Nappihehkusta takaisin automaattihehkuun, neuvoja kaivataan.

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Eli edellisen omistajan toimesta laitetta hitaat hehkut omalla releellä ja napilla, en tiedä miksi.

Edellisessä Pajessa oli täysin toimiva hehkuautomatiikka, jonka haluan tähänkin toimivaksi.

Siinä kuskin puolella kun on ne ksksi puolan näköistä olisiko solenoidia, niissä on kummassakin ne ksksi paksua johtoa kiinni, mutta se ohut on irti, ja ne on jostainsyystä vielä liitetty toisiinsa. Miksiköhän, en tiedä. Ja kumpi näistä on pää-, ja jälkihehkulle?

Onkos tuossa kabiinissa olevassa releessä jotain mistä voisi mittailla jotain, ei ainakaan naksahda kun virran kytkee, mutta nappihehkun jälkeen kylmänä naksuttelee sitten tasaisesti, eli ilmeisesti jälkihehkua olis tarjoamassa.

Toinen ongelma:
Mistä ja millainen piuha sinne hehkujen kiskoille pitäisi tulla?
Se yhteys on joko hyvin piilossa tai poistettu, koska sinne ei tule kuin yksi johto jälkiasennusreleeltä.
Mistä siis löydän, tai miten ja mistä vedän uuden johdon hehkuille, niin että tämä automatiikka on mukana?

Ilmeisesti joko hehkut kaput ja laitettu halvat hehkut tilalle ja nappi, tai hehkun rele sisältä kaput, ja laitettu nappi tilalle.
Niin tai näin haluan tuon automatiikan takaisin, oli se niin hienoa kun se edellisessä toimi.
 
Vs: Nappihehkusta takaisin automaattihehkuun, neuvoja kaivataan.

Ihan kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata, mutta kabiinin puoleinen solenoidi on jälkihehkulle ja hehkun kiskolle tulee ainakin minulla yhteen rengasliittimeen 2kpl n. 4mm2 johtoja, joiden kautta virta kulkee hekuille.
 
Vs: Nappihehkusta takaisin automaattihehkuun, neuvoja kaivataan.

Missä on johtojen toinen pää?

Mä ymmärtäisin kanssa just noin, eli toiseen johtoon tulee täysi jännite, ja toiseen sitten jälkihehkun virrat, mutta ongelma on justiinsa siinä etten tiedä mistäpäin autoa näitä johtoja lähtisin metsästämään.

Edellisessä pelas ku junan vessa, ei mitään ongelmaa, kerran parantelin kannen maadoitusta kun jälkihehku naksutteli ajossa, ja se siitä.
 
Vs: Nappihehkusta takaisin automaattihehkuun, neuvoja kaivataan.

Hehkun ohjaus-boksi on kuskinpuolella A-pilarissa kiinni. kivasti kojelaudan alla piilossa.

Hehkukiskolle tulee johto sieltä solenoideilta. Samassa nipussa pitäis tulla myös ne kanteen tulevat maajohdot, eli etsippä jostakin öljyn mittatikun lähistöltä. Tai siis siihen kiskoon tulee kaksi rengasliitintä, joista toisessa kaksi johtoa, eli yhteensä kolme johtoa

Suurin syy hehkuongelmiin on todellakin nuo tarvike-hehkut, joissa on väärä vastus ja se sekoittaa automaatin.

Tarkoitatkos tuolla kabiinissa olevalla releellä juurikin tuota hehkun ohajusyksikköä? Muuta relettä siellä ei pitäisi edes olla.
 
Vs: Nappihehkusta takaisin automaattihehkuun, neuvoja kaivataan.

Nyt tutkittuani tarkemmin löysin juurikin tuolta öljytikun läheltä kaksi johtoa, joissa oli rengasliittimet päissä, eli tulisikohan näihin sitten pää-, ja jälkihehkun virrat, vissiin?
En päässyt mittailemaan kun suurin osa työkaluista, mukaanlukien yleismittari oli tuossa edellisessä varastetussa autossa kyydissä...

Mutta nyt siis löytynyt ne pienet johdot niihin solenoideihin, jos ne nyt sellaiset on, ja siis ilmeisesti niiltä tulevat kaksi paksumpaa johtoa, jotka oletan olevan pää-, ja jälkihehkulle.

Nyt kun virrat laittaa päälle, mikään rele ei naksahda, mutta nappihehkun ja käynnistyksen jälkeen rele/ohjainboksi nakuttelee tasaisesti, ilmeisesti jälkihehkuttaa.

Pitäisikö siis vielä löytää jotain piuhoja?

Ja onko niin että ohjainboksi ei lyö päähehkua päälle jossei ole vastusta, eli johto irti ei pitäisikään naksahtaa, niinkö?

Jos on ohjainboksi sökö niin liikkuukos niitä käytettyinä vai pitääkö lähestyä timanttitiskiä?
 
Takaisin
Ylös Bottom