mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
joo tosiaan rupes polttelemaan turbottaa tuo mitsu. mutta... autossahan on 3toimi katalysaattori ja pakokaasun kierrätys systeemi eli mitä täytyy tehdä että saan katsastusmiehen sanomaan kyllä tälle systeemille. ilmeisesti näitä muutoksia on tehty eli gti -> vr4. jos joku asiata tietävä vähän valaisis. syvis@hotmail.com
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Käytäs vähän hakua...löytyy tuostaki monta juttua...
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21931.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18354.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1765.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2978.0

Päiväkirjoja:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25019.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=20295.0

Haku:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search

Tiivistettynä: hommaat vakion VR-4 Galantin tekniikan. Asennat sen. Hommaat/yrität hommata maahantuojalta laput alustan ja tekniikan vastaavuuksista ja VR-4 koneen päästöistä.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Niko Päivinen sanoi
Tiivistettynä: hommaat vakion VR-4 Galantin tekniikan. Asennat sen. Hommaat/yrität hommata maahantuojalta laput alustan ja tekniikan vastaavuuksista ja VR-4 koneen päästöistä.

Tiivistetään vähän lisää, jos v.mäinen inssi, vaatii KAIKki tekniikan osat olevan vastaavia osia, joilla vr4:n päästömittaukset on tehty, esmes männät, painekotelo, ahtoputket jne jne...
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

hmmh.. mitenhän jos tuon evo1,2 tai 3 mitsun tekniikan hommis. ku noita half cuttei näyttäs olevan tyrkyllä. sais kaikki mitä tarvis. elikkäs siis voiko sanoa että se evo 1,2 tai 3 tekniikka olis periaattees sama ku vr4. ainaki lohko ilmeisesti sama. eli siis näkeekö katsastus mies mistään että se on evon pannu. eli siis toimiiko se näin: esim nyt vaik evo 1:n tekniikka. maahantuojalta lappuset ja lippuset mitä nyt tarvii niin vr4:sta (mitä kaikkia papereita siihen nyt siis tarvii?) osaako joku sanoa alustasta että pitääkö ronkkia? yritin ehtiä tuolla haku jutul ja löyty menestys tarinoita onnistuneesta katsastuksesta mutta sit taas ei kerrottu että mitä kaikkee tehty.. elkee hermostuko ku kyselen typeriä x) tällänen to do list ois iha kova.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Evon lohko ei ole samanlainen, mm. kampiakseli poikkeaa merkittävästi.

Moottori sinällään sopii VR4:n voimansiirtoon, laatikosta ja muusta voimansiirrosta en osaa sanoa. Moottorin numerosta näkee helposti tai turbon merkinnöistä ja varmaan monesta muustakin yksityiskohdasta.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Hip hei.

Tässä on jotain kokemuksia omasta projektista. En lähtis mistään hinnasta hommaamaan evo:n mottia. Tossa GTI:ssä on samat himulat sisällä, kuin VR4:ssa. Tietenkin poislukien männät. Eli pakosarjaa, turbo ja muut tavarat vaan hankintalistalle. Suosittelen konttorilla käyntiä. Siellä voi kysellä mitä kaikkee tarvitaan.

Jarruille ei tarvii tehdä mitään. 88,89,90 GTI:ssä ja VR4:ssa on samat jarrut. 91 ja uudemmissa on ne kaksimäntäiset etujarrut. VR4:ssa on huomattavasti lyhyemmät välitykset, joten senkin takia kannattaa voimansiirto säilyttää GTI:stä.

Eli sisälle laitetaan jostakin evosta männät ja kammet, jos on paljon ajettu motti kannattaa kansi koneistaa. OEM GTI:n kannentiiviste on sama, kun 4g63T:ssä. Ovat vielä samanhintaiset. Ja lopuksi kaikkein tärkein on se moottorinohjaus. Ei kannata leikkiä sillä orkkis ecu:lla vaan tekee sinne jonkun muun. Vaikkapa VR4:n ecu johon voi polttaa uuden prommin.

Konttorilla kannattaa käydä kyselemässä ennekuin aloittaa projektia.

ilo
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Ilotalo sanoi
Eli sisälle laitetaan jostakin evosta männät ja kammet, jos on paljon ajettu motti kannattaa kansi koneistaa. OEM GTI:n

Kannattaa huomioida että kangen sivuttaisvälykseksi jää sitten pari milliä 7-pulttisen moottorin kapeammilla kangilla. Tiedän että tuollaisia on tehty Suomessakin ja niillä on ajettukin, mutta onko kellään pidempiaikaista kokemusta, esimerkiksi 20 tkm tuolla virityksellä ongelmitta?

Pointti on tietysti siinä että sopivia mäntiä voi saada halvallakin kankien kanssa ja jos budjetilla mennään niin 6-pulttisen kankien sovittaminen Evon mäntiin maksaa. Ysin männät ja kanget kestää kuitenkin sen 400 hv.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

eikös Ilotalo sulla ollut sellanen gti->vr4 projekti? mistä hommasit laput sille sitte? tuo mun mitsubitch on -92 eli käykö ne jarrut siitä sit viel?. moottorin ohjaukseen ajattelin sellasta megasquirttia pistää. soittelin katsastus konttorille ja tuumasivat että pitää olla dokumenttia että vr4lla ja gtillä on samat pakokaasuarvot ja sit alusta pitää olla myös sama. mistä tälläsen oemin tiivisteen sais? ja jos jollakulla on ylimääräsiä turbotukseen sopivia mäntiä niin olisin kiinnostunut kyllä.. niin ja pakosarja ois kyl iha mukava.. netistä bongasin evo1-3 koneeseen pakosatsin makso 260e street car shopis.. miten pitääkö olla vr4:n turbo vai käykö joku muu hyrskytin. eli ostoslista: männät,kansipahvi,turbo,pakosatsi ja megasquirt yksikkö.. jos joku on pistäny tätä megasquirttia tälläseen mitsuun niin sellasta ns. sähkökaaviota ois kaivannu et saa kahtoa sit että mikä johto on mikäki siel boksin päässä. googlella ei ainakaa löytyny. mikä turbo täs vr4:ssa nyt siis on vakiona?
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

aavikko-mursu sanoi
eikös Ilotalo sulla ollut sellanen gti->vr4 projekti? mistä hommasit laput sille sitte? tuo mun mitsubitch on -92 eli käykö ne jarrut siitä sit viel?. moottorin ohjaukseen ajattelin sellasta megasquirttia pistää. soittelin katsastus konttorille ja tuumasivat että pitää olla dokumenttia että vr4lla ja gtillä on samat pakokaasuarvot ja sit alusta pitää olla myös sama. mistä tälläsen oemin tiivisteen sais? ja jos jollakulla on ylimääräsiä turbotukseen sopivia mäntiä niin olisin kiinnostunut kyllä.. niin ja pakosarja ois kyl iha mukava.. netistä bongasin evo1-3 koneeseen pakosatsin makso 260e street car shopis.. miten pitääkö olla vr4:n turbo vai käykö joku muu hyrskytin. eli ostoslista: männät,kansipahvi,turbo,pakosatsi ja megasquirt yksikkö.. jos joku on pistäny tätä megasquirttia tälläseen mitsuun niin sellasta ns. sähkökaaviota ois kaivannu et saa kahtoa sit että mikä johto on mikäki siel boksin päässä. googlella ei ainakaa löytyny. mikä turbo täs vr4:ssa nyt siis on vakiona?

lue noi linkit mitä NIKO laitto, niissä on kaikki mitä tarvitset tietää GTi->vr4 muutoksesta.

lyhyesti: tekniikka vr4 vastaavaksi ja siitä todistus maahantuojalta ja lista mitä on vaihdettu
alusta todistus että jarrut kelpaa yms ja sitten vasta konttorille...

ainut paikka joka voi sulle todistuksia kirjoittaa on valmistaja ja suomen maahantuoja eli vemic

joka tapauksessa noissa linkeissä on kaikki tieto mitä tarvitaan.

kokemuksesta sanon että kyllä muuten yrittää tutkia että mikä ahdin ja mikä ruisku on autossa kiinni
kun konttorilla muutoskatsastaa... ruiskun pitää olla alkuperäinen... tai ainakin sen näköinen :nykii
mun tapauksessa yritti varmistaa muutoskatsastuksessa ahtimen tyypin... onneksi ei sitä löytänyt ja kyllästyi surfafilemaan niin leimas ympäri pyöreellä selostuksella....
mä tosin muutoskatsastin etuvetosen e33 galantin turbokoneelle ilman katalysaatoria 8)
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Elikkäs ekana varmaan kannattaa haalia noi paperit. Tai ainakin varmistu, että ne saa.

Tuolla myynti puolella löytyy EVO1:n palikoita aika kiva kasa. Eli siinä helppo sarja kaikkineen. Tietysti männät jostakin muualta. Vaikkapa ebay. Jenkeistä saa turbo mäntiä alta 100$ sarja. Kannentiivisteen saa timanttitiskiltä karvan alta 60€. En suosittele tarvike tiivistettä vaikka se näyttää miltei samanlaiselta.

Minulla on jossain jonkinnäköstä dokumenttia tosta megan kytkennästä. Kunhan muistasin missä. :)

Ton megan voi myös rakentaa ennen turbotusta. Eli näin pääsee pikkaisen tutuksi siihen ennen, kuin silppuaa koko auton.

-92 on samaa sarjaa tuon -91:n kanssa. Eli siinä pitäs olla kaksimäntäiset jarrut. Taitaa olla harvinaisempi malli -92 VR4. Eli kaikki EVO3:n saakka ulko-osat sopii suoraan. Sisuskaluissa on eroa EVO1-3 7-bolt, VR4 88-92 6-bolt.

Minulla oli omat tuurini tuon katsastuksen kanssa, kun katsastusmiehin hitsauskoneella tein noita ahtoputkia ja muita. Tiesi aika tasan tarkkaan mitä on tulossa :)

ilo
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Miksei evon (1-3) konettakin voisi harkita? Se on kuitenkin uudempi, vähäpäästöinen ja mennee tehorajoihinkin. Kyllä uudempaa vähäpäästöistä tekniikkaa saa käsittääkseni vaihtaa, vanhempaa luonnollisestikaan ei.

Jos itse rakentaa koneen, niin silloin pitää tietenkin konttorilla sanoa sen olevan vakio, räpeltämätön VR-4, EI turbotettu dynyn kone.

Linkeistä löytyy kyllä kaikki tarvittava. Ne kun lukee, niin kaikki selviää.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Niko Päivinen sanoi
Jos itse rakentaa koneen, niin silloin pitää tietenkin konttorilla sanoa sen olevan vakio, räpeltämätön VR-4, EI turbotettu dynyn kone.

Juu eli GTI:tä ei turboteta vaan tehdään VR4 tekniikanvaihto. Minulla taisi tulla otteeseen tekniikanvaihto moottori välijäähdyttimellä. Olikohan siinä mainittu, että turbo moottori. En ole varma.

ilo
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

mulla on ainaki "ajoneuvoon vaihdettu turbomoottori ja välijäähdytin" tosin mulla on ihan vr4 kone tossa...maalaa venakoppa punaseks ni on vr4 ;D

ja vemiciltä lappu missä oli et vastaa alustaltaan yms. vr nelosta...(voin koittaa ettii sen lapun jostai)

ja megasquirttiin ainakin tuolta neuvoa:

http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_4g63_powered_dsm_eclipse_talon_laser.htm

http://www.megasquirtpr.com/downloads/How%20to%20MegaSquirt%20your%204G63%20powered%20DSM.pdf
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

<----ja meni muuten tolla cuulerilla läpi...toinen inssi käveli ohi ja sano jotai "katoppa kuuluuko toi välijäähdytin tohon" ni se joka leimas tota ni sano vaa "joojoo kyl se kuuluu" :D
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

hmmm... mulla lukee vain että "autoon vaihdettu 4g63 turbomoottori apulaitteineen"
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Mr mmc sanoi
hmmm... mulla lukee vain että "autoon vaihdettu 4g63 turbomoottori apulaitteineen"

He monia on tapoja. Hetken aikaa pähkäiltiin mitä tuo apulaitteet tarkoittaa ja tultiin siihen tulokseen ettei niitä laiteta tuohon paperiin. Koska enhän minä mitään apulaitteita vaihtanut. Eikä välttämättä vr4 moottorinkaan mukana niitä tarvitse vaihtaa.

ilo
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

Itsellä lukee ajoneuvoon vaihdettu 4g63 turbomoottori välijäähdyttimellä, käynnistyslaitteisto ja kytkinlevy.. :)
on japanista tullut vr4 tekniikka ja muutoskatsastuksessa oli sintterikytkin..
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

joo olis tosi mahtavaa jos jollekulle on tälläsiä lappuja vemicikki suonu jos viittis jakaa niistä saatavan ilon ::) :peukku. miten sitte ku puottaa sinne sen padan niin täytyykö olla jotain dokumenttia että mistä se kone on siihe otettu. joskus ku suunnittelin johonki autoon moottorin vaihtoa niin sanottiin että ei se kone voi vaan taivaasta tipahtaa pitää tietää et mistä se on tullu. ja jos sit ne on hankalia niitte japani tuonti moottorien kans. mietin just sitä ku noit halfcuttei on evoista tyrkyl niin pistäis sellasen ja väittäis kirkkain silmin että se on vr4:n kone niin huomaakohan sen helposti sit. kyl vr4:nkin tekniikka kelpaa jos jostain vaan löytyypi.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

silverstone sanoi
Itsellä lukee ajoneuvoon vaihdettu 4g63 turbomoottori välijäähdyttimellä, käynnistyslaitteisto ja kytkinlevy.. :)
on japanista tullut vr4 tekniikka ja muutoskatsastuksessa oli sintterikytkin..

Täh, eikai nyt kytkintä tarvi muutoskattastaa? ::)
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

ei mulla ainakaan oo kytkintä otteessa...en kyllä tosin sanonukkaa mitää siitä...sit jos laitat evon tai vr4 laatikon ni perä menee kans vaihtoon...
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

osku sanoi
Täh, eikai nyt kytkintä tarvi muutoskattastaa? ::)

Muutoskatsastuksen tarve ja rekisteriotteeseen merkitty vaihdettujen osien määrä ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäistä käytetään valvomaan ettei osista vaihdeta yli 50% jolloin autovero maksetaan uudelleen uuden auton mukaan. Siten vakiosta poikkeava kytkin saattaa olla merkinnän arvoinen asia joillekin katsastusmiehille.
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

ast sanoi
Muutoskatsastuksen tarve ja rekisteriotteeseen merkitty vaihdettujen osien määrä ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäistä käytetään valvomaan ettei osista vaihdeta yli 50% jolloin autovero maksetaan uudelleen uuden auton mukaan. Siten vakiosta poikkeava kytkin saattaa olla merkinnän arvoinen asia joillekin katsastusmiehille.

juu ja prosentteja tuli noilla 14 :)
 
Vs: mitsubishi dyn-4 gti -> vr4. mitä täytyy tehdä että saa muutoskatsastettua.

nyt olis maahantuojalta todistukset. näytin konttorin sedälle niin sano että pitäis olla vielä joku todistus iskunvaimentimista ja jousista ja kallistuksen vakaajista. mut käy kuulemma korjaamo kässäristä. en tosin kyllä tiiä miks pitää ku eihän noissa painotkaa muutu mikskään oli turbolla tai ei.
 
Takaisin
Ylös Bottom