Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

projector

New Member
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Terve!

Mainitsen nyt heti alkuun että en tiedä autoista juuri mitään :) mutta asiaan.

Ecu pamahti noin viikko takaperin ja sain sen kuntoon (jani sai :) korjatun ecun paikoille laiton jälkeen tyhjäkäynti hävisi kokonaan, normaalia? Päätin sitten säätää tyhjäkäynnin tyhjäkäynti ruuvista, oikein vai väärin, en tiedä?. Nyt sitten ajattelin että olisiko ehdotuksia Tampereen seudulla paikoista joissa voisi säädättää ruiskun,tyhjäkäynnin ja mahdollisesti sytkän?.
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

se että olet säätänyt tyhjäkäynin rikkoo oletettavasti tyhjäkäynti moottorin....
näissä kun ei parane mennä ruuvailemaan yhtään ruuvia kaasuläppä kotelolta, ovat meinaan pas**maisia
saada takaisin säätöihin

yleisesti mitsuen ruiskuissa kestää tyhjäkäynin opiskelu jonkin aikaa, ettei vain olisi ilmamäärämittarin johto irti?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Mr mmc sanoi
se että olet säätänyt tyhjäkäynin rikkoo oletettavasti tyhjäkäynti moottorin....
näissä kun ei parane mennä ruuvailemaan yhtään ruuvia kaasuläppä kotelolta, ovat meinaan pas**maisia
saada takaisin säätöihin

yleisesti mitsuen ruiskuissa kestää tyhjäkäynin opiskelu jonkin aikaa, ettei vain olisi ilmamäärämittarin johto irti?

Olisiko sinulla ideoita mitä tilanteessani kannattaisi tehdä, kun kerta nyt olen mennyt vääntelemään tyhjäkäyntiä? osaisitko kuvailla missä tämä ilmamäärämittari on :D
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

eli suodatin koteloon menee se johto nippu niin katsoa että se on kunnolla paikallaan, se on ehkä yleisin syy miksi
tyhjäkäynti häviää (suodattimen vaihdon yhteydess unohdetaan laitttaa paikalleen)

ruuvaile sitä ruuvia takaisin päin minkä olet ruuvannut kiinni (moottori normaali käyntilämmin ja pidä auto käynissä)
hitaasti aukipäin kaasuläpän rajotinta automatiikan pitäisi puuttua peliin kun kierokset laskee tarpeeksi.
ja kun automatiikka puuttuu peliin niin ihan vähän aukipäin ja jättää siihen.
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Kaikki johdot on kiinni. Kun väännään sitä ruuvvia auki päin niin auto sammuu, eli tyhjäkäynti laskee niin alas ettei pysy käynnissä. Olisiko tässä vielä jotain rikki?

Linkissä kuva ruuvvista mitä olen mennyt vääntelemään (selvyyden vuoksi)
http://www.aijaa.com/v.php?i=6534907.jpg
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

No tuon ruuvin pyörittely ei niin vaarallista ole, mutta etsisin silti sen oikean vian miksi se ei pyöri enää tyhjäkäyntiä...kävikös se normaalisti tyhjäkäyntiä ennen ecu remonttia? Siis ennen ecun rikkoontumista. Jos kyllä niin luulen että ecussa vielä jotain häikkää. Toimiiko auto nyt muuten hyvin tyhjäkäyntiä lukuunottamatta?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

S@mi sanoi
No tuon ruuvin pyörittely ei niin vaarallista ole, mutta etsisin silti sen oikean vian miksi se ei pyöri enää tyhjäkäyntiä...kävikös se normaalisti tyhjäkäyntiä ennen ecu remonttia? Siis ennen ecun rikkoontumista. Jos kyllä niin luulen että ecussa vielä jotain häikkää. Toimiiko auto nyt muuten hyvin tyhjäkäyntiä lukuunottamatta?

Nyt kun aloin miettimään niin noin 2-3 kk sitten olin tulossa autolla koti kun kesken matkan tyhjäkäynti hävisi kokonaan, eli sammui aina valoissa. Tämän vian sitten hoidin kyseistä ruuvia vääntämällä :) ja se pelas. Nyt kun uusi ecu vaihdettiin niin kierrokset oli alussa ok (ryypyn ansiosta?) lähdin sitten ajamaan pienen lenkin ja pysähdyin jolloin auto sammui ja jouduin taas vääntelemään sitä ruuvia. Voisiko mitenkään olla että kun ekan kerran tk hävisi niin ecu:sta meni jo tuolloin jokin rikki? kun taas säädin tyhjäkäynnin rikkinäisen ecun mukaan ja nyt kun tuli korjattu niin tyhjäkäynti olisi taas ketuillaan? En tiedä tämä on mulle niin hepreaa. Otin tyhjäkäynti moottorista johdot irti ja se ei vaikuttanut käyntiin mitenkään, voinko olettaa että se on nyt hajalla? jos se tk moottori on aika tarkalleen tuon vääntelemäni ruuvin ala puolella mihin menee nippu johtoja?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

kyllä tk moottori on siinä mihin se johto nippu menee.
jos se on oireillut jo ennemin niin voipi olla että se särkinäinen tk moottori on ecun hajottanu viimeksi.
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Ajelehan sillä autolla nyt joku 50-100km ja katso asettuuko tyhjäkäynti kunhan ecu sopeutuu.
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Mr mmc sanoi
kyllä tk moottori on siinä mihin se johto nippu menee.
jos se on oireillut jo ennemin niin voipi olla että se särkinäinen tk moottori on ecun hajottanu viimeksi.

Ecun korjaajalta kyselin tuota että voiko joku muu vika hajottaa ecun niin ei kuulemma voi?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

S@mi sanoi
Ajelehan sillä autolla nyt joku 50-100km ja katso asettuuko tyhjäkäynti kunhan ecu sopeutuu.
ajellut nyt n: 200km ja siis tyhjäkäyntihän on nyt vallan mainio 700-800 kun sen olen sinne säätänyt, ja muutenkin auto toimii kuin unelma.

Kuinka kallis geissi tulee jos huollossa vaihdattais tuon tk moottorin? koska jos tyhjäkäynnillä laittaa puhaltimet,lasinlämmittimen ja pitkät päällee niin kierrokset tippuu aikas paljon. Eikös tuo tk moottori juurikin säädä sitä että kierrokset ei pitäisi laskea jos kuormaa tulee?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Mr mmc sanoi
se että olet säätänyt tyhjäkäynin rikkoo oletettavasti tyhjäkäynti moottorin....
näissä kun ei parane mennä ruuvailemaan yhtään ruuvia kaasuläppä kotelolta, ovat meinaan pas**maisia
saada takaisin säätöihin

yleisesti mitsuen ruiskuissa kestää tyhjäkäynin opiskelu jonkin aikaa, ettei vain olisi ilmamäärämittarin johto irti?

Tuo on juuri merkki siitä että tyhjäkäyntiruuvi on liian kiinni jos auto sammuilee ilman kuormaa ecun nollauksen jälkeen. Perus tyhjäkäynti on liian pienellä ja lopputulos on se että ecu oppiessaan joutuu aukomaan tyhjäkäyntimoottorin lähes kokonaan auki, pahimmassa tapauksessa ihan kokonaan jos autossa on ilmastointi tai muuta raskasta. Väittäisin enemmänkin että se liian pieni base idle rikkoo sen tyhjäkäyntimoottorin jos joku. Jos perus tyhjäkäynti on liian iso niin tk moottorihan pysyy aina kiinni eikä kulu. :)

Loggerilla tai MUT testerillä saa kätevästi säädettyä perustyhjäkäynnin kohilleen, katsoo vaan että tyhjäkäyntimoottori on vaikka 10% auki kun auto käy ilman kuormaa, riittää sitten mukavasti pelivaraa sillä kompensoida kuorman lisääntyessä. Näin olen itse perusidlet säätänyt, ja näin neuvoo myöskin fiksummat.

PS. minun autot ei sammuile ikinä ecun nollauksen jälkeen edes ilmastointi päällä. Vaikkakin on tältä foorumilta kuuluisa "ecun opetteluvaihe" menossa.


projector sanoi
ajellut nyt n: 200km ja siis tyhjäkäyntihän on nyt vallan mainio 700-800 kun sen olen sinne säätänyt, ja muutenkin auto toimii kuin unelma.

Kuinka kallis geissi tulee jos huollossa vaihdattais tuon tk moottorin? koska jos tyhjäkäynnillä laittaa puhaltimet,lasinlämmittimen ja pitkät päällee niin kierrokset tippuu aikas paljon. Eikös tuo tk moottori juurikin säädä sitä että kierrokset ei pitäisi laskea jos kuormaa tulee?

Koitappas sellaista hommaa että käännät virrat pois, käännät virrat päälle ja menet konehuoneeseen kaasuläpän luo kuuntelemaan. Minkälaista ääntä silloin kuuluu? Vanhemmat Coltit/Lancerit/Galantit ajavat nimittäin tkmoottorin kiinni jos antaa virtojen olla 30s päällä.

Voit myös irroittaa tkmoottorin ja katsoa että liikkuuko se edestakaisin kun kääntelee virtoja päälle ja pois. (Sillä oletuksella että se irtoaa helposti ja toimii samalla tavalla kun edellisessä korimallissa, joku voi täsmentää)

Ja olet aivan oikeassa tk-moottorin kuuluisi kompensoida noita yllämainittuja asioita. Eli vaihtoehdot ovat varmaan: A) Ecu ei ohjaa tkmoottoria ollenkaan. (en usko, selviää tuolla kokeella)
B) Tk moottori on rikki.
C) Perustyhjäkäynti on liian pienellä ja tyhjäkäyntimoottorikin on tapissaan ja auto ei mahda mitään lisääntyneelle kuormalle. (Perusidlen suurentaminen auttaa)
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

projector sanoi
Kaikki johdot on kiinni. Kun väännään sitä ruuvvia auki päin niin auto sammuu, eli tyhjäkäynti laskee niin alas ettei pysy käynnissä. Olisiko tässä vielä jotain rikki?

Linkissä kuva ruuvvista mitä olen mennyt vääntelemään (selvyyden vuoksi)
http://www.aijaa.com/v.php?i=6534907.jpg

No kylläpäs tulee quotepallo.

Tuo ruuvi on sinäänsä vähän huono kun tuo säätää kaasuläppää. Vanhemmissa galanteissa on sellainen ruuvi millä voi säätää ilman virtausta kaasuläpän ohi, tuohon harvemmin tarvitsee edes puuttua. Galanteissa se ruuvi on imusarjan päällä.
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

niin cb lancerissa on askelmoottori, saman tyylinen ohituskanava tk moottori
kuten gti galantissa.

sehän voi olla myös karstoittunu jumiin.

virrat pois -> päälle pitäisi kuulua ääni kun askemoottori hakee "0" kohdan. ellei niin jumissa/palanut
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

virrat pois -> päälle pitäisi kuulua ääni kun askemoottori hakee "0" kohdan. ellei niin jumissa/palanut

Mielestäni tuo tyhjäkäyntimoottori hakee nollakohdan ainoastaan silloin, kun akku on ollut irtikytkettynä, ja sen jälkeen laittaa ekan kerran virrat päälle.
Näin ainakin omassa Gti- lancerissa...
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Oletko koittanut tuota 30s virrat päällä "kikkaa"?
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Teemu sanoi
Mielestäni tuo tyhjäkäyntimoottori hakee nollakohdan ainoastaan silloin, kun akku on ollut irtikytkettynä, ja sen jälkeen laittaa ekan kerran virrat päälle.
Näin ainakin omassa Gti- lancerissa...

mulla gti galantisa joka virranpäälle laitolla tekee tk-mosa jotain
ja kuten slider mainitsi n.30sek niin tekee uudestaan eli menee kiinni ;)

ps. mulla on ylimääräinen tk-moottori 94vm 1.6 lancerista ;)
 
Vs: Lancer 1.6 -93 Ruiskun sekä tyhjäkäynnin säätö

Omassa 1.8 lancerissa oli samanlaista ongelmaa, vikakoodi näytti numeroa 15 eli tyhjäkäynti moottoria. Irrotin tk moottorin ja sen akseli oli hiukan jumissa, tilkka silikonia ja hieman kun pyöräytti moottoria sähköllä, viat lähtivät kokonaan. Eli kannattaa katsoa ettei se vaan ole hieman jumissa..
 
Takaisin
Ylös Bottom