Nokkapukkien tuho

karppinen

Pajero -91 2,5 tdi
Liittynyt
28 Helmikuu 2007
Sijainti
iisalmi
Pari päivää sitten koneen käynti ääni yhtäkkiä tyhjäkäynnillä ollessa muuttui. Tuli jotenkin terävämmäksi.
Enon kanssa siinä sitten tutkittiin hihnat ym. ja eno oli sitä mieltä että johtuu vain uusista suuttimen kärjistä. ( ihmettelin että miksei muuttunut heti kärkien vaihdon jälkeen) mut uskoimpa sitten että kyllä eno kokeneempana tietää millainen on vanhan Paheron käynti ääni. Ruuvattiin samalla hiukan syöttöä isommalle, lähdettiin siitä sitten koeajolle vauhtitielle, ja kyllähän se kiihtyi makeasti, ennen sai rampista vauhtia n. 70 km/h, nyt jopa n.90 km/h mahtavan tehosavun saattelemana. Kulki "puoli kaasulla" satasta ( ennen kaasu pohjassa just just )

Mutta itse asiaan, pari kilsaa ajettuamme kun nousin ylös rampille että käännyn taas takaisin koittelemaan mutikoiden pitorajoja kuivalla asfaltilla rankassa kiihdytyksessä, tyhjäkäynnillä alkoi melkoinen meteli, hädin tuskin jaksoi liikkeelle lähteä, yritin siitä päästä bussi pysäkille tutkimaan metelin alkulähdettä, mutta eihän pikku Paherosta enää siihen ollut ( vaikkakin tehosavuakin tuli oikein entistäkin mahtavemmin ). Siitä hinurin kyydissä pihaan takaisin ja venttiilikopan alle odotti tälläinen näky:



Eli nokka-akselin pidikkeet, ilmeisesti hienommalta nimeltään pukit paskana. Ainakin kolme oli kahdessa osassa. Yhden otin malliksi irti.
Miten kannattaa korjata?

Yhdestä liikkeestä kävin kysymässä hinta arviota joka oli n.3000 €. Ei oikein hyvältä tuntunut. Haluavat kuulemma laittaa siihen oikein uuden kannen ym. Ei kuulema saa muuten kuntoon.

Eikö sais pelaamaan vielä jos ottaisin vanhasta koneesta ehjät pidikkeet jotka pulttaisin tähän? Kun kansi nyt varmaankin on muuten ehjä..
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Hyvin saa pelaamaan toisen kannen pukeillaki. Pitää vaan kokeilla ilman keinuvipuja, ettei mee nokka-akseli jumekseen sen toisen kannen emmeillä. Akselin pitää pyöriä helposti.
 
Vs: Nokkapukkien tuho

No hyvä.

Kävin irrotellemassa iltapuhteella 2.3 td koneesta pukit. Näytti pikaisella silmäyksellä olevan samanlaiset.
Huomenna kuhan aurinko nousee pitää kokeilla jos ne kävis. ja jos ei pyöri sulavasti, niin ei auta kuin ottaa pyöröviila käteen ja hinkata sopivaksi ;D ja eikun :driver

Mikähän lie nämä nyt hajotti? Japanilaiset unohtaneet kiristellä kaikki pultit kunnolla..Ymmärtäähän sen kun on silimätkin niin kierossa, jos itekkin niin yrittäs ni eihän siitä juuri mitään tulis
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Eikä saa jäädä väljäksikkään se nokka, mut sitä ei oikein voi kokkeillakkaan niin helposti. Tietty jos yks pukki kerrallaan käyttää paikoillaan, mut saattaa mennä hakuammunnaksi. Onhan se silti aika paljon halvempi ku uus kansi
 
Vs: Nokkapukkien tuho

karppinen sanoi
Mikähän lie nämä nyt hajotti? Japanilaiset unohtaneet kiristellä kaikki pultit kunnolla..Ymmärtäähän sen kun on silimätkin niin kierossa, jos itekkin niin yrittäs ni eihän siitä juuri mitään tulis
Veikkaanpa, että ajotus on menny pieleen :)
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Siihen vaihettiin jakohihna ym. n. 10000km sitten. Näytti olevan nytkin hihna tiukalla ja kuiva.

Jos venat osuu mäntiin niin eikö ensin jo hajoaisi keinuja? Näyttää kuitenkin olevan vähän ohkasempaa tavaraa kuin nämä pukit...

Ja miksikä se jakokaan pääsisi "hyppäämään" ? jos hihna on kunnossa. ja kaikki tapahtui siis tyhjäkäynnillä
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Nyt on pukit vaihdettu, koko päivähän siihen meni näin enskertalaiselta mutta niin vain Paje käyntiin lähti ja käydä hyrskytteli pihalla puolisen tuntia tyhjäkäyntiä. Ajamaan en lähteny kun tuli asennus laatikko olvia samalla otettua

Nokkapyörästä kun kajellä pyöräytti niin pyörähti yhen kaks kierrosta samalla vauhdilla käjen pois ottamisen jälkeenkin. Eihän oo liian kireä?

Enpä usko että jaon sekoamisesta tämä johtuu, jos johtuis niin eikö olisi jo vähän muutakin kappeleina kun pelkät pukit? Keinuja ja venat mutkalla...
 
Vs: Nokkapukkien tuho

karppinen sanoi
Mikähän lie nämä nyt hajotti? Japanilaiset unohtaneet kiristellä kaikki pultit kunnolla..Ymmärtäähän sen kun on silimätkin niin kierossa, jos itekkin niin yrittäs ni eihän siitä juuri mitään tulis

kyllä tuolle täytyy syy löytyä? ???
sehän on korkannut keinuvipuakselin irti ja yleensä siihen on syynä keinuvivun poikiminen..
tai venttiili on ottanu mäntään jolloin se on kammennu sen akselin irti ja pukit rikki..
 
Vs: Nokkapukkien tuho

karppinen sanoi
Nokkapyörästä kun kajellä pyöräytti niin pyörähti yhen kaks kierrosta samalla vauhdilla käjen pois ottamisen jälkeenkin. Eihän oo liian kireä?

no ei ainakaan liian kireällä ole ;D tais olla hyvät voiteluaineet välissä? Itsellä ei saanut toisilla nokkapukeilla edes pyörimään akselia, joten vaihdoin vanhat kunnossa olevat tilalle. Ei sittenkään hirveän herkästi pyörinyt, mutta olikin todella jäykät rasvat välissä...
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Just tuon takia ei niitä pukkeja pitäis kauheesti vaihdella eri kansista keskenään. Lopputulos voi olla melkein mitä vain. Mutta toivotaan et taas kestää ja on huolettomia kilometrejä.

Voi kai nuo pukit antautua ilman mitään syyt, vaikka ei kauhian yleistä taida ollakkaan. Eiköhän siellä riitä että yksi on maanantaiversio ja halkeaa ja siittä sitten pikkuhiljaa antautuu loputkin.

Irtoshan mullakin keinuvipuakseli. Onneksi ei hajonnu mitään. Jos näissä olis sittenkin jotain ongelmaa noiden momenttien kanssa ja ei pysy akselit kannen yläpuolella kiinni ???

Yks pukki löysää ja ssen jälkeen muut on kovemmalla rasituksella -> seuraava hajoaa ja sitten alkaakin tulemaan jo romua. Esim keinuvipuakselihan ei taivu, mutta venttiilit sitä yrittää taivuttaa ja puuttellisen laakeroinin takia NAPS!

Ja miksei noille nokkapukeillekkin voisi käydä samalla lailla, mutta ei katkea onneksi tuo nokka niin helposti ku keinuvipuakseli
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Jahvetti: Mitä tarkoittaa keinuvivun oikiminen?


Kyllähän siellä öljyä välissä oli, ja aurinko paisteli koko päivän kanteen niin lämmitti öljyt.
Siinä oli kolme pukkia rikki. Otin siitä toisesta koneesta kaikki viisi ja vaihdoin ne. Kaksi niistä ahisti niin laitoin kaks ehyeks jäänyttä takaisin(tai ainakin näytti siltä) niin ei ahistanut enää.

Jos ne ny kuitenkin olis liian tiukat niin nokka-akseli ilmeisesti leikkaa kiinni aikapikaisesti? eikä vastatuhansien km jälkeen

Kävin jo kymppikilsan ajamassa ja pelashan tuo :)

oiskohan pitänyt kasata ruuvilukitteen kanssa?
 
Vs: Nokkapukkien tuho

karppinen sanoi
oiskohan pitänyt kasata ruuvilukitteen kanssa?

Eikös se oo aiva naurettava se pukkien momentti? 13nm? ei lukite varmaan pahaksi olisi ollu. liekkö alunperin kasattu lukitteen kans?
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Jaahas jahvetti

Eipä niitä kyllä sitten kuuluisi kovin tiukkaan väännellä. Pukkien kiinnitysruuvithan olivat tässä tapauksessa kiinni mut keinuvipuakseli oli korkannut irti. Ei ollut ennestään lukitetta. Mut en ois kyllä huomannutkaan vaikka olis ollut ku oli niin öljysiä osia

Mut paje hujautti jo Tampereelle ajella :driver, Iisalmesta jotain reiska 350 km, et kaippa se nyt sitten kuntoon tuli. Kuhan vaan pääsis vielä takasi ???
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Tästä tuli mieleen että kuuluuko se keinuvipuakseli kiristää momenttiin ja kuuluuko käyttää ruuvilukitetta? Väänsin kiintoavaimella niin tiukkaan ku yhdellä kädellä sain enkä laittanu ruuvilukitetta. Kilometrejä sen jälkeen jotain 5000 tjsp.
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Tuntuu olevan tehot vahän nyt rempan jälkeen hukassa. Oon katellu vikaa mutten sitten keksinyt oikein muuta kun oisko ajoitukset hieman pielessä?

Tuon kuvan otto aikaan oli nokka ja pumppu merkit just kohallaan, näyttäs taas kampiakselin merkki viivoja olevan aika monta. Nyt se on siinä T kohalla. Jos sen ny oikein tulkitsin
 
Vs: Nokkapukkien tuho

Eihän vaan, sulla ole kampiakseli POIKKI. Tuon vian kuvaus alkas kuulostaa siltä.
 
Vs: Nokkapukkien tuho

kuulostaa aina yhtä hullulta ku puhutaan katkenneesta kampiakselista ;D

Tarkoittaako tuommonen ns. katkeaminen sitä, että se akseli on periaatteessa punneilla?

Tuo T taitaa tarkottaa yläkuolokohtaa (Top Death Center) eli silloinhan se on oikein. Tuo 10 on sitten 10 astetta jälkeen yläkuolokohdan ja ne viivat 0-10 astetta väliltä. Taitanee liittyä sytytyksen säätöön ne.
 
Takaisin
Ylös Bottom