Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tässä tosiaankin TMO logi 80-120 vedosta ja haamunakusta ei kannata välittää mutta mutta tulimme irkissä siihen tulokseen että lambda ois sökö (Johan tuo orkkislambda on 115tkm mukana pyörinyt), ei meinaan nouse missää vaiheessa yli 0.7v.. lisäksi lambdan päästä johdot heiluvat. Auto kuitenkin meni kirkkaasti päästöistä läpi. (mitä nyt kierroksilla oli arvot koholla hiukan, mut rajojen sisällä). Auto kiihtyy alakierroksilla hyvin mutta tuntuu puutuvan hiukan kun vauhti kasvaa, esim 80-120 vetoon menee aikaa 5.7s (nelosvaihteella) kun sen pitäisi olla jotain 4s luokkaa ellei vähemmänkin(?)

Ja ilmeisesti lambda kuluu juuri nuin?, eli se alkaa näyttämään kokoajan vähemmän? Selkeäähän ilmeisesti on että auto ei oikeasti pysyisi kasassa millään jos lambda näyttäisi oikein (0.7v täysvedossa)

Jos tuohon laittaa 4 johtosen lambdan kun siinä 2 johtoinen nyt on (sininen signaali, valkoinen maa?), niin varmaan ne 2 lämmitysjohtoa voi vetää suoraan johonkin virtaan?, lyödäänkö ne jatkuvaan +12v vai jonkun herätteen taakse? :nykii (Arvelin jälkimmäistä)

Kuvassa eka on engine speed
Fuel trim high
Knock Sum
O2 sensor (lambaada)
Throttle Position
Timing Advance
 

Liitetiedostot

  • 80-120.jpg
    80-120.jpg
    70 KB · Lukukerrat 477
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Tottakai ne lämmitykset lyödään suoraan akkuun, on sitten aamulla lämmin lambda jos sattuu vaan akussa olemaan enää yhtään virtaa jäljellä.........

Ite oon ottanut lämmityksen sähkön bensampumpun testiliittimestä monessakin autossa, ei varmaan ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mene, mutta toimii.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Miksi lambda selittäisi tehottomuutta kun sitä ei käytetä kaasu pohjassa?

Oikeasti laiha seos ja nakutus taas selittäisi eli onko varmistettu seokset ja nakutuksen todellisuus?

Eikä tuo 5.7 kai niin huono aika ole nelosella? Jos se menisi 4 sekuntiin oikeasti niin saisi olla jo vähän voimaakin.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Tehottomuus selittyy sillä että normiajossa ecun O2 trimmi on kokoajan maksimissaan, ja myös tästä syystä long term trimmit menee perseelleen, niithän käytetään kaasu pohjassa. Noi käy niin s*aatanan rikkaalla jo toimiessaankin, en usko että lisärikastus ecun toimesta parantaa vetoja yhtään.

Tätä teoriaa tukisi puhakan itku kun bensaa kuluu mahottomasti.

Minulla menee oma vajaa 4s tuon välin..

Eräässä valkoisessa dynamicissa minkä ostin oli vastaavanlainen lambda, tosin se ei koskaan noussut yli 0.6v yläpuolelle se näyttämä. Tämäkään ei riittänyt sytyttämään CE valoa. Tuo 1g ecun lambdan valvonta on aika ympäripyöreetä, taitaa riittää että jos välillä käy 0,5 molemmin puolin niin se on sitten "ehjä" :D
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Tyhjäkäynti kans elää välillä omaa elämäänsä ja kulutukset vaihtelee. Esim. Tuossa oli yks tankillinen tuommosta normaalia talviajoa niin 14.5 litraa sataselle. Sitten kävin heittää tuommosen 150km maaseutulenkin jossa pari vetoa, niin 9.3l/100km, nyt on työmatka-ajo juuri testissä.. pitää kertoa kun käy tankkaamassa :nykii (Puolitankkia on jo mennyt mittarin mukaan ja jotain 200km mittarissa) Ja mielestäni kohta tippuu mittari aika vauhdilla kohti nollaa, kun ajoin lappeenrannasta ouluun oli 9,5l, ja kaikki säätöajo mitä talvipäivillä tuli tehtyä niin 12,5l/100km

Jos TMO löytyy niin logi löytyy http://www.isokyynel.com/TMOlogalko.tlg Tuossa kylmällä koneella siis 80km/h aluetta ja näkee oikein mainiosti miten p*ska juttu tuo kuuluisa haamunaku on. (ie. osakaasulla ajaessa saattaa knock count pompata 60)
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Vastauksen tähän jo tiedänkin, mut varmistetaan nyt vielä. Eli eihän ole ongelmaa jos AEM Uegon tyrkkää kiinni tuon Boschin sensorin kanssa ja pistää mittarin outputin emuloimaan 0-1v aluetta. Onko kukaan korvannut vakio lambdaa näin? (Ei pitäisi olla ongelmaa, merten takaa dsm foorumeita selasin, joissain eri merkkisissä autoissa on ollut jotain ongelmaa, mutta luultavasti stupid user error)

Mietin tässä vain kumpi on pitemmällä juoksulla kannattavampi operaatio, hakea uusi NGK/NTK lambda ja full oem. vai sorvata tuo uego kii. (Joka oli kyllä tarkoitettu toiseen autoon)
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Tänään taas näytti että lambda ois näyttänyt jotain 0.8-0.9v arvoja, en ehtinyt tallentaa logia kun läppäristä joka sanoi että 50% jäljellä akkua onkin yhtä-äkkiä 0% jäljellä ja sammui.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Laajakaista tietysti jos meinaat laihentaa karttoja.

NGK muuten, varsinkin jos meinasit rakentaa lämmityksen siihen lambdaan.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Slider sanoi
Laajakaista tietysti jos meinaat laihentaa karttoja.

Eikai niitä voi kovin laihennella jos vaikutus on vain boostilla ja osakaasu-ajoon ei vaikutusta ole.

Slider sanoi
NGK muuten, varsinkin jos meinasit rakentaa lämmityksen siihen lambdaan.

Siis eikös NTK ole sama asia?
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Nyt on edellisen tankin kulutus selvillä,

12,2l/100km, Jona siis puhtaasti on ajettu tätä meitin normityöajosettiä. eli 8km 80km/h aluetta ja 22 km / 100km/h aluetta tasakaasulla. ja 2 starttia per päivä.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Fuel trim lowta pitäis tarrkailla eikä highta, sitä se lukee maantieajossa. Antaakos tuo ecu ulos suutinten käyttöastetta? Siitähän vois nääs laskea mikä on laskennallinen kulutus. 10:llä alkavaa lukemaa pitäis varmaan puhakalla tulla.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

mystinengalant sanoi
Fuel trim lowta pitäis tarrkailla eikä highta, sitä se lukee maantieajossa. Antaakos tuo ecu ulos suutinten käyttöastetta? Siitähän vois nääs laskea mikä on laskennallinen kulutus. 10:llä alkavaa lukemaa pitäis varmaan puhakalla tulla.

Mun mielestä JDM ecut ei anna mitään trimmiä ulos, voin muistaa väärinkin. Slideri vois korjata? Ja kun tuo vaihtelee. Eli jos ajaa puhtaasti matkaa niin pääsee luultavasti alle 10 koska aina kun on pelkkää matka-kulutusta ollut lukemat on ollut 9 alkuisia, mut heti kun tulee kylmästartteja niin kulutus kasvaa suunnattomasti.

Tuolta näkee mitä saa ulos noin periaatteessa ainakin:
http://mmcdlogger.sourceforge.net/
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Tietääkö kukaan varmasti miten lambdan pitäisi toimia tyhjäkäynnillä?. Ja/tai toimiiko lämmitetty lambda ilman lämmitystä ollenkaan (ie johdot ei ole kytketty) "tyhjäkäynnillä" oikein.
Minkä värinen on "OK" seoksilla kulkenut käytetty lambda? Valkoinen?
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

J. Puhakka sanoi
Mun mielestä JDM ecut ei anna mitään trimmiä ulos, voin muistaa väärinkin.

Tarkoitatko että JDM ecua logatessa ei näy missään trimmissä mitään ?


Muistaakseni:
Ne on vaan väärillä "osotteilla" kysytty tmo:ssa. Pitää olla se versio mmcloggerista johon saa laittaa oman osotteen ja kattoa sieltä kautta.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

tepi sanoi
Tarkoitatko että JDM ecua logatessa ei näy missään trimmissä mitään ?


Muistaakseni:
Ne on vaan väärillä "osotteilla" kysytty tmo:ssa. Pitää olla se versio mmcloggerista johon saa laittaa oman osotteen ja kattoa sieltä kautta.

Joo ei näy tmo:lla mitään trimmeistä, oon koittanu.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

tepi sanoi
Tarkoitatko että JDM ecua logatessa ei näy missään trimmissä mitään ?


Muistaakseni:
Ne on vaan väärillä "osotteilla" kysytty tmo:ssa. Pitää olla se versio mmcloggerista johon saa laittaa oman osotteen ja kattoa sieltä kautta.

Se on muuten hyvä mutta kun oon tuon assemblerin jokseenkin nyt tutkinut, niin lookup taulukko näyttää kyllä oikein (Eli myös MUT-I/-II jne näyttää väärin (olettaen että niillä pystyy trimmejä lukemaan, mielestäni ei pysty?), mut siellä ei vaan ole mitään.. kyllä mä ne trimmit kaivan omasta godlike-koodista joku päivä, satutko muistamaan?

Ie kun ne tietää ne oikeat osoitteet niin vaihtaa ne lookuptaulukon arvot vaan osoittaa oikeaan jemmaan ja homma bueno.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Niin joo, Lambda oli paskana, tosin nyt tikkaa lambda nuoruuden raivolla ku pari kertaa sekunnissa. ;D
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Itsellä on kans kulutus ihan sairasta. vajaa 15litraa menee satkulla. mietin kans että oisko lambda menny. pystyykö sitä mittaamaan sen kummemin että onko se kunnossa? vastusarvoja yms? rockautolta saa boschilaista oikealla liittimellä varustetuna vajaalla 40e. vert. mitsutiskin 450e on aika selvä kumman tilaa.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Seosmittarillahan sitä voi katsella että toimiiko se. Mittari ei saa luonnollisesti kuormittaa sitä lambdasta tulevaa signaalia, kokeilematta sanoisin että yleismittarissa on jo liikaa vastusta.

Vastusmittausta tai ainakaan diodimittausta ei kannata käyttää jossei ole satavarma että mittaa lämmityspiiriä, saattaa tykätä lambda kyttyrää jos siihen signaalijohtimeen tuikkii vastusmittauksella..
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Jos on niin ikäloppu lambda että ei tiedä kuinka vanha se on, niin ei mielestäni mitään mittailuja vaan vaihtoon vain. Muutaman kympin osa maksaa äkkiä itsensä takaisin bensakuluissa, vaikka suurempaa vikaa siinä ei olisi ollutkaan. Kuluva osa se on kuitenkin ja toimii vanhetessaan ja p**kaantuessaan yhä huonommin.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

vaihtoon siis. tosin mun laajakaistassa on kapea sekä laajasignaali ulostulo. saiskoha tuosta kapeasta väsättyä signaalin sinne. oli keskustelua jo siitä mutta kukaan ei ollu varma toimiiko se niin vai onko eri maapotentiaali yms yms.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Noh, tuossa itse lueskelin jotain koodipätkää ecusta ja se näemmä on silleen että kuhan ecu näyttää yli 0.8v niin se oletettavasti riittää sille (itseän en huomannut mittään muuta eroa kuin että nopeampaa antaa käyrää ulos, kulutuksessa ei itsellä juurikaan näkynyt)
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

aavikko-mursu sanoi
vaihtoon siis. tosin mun laajakaistassa on kapea sekä laajasignaali ulostulo. saiskoha tuosta kapeasta väsättyä signaalin sinne. oli keskustelua jo siitä mutta kukaan ei ollu varma toimiiko se niin vai onko eri maapotentiaali yms yms.

No tuotavartenhan tuo kapea outputti juuri on?
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

näin oon aatellukki. tarviiko siitä siis ottaa muutaku kapean signaalista ne paripiuhaa ja kytkeä lambdaan? joskus tätä meinasin mutta kukaan ei tienny että onko siinä samat maapotentiaalit yms muuta shaibaa.
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

Mulla on kytketty molemmat ulostulot,
Etu lamdalle kapee kaista ja wb tulee taka lamdan tuloon,
Evoscanilla pystyy loggailee molempia

Ecu käyttää kumminkin vain etummaista hyödykseen ja takimmaista afr safely toimintoon
Ja hyvin toimii


Tapatalk@iPhone
 
Vs: Lambdahan se varmaan on mennyt mutta ämpylöidään silti. (Galant VR4 E39A)

aavikko-mursu sanoi
näin oon aatellukki. tarviiko siitä siis ottaa muutaku kapean signaalista ne paripiuhaa ja kytkeä lambdaan? joskus tätä meinasin mutta kukaan ei tienny että onko siinä samat maapotentiaalit yms muuta shaibaa.


Niin tarkoitin tietenki että kytkeä laajakaistan matolaatikosta kapea signaali boksille...
 
Takaisin
Ylös Bottom