Naperon etupyörän laakerien säätölevyt

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Tein lähinnä napalukkojen huoltoa ja laakerin säätöä ja avasin samalla laakerin säätölevyn voitelutilanteen tarkistamiseksi. Yllättäen säätölevyn laakerin puolella oli n, 0,5 mm syvä ura, joka vastasi sovitettaessa varsin tarkasti laakerin sisäkooliin. Laakeri oli täysin ehjä KOYO eikä siinä näkynyt merkkiä hankauksesta. Hioin säätölevystä lievät jäysteet pois, vaihdoin lähinnä varmuuden vuosi "sisäpuolen rasvat", käänsin säätölevyn "nurinpäin" ja tein homman loppuun.

Tänä aamuna aloittelin oikean puolen huoltoa ja kun pääsin säätölevyyn, olin lievästi sanoen yllättynyt - sama vika kuin toisella puolella, mutta n. 0,7 mm syvä!

Kysymyksiä heräsi runsaasti ;D. Onko ura pakollinen ja Mitsun tehtaiden sorvarioppilaiden tekemä laakerin keskittämiseksi viimeisen päälle?

Joudunko nyt kääntämään se toisen puolen säätölevyn "oikein päin"?

Onko Mitsuissa joku automaatti tjsp, joka saa MOLEMMAT laakerit leikkaamaan kiinni yhtäaikaisesti?

Käännänkö tämänkin levyn "väärin päin"?


Pienemmät kysymykset selvinnevät, jos menen nyt ruokaunille - niitä eläkeläisten etuoikeuksia ;D.
 
Vs: Naperon etupyörän laakerien säätölevyt

Kylläpä se ura taitaa sinne kuulua. Ainakin joka kerta tulllu vastaan mitsuissa, mistä olen purkanut. En tiedä sitten, että mikä se syvällisempi tarkoitus on.
 
Vs: Naperon etupyörän laakerien säätölevyt

Tätä tietoa hain. Näyttäisi siltä, että se liittyisi etupyörän laakerikeskistykseen. Nyt kun tuo toinen puoli on vielä osina maalausten kuivuessa tehdyt pikakokeet vahvistivat oletusta. Vaikka jälki onkin amatöörin tekemää ;D (tai sen näköistä), se näyttäisi jonkin verran auttavan tuota edellämainittua asiaa. Lisäksi jälki voi näyttää "amatöörimäiseltä" jos laakerin etujännitys on liian pieni. Tällöin laakerin osat pääsevät "holkkumaan" ja se tekee sorvausjäljestä vähemmän siistiä. Joku mainitsi jossain topicissa loppukiristyksen löysäyksen jälkeen olevan 25 Nm ja sopisi ilmeisesti tuon kokoiselle laakerille :-\.

Pitää käydä kääntämässä vasen puoli oikeakätiseksi ;D. Kiitos!
 
Vs: Naperon etupyörän laakerien säätölevyt

Nyt kun kasaat vanhoilla laakereilla, niin 25Nm on ihan ok, mutta jos vaihat laakerit, niin käytä tiukemmalla. Ite oon jossaki 60-70Nm:n tiukkuudessa käyttäny, löysänny ja sitte vetäny sen 25Nm. Olihan siellä jossaki se oikeakin momentti missä käyttää, mutta en koskaan muista sitä ja tuo 60-70 on ihan muistelun varassa vedetty, mutta hyvin on toiminu..
 
Vs: Naperon etupyörän laakerien säätölevyt

Varmaan ihan toimiva momentti. Näissä kartiorullalaakereissa on puolen tusinaa tapaa saada laakerille tuo esijännitys ja varmin tapa on aina vetää ensi tiukkaan ja sitten sitä suositeltua tapaa käyttäen hakea tuo esijännitys. Näin saadaan laakerit menemään "perille". Hyvä että sain varmennuksen tuossa säätölevyasiassa. Ehdin tutkia jo sitä sorvin jälkeä illalla 10X lupilla - näyttää "käsin sorvatulta" kun syöttö vaihtuu alussa ja lopussa pienemmälle - keskellä on rouvimpaa ;D, mutta kaipa sen saa automaatillekin...
 
Takaisin
Ylös Bottom