Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Sgiggu

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2007
Sijainti
Päijät-Häme
Heips!
Osaisikohan täällä joku auttaa, koska nyt rupeaa olemaan niin mystistä tämä auton "korjaus" näin naisihmiselle parkkipaikkaolosuhteissa, että ei enää aivot yksinkertaisesti riitä. :seina

Osia on vaihdettu, eikä mikään enää tunnu auttavan. Onko siis Lancerini taru jo lopussa näin 16 vuoden jälkeen?
Käytin Lancerini (vm. -91, 1,5i 12v) Vemixillä tutkittavana (koodinluvussa tai jotain), koska se ei joka kerta käynnistynyt ja jos käynnistyi, niin ei enää toista kertaa peräjälkeen suostunut starttaamaan. Käynnistyessään sillä pystyi ajamaan, mutta esim valoihin pysähdyttäessä se kävi todella matalilla kierroksilla. Vemixillä sanoivat, että puola on sökö. No, puola vaihdettiin, eikä se edelleenkään toimi. On myös vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä, mutta ei havaittavissa mitään suurempaa edistystä. Ajamalla vein sen Vemixille, mutta pois hakiessa se kyllä käynnistyi, mutta sitten hyytyi 3 kilometrin jälkeen. Se vaan sammui. Juu, ja ennen kuin joku kysyy, niin bensaa on kyllä tankissa. ;D

Mistä ihmeestä voin tietää mahtaako siitä olla ecu pimeänä? (Ja missä se asuu, siis se ecu?)
Tulpalle ei tule kipinää aina. Bensapumppu toimii, bensaa siis tulee letkusta jos sen ottaa irti.

Kaikkea tähdellistä ja asiaan kuuluvaa tuskin osaan juuri nyt, ilman kysymistä kertoa, mutta tässä edes jotain... Syy miksi tarvitaan apua on se, ettei ole varaa eikä halua maksaa liikkeelle 720euroa tuosta vanhan raadon korjuusta. Eikä sillä mitään rahallista arvoa ole, mutta kaverille joka juuri sai kortin se olisi enemmän kuin nappipeli ensiautoksi.

Löytyykö tästä suomen maasta sellaista ihmistä joka osaisi sanoa asiaan jotain älykästä, vai onko uskoni miessukupolveen jo mennyt täysin? ;)
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Puolasta ei tule vikakoodeja. Olisi kiva tietää, millä perusteella Vemix sanoi että puola on rikki, eli saitko jotain lappua vikakoodeista?

ECU voi olla rikki, mutta itse epäilisin ekaksi nokka-akselin asentotunnistinta. Sitä ei sitten vaan valitettavasti kotikonstein mitata.

Kaikenkaikkiaan tuon vian löytämiseen on 2 vaihtoehtoa. Joko vaihdella osia niin kauan että vika poistuu tai viedä se jollekkin autosähkökorjaamolle joka mittailemalla paikallistaa vian ja vaihtaa vain sen rikkinäisen osan.
Kumpikaan ei ole kovin halpaa.

Jos jotain haluaa kokeila, niin tulpanjohdot vaihtaisin vielä.

PS. Pisteet sinne, koska viestistä päätellen olet osannut myös käyttää hakua, ennen kysymyksen laittamista. :peukku
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Jotenkin kuulostas just siltä et virranjakajan sisällä oleva anturi ois sökönä, tämä on nyt mutua kun en tiedä lanserin koneesta, mutta galantin 2 litrasessa(8v) siellä virranjakajan sisällä on kaksi anturi, toinen tunnistaa yhden reijän metallilevyssä = yläkuolokohta ja toinen anturi tunnistaa levyssä olevat 4 reikää = tulpille kipinää..
nuo anturit on kyllä käsittääksen mallia on/off kun hajoaa, eli ei vaikuta tuohon huonoon tyhjäkäyntiin vaan sen aiheuttaa joku muu..

Eli veikkaus täältä tuohon on virranjakaja/sen anturi tai ecu

-Eki
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

eki75 sanoi
Jotenkin kuulostas just siltä et virranjakajan sisällä oleva anturi ois sökönä, tämä on nyt mutua kun en tiedä lanserin koneesta, mutta galantin 2 litrasessa(8v) siellä virranjakajan sisällä on kaksi anturi, toinen tunnistaa yhden reijän metallilevyssä = yläkuolokohta ja toinen anturi tunnistaa levyssä olevat 4 reikää = tulpille kipinää..
nuo anturit on kyllä käsittääksen mallia on/off kun hajoaa, eli ei vaikuta tuohon huonoon tyhjäkäyntiin vaan sen aiheuttaa joku muu..

Juuri tätä tarkoitin, sillä erolla että itse olen korjannut yhden vastaavanlaisilla oireilla olleen auton, vaihtamalla virranjakajan, tuota hall-anturia kun ei saa erikseen.
Hall-anturi voi rikkinäisenä antaa myös epäsäännöllistä signaalia, joka taas voi aiheuttaa mm. huonoa tyhjäkäyntiä. Eli se ei välttämättä hajoa on/off tyyppisesti.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Kiitos vastauksista, ehkä toivoni ei olekaan vielä täysin menetetty.

pexi: Sisälukutaitoa ja lukutaitoa yleensä on koitettu kasvattaa vuosien varrella, eli: Kiitos. ;D

Lappua en siis saanut Vemixiltä, taidan siis soittaa sinne vaikka heti.
Sillä aikaa kun roikun langalla ja odotan että joku vastaa, niin kerrottakoon vielä seuraavaa.

Tulpanjohdot on vaihdettu 2 vuotta sitten, mutta ehkä vielä "sijoitan" sen verran tuohon "Mikkoon" (siis kyllä, auto on kastettu Mikoksi. Älkää kysykö miksi, sitä ei varmaan enää kukaan muista... ::))
Kun avaimesta kääntää, niin se kyllä yrittää kovasti käynnistyä, mutta ihan kun siitä puuttuisi jotain. Eli siis startti pyörii ja sitä rataa. Kuulemma ajoituslampulla voisi vielä tarkistaa kertaalleen, että ajoitus on kohdallaan... Mietin, että voisiko se virranjakaja maksaa sitten niin paljon, että siitä olisi tullut hinnaksi tuo yli 700euroa...

Hmm... Mielenkiintoista. Vemixiltä ei löydy ollenkaan koneelta merkintää, että autoni olisi siellä käynyt... Pitäisihän ainakin työmääräykset olla tallessa.

Soittopyynnön jätin, kun ei kukaan vastannut, katsotaan koska korjaamopäällikkö soittaa takaisin...ja mikä on hänen kantansa asiaan. Palaan asiaan kunhan korjaamopäällikkö soittaa.


Edit: Mietin, että jos auto on totaalisesti loppu, niin kannattaako siitä lähteä myymään osia (paitsi ettei ole paikkaa osittaa sitä) vai pääsenkö helpoimmalla, että vien sen paalattavaksi vai myynkö sopuhintaa varaosiksi? Onko tuollaisessa autossa enää mitään sellaisia osia mistä ihmiset olisivat kiinnostuneita?
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Virranjakaja voi hyvinkin maksaa tuon 700€. Huima hinta johtuu juurikin noista tunnistimista.
Tietysti voit yrittää löytää osan jostain purkaamolta, mutta siinä on aina oma riskinsä, että onko sekään ehjä.

Jos päätät autostasi luopua, ja miten se kannattaa tehdä, riippuu pitkälti auton kunnosta.
Jos auto on, käyntihäiriötä lukuunottamatta, hyvässä kunnossa voi siitä saada vielä jonkun järkevänkin hinnan. Toki hyväkuntoisessa autossa on myös paljon hyviä varaosia.
Jos auto on mätä, kolhittu, koliseva jne. on varmaakin romis oikea paikka. Kannattaa pyytää joku katsomaan autoa ja kertomaan arvio/mielipide että mitä kannattaisi tehdä.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

No nyt ei sitten ole enää kipinää koko autossa... :'(

Vemixiltä ei ole kukaan tähään päivään mennessä soittanut takaisin, joten antaa olla. Toivottavasti ei tuon firman kanssa tarvitse tulevaisuudessa asioida.

Kaveri kävi lauantaina katsomassa autoa ja nyt tulos on se ettei tule kipinää tulpille. Siis se ei johdu kaverista vaan jostain muusta....luulisin. ::) Se mistä kipinättömyys johtuu, on minulle aivan mysteeri. Ensi viikonloppuna ei ehdi autoa katsomaan mittarilla kun sattuu olemaan firman pikkujouluristeily ;D (mutta pöh kun on samana viikonloppuna kun toi keravan miitti, kun ruotsista ei ehdi lauantaiksi takaisin...), mutta sitten sitä seuraavana viikonloppuna olisi tarkoitus, että joku tulee katsomaan sen auton mittarilla, että missä mättää.

Ecun korjaamoon lähettämistä olen harkinnut vakavasti, mutta kalvaa kuitenkin epäilys siitä, että jos ei Mikko sitten vieläkään herää henkiin, niin rahaa on mennyt ja paljon. Ja turhaan.

Toki tämä auton kanssa pelaaminen on ihan mukavaa ajan vietettä vaikken mikään alan asiantuntija olekaan (mutta tekevä oppii kun kädestä neuvotaan), mutta täytyy sanoa, että syö kyllä miestä, tai siis tässä tapauksessa naista kun ei ole tallia/ hallia missä olisi keli edes suunnilleen plussan puolella. On nuo parkkipaikka olosuhteet sen verran "miellyttävät..." Hommaa ei millään muotoa helpota se että takajarrut juuttuvat kiinni...eli auto ei "omin avuin" inahdakaan... Toki sain "pätevän" neuvon, että irrota rengas ja naputtele jarrut irti vasaralla... Niin kai sitten on tehtävä, jos ja kun se ensiksi vaan suostuisi käynnistymään. Argh!
Ja kaiken lisäksi kun korjaa parkkiksella, niin aina on joku tuhannen tauno joka käy siinä auton vieressä ihmettelemässä, että onkos autoon tullut jotain vikaa. Viimeksi lauantaina meinasin sanoa eräälle sedälle, että -"Joo, ei ole, kunhan tässä huvikseni puran autoa osiin ja kasaan uudelleen kun en parempaakaan tekemistä keksi näin pakkaspäivänä."

Mutta tässä viimeisimmät, jos on hyviä ideoita/ niksejä/ toimintasuunnitelmia/ yms. jotain auttavaa kättä, niin saa vinkata. Tänks.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Tiedämpä kyllä miltä tuntuu, itellä ihan sama juttu galantin kanssa, ja siihen autoon ON vielä laitettu rahaa, eipä nuo vemixit sun muut noista tiedä hölkäsen pöläystä, tuskin pahemmin noista uudemmistakaan. :p Tuurilla ne laivatkin seilaa.

Omassa galantissa siis juurikin tällainen ongelma ja tosiaan aiheuttajia voi olla monia. Itsellä kans kuulosti startti semmoselta että niinkuin jotain puuttuis, kipinä kyllä tais tulla. Mutta eipä enää inahdakkaan. On se niin väärin.......
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Vieläkin olen vahvasti sen virranjakajan sisällä olevan anturin kannalla. Ekaks se auto kuitenkin pitäs saada testeriin, jotta saisi ne vikakoodit luettua. Sitten antureita voi ruveta mittailemaan oskiloskoopilla, jos aihetta ilmenee.

Vemixeiltä ja Vehoilta ei aina kovin hyvää palvelua saa, mutta sama juttu tuntuu olevan muissakin merkkiliikkeissä. Tavallista automekaanikkoa ei edes enää kouluteta etsimään vikaa ja korjaamaan autoa, ainoastaan niille opetetaan vikakoodien lukua ja osien vaihtoa. Kuluttajahan sen kuitenkin lopulta maksaa.....
:eek:fftopic
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Tuleva ilmoitukseni hesarin työpaikkaosastolla:

"Oletko automekaanikko? Tunnetko uudet autot kuin taskusi?
Kädessäsi pysyy viimeisimmän tekniikan ja insinööriosaamisen kehittelyn tuloksena syntyneet laitteet? Tässä tapauksessa, juuri sinä, et ole etsimämme henkilö.

Haemme itsenäiseen työskentelyyn kykenevää, tavallista automekaanikkoa joka löytää vian vanhasta (90-luvun alku) autosta ihan ilman superlaitteita ja tietokoneita. Palkkaa maksamme sopimuksen mukaan, eikä autoakaan yksin tarvitse ropata, voimme istua hallissa ja pitää sinulle seuraa kunhan kykenet työskentelemään samalla.

Toivomme, että sinulla on halli/ talli uudenmaan alueella (hki max. 70km), jossa lämpötila on sopiva työskentelyyn ja istuskeluun.

Lisätietoja allekirjoittaneelta.

P.S. Omistathan oman vikakoodin lukijan ja tiedät kuinka sitä käytetään... ;D"


Ja ei kun jalat pöydälle ja hakemuksia lukemaan.

Ei mutta vitsit vitseinä ja silleen. Täytyy koittaa tosiaan risteilyn jälkeen katsoa tuota autoa ja sitten jos ei vieläkään löydy omin nokin (tai kaverin nokin) vikaa, niin sitten katsotaan jos sen saisi sopuhintaan johonkin paikkaan katsottavaksi.
Että sellaista.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Laitoin tuossa jo joku päivä yksityisviestiä aiheesta,ellet ole huomannut niin löytyvät tuolta "etusivun" yläreunasta... :)
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Samitsu kävi lauantai-iltana pienessä pakkaskelissä katsomassa Mikko-autoa vikakoodin lukijan kanssa. Mutta Mikko oli päättänyt vissiin olla yhteistyökyvytön ::), eikä suostunut sanomaan pihaustakaan. Kokeiltiin kahdella lukijalla ja kummankaan kanssa ei auto suostunut keskustelemaan lainkaan. Ja mä en käsitä. :seina

Nyt tarvitsee sitten vissiin ottaa toi ecu irti ja ihmetellä sen kanssa jatkoa jahka sormen tikkaus paranee niin paljon että pystyy jotain työkaluja käyttämään...
Mä en vaan jaksa käsittää, että mikä siinä nyt on noin sekaisin, ettei se kykene enää edes kommunikoimaan.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

jos se vikakoodilukulaitteen valo paloi jatkuvasti niin sillon se ecu ei enää kommunikoi minkään kans koska se on rikki .
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Juu eli testeri ei saanut boxiin yhteyttä,ja ledikynällä katsottuna valo vilahti vain kerran virrat päälle laittaessa eikä sen jälkeen
yhtään mitään,niin siltä vähän tuntuisi että "mökki" on pimeänä... Jospa se sitten aikanaan selviää,oli niin olemattomat työkalut
matkassa ettei ees boxia saatu irti ruuvattua... Tarjotkaa varalta ehjiä 1.5 12V edullisia boxeja jos tarvetta ilmenee...? :( :)
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

olikohan ihan varma että sen testerin miinus ja plus napa oikein päin siellä(tai oikeis pinneissä) pistokkeessa?
varmaan oli mutta pakko kysyä silti.

muutakun ei nyt mieleen tuu.paitsi akussa tarpeeks virtaskaa
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

No kyl se nyt hyvin varmaa on jos ihan Mitsun omalla MUT-I testerillä yrittää lukea,liitin ei paikalleen väärin mene... :)
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

mikko412:
Akussa oli myös virtaa... Oli myös kaapeleilla kiinni toisessa autossa, että virran suhteen ei ongelmaa... Mutta piru vie, jossain mättää ja pahasti, vielä kun keksisi että missä...
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

No voi herrajjesta mitä säätöä.

Kannattaisi lueskella noita vanhempia viestiketjuja samasta aiheesta..

Vika on niin ilmiselvästi ecussa, että sen näkee jo sokea Reettakin otsallaan. Ja mitä tulee näihin asiantunteviin neuvoihin vikakoodien lukemisesta ensiksi, mainittakoon nyt ties kuinka monennen kerran, että viallisen ecun antamiin vikakoodeihin ei voi luottaa ollenkaan, joten koodinluvussa ei ole mitään järkeä.

Aina, kun vikakoodinluku ei onnistu ollenkaan (valo vain palaa tasaisesti), vika on ecussa.

Viallinen asentoanturi jakajan sisässä EI aiheuta huonoa tyhjäkäyntiä, vaan se aiheuttaa sammumisen moottorin lämmettyä tai vaihtoehtoisesti estää käynnistymisen kokonaan.

Antureita jakajan sisään kyllä saa ja niitä voi korjata.

Eikä sovi unohtaa sitä mahdollisuutta, että sekä ecu että jakaja olisivat yht'aikaa rikki. On melko yleistä.

Mikäli vielä on epäselvää, niin sopii soittaa allaolevaan numeroon.
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Itsellä oli aivan samat viat kun ecu oli rikki kannattaa ottaa yhteyttä finnwaresystems iin, jonot siellä on aika pitkät koska yrityksessä on mun tietääkseni vain 1 ihminen ;D ecun korjaus oli 200e mutta voit ostaa takuu korjatun ja sen hinta on 350 sillä ehdolla että annat vaihdossa vanhan ecun.
ja ihan uusi ecu oli timantti tiskillä 1475e

omistan samanlaisen lancerin mutta 2w vanhempi :peukku
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Joo ecu on rikki 99% varmuudella...
Korjaan noita edullisesti ja nopeasti (4-12 päivää "keskiarvo") hinta 80- 120E (90% tapauksista 80E)
Ota yhteyttä jani.alho@elisanet.fi tai 050-5344710
 
Vs: Lancer 1,5i, vm-91 Sähkövika? (mutta missä?)

Kiitos kaikille vastanneille neuvoista. ;D
Nyt rupeaa sormi olemaan kunnossa niin paljon, että pääsisi tuonne autolle asti irroittamaan ecun ja lähettämään sen jonnekin päin korjattavaksi.

Ikuisena skeptikkona kuitenkin vahvasti jaksan epäillä, että herääkö Mikko siltikään henkiin... Mutta sen näkee sitten.

Taidan lähteä metsästämään työkaluja, että saan sen ecun irti...
 
Takaisin
Ylös Bottom