Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vähän orvolta on viime aikoina kotipiha näyttänyt, mutta nyt alkaa olla homma taas mallillaan :)

mitsut.jpg


evo4.jpg


legu.jpg


Tarkempaa esittelyä tulossa kunhan saa lisää kuvia ja kerkiää hieman panostamaan. Molemmat erinomaisia ostoksia :)
 
Vs: Piha taas kunnossa

Piha näyttää ihan siistiltä ja kyllä nuo autotkin menettelee ;D

Joko keksit mitä teet noille evon kyljen rei'ille? Vanteet taitaa olla 16" TE-37:t? Muistaakseni aika kevyet.
 
Vs: Piha taas kunnossa

ast sanoi
Joko keksit mitä teet noille evon kyljen rei'ille? Vanteet taitaa olla 16" TE-37:t? Muistaakseni aika kevyet.

En ole reikien paikkausta vielä pohtinut. Evo osoittautui paljon "raaserimmaksi" kuin odotin. Se on ollut ilmeisen vakavassa käytössä ja sitä on myös rakenneltu sen mukaisesti. Esim. lukot on niin jäykät, että heikompaa hirvittää. Mutkassa naksuu ja paukkuu siihen malliin, että luulisi jotain olevan rikki. Ei kuulemma ole, on vain helkutin jäykkä lukko ärhäköillä nesteillä. Alusta oli ihan positiivinen yllätys, nurkistä löytyi ranteen paksuiset Tein Dirt Master Type Gravel tolpat. Koko auto on itseasiassa niin "race", että harkitsen ihan vakavasti sitä, että jätän paikkaamatta noita naarmuja, reikiä yms. Taisteluarvet lisäävät luonnetta ja näyttelyautoksi tätä ei ole alunperin tarkoitettukaan. Vanteet on TE-37:t mutta koko on 15". Ja on TODELLA kevyet. Jos olisi silmät kiinni pitänyt rengasta kädessä niin ihan varmaksi ei olisi voinut sanoa onko pelkkä kumi vai onko myös vanne mukana. Sääli ettei tullut punnittua, ne on nimittäin aivan naurettavan painoiset!

MetanolMan sanoi
Saapiko tuota Legnumia tulla joskus vilkaisemaan ;D 8)

Eiköhän se jossain välissä onnistu. Kilvistä loppuu tosin voima maanantaina, enkä ole ihan vielä päättänyt mitä näiden kanssa aion tehdä ja missä vaiheessa. Yritetään saada järjestymään.

MikkoM sanoi
Mitenkäs voima tuntuu EVOa isommassa Galantissa ja pitääkö voimansiirto kuultavaa "jylinää". Tulikos noita nyt manuaali sekä automaattivaihteisina malleina? Kovasti kiinnostaa viisivaihteisen Invecsin toiminta tuollaisen tehomäärän kanssa, vieläkö vaihtaa sujuvasti ja kireästi. Ja mitenkäs kävi ylläri varusteiden kanssa, löytyykös AYC, TSL ja ASC herkut?

Lastissa tuli meikäläisen automaatin lisäksi yksi manuaali Legu. Yllärivarusteista löytyi allekirjoittaneen autosta AYC ja TSL. Ei ihan huono saldo.

Voima tuntuu aika tavalla eri lailla kuin Evossa, mikä toki oli ihan odotettavissa. Ei tuo 260 hp mitään maailmoja mullistavaa saa aikaan, mutta kyllä se kieltämättä varsin mukavasti kulkee. Invecsin ei sanoa vaihtavan kovin kireästi, mutta varsin sujuvasti kuitenkin. Vaihteisto lienee ohjelmoitu aika erilaiseksi kuin normi Galantissa, se nimittäin hakee aika agressiivisesti pienempää pykälää esim. moottorijarrutuksissa. Samoin kick down tulee heti eikä hetken päästä. Varsin asiallinen laatikko, ei tässäkään mitään äärimmäisen ihmeellistä, mutta ei toisaalta voi oikein moittiakaan mistään. Jylinää esiintyy jonkin verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Eniten ihmetyttää melko lyhyet välitykset. 120 km/h mittarissa aletaan kierrosten kanssa olemaan 3000 kieppeillä. Se on paljon. Vertailun vuoksi voi sanoa, että suunnilleen saman tehoisessa (ja vääntöisessä) vapaasti hengittävässä 4,2 L Chevrolet Trailblazerissa kierrokset on samassa nopeudessa nippa nappa 2000, vaikka vaihteita on vain neljä.

Välityksiin liittyen, autossa oli 205/50/16 renkaat, mutta laitatin 205/55/16 nastat alle. Perstuntumalla sanoisin, että nuo on liian isot. Koko olisi pitänyt olla sama kuin alunperin.

MikkoM sanoi
p.s. Nokonzokin koirakin näköjään ymmärtää hyvän päälle, kun muutti saman tien sisältä Galanttiin ;D.

Jep, tästä syystä Legnum eikä Galant :)
 
Vs: Piha taas kunnossa

Kävin harjoittelemassa valokuvausta. Ei se kovin hyvin mennyt, mutta tässä kuitenkin pari otosta. Mittaristo on livenä todella siisti!

legu1.jpg


legu2.jpg


legu3.jpg
 
Vs: Piha taas kunnossa

nokonzok sanoi
Mittaristo on livenä todella siisti!

Hauska vaikutelma, kun kierroslukumittarissa riittää asteikkoa 9000 saakka, mutta nopeusmittari loppuu 180 km/h kohdalla. Mutta ihan järkevää tuo on. Älytöntä, kun normaalisti kaikenmaailman pikkuautoissakin tahtoo olla numeroita jonnekin 260 saakka, ei siinä enää erota normaalinäköinen, onko viisari 80 vai 90 kohdalla. Ja poliisi kiittää.
 
Vs: Piha taas kunnossa

MikkoM sanoi
Tuntuu tuo 3000 rpm aika kovalta pyörimisnopeudelta, oliko turbiini varmasti lukkiutunut silloin kuin ajelit 120 tasanopeutta? . Vaparin 4-vaihteisessa 120km/h tarkoittaa n.2700prm, joten VR4:sen harvemman kokonaisvälityksen mukaan laskennallinen moottorin pyörimisnopeus pitäisi 120 vauhdissa olla n.2500 rpm. Luikkiutumaton turbiini saattaa hyvinkin luistaa tuon 500 rpm. Manuaalivaihteiston kokonaisvälitys on muuten vielä huomattavasti tiheämpi kuin automaattivaihteiston, joten jos tuo 3000rpm on oikein, niin manuaaliaskissa kierroksia on vielä enemmän.

Tuossa linkki, jossa kierrokset satasen nopeudessa n.2100 rpm. Välityssuhteista laskemalla satasen vauhdissa koneen kierrosluku olisi noin 2080 rpm.
http://www.youtube.com/watch?v=6MwuCgt7dGg

Laatikkoöljyn lämpötila pitää olla luokkaa 80°C, jolloin turbiinin lukitus aktivoituu. Lukittuneenahan tuon tulisi olla luistamaton kuin manuaaliaski ja vaihdot aika teräviä. Tuon luistonhan voi helposti todeta jarrulla sitomalla, eli pitää kaasulla vauhdin esim. satasessa ja jarrulla vastusta lisäämällä koneen kierrokset ei saisi nousta. Luonnollisesti kiinteä välitys Tiptronicilta valittuna.
Ja vaihteistoöljyn kulumisaste vaikuttaa myös luiston määrään, loppuun palaneet öljyn kitkapartikkelit aiheuttaa myös hallitsematonta luistoa. Toimivan öljyn pitää olla läpikuultavaa ja väriltään punaista, ei missään nimessä ruskeaa tai mustaa. Japanilainenhan ei stereotyyppinä ole maailman ahkerinta öljynvaihto kansaa, joten pari kolme öljynvaihtokierrostakin voi tehdä laatikolle ihmeitä.

Automaattivaihteiston ECU tuossa on myös resetoitunut akun tyhjenemisen seurauksena. Laatikon käytös tulee ajettujen kilometrejen myötä luultavasti muuttumaan. Oppiva kun on.

En pysty varmasti sanomaan oliko turbiini lukittunut vai ei. En älynnyt kokeilla. Bensaa on palanut aika reippaan oloisesti, joten voi olla hyvinkin mahdollista, että luistoa on esiintynyt. Toisaalta vaihteisto on tehnyt johdonmukaisesti samalla tavalla koko ajan ja juuri siksi en oikein osannut epäillä mitään erikoista. Kovin pahasti se ei ole voinut luistaa, muuten olisin sen kyllä noteerannut kun on kuitenkin aika paljon tullut ajeltua automaateilla. Öljynvaihto on varmasti joka tapauksessa hyvä idea, täytynee suorittaa kun menee muutenkin pajalle noiden muiden ongelmien takia. Käytkö katsomassa foorumin VR4-osastolta oireet niin ei tule turhaa toistoa.

Alkaa tulla kylmä hiki otsalle, olenkohan onnistunut luistattamaan laatikon rikki...
 
Vs: Piha taas kunnossa

Testattiin äsken galantilla:

120km/h ja 3000rpm. turbiini ei luistanut.

Paha mennä vertailemaan laatikkoa etuvedon vastaavaan, kun en ole moisella ajanut. Kuulemma on huomattavasti nopeampi ja agressiivisempi tarvittaessa.
 
Vs: Piha taas kunnossa ja vikaa Legnumissa

tepi sanoi
Testattiin äsken galantilla:

120km/h ja 3000rpm. turbiini ei luistanut.

Paha mennä vertailemaan laatikkoa etuvedon vastaavaan, kun en ole moisella ajanut. Kuulemma on huomattavasti nopeampi ja agressiivisempi tarvittaessa.

Minäkin kävin kokeilemassa, 120 km/h ja ei luistoa.

Laatikko ei vaihda pienemmälle ollenkaan d-asennossa. Tiptronicilla toimii aivan normaalisti, paitsi että ykkönen silmässä kun pysähtyy niin kone sammuu. Ihan kuin tulisi manuaalilla risteykseen vaihde päällä ilman kytkintä. Perun puheeni ABS-valosta, se ei ole vilkkunut. Kyseessä on luistoneston valo, joka sekin vlikahtelee vasta silloin kun on kone sammumispisteessä. Jotain laatikkoon viittavaa näyttäisi vika olevan. Omituista on se, että samanaikaisesti alkoi kuulumaan tuo suhiseva ääni. Kovasti kuulostaa turbolta ja ääni kuuluu vain kun on ahtopainetta. Tuhannen taalan kysymys siten on, mikä vika saa turbon suhisemaan ja laatikon sekoamaan? Lisävinkkinä tuli vielä sellainen mieleen, että kun äsken lähdin kierrokselle, kone hieman röpötti kylmänä. Vaihteistoon on näköjään kuitin mukaan öljyt vaihdettu.
 
Vs: Piha taas kunnossa

Hienostuneisuutta kyllä löytyy, voipi ajella alle 2000rpm kierroksilla kokoajan. Akun vaihdon jälkeen loota vedätti vähän aikaa yli 3000 rpm....
 
Vs: Piha taas kunnossa

komeita pelejä molemmat :peukku Ei muutaku 10.2 keravalle näyttämään jompaakumpaa ;D ;D
 
Vs: Piha taas kunnossa ja vikaa Legnumissa

MikkoM sanoi
Veikkaan silti että todellinen ongelma on muualla, korkea tyhjäkäynti, turbosuhina ja tuo laatikko-ongelma. Ehkä joku keksii noille yhdistävän tekijän?

Pexi epäili privaattiviestissä, että kyse voisi olla vuotavasta turbon paineletkusta. Se selittäisi suhinan, tyhjäkäynti röpötyksen ja kuuleman mukaan moinen vika voi helposti siinä sivussa pistää vaihteiston sekaisin kun anturidata ei enää ihan pidäkään paikkaansa. Toivon mukaan tällä selvitään, ei huvittaisi alkaa turboja vaihtelemaan.
 
Vs: Piha taas kunnossa

Täytyy ny tähän puuttua ku ite päässy viimeaikona tutustumaan volvon johdosta ahdinteknologiaan (my mitsubishi). Ootko seurannut öljyn kulutusta? Jos ahtimet ois noin finaalissa niin sieltä tulis jo kivan näköstä savua ja öljyä menis. Jostain tuo varmaan vuotaa ilmaa. Voi jopa niitä isoja ahtoletkuja mennä, kun auto saattaa seistä /olla vähällä ajolla pitkiä aikoja ja sitten tulee yllättäen ajoon ja varmaan vähän saanut myös kenkää? :p

Ja sitten oma lukunsa on kaikki pienet letkut mutta kunnon suhina viittaa isoon....

Onko vedot silti tallessa? Ei pala minkää valtakunnan CE -valotkaa?
 
Vs: Piha taas kunnossa

Huomenna ollaa varmaa viisaampii tuosta vapari invecs2 vs tbon invecs2sen toimintaeroista. Itselläni kun se ex vapari oli ja meen kait huomen testaa tboa :driver
Tosin muutama vuosi aikaa gallun omistuksesta, mutta muistan mite nopee se oli vaihdoissa (en o vastaavaa viel koeajanut) :peukku
 
Vs: Piha taas kunnossa

mystinengalant sanoi
Täytyy ny tähän puuttua ku ite päässy viimeaikona tutustumaan volvon johdosta ahdinteknologiaan (my mitsubishi). Ootko seurannut öljyn kulutusta? Jos ahtimet ois noin finaalissa niin sieltä tulis jo kivan näköstä savua ja öljyä menis. Jostain tuo varmaan vuotaa ilmaa. Voi jopa niitä isoja ahtoletkuja mennä,

Ahdin ei välttämättä savuta vielä vaikka siivet ottaisivat jo koteloon kiinni. Tosin vaikka ahdin sorvaisi kompressorikoteloa ei siitä pitäisi aiheutua sen kummempia käyntihäiriöitä eli voi hyvinkin olla letku tai putki joka vuotaa.
 
Vs: Piha taas kunnossa

MikkoM sanoi
Onkos tuo joku myynnissä oleva auto mitä käyt tyypittämässä, vai jonkun tutun? Jos tuo on myynnissä olevaa kalustoa niin vinkkaatko yhteystietoja, kunhan olet itse kokeillut. Jos kävisi itsekkin :driver.

Missä päin vaikutat? Eiköhän tyypit järjesty jossain vaiheessa kun saadaan auto kuntoon.
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Jos tämä olis oma niin tekisin seuraavaa:

Nollaisin ecun
Samaan aikaan voisi harjoitella tulpanvaihtoa sekä tarkistaa akun, napojen kiinnitykset sekä maadoituksen/maadoitukset.
Lähtisin ajelemaan min 100km, että ecu ja loora oppis varmasti kaiken tarvittavan
vetäisin pari tehokasta kiihdytystä sataseen ja vertaisin niitä tehdasarvoihin --> jos turbos välystä ei se mene lähellekkään tehtaan arvoihin, jos kyseessä vakiopeli.

Ja jos tuntuu ettei loora toimi, niin vaihtaisin sinne kuuluvat öljyt. Samoin perään sekä kulmavaihteeseen. Jos ei parane, niin voisi kysellä automaattilaatikoita korjaavasta yrityksestä miten toimia.

Ja jos tuntuu ettei vieläkään toimi, niin starttisprayllä imusarjaan koneen käydessä, samoin ahtoputket käydä lävitse. --> jos kierrokset nousee jossain sielä on vuoto.
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Tommose v6:sen poikittai olevana ei olekaa iha niin vaan helppo se tulppie vaihto...katsosku pitää imusarjakin irrottaa
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Harri K sanoi
Tommose v6:sen poikittai olevana ei olekaa iha niin vaan helppo se tulppie vaihto...katsosku pitää imusarjakin irrottaa

Mutta ei se imusarjan irrotus sitä nyt juurikaan vaikeammaksi tee jos kiintoavain pysyy kädessä millään tavalla. Aikaa kuluu lyhyt hetki enemmän sen irroituksen takia.
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

MikkoM sanoi
(oli piha taas kunnossa) ;D

Sitä on luettu foorumin ohjeet tarkasti. "Muista kuvaavat otsikot topiceille", vai miten se oli ;D.

Tätä metodia on sovellettu DNSF:n puolella erittäin onnistuneesti, ajattelin siirtää käytäntöä myös tänne kun HIEMAN eksyttiin topikin alkuperäisesti aiheesta.
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

miikka sanoi
Mutta ei se imusarjan irrotus sitä nyt juurikaan vaikeammaksi tee jos kiintoavain pysyy kädessä millään tavalla. Aikaa kuluu lyhyt hetki enemmän sen irroituksen takia.

ja tiivisteet uusittava sinne välii...imuvuoto ei ole hyvä vuoto...
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Nyt se on sitte koeajettu!
Ei voi sanoa kuin et AI ETTÄ se sopii mun kätee! Edellee ikävä vanhaa ea3a:ta tuli enemmä.
Ja siitä laatikosta. Se pelaa just kute invecs2 pelas mullaki. Tajuaa ku sitä käsketään 8)

TCL ja ilman TCL huomas kyllä eron.
Hiljainen, mutta tarvittaessa sopivasti voimaa löytyy(ei se toki tykki ole, mut oha se nelikko talvella ja ahdettu...saahan sinne vähä helpolla sitä lisää voimaa)
Alusta vakiona(?) upeen "stiffi". Jämäkkä ajaa. Kyllä se kutose murina sielt kuuluu ku polkasee ja jos haluaa ni eiku isompaa röörii ni sanon et "soi" nätisti :peukku

Katotaa ny saanko ko.yksilön tässä useammaks päiväks viel koeajoo..lähinnä jatkoa ajatellen ku omat suunnitelmat viel o vaihees... ::)
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Harri K sanoi
Ei voi sanoa kuin et AI ETTÄ se sopii mun kätee! Edellee ikävä vanhaa ea3a:ta tuli enemmä.

Arvasin että Harri K on ihan myyty kun pääsee kokeilemaan :)

Harri K sanoi
Alusta vakiona(?) upeen "stiffi". Jämäkkä ajaa. Kyllä se kutose murina sielt kuuluu ku polkasee ja jos haluaa ni eiku isompaa röörii ni sanon et "soi" nätisti :peukku

Totta, yllättävänkin tukeva ajettava. Yllätyin itse varsin positiivisesti siitä ettei auto tuntunut lainkaan isolta lullalta. Sanoisin että hieno käyttöauto jolla voi varmasti pistäytyä radallakin jos ei vuosimalli, oikean puoleinen ohjaus eikä jossain määrin eksoottinen tekniikka pelota.
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

ast sanoi
Arvasin että Harri K on ihan myyty kun pääsee kokeilemaan :)

So True ! Muistaa sen edellee mite gallua tomaattina käsketään ;)
Ja ny viel ku nelikonki metkut "jotenkute" oppinu ::)
Pieni kuume ja flunssa ei haitannu yhtää :p
*sori offtopic*
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Harri K sanoi
Nyt se on sitte koeajettu!
Ei voi sanoa kuin et AI ETTÄ se sopii mun kätee! Edellee ikävä vanhaa ea3a:ta tuli enemmä.
Ja siitä laatikosta. Se pelaa just kute invecs2 pelas mullaki. Tajuaa ku sitä käsketään 8)

TCL ja ilman TCL huomas kyllä eron.
Hiljainen, mutta tarvittaessa sopivasti voimaa löytyy(ei se toki tykki ole, mut oha se nelikko talvella ja ahdettu...saahan sinne vähä helpolla sitä lisää voimaa)
Alusta vakiona(?) upeen "stiffi". Jämäkkä ajaa. Kyllä se kutose murina sielt kuuluu ku polkasee ja jos haluaa ni eiku isompaa röörii ni sanon et "soi" nätisti :peukku

Katotaa ny saanko ko.yksilön tässä useammaks päiväks viel koeajoo..lähinnä jatkoa ajatellen ku omat suunnitelmat viel o vaihees... ::)

Liikuttavaa innostusta :)

En halua mitenkään kääntää veistä haavassa, mutta muistaakseni yritin tarjota sinulle nimenomaan tätä kyseistä yksilöä ;D ;D ;D
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

nokonzok sanoi
Liikuttavaa innostusta :)

En halua mitenkään kääntää veistä haavassa, mutta muistaakseni yritin tarjota sinulle nimenomaan tätä kyseistä yksilöä ;D ;D ;D

Muistan toki..eikä se käännä veistä. Katsotaa ny...omaki myymättä (tosin eihä se mee kaupaks ku ei o ilmotuskaan voimas ) ::)
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Harri K sanoi
Muistan toki..eikä se käännä veistä. Katsotaa ny...omaki myymättä (tosin eihä se mee kaupaks ku ei o ilmotuskaan voimas ) ::)

Saattaa tosiaan hieman haitata myyntipinnistelyitä. No, sulla on mun numero, laitat vaan soittaen kun hetki koittaa :)
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

nokonzok sanoi
Saattaa tosiaan hieman haitata myyntipinnistelyitä. No, sulla on mun numero, laitat vaan soittaen kun hetki koittaa :)
Tarkottiko toi et ostat tonnarin ;D
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Päivitellään tännekin, että auto tosiaan tuli Samitsun toimesta täysin kuntoon. Vikaa ei ollut sen enempää vaihteistossa kuin ahtoletkuissakaan. Kuten tuolla toisessa topikissa on tarkemmin selvitetty, tyhjäkäynnin säätöruuvi oli lentänyt kuuseen ja se pisti koko auton polvilleen. Nyt käy ja kukkuu!
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

Noniin alkaa täälläkin piha täyttyä väliaikaisesti ;D

Tänään haettiin hangosta kimppatilaus threadin aikaan saamana kaverille -99 vuotinen vr4 gallu. Ei ehditty tilaileen silloin kontin täytteeksi kun specsit olivat niin kovat (manuaali). Silloin manuaalien hinnat paukkui 2 viikon ajan yli tarjouksien. Tämä yksilö tarttui sitten joulukuussa itse laitettuun huutokauppa tarjoukseen. Nyt siis saapui irto rahtina hankoon.

Specsit:

- Galant VR4 TypeV
- 1999
- manuaali
- ajettu 100tkm
- Värinä pearl white


Muutama nopeasti otettu kuva, pelkän painepesurin jälkeen:

http://www.full-boost.net/galant/
 
Vs: Legnumin vaihteisto häikkää + turbon letkuongelmaa (oli piha taas kunnossa)

tepi sanoi
Noniin alkaa täälläkin piha täyttyä väliaikaisesti ;D

Muutama nopeasti otettu kuva, pelkän painepesurin jälkeen:

http://www.full-boost.net/galant/

WOW :eek:
 
Takaisin
Ylös Bottom