Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö
Mr mmc sanoi
se että olet säätänyt tyhjäkäynin rikkoo oletettavasti tyhjäkäynti moottorin....
näissä kun ei parane mennä ruuvailemaan yhtään ruuvia kaasuläppä kotelolta, ovat meinaan pas**maisia
saada takaisin säätöihin
yleisesti mitsuen ruiskuissa kestää tyhjäkäynin opiskelu jonkin aikaa, ettei vain olisi ilmamäärämittarin johto irti?
Tuo on juuri merkki siitä että tyhjäkäyntiruuvi on liian kiinni jos auto sammuilee ilman kuormaa ecun nollauksen jälkeen. Perus tyhjäkäynti on liian pienellä ja lopputulos on se että ecu oppiessaan joutuu aukomaan tyhjäkäyntimoottorin lähes kokonaan auki, pahimmassa tapauksessa ihan kokonaan jos autossa on ilmastointi tai muuta raskasta. Väittäisin enemmänkin että se liian pieni base idle rikkoo sen tyhjäkäyntimoottorin jos joku. Jos perus tyhjäkäynti on liian iso niin tk moottorihan pysyy aina kiinni eikä kulu.
Loggerilla tai MUT testerillä saa kätevästi säädettyä perustyhjäkäynnin kohilleen, katsoo vaan että tyhjäkäyntimoottori on vaikka 10% auki kun auto käy ilman kuormaa, riittää sitten mukavasti pelivaraa sillä kompensoida kuorman lisääntyessä. Näin olen itse perusidlet säätänyt, ja näin neuvoo myöskin fiksummat.
PS. minun autot ei sammuile ikinä ecun nollauksen jälkeen edes ilmastointi päällä. Vaikkakin on tältä foorumilta kuuluisa "ecun opetteluvaihe" menossa.
projector sanoi
ajellut nyt n: 200km ja siis tyhjäkäyntihän on nyt vallan mainio 700-800 kun sen olen sinne säätänyt, ja muutenkin auto toimii kuin unelma.
Kuinka kallis geissi tulee jos huollossa vaihdattais tuon tk moottorin? koska jos tyhjäkäynnillä laittaa puhaltimet,lasinlämmittimen ja pitkät päällee niin kierrokset tippuu aikas paljon. Eikös tuo tk moottori juurikin säädä sitä että kierrokset ei pitäisi laskea jos kuormaa tulee?
Koitappas sellaista hommaa että käännät virrat pois, käännät virrat päälle ja menet konehuoneeseen kaasuläpän luo kuuntelemaan. Minkälaista ääntä silloin kuuluu? Vanhemmat Coltit/Lancerit/Galantit ajavat nimittäin tkmoottorin kiinni jos antaa virtojen olla 30s päällä.
Voit myös irroittaa tkmoottorin ja katsoa että liikkuuko se edestakaisin kun kääntelee virtoja päälle ja pois. (Sillä oletuksella että se irtoaa helposti ja toimii samalla tavalla kun edellisessä korimallissa, joku voi täsmentää)
Ja olet aivan oikeassa tk-moottorin kuuluisi kompensoida noita yllämainittuja asioita. Eli vaihtoehdot ovat varmaan: A) Ecu ei ohjaa tkmoottoria ollenkaan. (en usko, selviää tuolla kokeella)
B) Tk moottori on rikki.
C) Perustyhjäkäynti on liian pienellä ja tyhjäkäyntimoottorikin on tapissaan ja auto ei mahda mitään lisääntyneelle kuormalle. (Perusidlen suurentaminen auttaa)