Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Kalle-koo sanoi
Jos joku tuskailee vastaavuustodistusten kanssa, niin ainakin
Helsingin suunnalla K1 Konalassa tilaa todistuksia reilun 200€ hintaan.

Kiinnostaisi tietää onko hintaan tullut hirveästi muutoksia?
Pakettiautopojilta todistusta kyselin ja maksaa 345€ ???
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

On ollu puhettakin että pakettiautopojat on nostaneet hintoja.
Kysyhän KBCgarage@gmail.com tarjous vastaavuustodistuksesta. Kuulemman mukaan paremmat hinnat kuin pakettiautopojilla.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

plodi sanoi
^^ 270e jos menee perustodistuksella

K1 oli vuosi sitten ainakin edullisempi. Reilu 200€ ja sai aloittaa katsastuksen sähköisellä versiolla,
ei tarvinnut odottaa paperia, joka ei kerennyt edes saapumaan kun auto oli jo kilvissä.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

plodi sanoi
^^ 270e jos menee perustodistuksella

Tämä! ja laajaversio todistuksesta 380€. Khallista.

EDIT: Veropäätös 94 TT gto:sta 1502€ 8)
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Sau sanoi
Tämä! ja laajaversio todistuksesta 380€. Khallista.

EDIT: Veropäätös 94 TT gto:sta 1502€ 8)

Öö, mikäköhän ero on laajassa ja ei-laajassa.

Ei ole tullut hetkeen näiden vanhempian kanssa painittua, mutta äkkiseltään tulee mieleen, että 1996 tai vanhempi pitäisi mennä nykypykälillä ilman lappuja kilpiin. Ainakin teoriassa. Päästöjä lukuunottamatta nykyään menee kaikki ihan Japanin normeilla. Ja 1996 asti on päästöt aina ennenkin kelvannut ilman papereita. Tuli vaan mieleen.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

nokonzok sanoi
Öö, mikäköhän ero on laajassa ja ei-laajassa.

Ei ole tullut hetkeen näiden vanhempian kanssa painittua, mutta äkkiseltään tulee mieleen, että 1996 tai vanhempi pitäisi mennä nykypykälillä ilman lappuja kilpiin. Ainakin teoriassa. Päästöjä lukuunottamatta nykyään menee kaikki ihan Japanin normeilla. Ja 1996 asti on päästöt aina ennenkin kelvannut ilman papereita. Tuli vaan mieleen.

Jaa paha sanoa mitä eroa on. Pakettiautopojatkin tarjosi kahta vaihtoehtoa, laajaa tai peruspaperia. Kuin myös KBCgarage.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Sau sanoi
Jaa paha sanoa mitä eroa on. Pakettiautopojatkin tarjosi kahta vaihtoehtoa, laajaa tai peruspaperia. Kuin myös KBCgarage.

Tulee vähän sellainen fiilis, että nyt yritetään apinaa koijata. Itseasiassa kehottaisin selvittämään näiden vanhenpien autojen kanssa tarviiko ne enää yhtään mitään. Ei nyt missään nimessä ainakaan mitään laajaa.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

nokonzok sanoi
Tulee vähän sellainen fiilis, että nyt yritetään apinaa koijata. Itseasiassa kehottaisin selvittämään näiden vanhenpien autojen kanssa tarviiko ne enää yhtään mitään. Ei nyt missään nimessä ainakaan mitään laajaa.

Lisäpöytäkirjaa lunttaamatta taisi tuossa ikäluokassa olla ainakin jarrut joiden vastaavuus täytyy todistaa paperein?
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Lisäpöytäkirjaa lunttaamatta taisi tuossa ikäluokassa olla ainakin jarrut joiden vastaavuus täytyy todistaa paperein?

En mäkään ulkoa muista, mutta vahva mutu-fiilis on, että se on vain nuo päästöt ja oliko lisäksi vielä melu, jotka ei mene uudemmissa suoraan Japanin normeilla. Päästöthän on ainakin ihan selvää pässinlihaa 1996 asti.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Melutasosta tarvitsee edelleen todistuksen 1.1.1993 alkaen.

Jarruista ei tarvita enää vaatimuksenmukaisuustodistusta koska niiden kohdalla liite 8 sarakkeessa todetaan mm:

Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, korealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytäänvalmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.

Japanilaisissahan tuo hyväsymismerkintä lienee sama kuin päästöjenkin kohdalla eli valmistenumeron alkuosan "E-" tämän ikäisissä autoissa.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478445/e033623872a8a60a558aaecdf336441a/2516-Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

ast sanoi
Melutasosta tarvitsee edelleen todistuksen 1.1.1993 alkaen.

Jarruista ei tarvita enää vaatimuksenmukaisuustodistusta koska niiden kohdalla liite 8 sarakkeessa todetaan mm:

Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, korealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytäänvalmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää kyseisen maan mallivuotta koskevat vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.

Japanilaisissahan tuo hyväsymismerkintä lienee sama kuin päästöjenkin kohdalla eli valmistenumeron alkuosan "E-" tämän ikäisissä autoissa.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478445/e033623872a8a60a558aaecdf336441a/2516-Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf

Tuo valmistenumeron alku onkin mielenkiintonen homma. En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Voisitko kertoa tuosta E-kirjaimesta lisää?

Valmistenumeron osaa en itse lähtisi tuosta vain perusteena käyttämään, koska tuolla lisäpöytäkirjan sanalla "hyväksymismerkintä" kuitenkin tarkoitetaan selvää asiaa ilmaisevaa merkintää kuten päästötarrat jenkkien CARB-päästötason todistamisessa tai esim. turvavöiden FMVSS/CMVSS-merkinnät. TraFi otti joskus kantaa ihan Saksan tuonteihinkin, että katsastaja ei saa päätellä esim. varianttia, versiota, moottorityyppiä tms. valmistenumeron perusteella, vaan tiedot pitää perustua valmistajan merkintöihin tai todistuksiin.

Eihän tällä asialla niin väliä ole, vastaavuustodistuksen joutuu joka tapauksessa tilaamaan ja hinta on sama, oli siinä yksi, kaksi tai kolme riviä. Mutta tällaista mielenkiintosta keskustelua kuitenkin :)
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Tuo valmistenumeron alku onkin mielenkiintonen homma. En ole koskaan kuullut tuollaisesta. Voisitko kertoa tuosta E-kirjaimesta lisää?

Tässä puhutaan tosiaan vain päästöistä, mutta ohjekin on vanhempi kuin tuo uusin lisäpöytäkirja.

Kohta 4.3: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/c44674a81deb26f99d7429a06a4ec098/4765-Vaatiohje.pdf
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

ast sanoi
Tässä puhutaan tosiaan vain päästöistä, mutta ohjekin on vanhempi kuin tuo uusin lisäpöytäkirja.

Kohta 4.3: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/c44674a81deb26f99d7429a06a4ec098/4765-Vaatiohje.pdf

Mutta tuo päästötason vastaavuuden täyttymisen todentaminen valmistenumerosta kiinnostaa. Miten voin käytännön elämässä sen todeta? Melko tuttu tuo Trafin ohje mutta vieläkään en hiffannut millä perusteella voisin edes käyttää valmistenumeroa päästötason määrittämiseen. Kyselen siis ihan mielenkiinnosta.

Äkkiseltään vaatisin 1993 autolle vastaavuustodistuksen jarruista, melusta ja päästöistä. ELLEI esim. päästöistä sitten löydy jotain tarraa kuten CARB-vaatimuksen täyttävissä on teksti tyyliin: "This engine conforms to California Regulations--- OBD II Certified --- jne jne..."
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Mutta tuo päästötason vastaavuuden täyttymisen todentaminen valmistenumerosta kiinnostaa. Miten voin käytännön elämässä sen todeta? Melko tuttu tuo Trafin ohje mutta vieläkään en hiffannut millä perusteella voisin edes käyttää valmistenumeroa päästötason määrittämiseen. Kyselen siis ihan mielenkiinnosta.

Äkkiseltään vaatisin 1993 autolle vastaavuustodistuksen jarruista, melusta ja päästöistä. ELLEI esim. päästöistä sitten löydy jotain tarraa kuten CARB-vaatimuksen täyttävissä on teksti tyyliin: "This engine conforms to California Regulations--- OBD II Certified --- jne jne..."

Kaikissa japanialaisissa merkintä ennen varsinaista runkonumeroa kertoo sikäläisen päästötason. Se on E näissä vanhemmissa, vahtui muistaakseni joskus 90-luvun lopulla GF:ksi ja TA:ksi 2000-luvun alkupuoliskolla. Kertoo siis japanilaisen päästötason vailla epäilyksen häivää ja on kaikissa autoissa sama.

Ja eikös edelleen päästöt ole selviö bensakoneissa vuoteen 1996 asti? Japanilaisissa siis. Melun takia näköjään edelleen kaivataan paperia, mutta muut menee ihan suoraan japsinormeilla.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Mutta tuo päästötason vastaavuuden täyttymisen todentaminen valmistenumerosta kiinnostaa. Miten voin käytännön elämässä sen todeta? Melko tuttu tuo Trafin ohje mutta vieläkään en hiffannut millä perusteella voisin edes käyttää valmistenumeroa päästötason määrittämiseen. Kyselen siis ihan mielenkiinnosta.

Suora lainaus linkittämästäni Trafin dokumentista:

"Japanin päästönormien vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin
Japanin päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään ottomoottori-
käyttöisillä henkilö-ja pakettiautoilla 31.12.1996 saakka ja dieselmoottorilla varustetuilla
henkilö-ja pakettiautoilla 31.12.1991 saakka. Japanin päästövaatimusten täyttyminen voidaan
tarkastaa japanilaisen rekisteröintiviranomaisen antaman rekisteröintitodistuksen (export
certificate) kohdasta ”Model” löytyvän tyyppimerkinnän perusteella. Merkintä voi olla esimer-
kiksi muotoa E–CE9A, jossa ensimmäinen E-kirjain merkitsee edellä kuvattua, Suomessa
ottomoottorikäyttöisille autolle riittäväksi katsottua päästötasoa"

No eihän se TARKALLEEN ottaen ole valmistenumero, mutta löytyy yhtä kaikki autojen tyyppikilvestä ja Export Certificatesta eli sama asia käytännössä.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Ihan yleinen kysymys vaan rekisteröinnin kannalta, että onko ensirekisteröinnin aloittamisessa jotain takarajaa, kun ajelee noilla 3kk kilvillä ja veropäätös tullut. Itsellä ollut jo lähes 2kk siirtokilvet ja veropäätös tuli juuri. (sen ymmärsin että ajoaika loppuu kun verojen eräpäivä tulee täyteen). Mutta voinko mennä rekisteröimään auton vaikka vasta viikon tuon eräpäivän jälkeen? ::)
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

ast sanoi
Suora lainaus linkittämästäni Trafin dokumentista:

"Japanin päästönormien vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin
Japanin päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään ottomoottori-
käyttöisillä henkilö-ja pakettiautoilla 31.12.1996 saakka ja dieselmoottorilla varustetuilla
henkilö-ja pakettiautoilla 31.12.1991 saakka. Japanin päästövaatimusten täyttyminen voidaan
tarkastaa japanilaisen rekisteröintiviranomaisen antaman rekisteröintitodistuksen (export
certificate) kohdasta ”Model” löytyvän tyyppimerkinnän perusteella. Merkintä voi olla esimer-
kiksi muotoa E–CE9A, jossa ensimmäinen E-kirjain merkitsee edellä kuvattua, Suomessa
ottomoottorikäyttöisille autolle riittäväksi katsottua päästötasoa"

No eihän se TARKALLEEN ottaen ole valmistenumero, mutta löytyy yhtä kaikki autojen tyyppikilvestä ja Export Certificatesta eli sama asia käytännössä.

Jeesh, ei oo tarvinnut tätä tietoa käytänössä koskaan kun meiltä tilatessa vastaavuuspaperiin lätkitään aina kaikki epävarmatkin kun hinta on aina sama. Täytyy huomenna plärätä vanhat export certificatet läpi ja katella onko tuo E-kirjain järjestään kaikissa vai ei.

Jarruista vaatisin silti edelleen rivin vastaavuustodistukseen :)
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Ensviikolla auto menossa rekisteröintikatsastukseen. Nyt kun pläräsin veropäätöstä, huomasin siinä että mulla on omamassa 1930kg ja kokonais massa 1930kg. Mitenköhän tämä on mahdollista, kun ilmoitin vain kokonaismassan tullille, käyttöönottoilmoituksen yhteydessä (brittirekkarissa oli kokonaismassa). Tullista ei mitään painoja kysellyt ja veropäätös tuli kotiin. Onko ongelmia luvassa rekisteröintikatsastuksessa? Vai punnataanko auto vaan uudestaan ja lasketaan omamassa.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Sau sanoi
Ensviikolla auto menossa rekisteröintikatsastukseen. Nyt kun pläräsin veropäätöstä, huomasin siinä että mulla on omamassa 1930kg ja kokonais massa 1930kg. Mitenköhän tämä on mahdollista, kun ilmoitin vain kokonaismassan tullille, käyttöönottoilmoituksen yhteydessä (brittirekkarissa oli kokonaismassa). Tullista ei mitään painoja kysellyt ja veropäätös tuli kotiin. Onko ongelmia luvassa rekisteröintikatsastuksessa? Vai punnataanko auto vaan uudestaan ja lasketaan omamassa.

Ne massat otetaan siitä vastaavuustodistuksesta.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Sau sanoi
Mitäs vaatimuksia parkkivaloilla on muutakuin että E tai DOT hyväksytyt?

Kelpaisko esim tällaiset etupuskuriin viritettynä (nuo kirkkaat)
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/Valaistus/Sivusuuntavalothuomiovalot-LED-42210/

Ja eikös parkit pala samaan aikaan kun ajovalotkin ???

Se riippuu auton iästä, 98--> vaaditaan e-hyväksyntä, vanhemmissa riittää dot. Mulla on katsastuksissa samantapaiset motonetin parkit. Kyllä saa palaa samaan aikaan. Otat niille parkeille virran vaan sieltä alkup. johdosta eli sieltä vilkun johtosarjasta(huom vain gto:n tapauksessa).
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Kalle-koo sanoi
Ne massat otetaan siitä vastaavuustodistuksesta.

Niitä massoja vaan ei sais ottaa vastaavuustodistuksesta. Jos joku ottaa niin hyvä, mutta lain mukaanhan niin ei voi tehdä.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Niitä massoja vaan ei sais ottaa vastaavuustodistuksesta. Jos joku ottaa niin hyvä, mutta lain mukaanhan niin ei voi tehdä.
Niin, "lain", eli Trafin tulkinnan mukaan...

Mutta siis mulla auto ensin punnittiin vaa'alla, josta olis painot otettu. Sen seurauksena kuitenkin olisi tarvinnut poistaa yksi istumapaikka takaa, joten pyysin Deltalta todistuksen, jolla vakuutetaan vastaavuustodistuksen massat pätemään omaan autoon. Silloin riittää ja kelpaa katsurille.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

miikka sanoi
Niitä massoja vaan ei sais ottaa vastaavuustodistuksesta. Jos joku ottaa niin hyvä, mutta lain mukaanhan niin ei voi tehdä.

Korjataan. Vastaavuustodistusta vastaan saatavasta todistuksesta massoista, jonka saa deltalta.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Jouni_K sanoi
Niin, "lain", eli Trafin tulkinnan mukaan...

Mutta siis mulla auto ensin punnittiin vaa'alla, josta olis painot otettu. Sen seurauksena kuitenkin olisi tarvinnut poistaa yksi istumapaikka takaa, joten pyysin Deltalta todistuksen, jolla vakuutetaan vastaavuustodistuksen massat pätemään omaan autoon. Silloin riittää ja kelpaa katsurille.

Juu ja se että poistat takaa "yhden istumapaikan" niin pitää poistaa takapenkki kokonaan ja ei riitä vöiden / istuinosan / takaselkänojan tms. irroittaminen, koska paikkalukuhan lasketaan luonnollisesti niistä paikoista joita autossa on tehtaalla ollut. (ja tämä on se on virallinen kanta) Jos siellä on kolmet turvavyöt niin paikkoja on kolme riippumatta mitä teknisiä muutoksia tehdään ja tästä johtuen penkkiähän ei saa sahata vaikka kahtia/korvata koska sittenhän sitä ei oo hyväksytty ko. automalliin. Eikä vöitä voi poistaa koska auton takapenkki on hyväksytty kolmelle.

Hauskaksi tämän leikin tekee se, että Suomen laista ei löydy minkäänlaista dokumenttia joka määrittää takaistuimelle ellei jopa istuimelle yleensäkään mitään muuta kuin minimileveyden, joten siihen on ihan turha sanoa että entäpä jos mulla on takana vaikka 120cm levee takapenkki yhdellä turvavyöllä, niin ei käy. (Toki jotkut konttorit hyväksyy vaikka ja mitä, ei ole uutta). Trafin ohjeilla mennään ja Trafi puristelee katsastusyrittäjiä olan takaa kaikilla fantsuilla ohjeistuksilla, sillä Trafiahan ei kiinnosta p*skankaan vertaa mitä laki sanoo. (Ja bout näin olen sen itse puhelimessakin kertaalleen aikanani kuullut) :peukku
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Jouni_K sanoi
Niin, "lain", eli Trafin tulkinnan mukaan...

Itseasiassa nimenomaan lain, löytyy sellasesta vihreästä kirjasta jossa on suomileijona kannessa.

Jos tällä mahdollisimman moni ymmärtäisi minkä takia niitä vastaavuuspapereiden massoja ei saisi hyväksyä:

VNA Ajoneuvojen hyväksynnästä
3 luku. Rekisteröintikatsastus
20 §.4

Ajoneuvosta, jota ei ole tyyppihyväksytty tai yksittäishyväksytty ja jota ei ole aiemmin merkitty rekisteriin Suomessa tai muualla taikka joka on aikaisemmin ulkomailla tai Ahvenanmaan maakunnassa rekisteröity ja on rakenteeltaan tai varusteiltaan muutettu, on katsastuksessa muun selvityksen lisäksi esitettävä ajoneuvon valmistajan tai tämän edustajan antama todistus suurimmasta teknisesti sallitusta kokonaismassasta ja suurimmista teknisesti sallituista akselimassoista sekä muut katsastustoimipaikan tarvittaessa vaatimat lisäselvitykset. Massoja koskevaa todistusta ei kuitenkaan tarvitse esittää ennen vuotta 1970 käyttöön otetusta ajoneuvosta.

Mikään tutkimuslaitos ei varmasti ole valmistaja tai valmistajan edustaja (maahantuoja tms). Esim. Subarun toiminta Suomessa on hienoa, koska kirjoittavat massatodistuksia. Eli Kalle-koo:n korjattu tapaus on ihan ok jos Delta on kuitannut tiedon oikeaksi.
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

Konala k1:ltä vastaavuustodistus tosiaan 208,5€. Lähes puolet halvempi kuin muilta mistä kysyin :peukku
 
Vs: Mitsubishi GTO rekisteröinti??

nokonzok sanoi
Mitä tehdään jos näitä massatietoja ei ole saatavilla?

Käytetään näitä laskennallisia massoja joiden vuoksi istumapaikkojakin joudutaan pudottamaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom