Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Olen katsellut tuon pätkäpajeron lehtijousia hieman huolestuneena, sillä kakkoslatin pää syö norraa molemmista päistä poikki. Aletaan olla kohta jo puolivälissä. Jatkotoimia on tietysti useita, enkä ole vielä ajatellut paalausta ;-).

Ensinnäkin ovatko pitkän ja pätkän jouset saman mittaiset - jousivoima ainakin saattaa olla erilainen? Ajattelin että joku olisi ehtinyt jo romuttamaan näin pitkälle ;-)?

Olisko esim Tampereella jousipajaa, joka voisi tehdä uudet? Muita mahdollisuuksia? Itse olen toistaiseksi tyytynyt rasvaamaan niitä kakkoslatin päitä ;D. Varmaan joku on jo perehtynyt aiheeseen syvemmälti kuin minä.
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Itsellä pätkässä hieman sama ongelma edessä. On vain ajan kysymys kun kuskinpuolelta lehtipakan etupäästä napsahtaa.
Varaosa pajesta purin hyväkuntoiset lehdet mutta ne oli niin paljon jykevämmät etten ruennut niitä edes tarjoilemaan paikoilleen.
Nakkaa yv:tä jos jostain löytyy järkihintaan. Olisin myös kiinnostunut :peukku
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Vallilan takomossa oli muutama vuosi sitten 200 euroa pakka pitkään, sieltä saa myös u-pultteja
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

joo ja multa saa puolenvuoden vanhat jouset 280e jos pitkästä mallista on kysymys..
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Milneroffroadilla näkyy olevan 59 puntaa per pakka tai 79 puntaa pakka, puslat ja u-pultit. Taidanpa tilata jossain vaiheessa....
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Milnerillä näkyi jossain postissa olevan painoraja Suomeen lähetyksessä ja esim jousia ei lähetetä. En tiedä onko sääntö muuttunut, mutta rahti on joka tapauksessa korkea. Tilasin joskus Saksasta Volvon M46 laatikon ja lähenteli kai 300 euroa. Myös Tampereella Pajakulma on joskus tehnyt noita lehtijousia, mutta en ole selvittänyt onko koko firma edes pystyssä. Olisi tietysti hyvä tietää onko pätkäpajerossa sama jousen pituusmitta ::). Tuntuisi vaan järkevältä ::). Lehtiä on Koivunen Oy:n ilmoituksessa yksi vähemmän niitä "apulehtiä". Tätäkään en tiedä onko Koivusella varastoa - netissä kun kaikki säilyy "iankaikkisesti" ;D.

Lisätietoja löytyi selaamalla täältäkin. Jousen "pituus" runkopalkin pulttien välillä on 1160 mm ja ainakin minulla pätkäpajerossa jouset jatkuvat muutaman sentin "taaksepäin". Pitkässä ja pätkässä on samanpituiset jouset, mutta joustovoima on erilainen ja lehtiluvut 1+4 ja 1+3. Pajakulma toimii useammalla paikkakunnalla, Tampereellakin on useampia toimipisteitä ja on osana Raskone - yhtymää. Jousetkin ovat tuotteissa mukana. Kaivellaan lisää ;D - tiedä sitten mitä löytyy.
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

lekaseppä sanoi
Milnerillä näkyi jossain postissa olevan painoraja Suomeen lähetyksessä ja esim jousia ei lähetetä. En tiedä onko sääntö muuttunut, mutta rahti on joka tapauksessa korkea.


Satasen rahdeilla tuli kaks isoa laatikkoa tavaraa, mm pari kantta pajatsoon. Eiköhän ne samoihin hintoihin tule 2 pakkaakin.
Kysyivät vain ennen lähetystä ollaanko varmoja tilauksesta kun kulut on isot.
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Lyhyen pajeron nettopaino/jousi on 18 kiloa ja siihen ne lisähilppeet ja pakkaus eli noin 50 kiloa, ehkä ylikin. Yleensä tulee noin painava "kertakäyttölavalla". Kannattaa ehkä ensin kysellä kotimaisilta tekijöiltä ja esim Koivunen Oy:lta / tai paremminkin edustajalta ;). Oli ainakin netissä nuo "pätkän" mitta- ja painotiedot listattu - liitetty ao mappiin ;D.
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

kyä mulle ainaki lähetettiin milneriltä ilman mitään mukinoita jouset...
Viikossa tulivat...
Ja ei tullu kun 2 jousta rahteineen halvemmaksi kun 1 pelkkä jousi täälä että sillai...
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Mulla on pätkässä pitkän jouset ja toimii varsin mainiosti. Tältä foorumilta joskus löytyi purkuautosta. On ollu mielestäni oikein toimivat jouset ja pikkusen ne korotti tuota perää samalla.

Tuossa mun Pajerossa oli tullessaan jokku tarvike- tai teetetyt jouset takana ja voin sanoa, että oli aivan hirveät. Lehtiä oli oikea määrä ja kaikki näytti oikein hyvältä, mutta ne ei vain joustanut. oli aivan hirveä ajaa, mutta tiedämpähän Rovaniemeltä joka ikisen patin ja montun tiestössä, mitä ei esim Galantissa edes huomaa. Voin myydä nuo jouset jos joku haluaa kohtuu vähänajetut ja JÄYKÄT jouset autoon ja ne vielä jostaki löytyy. Ne tais olla vielä ihan oikeilla puslilla, eikä niillä ihme kumitötsillä, mitkä hajoaa Pajerosta vähän väliä. Jos sulla on auton kontissa jostaki syystä ainakin 100 kiloa ylimääräistä tavaraa, niin vois ehkä jo toimia nuo jouset..
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Eikös siihen pysty laittamaan kierrejousen, jos "vähän" rupeaa muokkailemaan? Ei ole ainakaan silloin sitä vaaraa, että jouset ottaisivat maahan kiinni..
( Silloin pitäisi varmaan vaihtaa kaikki lehtijouset kirrejousiin..)?
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

MVa~1 sanoi
Mulla on pätkässä pitkän jouset ja toimii varsin mainiosti. Tältä foorumilta joskus löytyi purkuautosta. On ollu mielestäni oikein toimivat jouset ja pikkusen ne korotti tuota perää samalla.

Tuossa mun Pajerossa oli tullessaan jokku tarvike- tai teetetyt jouset takana ja voin sanoa, että oli aivan hirveät. Lehtiä oli oikea määrä ja kaikki näytti oikein hyvältä, mutta ne ei vain joustanut. oli aivan hirveä ajaa, mutta tiedämpähän Rovaniemeltä joka ikisen patin ja montun tiestössä, mitä ei esim Galantissa edes huomaa. Voin myydä nuo jouset jos joku haluaa kohtuu vähänajetut ja JÄYKÄT jouset autoon ja ne vielä jostaki löytyy. Ne tais olla vielä ihan oikeilla puslilla, eikä niillä ihme kumitötsillä, mitkä hajoaa Pajerosta vähän väliä. Jos sulla on auton kontissa jostaki syystä ainakin 100 kiloa ylimääräistä tavaraa, niin vois ehkä jo toimia nuo jouset..

Otapa yhteyttä vaikka YV:llä jos löytyy. Minulla tämä on metsätalouskäytön takia täysin traktorin asemassa. Asuntoperävaunu ja muuta työkaluja asfalttitietä 350 km työmaalle - metsässä traktoriuraa puoli kilometriä - sama vaikka ei olisi jousia ollenkaan ;D. Sama homma jos joskus käyn kylällä - asfalttitietä 4 km jos vaimolla on Mondeo ajossa. Saataisiin osat hyötykäyttöön :).
Muuten eBayssa (saksa) oli pätkän lehtiä 159 euroa + rahti (8 kpl:n erä). Pitkiäkin tarjolla, hinta hieman korkeampi. Toinekin toimittaja oli Lesjöforssia tarjoamassa, mutta myy vain saksaan.
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

No nyt on "ne jäykät jouset" Pajeron alla ja toimi hyvin kun käytin emäntää sienessä. Itseasiassa ne eivät ainakaan ilman iskunvaimentajia tuntuneet jäykiltä - pikemminkin veteliltä. Kun kaksi TRW:n kaasuiskaria asennettiin, se muuttui samantasoiseksi kuin entisillä jousilla mutta nousi pari senttiä. Edelliset olivatkin hieman lintassa. Kumiholkkeja löytyi Motonetista ja jousen takapäästä jouduin lyömään holkit pois, koska niitä ei ainakaan Mitsun riipukkeilla voi käyttää. Osia tarvittiin kaksi etupään jousipulttia ja kaksi takariipuketta. Vaikka osat olivat rankasti ruosteessa onnistuin pelastamaan ja huoltamaan kaikki mutteri ja aluslevyt. Käsittelyyn tarvitaan kyllä 1.25 mm nousulla olevat kierteentekokolaitteet. Vasen keskinaula meni poikki mutterin tyven kohdalta, mutta pelastin kuitenkin mutterin poraamalla ;). Tosin otin kyllä uudet mutterit riipukkeisiin ja jousitappeihin = 6 kpl :).

Purkutyö on näissä ikävää hommaa. Kuusikulmahylsyjä ja 1.5 metrin varsia tarvittiin ja M16 muttereihin 3/4 tuuman vääntiötä. Riipukkeet purkautuivat poraamalla kumit "auki" ja loput kahdella sorkkaraudalla irrotellen. Etupulteista piti poistaa ne sivukumit ja kannat, että pääsee poraamaan. Paras työkalu oli Bilteman noin millin vahva, ruostumattomalle teräkselle tarkoitettu rälläkän laikka. Leikataan pystyyn kahdesta kohtaa laippa poikki ja vaakaan loput jäänteet pois. Varottava ettei leikkaa niitä käyttöön jääviä osia ;). Nostureita ja pukkeja tarvitaan sanoisinko runsaasti... Parhaat kiitokset jousien toimittajalle!
 
Vs: Mitsu Pajero gen 1 lehtijouset

Voisikos joku mitata pajeron rungosta etu ja takakorvakkeen (rungonpuoleinen) keskenäisen etäisyyden. Tulipa korjailtua rungon takapäätä uudella palkilla ja se lappu minne mitan kirjoitin on hävinnyt.
 
Takaisin
Ylös Bottom