Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Eli vaimo ajeli onnellisena tuttavalta kotiinpäin ja soitteli sitten siinä että laturin valo vilkahtelee aina välillä, kuitenkin kotiin päästyään vika oli kadonnut, epäilin syyksi kosteutta, koska auto oli seissyt pari päivää rankkasateessa -> kosteutta laturissa tai liitoksissa...

Pari päivää vaimo autolla ajeli kunnes taasen soitti ettei auto enää lähde tulille, mutta vakuutti ettei valo ollut palanut.

Eilen päästyäni kotiin tutkailin liitokset ja muut, ja tosiaan, laturin merkkivalo ei pala edes ennen käynnistystä.

Laturiin tulee siis muutama johto:
Kaksi paksua jotka menevät saman mutterin alle, tästä laturi siis pukkaa virran pihalle.
Kaksi ohuempaa, toiseen tulee jatkuva virta akulta, ja toinen menee ilmeisesti laturin valolle.

Sen toisen noista kahdesta kun irroitti ja löi suoraan maihin niin valo syttyi, eli oma epäilykseni on jotain siihen suuntaan että diodisilta päästää virtaa läpi laturista ja näinollen valo ei pala koska saa kumpaankin napaan + jännitteen.

Te enemmän näiden kanssa eläneet, osunko oikeaan vai pitäisikö vielä tarkistaa jotain?

Laturin vaihto on tuohon vissiin ainoa tepsivä lääke?

Onkos toi pois kaivaminen kuinka työläs homma, näytti olevan kohtuu hyvin saatavilla, mutta mahtuuko pois ilman kikkailua?

Vinkkejä kaivataan...

-Kalle
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Ei ole ainakaan meikäläisen kärryissä kertaakaan laturin merkkivalo palanut kun Mitsusta on hajonnut laturi. Pajerosta kerran ja Galantista kerran. Ilmeisesti sieltä hajoaa säädin tms. Mittaa yleismittarilla latausjännite (akulta) ja katso tuleeko laturille heräte. Siltikin, laturi on aika hyvä arvaus vikakohteeksi, latauksen valo ei todellakaan kerro laturin kunnosta kaikkea.

Aina voi myös akku hajota niin, ettei ehjäkään laturi auta. Tämäkin on toki kokeiltu omassa Pajerossa. Gen 1 Pajeron ominaisuuksiin kuuluu tietty persous akkuvedelle, oletko tarkistanut akut koska? Sitten kun joku säästömies vielä uusii akkuja yksi kerrallaan, niin tilanne on valmis, oli laturi kunnossa tai ei.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Voisiko tuo "ilmiö" johtua niistä kenttädiodeista? Niitä näkyy joissakin japseissa olevan. Boschin latureissa tuo toimii kyllä oikein selvästi toimintaperiatteesta johtuen. Mondeosta meni laturi tuossa "syyslomalta" palatessa, ja heti lähti päässä prosessi käyntiin, minne asti tällä päästään - valo palaa = hiilet loppu, kilometrit tuli täyteen. Esim Hitachin laturissa minulla nuo kenttädiodit oli veneessä ja laturi lähti varsin nopeasti sinne romupisteelle. Tilalle tuli Lucas ACR (vaikka sanotaankin, että oli huono sähkömies ;D), ja hoiti tehtävänsä niin kauan kuin vene minulla oli (14 vuotta).

Itse asiasta: laturin vaihto taitaa olla se ainoa toimenpide joka olisi järkevä. En ole perehtynyt japanilaisten laturien korjaukseen, koska niiden tekniikka on täysin mystinen ;D. Tietysti tämä riippuu hieman ajokilometrimäärästäkin, mutta Boschin latureissa liukurenkaat kestävät 230000 - 270000 kilometriä, eikä niitä kannata sorvata vaan liukurengaspaketti vaihdetaan. Jossakin japanilaisissa on kai päästy jopa 300000 tai ylikin - ilmeisesti hiilet ja liukurenkaat ovat kovempia ja antaa viitettä siihen että korjata ei kannata :-\.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Voisiko tuo "ilmiö" johtua niistä kenttädiodeista?

Don't know. Mutta jos Pajerossa oli kellossa jotain 350 tkm ja Galantissa yli puoli miltsiä, niin minkähänlaisen vuoren niitä Luukaksia olisit saanut noihin kilsoihin mennessä vaihdella? Ei taida rekallinen riittää... ;)
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Tuo laturi oli aikanaan aika yleinen monissa traktoreissa, kaivinkoneissa ym. Tavallinen lukema oli maataloustarktorissa n 3000 tuntia, jolloin peruskorjaus oli tarpeen. Oletko varma = oma auto alusta lähtien, noista lukemista ;D. Ongelmana on nimittäin laakerit, eikä se auta vaikka hiilet olisivat ikuisia :-\.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Niko Päivinen sanoi
Mutta jos Pajerossa oli kellossa jotain 350 tkm ja Galantissa yli puoli miltsiä, niin minkähänlaisen vuoren niitä Luukaksia olisit saanut noihin kilsoihin mennessä vaihdella? Ei taida rekallinen riittää... ;)
Hieman OT:ta,kyllä tuntuu mitsujen laturit kestävän sen 300-350tkm,mutta kun ovat zippi niin sitten myös ovat.

Pun galant:
+350tkm,tekohengitetty

Vihr galant:
~310tkm->vaihtoon

Kippo:
~300tkm,alkuperäinen

sigu:
~290tkm,alkuperäinen

SW:
~220,alkuperäinen
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Lisää OT:

Oletko varma = oma auto alusta lähtien, noista lukemista

No en, mutta moneenko olisi vaihdettu useaan kertaan täsmälleen vastaava laturi kuin ko. autoissa on tehtaalla ollut? Näissä oli molemmissa oli samanlainen laturi kuin tehtaalta lähtiessä.

Sen sijaan Luukas esimerkki: 3000h X hyvä arvaus auton eliniän keskinopeudesta kun otetaan tyhjäkäynnit huomioon 60km/h = vastannee 180 tkm ajoa. Ja totta, tuo kuulostaa kyllä HYVIN Lucasilta. Ehkä vieläkin hieman yläkanttiin, mutta lähelle kuitenkin. ;D Tuon takia niissä on laturin valon syytä toimiakin.

Kyllä sitä sen verran on itsekin tullut tuon pimeyden ruhtinaan tuotoksiin kilpa-autoillessa tutustuttua, että kilpurikin toimi hyvin vasta sitten kun siitä sai KAIKKI Lucas-tekstillä varustetut laitteet korvattua toisen merkkisillä.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Muistutan kuitenkin, että pitkä keski-ikä on vai yksi laitteen ominaisuus. Niinpä pyrin esimerkiksi itse hankkimaan laitteita, joissa on Boschin laturi ;D. No, tuo pätkäpajero on tietysti loistava poikkeus ;D. Merkkivalokin näyttää toimivan ainakin normaalikäynnistyksessä ja kilometrejä jäljellä kymmeniä tuhansia kilometrejä. Kilpailuvermeet ovatkin sitten oma lukunsa.

Vielä maatalouskalustosta: on hyvin vaikeaa tehdä vertailulukuja. Esimekiksi kevättöissä äestettäessä mennään koko ajan sen minkä koneesta lähtee. Ehkä vastaa enmmän noita formulakisoja ;D.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Ei sitä lturia välttämättä tarvi kokonaan vaihtaa. hommaa vain uuden säätimen sinne ja taas mennään. Tietty ensin kannattaa avata laturi ja tarkistaa, että ei ole liukurenkaat kulunu loppuun asti. Mulla on parhaillaankin itsellä yli 400 000km autossa ollu laturi, johon vaihdoin vain jännitteensäätimen ja hyvin toimii. Silloin ku laturi hajos, oli mittarissa jotain 420 000km
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Mutta eikö se säädin ole laturissa?
Eli samalla vaivalla kun kuitenkin irrottaa sen laturin niin pistää uuden tilalle?

Mitenkä tuo helpoiten nyt site tuolta lähtee?

Voihan tuosta rempata varalle laturin noin niinkuin huvin vuoksi, mutta nyt tarveis saada kärry taasen ahterin alle ja liikenteeseen...

-Kalle
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Juuri kuukausi sitten vaihdoin laturin. Jos vaihtaa samalla öljyt, niin yläkautta onnistuu suht helposti kun ottaa öljynsuodattimen pois. Uusi laturi on paras vaihtoehto jos kilometrejä tulee paljon eikä ole rahat tiukilla. Usein kun laturista alkaa osia hajoilemaan niin se alkaa olla kohta tiensä päässä muutenkin.

Tässä viestiketjussa on hyvät ohjeet lopussa: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14062.0

Mulla on kyllä ihme säkää ollut noitten latureitten kanssa. Molemmista Pajeroista on hajonnut laturi heti ostamisen jälkeen ensimmäisen tuhennen kilometrin aikana.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Juuri kun tässä on kehuttu että Mitsun laturit kestää 500000...

Ei tuota viimeistä virkettä saa ääneen sanoa ;D.

Muuten olen samaa mieltä tuosta vaihdosta ja Mondeon laturi vaihtui Motonetin vaihtolaitteeseen (tehdaskorjattu). Piti vaan käydä 250 kilometrin päässä vaihtamassa, mutta pätkäpajerolla sinne mentiin. Tuo 2000 mallinen Mondeo sai jo tehtaalla 100 A:n laturin ja sitäpä ei lähempää löytynyt.

Noita olen kolmeen erilaiseen autoon asentanut ja ovat hienosti toimineet. Mahtaakohan Mitsu Pajeroon löytyä noita :-\.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Toki jos ei ole rahasta tiukkaa, niin uusi laturi.. tai oikeestaanhan nuo taitaa olla "uusia" eli tehdaskorjattuja. Säätimet. laakerit ja liukupinnat vaihdettu. Kuoret ja ankkuri on vanhoja, mutta pestyjä.

Halvempi ja ihan toimiva ratkaisu tuo säätimen vaihto on, mutta jonkin verran kovempitöinen.

L-200:sta taitaa lähteä laturi lokasuojan kautta,Pajerosta en muista sopiiko tulemaan. Pajerosta sen saa ainakin yläkautta, mutta vaatii ujuttamista ja ehkä tuon öljynsuodattimen irroituksen.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

lekaseppä sanoi
Juuri kun tässä on kehuttu että Mitsun laturit kestää 500000...

Jos nyt jollain oikeasti on 500000 ajettu laturi niin onnittelen. Eli olet itse ajanut uudesta asti tai muuten tiedät varmasti ettei laturia ole vaihdettu. Se että löytyy timanttilogo tai on samanlainen kun uutena asennettu ei tarkoita sitä etteikö laturia olis voitu vaihtaa.

Kun tohon Pajeroon nyt sain sen laturin vaihdettua, niin Mondeosta (-97) on taas menossa laturi. Reilu 100000 sitten vaihdettu Moponetin tehdaskorjattu laturi josta nyt laakerit kuullostaa entisiltä ja jännite on epätasaista, mutta "toimii" vielä toistaiseksi. Laakerit on menneet todennäköisesti sen takia että laturissa oli kiinnityskohdat aavistuksen pielessä joten saattaa olla hieman vinossa, kolmesta pultista sai vaan kaksi kiinni. Ja varmasti en ala korjaamaan vaan haen toisen tehdaskorjatun tilalle. Mondeon laturin vaihto on niin paljon vittumaisempi homma kuin Pajeron. Pitää purkaa puolet konehuoneesta ja siltikään se ei mahdu sieltä suosiolla pois. Ekalla kerralla tein sen virheen että vaihdoin vain hiilet kun oli loppu. Laturi kesti sen jälkeen alle 30000 eli mun ajoilla noin puoli vuotta.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Eli olet itse ajanut uudesta asti tai muuten tiedät varmasti ettei laturia ole vaihdettu. Se että löytyy timanttilogo tai on samanlainen kun uutena asennettu ei tarkoita sitä etteikö laturia olis voitu vaihtaa.

Kannattaa lukea muutkin viestit kuin ketjun viimeinen. Sanoin, että en tietenkään voi tietää onko se vaihdettu vai ei, kas kun puoli miltsiä ajetussa kärryssä ei jostain syytä ole täydellista huoltokirjaa loppuun asti. Ainakaan sinne ei ole A) Lähiaikoina ennen minun tekemääni laturin vaihtoa vaihdettu mitään ja B) ainakaan sinne ei ole vaihdettu mitään tarvikelaturia koskaan.

Kun kerran kaikilla on noin huonoja kokemuksia Mitsun latureista, niin suosittelen lämpimästi siirtymään Valeo, Lucas, Magneti-Marelli yms. maineikkaiden laatuvalmistajien tuotteisiin. Sillä niistä laturimurheista varmastikin pääsee. ;D
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Laturimurheet ovat autoissa yleensä niitä pienimpiä murheita ;D. Ei niistä kannata pulttia ottaa. Auto on nykyään yleensä merkkituote ja tilalle voi laittaa vain tietyn merkkisen ja mallisen laturin. Esimerkisi Mondeo II -sarjan loppupäässä tuo vm 2000 malli onkin sekä moottorin rakenteen että laturin osalta muuttunut ja laturin saa yläkautta ylös. Tosin polttoainelinjat joutuu avaamaan ja laturi tulee vain tietyssä asennossa rakosesta ulos ;D. Tämä sujui joustavasti vaikka pyöränpesän kautta joutuikin moniurahihnaa asentamaan.

Veneen osalta tilanne onkin jo toinen. Sisämoottoiriveneseen mahtuu tietysti vaikka linja-auton laturi, mutta järkevintä sinne on sijoittaa tuo tehdaskorjattu Lucas, joka silloisilla hinnoilla maksoi vähän yli 200 markkaa. Tässä tapauksessa jo yksinkertainen rakennekin puolsi hankintaa, toimi moitteitta 14 vuotta ja toiminee vielä nytkin ::).
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Se joka on Pajero-päiväkirjaani lueskellut, on kyllä varmasti huomannut, että on todellakaan väitä Mitsubishin latureita (tai muitakaan komponentteja) täysin virheettömiksi laitteiksi. Kuten jo ensimmäisessä viestissäni sanon, laturin hajotessa varoitusvalo palaa harvoin tai ei koskaan. Ärsyttävä piirre. Pajeron tapauksessa löysälle jätetty/löystyvä laturin pultti on suorastaan krooninen vika vanhoissa Pajeroissa, joka syö laturin rungon lisäksi myös lohkon puoleisen korvakkeen pilalle. Todella ärsyttävä piirre tämäkin. Lisäksi laturi on maasturiksi aivan liian alhaalla sijoitettu. Siltikin otan kyllä kolmen salmiakin laitteen ennemmin kuin muun merkkisiä... 8)
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Näinhän sen voi nähdä ::). Tuossa pätkäpajerossani, jolla on jo nyt ajettu 236700 km laturi on kai ainoa värkki joka toimii ihan korjaamatta ja kunnolla ;D

Tuo jarruremontikikin meni heti alussa persuksilleen, kun jarrusatulan yläpultti onkin määritetty kai jo tehtaalla "kiinteäksi rakenteeksi". Korjausoppaassa olevassa kuvassassa on liukusatulassa yläpultissa vielä kuusiokanta mutta tässä on vain kirjain P. Siitä ei paljon käännellä ;D. Taas olivat Mitsun insinöörit minua ovelampia ;D. Mietitään taas yli yön.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Ei ollut tarkoitus mitenkään mollata mitsun latureita, ei ne varmasti sen huonompia ole kuin muutkaan. On aika selvää että laite jossa on jopa hankaavia osia ja kierrosluvut melko suuria ei voi olla mitenkään ikuinen. Tässä on vaan noita latureita viime aikoina mennyt vähän jo liikaakin. Nyt olis jo kolmas laturi menossa vaihtoon lyhyen ajan sisällä. Pajeron lisäksi tänä syksynä on vaihdettu laturi tohon toiseenkin Mondeoon (-02). Tosin siinä se laturi on ollut osista sieltä kestävämmästä päästä kun ei ole aikaisemmin vielä vaihdettu. Muuten se on todellinen murheen kryyni. Kaikki mahdolliset tyyppiviat löytyy ja korjaamolaskuja tulee monta tonnia joka vuosi. Älkää vaan ikinä tollaista ostako, ei kannata antaa halvan hinnan hämätä. Samaan aikaan enemmän ajetussa -97 Mondeossa menee samoilla ajomäärillä (n. 60000km/vuosi) kojauksiin ja huoltoihin murto-osa siitä rahamäärästä.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Pitää jatkaa aihetta ja kysyä lisää neuvoa...

Eli laturin kylkeen tulee pistokkeella kaksi piuhaa, toinen paksumpi ja toinen ohuempi.
Onko kellään tietoa mihin tämä ohuempi menee?
Oli hankautunut kuori puhki, vieläpä sellaisesta kohtaa etten viitsinyt alkaa purkaa, vaan vedin teippiä päälle ja toivon että kestää kevääseen, kunnes ilmat lämpee... :)

Samaten ne paksuimmat mitkä tulee siihen mutterin alle alkaa olemaan valmiita, mutta nehän voi uusia vetämällä ison sulakkeen kautta suoraan akuille, eikö?

Mutta miten noi ohuemmat?
Toinen menee merkkivalolle, mutta mikä?
Ja mihin se toinen menee??

-Kalle
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Ne on kai valkoinen ja sininen ne johdot?

valkoinen menee laturin merkkivalolle, hehkun ohjaukselle, jollekki diodille, jonka takana on jarrunesteen ja jonkin muun nesteen pinnanvaroitus anturi.

Se toinen, ilmeisesti sininen tulee sulakerasian läpi virtalukolta.

Sen paksun voi periaatteessa vetää sulakkeen läpi virtalukolle akulle, mutta eikö kannattaisi kokeilla vetää alkuperäistä sulakerasiaa apuna käyttäen? Siis jos sulla on siinä akun navassa se sulakerasia. Jos ei ole, niin ne johdonpätkät siinä akunnavassa on ne sulakkeet.

Edit: valtaisa asiavirhe korjattu ;D
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

MVa~1 sanoi
Sen paksun voi periaatteessa vetää sulakkeen läpi virtalukolle, mutta eikö kannattaisi kokeilla vetää alkuperäistä sulakerasiaa apuna käyttäen? Siis jos sulla on siinä akun navassa se sulakerasia. Jos ei ole, niin ne johdonpätkät siinä akunnavassa on ne sulakkeet.

Minkäs takia se paksu johto muuten menee virtalukolle? Mulla oli laitettu sen kaveriksi toinen johto joka menee suoraan akulle, eikä ole sulaketta välissä. Minkäs kokoinen sulake tossa pitäis olla?

Sikäli kiinnostaa kovasti noi johdotukset kun vaihdoin juuri uudet akut koska vanhat oli kuolleita molemmat. Ei näyttänyt edes hirveän vanhoilta ne kuolleet akut, että voisi olla jotain muutakin vikaa.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Sori väärinkirjoitus, eli ajatuskatkos. Ei missään nimessä virtalukolle vaan AKULLE sulakkeen kautta..
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Niko Päivinen sanoi
Don't know. Mutta jos Pajerossa oli kellossa jotain 350 tkm ja Galantissa yli puoli miltsiä, niin minkähänlaisen vuoren niitä Luukaksia olisit saanut noihin kilsoihin mennessä vaihdella? Ei taida rekallinen riittää... ;)

Tuossa oli puhetta noista kettädiodeista. Sattui silmään korjausopaasta joku loppupään sivu (joku dieselpajeron latauskaavio).

Näkyy ainakin joissain malleissa olevan nuo kenttädiodit ja se aiheuttaa eräissä tapauksissa sen, että latauksen merkkivalo ei pala vaikka latausjärjestelmä ei latausvirtaa tuottaisikaan. On tavallaan "sisäsiittoinen" systeemi eli magnetointivirta kehittyy laturissa. Monissa järjestelmissä se saadaan akusta (Bosch, Lucas ym) ja jotkut systeemit voivat kehittää sen nk jäännösmagnetismista (mm vanhat Ladat).
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Tulipahan otsikosta mieleen, en tieda onko mitsuissa kaytetty kyseista kytkentaa, joissain autoissa latauksen merkkivalon karahtaminen johtaa lataamattomuuteen.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Hyeena sanoi
Tulipahan otsikosta mieleen, en tieda onko mitsuissa kaytetty kyseista kytkentaa, joissain autoissa latauksen merkkivalon karahtaminen johtaa lataamattomuuteen.
On käytetty,ja taidetaan vielä 00-luvunkin mitsuissa käyttää..

On sitten aika veemäinen rasti huomata,ihan heti ei ymmärrä.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Kyllä ne diodit on jokaisessa vaihtovirtalaturissa.

Kai se laturi ainakin aluksi tarvii magnetoimisjännitteen. Eihän se lähde lataamaan muuten.. Ja joissakin autoissa tuo magnetoimisjännite tulee latauksen merkkivalon läpi ja sen vuoksi ei lataa jos merkkivalo kärähtää.

Näin itseasiassa luulin Pajerossakin olevan, mutta kytkentäkaaviota lukiessani huomasin, että eipä olekkaaan, vaan magnetoimisjännite tulee suoraan virtalukolta ja se toinen napa ohjaa sitten merkkivaloa ja antaa hehkuille yms. tiedon, että moottori on käynnissä.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Hieman on aikaa vierähtänyt, mutta nyt on auto taas kunnossa.
Vaihdoin suosiolla laturin ja vika hävisi.

Tosin toinen tuli tilalle, eli nyt pitänee selvittää onko startti vai hammaskehä elämänsä päässä, nätisti parkaisee tyhjää kun käynnistää, ja vaikka avaimella kääntäisi konetta niin ei puhettakaan, joskus pikkasen kone liikahtaa, useinmiten ei. Sitte ku lähtee niin lähtee ennenkuin ehtii avaimesta irroittaa...

Toivon startin olevan sökö, hammaskehän vaihto ei oikein innostaisi... :mad:
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Vähän tuntuu siltä että hammaskehän joudut vaihtamaan ja startinkin vaihto/kunnostus voi olla ajankohtainen. Vaikuttaa siltä, että Mitsubishi ei ole näissä starttiasioissa "sitä huipputekniikkaa". Kokemusta tosin on vain vähän ajetun nelosbensapajeron startista, mutta suunnan näkee kyllä heti ;D.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Mulla autto kun anto hehkuttaa loppuun asti ja starttasi saman tien. Hehkut tipauttaa akkujen jännitettä jonkin verran hetkellisesti, niin ei startti potki tyhjää. Ja tuossa 2,3TD:ssä ei onneksi tuota tarttivikaa esiinnykkään
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Ota nyt kuitenkin se startti irti, pura ja puhdista. Samalla voit ainakin peilillä kurkkia sitä hammaskehän kuntoa niin senkin kunto voi selvitä. Minulla oli aikanaan Volvo 740 GLT kalustossa ja sekin hieman "kärsi" talvella tuosta likaisuudesta, mutta lohkolämmitys auttoi ;D. Varakäynnistin vaan jäi asentamatta kun toimi noinkin. Naperon startti toimii tyydyttävästi kun viilasin sen hammaskehää jäysteistä, mutta olisi kai kannattanut putsailla käynnistin samalla ::) - lähtee joskus kylmänä käyntiin sekunnin päästä kun käynnistysyritys on jo loppunut ;D.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Nyt on mullakin mystinen vika = laturi ei lataa ja se laturin paksu johto menee maihin ?
Johto irti siis mitattu.Vaihdoin laturin mutta ei vaan toimaa.
Jos joku tietävä vaikka poikkeis mun luona kurkkaamassa.
Turussa asustelen ja o4oo-786262 pirauta ystävä.
Auto on lämpimässä tallissa itäisessä Turussa joten ulkona ei tarvii värjötellä.Auto siis Galant -91 Gti.
Sorry meni Pajero puolelle mutta sama se :-X
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Onko sulla ollu se johto irti laturista kun mittasit? Auto sammuksissa ja johto laturissa kiinni, niin menee helpostikkin maihin mittarin mukaan. Samoten jos toinen pää on kiinni plus-navassa, niin voi mittari näyttää että on yhteydessä maihin.

Jos se oikeasti on oikosulussa maihin se johto, niin sulake on ainakin palanut ja todennäköisesti on laturikin hajonnut.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

MVa~1 sanoi
Onko sulla ollu se johto irti laturista kun mittasit? Auto sammuksissa ja johto laturissa kiinni, niin menee helpostikkin maihin mittarin mukaan. Samoten jos toinen pää on kiinni plus-navassa, niin voi mittari näyttää että on yhteydessä maihin.

Jos se oikeasti on oikosulussa maihin se johto, niin sulake on ainakin palanut ja todennäköisesti on laturikin hajonnut.
Irti ollessa mittasin ja onko joku muu sulake kuin se mikä konehuoneessa on ?
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

Kylläpä se konehuoneen sulake on ainoa. Kannattaa suosiolla sitten vaihtaa uusi johto, kyllä se on oikosulussa, jos irrallaankin on runkoon yhteydessä ;D Se latausjohtohan menee vain suoraan laturilta akulle sulakkeen kautta.
 
Vs: Latauksen merkkivalo ei pala, silti ei lataa, missä voisi olla vika?

kaallekoolle sen verran että ittellä nuo murheet oli startis,joka oli yksinkertasesti loppu joka paikasta ettei pelannu kunnolla ja kehä oli ku uus.
 
Takaisin
Ylös Bottom