Omavalmistemoottorin rakennus

Hmaki

Lancer 1.6
Liittynyt
6 Heinäkuu 2005
Sijainti
Lahti
Eli mitä muutoksia moottoriin vaaditaan, vaiko vaaditaanko mitään, että saadaan rekisteröityä omavalmistemoottorina?
Sen tiedän, että teholaput täytyy käydä ottamassa.
Kuukkeli ei paljoa kertonu. Konttoriltahan nää tiedot sais, mut kokeillaan täältä ensin.
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Äkkiseltään tulis mieleen, jotta VTT:n päästölaput tms. kallista tarvitaan ainakin. Minkälaista "myllyä" olet rakentamassa ja mihin kulkineeseen ?
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Jos oon oikein ymmärtäny, niin ei tarvi VTT lappuja, ku ei oo vähäpäästöinen.
Eli asian pointti oli se, että riittääkö esim. megaruutan ja turbon asennus omavalmiste moottoriks vai pitääkö olla esim. kampura, kansi, tai jotain muuta muutoksia? Ja kuinka tarkasti inssi haluaa tiedot näistä kaikista.

jaskajokunen sanoi
Minkälaista "myllyä" olet rakentamassa ja mihin kulkineeseen ?

Jääköön se vielä salaisuudeksi ;)
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Aiheeseen liittyen: Mitähän konttorilla sanoisivat jos kiikuttaisin sinne auton missä olisi omavalmiste 1.0 nelipyttyinen kakstahti moottori jossa tehoa +240hp. Toki tietenkin -70 luvun autossa jolloin päästöjen kanssa ei ongelmia.
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Siis tehothan ei saa kasvaa yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta.
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Juu ei tietenkään. Koneen voisi laittaa koppaan missä on vertailutekniikassa tarpeeksi tehoa tai sitten penkittää "sopivat" tehot.
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Ahtimen laitto ja megaruutta ei vissiin riitä määrittelemään omavalmistemoottoria. Tai ei niitä ainakaan omavalmistemoottorina rekisteröidä. Alumiiniahan olis helppo valaa ja siihen istuttais sylinteriputket ja sopivan kampuran ja kanget ja männät vois valita aika hyvin tarpeen mukaan. Jotain valmiiksi hyvin virtaavaa kantta voisi käyttää. olishan siinä projektia. Kenellä olis rahkeita moisen projektin läpiviemiseen? ;D Ei kai siinä pitäisi olla nokan koputtamista jos päästömääräykset pystyy välttämään. Saattaa tietty olla että haluavat jollain tapaa varmistaa että ko. moottorin ilmoitettu iskutilavuus pitää paikkansa. Ei oo kyllä noi härski ajatus käynyt mielessäkään. :peukku
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Team 1000 sanoi
Aiheeseen liittyen: Mitähän konttorilla sanoisivat jos kiikuttaisin sinne auton missä olisi omavalmiste 1.0 nelipyttyinen kakstahti moottori jossa tehoa +240hp. Toki tietenkin -70 luvun autossa jolloin päästöjen kanssa ei ongelmia.

Olis se kyl hienoo tankilla ollessa lorauttaa pari litraa ööliä bensan joukkoon. ;D
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Jos joku osaa rakentaa toimivan moottorin, tuskin tuoreöljyvoitelun tekemisessäkään on mitään ongelmaa ettei tarvitse lotrata tankilla :)
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Minkätakia halutaan tehdä jokin omavalmistemoottori? Maailma on täynnä moottoreita, luulisi jonkun sopivan viritelmiisi. Ja se taas riippuu niin monesta asiasta mitä sinne pellinalle saa laittaa...
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Topicin aloittajan kohdalla taisi idea olla se että AKEn mielestä kun moottoria muutetaan/viritetään riittävästi siitä tulee "omavalmistemoottori" ja tällöin sen tehot tulee todistaa. Minun kohdalla taas idea oli siinä että haluaisin tehdä itse moottorin mikä on kevyt, matala, tehokas ja vastaa kaasun todella nopeasti. Eli idea oli käyttää valmiita hondan motocrosspyörän sylintereitä ja tehdä itse kampiakseli ja lohkot. Miettikääpäs miltä kuulostaa moottori missä on kampuran kaulat 90-asteen välein, sytyttää neljä kertaa kierroksella ja kiertää yli 10000rpm 8) 8) 8) Tämä motti asennettuna 700kg autoon ja alle slicksit. Radalle kun pääsee niin heti on läntti lahkeessa ;D
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Team 1000 sanoi
Topicin aloittajan kohdalla taisi idea olla se että AKEn mielestä kun moottoria muutetaan/viritetään riittävästi siitä tulee "omavalmistemoottori" ja tällöin sen tehot tulee todistaa.

Juurikin näin. asiat alkaa pikkuhiljaa selviämään. Informoin sitten tänne.
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Team 1000 sanoi
Topicin aloittajan kohdalla taisi idea olla se että AKEn mielestä kun moottoria muutetaan/viritetään riittävästi siitä tulee "omavalmistemoottori" ja tällöin sen tehot tulee todistaa. Minun kohdalla taas idea oli siinä että haluaisin tehdä itse moottorin mikä on kevyt, matala, tehokas ja vastaa kaasun todella nopeasti. Eli idea oli käyttää valmiita hondan motocrosspyörän sylintereitä ja tehdä itse kampiakseli ja lohkot. Miettikääpäs miltä kuulostaa moottori missä on kampuran kaulat 90-asteen välein, sytyttää neljä kertaa kierroksella ja kiertää yli 10000rpm 8) 8) 8) Tämä motti asennettuna 700kg autoon ja alle slicksit. Radalle kun pääsee niin heti on läntti lahkeessa ;D

Luulenpa että taitais olla vähän muutakin kuin läntit molemmissa lahkeissa... ;D

Asiaa hieman sivuten, enolla on veneessä perämoottorina kakstahtinen yli 240 hummainen... kyllä se vene kulkeekin, mut menovettäkin menee hieman siinä sivussa ;D
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

MetalMan_ sanoi
Luulenpa että taitais olla vähän muutakin kuin läntit molemmissa lahkeissa... ;D

Asiaa hieman sivuten, enolla on veneessä perämoottorina kakstahtinen yli 240 hummainen... kyllä se vene kulkeekin, mut menovettäkin menee hieman siinä sivussa ;D

njoo mut eikös veneet vie aina melko hyvästi menovettä? :)

Ideana tuollainen "iso" 2-tahtikone on aika mielenkiintoinen, itsellä on välillä pyörinyt ajatus kahden 4G32 yhdistämisestä... Toteutus vaan vähän hakusessa ;D
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Onko tarkoituksena tehdä moottori jossa on alunperin yli 20% enemmän tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa ja nyt ahtimella ja säädetävällä ruiskulla kyseessä olisikin omavalmistemoottori jossa voisi olla paperilla vähemmän tehoa kuin kuin kyseisessä moottorissa vakiona. Jos tätä haetaan, olet muutaman kuukauden myöhässä, tuo porsaanreikä on poistettu laista. Viime vuonnahan vielä pelkkä ahtimen asentaminen riitti tekemään moottorista omavalmiste moottorin, mutta ei enää.
"Nimimerkillä kiireellä konttorille, ennen kuin laki muuttui. ;D ;D"
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Siis on tarkoitus laittaa ahdin ja ruutta, mutta ahdot niin pieniks että tehot ei nouse yli +20% mallisarjan tehokkaimmasta. Vieläkös tää onnistuu? Entä jos vaihtaa vaikka koneesta X kampuran ja sit koneesta Y männät? Onko se silloin omavalmiste?
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Hmaki sanoi
Siis on tarkoitus laittaa ahdin ja ruutta, mutta ahdot niin pieniks että tehot ei nouse yli +20% mallisarjan tehokkaimmasta. Vieläkös tää onnistuu? Entä jos vaihtaa vaikka koneesta X kampuran ja sit koneesta Y männät? Onko se silloin omavalmiste?

Elikkäs: Oletetaan että sinulla on auto jossa on 1.6l 75kW moottori. Samaan mallisarjaan on saanut 2.0 moottorin jonka teho on 100kW. Saat asentaa tähän autoon esim 2.4 115kW moottorin koska 20% tehoraja (120kW) ei ylity, edellyttäen että akselipainot eivät ylity. Muutoksen edellytyksenä on vaihtaa pyöräntuennat, jarrut, alusta jne vastaamaan 2.0 mallia. Mikäli haluat vielä tähän moottoriin asentaa ahtimen pysyy 20% sääntö voimassa. Vertailu kohteena siis edelleen 2.0 moottori. Jos tuosta 2.4 moottorista saat ahtimen kera ajettua teholapun, joka on alle 120kW saat ahtimesta merkinnän otteeseen. :peukku
Mikäli taas pidät edelleen 1.6 moottorin autossa ja teet edellä mainitut alusta ja jarru muutokset saat ahtimen kera katsastettua auton kunhan teholapussa on alle 120kW.

Vielä viime vuonna ahtimen lisääminen teki moottorista omavalmiste moottorin, jolloin paperilla oli mahdollista että moottorissa olikin vähemmän tehoa kuin tehtaalta tullessa, ilman ahdinta. Eli pystyit asentamaan esim. 2.5 125kW moottorin jossa ahtimen kera olikin vain 119kW. Nykyään omavalmiste moottoriin "tehon laskuun" pitää olla hyvät perusteet. Mitään osien vaihto määrää ei ole, vaan perustelut tehon laskuun käsitellään tapauskohtaisesti. (Lue: "lähes mahdotonta onnistua")

Tämä kaikki koskee siis EI vähäpäästöisiä autoja!! Vähäpäästöisistä vaaditaan aina VTT:n tms teho- ja päästötodistukset.

Hiukan sekavaa tekstiä, mutta niinhän lakitekstit taitaa aina olla. :seina
 
Vs: Omavalmistemoottorin rakennus

Hmaki sanoi
Siis on tarkoitus laittaa ahdin ja ruutta, mutta ahdot niin pieniks että tehot ei nouse yli +20% mallisarjan tehokkaimmasta. Vieläkös tää onnistuu? Entä jos vaihtaa vaikka koneesta X kampuran ja sit koneesta Y männät? Onko se silloin omavalmiste?
Mutta et kai silloin tarvi omavalmistemoottoria, jos tuo tehoraja ei vain ylity. kunhan vain tuo kuutiorajakin pysyy alle sallitun, niin ei kai edes kannata yrittää omavalmistekonetta. Jos siis meinaat valmiin tehdaskuntoisen moottorin vain turbottaa, etkä esim pienentää/ suurentaa iskutilavuutta kampiakselin tms. muutoksella. Silloinhan riittää vissiin se teholappunen vain (ei vähäpäästöisissä), eikä pitäis kauheita ongelmia tulla. Toki jos aiot jonku 2 litrasen turbotetun 90 heppasen koneen saada laillisesti autoon, niin saattaa katsastusmies jo ruveta epäileen.. ei kai nekään ihan tyhmiä ole.

Voikos sen turbokoneen rajoittaa kuristamalla, niin että kadulla onn vain sallittu määrä tehoja, ja sit radalle kuristimet pois. Ei varmaankaan vain kannata ajaa ratsiaan ilman kuristimia, kun uskoisin että ne jotenki merkitään rek.otteeseen.
(Serkkupoika suunnitteli audiin tämmöstä kampiakselilla kuutiot pienemmäksi ja kuristimella tehot pois konetta)

Ja vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Juttelin tuon kyseisen serkkupojan kanssa niin se väittää kovasti, et kun menet vain konttorille teholapun kanssa ja sanot, että kone on itse muokattu/ rakennettu, eikä ole se miltä päällepäin näyttää.. Eli pelkkä teholappu ja rakntajan sana riittäis.
 
Takaisin
Ylös Bottom