Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan? Kestävätkö polttoainejärjestelmän osat E10? Volvolandiassa on asiaa setvitty jo jonkin aikaa ja esim polttoaineen kulutus kasvaisi n 30%. Mielenkiinnolla odottelen hinnottelua, joka tietysti nousee ;D. Periaatteessa etanolilisäys 10% saisi maksaa 98E:hen verrattuna olla noin 30% halvempaa että sitä kannattaisi edes käyttää. Puristuksissa ei ole ongelmaa, sillä jo nykyinen 95 on yllättäen vähän päälle 100 oktaanista. Esimerkiksi meikälaisen pätkäpajerossa (2600) pitäisi kai ainakin asuntovaunuvedossa tehdä lisäsäiliöt, koska kulutus kasvaa 30% ja 60 litran tankki on jo naurettavan pieni suomen olosuhteisiin. Jos taas ajatellaan että E10 pysyisi tuossa 1.50 euron lukemissa tulisi 98E maksaa vähintään 1,80 euroa että edes viheratteen kannattaja voisi edes harkita vaihtoa E10:n. Tuohon voi vielä vain arvailla kylmäkäynnistysongelmia ym lisäriesoja. Vastaavasti voidaan ajatella että 98E pysyisi ennallaan ja E10 olisi jotain 1,10 euroa joten sitä vielä kannattaisi ostaa. Tämä taas romahduttaa valtion erään parhaan tulonlähteen ;D. Tuleeko dieseleille "uusi tulevaisuus"?
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

30% kulutuksen lisäys kuulostaa aivan päättömältä. Mihin tämä perustuu?

Jos otetaan 10% yhden polttoainelitran energiasisällöstä pois (no tosiasiassa vähemmän koska bensassa on jo nyt max 5% etanolia) niin sitten sitä 10% "laimeampaa" tavaraa pitäisikin ruiskuttaa 30% enemmän. Ja tämä tietysti vielä sillä oletuksella ettei tuosta etanolista saataisi LAINKAAN energiaa. Ei se nyt ihan noin mene :)
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

No ei ihan - nuo vertailuluvut on tehty ruotsissa käytettävälle E85:lle ;D. Siinä on etanolia kyllä huomattavasti enemmän, mutta jatkoa ilmeisesti seuraa.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Siis mitähän siellä nyt sekoillaan. Nyky-95:n on yli 100-oktaanista? Miksi mä edes tota V-Poweria sitten ostan, siinä jos on keskimäärin 99,7 oktaania. Aika mutuilua liikkeellä.

Bensan energiasisältö on Wikipedian mukaan 44,4 MJ/kg ja etanolin taasen 26,8 MJ/kg. Tällöin E10:n energiasisällöksi tulisi 42,6 MJ/kg, eli eroa pelkän bensiinin energiasisältöön nelisen prosenttia. Oletan myös että jos puhutaan 95-oktaanisesta bensiinistä niin siinä tulee olemaan 95 oktaania, oli se sitten 5, 10 tai 20-prosenttisesti alkoholia.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Neste Oilin mukaan heidän 95E bensiinin oktaaniluku on keskimäärin 95.4 RON ja etanolia tosiaankin se max 5%

http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2698;2707;2708;2709;3974&tnro=130177#
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Muakin kiinnostas varma tieto tuon etanoli bensiinin sopivuudesta -89 v6 pajeroon? Tuon soveltuvuus taulukon mukaan ei kävisi kun -99 jälkeen. Mutta samaa pataa, melkein samalla suihkutus järjestelmällä käytettiin Chryslereissa ja Dodgessa. Niiden kohdalla E10 soveltuvuus alkaa -89! Mikähän on totuus???
http://p4_e10.s3.amazonaws.com/files/108/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_14_10_2010.pdf
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Näitä 80-luvun lopun bensakoneita ei ole kuin kehitysmaissa käytössä (suomi ml) ja japanilaiset merkit ovat olleet ymmärettävistä syistä hyvin hiljaa etenkin suihkutusmoottoreista. Tuosta omasta "museoautostani" puristusten osalta taitaa mikä tahansa bensiiniksi (vast) nimitettävä aine olla sopivaa ;D. Kaasutin on vaihdettu Weberiksi, joten ainoa polttoainejärjestelmässä "liukeneva" osa voisi olla polttoaineen siirtoon käytettävä kalvopumppu. Tähänkin minulla on varalla autossa sähköpumppu, jonka hankin tuossa loppukesällä. Häiriö olikin silloin Volvo 740 GLT:stä peräisin oleva kaasuläpän "avausrulla", joka irtosi kaasuläpän akselilta. Kaipa se esim noissa V6-koneissa kokeillen selviää jos uskaltaa kokeilla :-\. Tulos on toistaiseksi avoin.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

www.e10bensiini.fi sivulla lukee kans -99 jäkeen valm.mitsun pensiini malleihin,lukuunottamatta pajero ja carisma gdi mallit.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Autossa, ja jopa sen polttoainelinjassa on paljon muitakin komponentteja kuin moottori. Se etta joku toinen auto listataan sopivaksi samalla moottorilla kuin toinen ei tarkoita etta esimerkiksi tankki tai polttoainepumppu kestaisi.

Ja sitten pahinta paniikkia rauhoittamaan semmoinenkin tekija kuin ettei ne loppukuluttajat ole ainoita jossa on samat ongelmat.
Yhtalailla ongelmia on myos polttoaineen jakelussa, siella ollaankin sitten vahan tarkempia ettei tuhansia litroja polttoainetta paase valumaan maaperaan kun etanoli syovyttaa jonkun kivan pikku reijan jonnekkin. Edullisempaa se taitaa yrittajalle pitaytya 95:ssa mahdollisimman pitkaan, sita kun ne asiakkaatkin haluaa..
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Tässä syntyy vaikutelma, että Suomen päättäjät näyttävät olevan valmiita maksamaan "nuo pikku katastrofit". Suomi taitaa olla se lähemmäs ainoa E10 - systeeemiin sokkona siirtyvä. Muut valtiot kuten esim Ruotsi, ovat ottaneet kannan "ooteellaan miten muilla menee", vaikka Ruotsi on tällaisisa asioissa ollut usein edelläkävijänä. EU:lla ei ole mitään direktiiviä tästä "pikasiirtymisestä" ja muut maat tosiaan odottavat kaiketi miten Suomi menestyy, jos menestyy :-\.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

lekaseppä sanoi
Tässä syntyy vaikutelma, että Suomen päättäjät näyttävät olevan valmiita maksamaan "nuo pikku katastrofit". Suomi taitaa olla se lähemmäs ainoa E10 - systeeemiin sokkona siirtyvä. Muut valtiot kuten esim Ruotsi, ovat ottaneet kannan "ooteellaan miten muilla menee", vaikka Ruotsi on tällaisisa asioissa ollut usein edelläkävijänä. EU:lla ei ole mitään direktiiviä tästä "pikasiirtymisestä" ja muut maat tosiaan odottavat kaiketi miten Suomi menestyy, jos menestyy :-\.

No ei se nyt ihan näinkään ole. Ruotsihan on jo vuosia mennyt suinpäin tuolle E85 linjalle antamalla muun muassa tuntuvia verohelpotuksia flexifuel autoilla. Lopputulos on se, että ihmiset ajavat tavallisella bensalla, mutta kuittaavat samalla muut edut. Koko kuviohan juontaa juurensa siitä, että vuoteen x mennessä pitää tietty määrä liikennepolttoainesta olla bio-tavaraa. Toteustapa voidaan valita vapaasti ja Suomessa on päädytty helpoimpana ratkaisuna siihen, että terästetään hieman normibensaa, jolloin tavoite on saavutettavissa pienimmän riesan tietä. 98 oktaaninen anyway säilyy valikoimissa, joten ei tässä kovin suurta murhetta ole autoilijoille tiedossa.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

No joo. Ensimäisen "kokeen" tein vuonna 1967 alkoholiseosteisella polttoaineella. Koeautona oli sivuventiili-V8:lla varustettu Ford Customline. Jätin sen kovalla pakkasella käymään työmaan alapihalle ja unohdin että bensaa oli niukanpuoleisesti. Kun meni seuraavan kerran katsomaan, oli mittari nollassa, mutta auto kävi. Minulla oli tavarasäiliössä 5 litran purkkia polttoaineen jäänestoa ja lisäsin sen tankkiin. Auto kävi vielä noin 3 km:n päässä olevalla huoltoasemalla ihan moitteitta ja pääsin tankkaamaan oikeaa ainetta. Ehkä kuitenkin sammuneeseen moottoriin olisi tarvittu hehkutulppia - tuota isopropanolia tuli joskus käytetyksi lennokissa hehkutulppamoottorin polttoaineena metanolin puuttuessa. Ei minulla sen suurempia murheita ole - asiaahan on kokeiltu ;D.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Ja eikö tuo E85 just oo valovuosia parempi ku joku E10, ainakin pumppuhinnoissa ruottissa näkyy :)
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Ruotsissa saatava E85 on 85-prosenttista etanolia ja sen käyttöön kuuluu monia haittoja, jotka pitäisi käyttöön ryhtyvän tietää mieluummin etukäteen ;D. Hinta Ruotsissa lienee jossain 80 sentin kieppeillä ja jonkinlaisen kannattavuusrajan saa kertomall hinnan 1,3:lla. Sitä nimittäin kuluu noin 30 prosenttia enemmän kuin vakiobensiiniä. Talvikäynnistysominaisuudet ovat heikonlaiset ja monet tuota käyttävät vain kesäisin. Lisäksi polttoainejärjestelmän pitäisi olla "etanolinkestävä". Esim metallitankit ovat "pannassa" ja monet kumi- ja muoviosat eivät kestä (esim polttoaineen suihkutus). Toki etujakin on ja kestää hyvin korkeita puristuksia. Ruotsin, ja muutamat rajan pinnassa asuvat ovat tehneet tai teettäneet erilaisia modifikaatioita tuon aineen ajoneuvokäytölle.
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Käsittääkseni 98 on saatavilla pitkän aikaa E10 rinnalla. Jos ei aio Pajeroaan ihan museokilpiin asti ajaa niin eiköhän luonnollinen poistuma korjaa vanhat pois ennenkuin 98 häipyy maisemista lopullisesti :) Muutama euro tulee lisää laskua mutta sellasta se on...

Siteeraan jenkkiautoilijan mottoa:"Polttoainetta saa korvaus vastaan huoltoasemalta" Sitten kun ei saa niin voidaan huolestua :driver
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Sanotaan tämä nyt täälläkin, mutta tuskimpa tulee yhtään lisää laskua 98:lla 95:een verrattuna. Syö pikkasen vähemmän kuites 98:a

laskin tuossa muuan vuosi sitten, että 10l/100km 95:sta, niin pitäisi syödä 98:a 2 desiä sataselle vähemmän. eli ei ole mistään kauheata erosta edes kysymys..

Tästä syystä en ole tuota 95:sta käyttäny muutakuin pensseleiden pesuun viimeisen 10 vuoden aikana.. ;D
 
Vs: Milläs bensapajeroita jatkossa ajetaan - E10?

Eräs aikaisempi autoni Audi 80 1.8S kulki kulutuksena noin litraa vähemmällä 98:lla verattuna 95:n. Ajoin silloin paljon 350 km:n matkaa ja katsoin kummassakin päässä paljoko litkua meni. Nyt näyttää hieman siltä, että 98:lla ajetaan jatkossa, mutta hinta voi vielä vaatia uutta ratkaisua. Tuo 2,6 litrainen bensakone ei sinänsä loukkaannu tuosta E10:stä vaikka polttoaineputket ja tankki ovatkin terästä, jotka saattavat mahdollisesti kärsiä ruostevaurioita. Tosin tuotakin hieman epäilen :-\.
 
Takaisin
Ylös Bottom