Vs: Lancer -98 jälkiasenteinen kaukolukitus.
Jatketaanpas tähän vanhaan topiciin.
Hommasin Rimeltä keskuslukituksen kauko-ohjaussarjan (http://www.rime.fi/ke61hc-kaukoohjattu-keskuslukitus-p-1222.html) ja vähän yrittää asennusoperaatio vastustaa. Tuossa meikäläisen vm. 91 Lanceriin on edellisten omistajien aikana asennettu jälkikäteen keskuslukitus (Italamec). Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että kauko-ohjaimesta ovia avattaessa/suljettaessa keskusyksikkö napsahtelee ja auton vilkut välähtävät, mutta lukoissa ei ilmene elämän merkkejä. Tai no avausnappia painessa kuuluu kuskin oven moottorin suunnalta pikkaisen jotakin. Takaluukun jälkiasenteisella solenoidilla toimiva avaus toimii kaukosäätimellä.
Onkohan nyt vika laitteessa vai asennuksissa? Asennusohjeissa esitetään useita erilaisia kytkentämalleja eri keskuslukitustyypeille, mutta onkohan tuo meikäläisen malli noista "Positive triggered, Relay-driven system". Näissä mitsuissahan taitaa kyllä olla monessa kohdassa maaohjaus, mutta noita jälkiasenteisia moottoreita kokeilin suoraan akulta tulevalla hyppylangalla ja vaikuttaisi siltä, että noiden ophjaus toimii katkomalla virtapuolta eikä maata.
Tuon keskuslukituksen ohjaus toimii kummastakin etuovesta, joissa on siis 5 johtoa. Nyt olen kytkenyt tuon Rimen sarjan valkoisen ja valkomustan johdon keskuslukituksen moottorin johtoihin (musta ja mustavihreä), jotka ilmeisesti antavat toimintavirran. Pitäisikö kytkentä sittenkin laittaa johonkin noista muista kolmesta johdosta (harmaa, violetti ja ruskea), jotka ilmeisesti ilmoittavat keskuslukituksen keskusyksikölle lukon asennon, jonka perusteella muita lukkoja ohjataan. Tosin internetin ihmeellisen maailman perusteella olen saanut sellaisen käsityksen, että noille kauko-ohjauksille pitäisi riittää pelkästään kahdellakin johdolla varustetut moottorit, joten ei kai niitä sitten noihin tarvitse kytkeä.