle asti ja väliin vielä takaiskuventtiili. Eipä enää rykinyt kuin nimeksi mutta savua kyllä piisas -25 asteen pakkasissa :p

Jos ja kun se pumppu on vähän väljä niin sitä naftaa voi pikkuisen valua takaisinpäin ja pakkasilla kun ei ole alkuun kovin notkeaakaan niin pientä rytkytystä voi esiintyä. Tämä on oma teoriani mutta ainakin venttiilin laitto auttoi. Vanhat putket ja letkut olivat vielä ihan hyviä mutta kun kerta hommaan ryhtyi niin kaikki kerralla kuntoon...

Sähköinen polttoainepumppu olisi varmasti vielä parempi mutta takaiskuventtiilillä on halpa lähteä kokeilemaan. Jos ongelma poistuu niin hyvä, jos paranee niin vielä pumppu kylkeen ja jos ei auta ollenkaan niin sitten voi kokeilla putkien uusimista tai jotain muuta.
 
Takaisin
Ylös Bottom