Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

PK

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2004
Vaihdoin jakohihnan ja tasapainotusakseleiden hihnat, mutta jotain meni ilmeisesti väärin kun auto ei enää sen jälkeen käynnistynyt. Kampiakseli on merkissään ja nokkapyörät suoraan ylöspäin. Jossain moottorissa merkkien pitää osoittaa toisiaan kohti, mutta tässä on lohkossa koloset ja nokkapyörien reunassa nuolet. (En irroittanut hihnaa, joten ei 100% varmaa tietoa kuinka ne ovat olleet) Jakopään puoleinen mäntä ylhäällä merkkien ollessa kohdallaan, eikö se ole ykkössylinteri?

Alakertaa on pyöritelty hihnan/hihnojen ollessa irrallaan. Ohut peltilevy kampiakselilla on ilmeisesti kampiakselin asentotunnistimelle, voiko sen asentaa kuin yhdellä tavalla?

Akku oli samaan aikaan irti ja uudet tulpat vaihdettu (samanlaiset kuin vanhat). Muihin sähkölaitteisiin ei ole koskettu. Auto starttaa ja bensaa tulee suutinkiskosta, joten ajoitus- tai sytytysongelmalta vaikuttaa. Ei kai mikään ajonesto voi kiukuta?
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

kun ei ole autosta tietoa niin doch galantin 4g63 koneessa yläpyörien merkit on vaakatasossa...
ja jos ovat yli 3pykälää sivussa on myös venttiilit kierossa pyörittämisen
jälkeen...

edit: unohtu ihan että olis kiva tietää minkä auton kanssa tämä ongelma on, yritetään neuvoa paremin.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Auto on vanhempi Outlander.

Konetta on pyöritelty ennen starttia käsin lyhyellä räikällä kampiakselilta useamman kierroksen verran eikä se tuntunut ottavan kiinni mihinkään. Venttiileitä ei kai jaksa kääntää näin solmuun?
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

pitää varmistaa jostain papereista, jotenkin sellainen kuva jääny mieleen että ne nokkaakselien merkit
osoittaa aina toisiaan (klo 3 ja klo 9) varmistushan olis se että

venttiilikoppa irti ja katsoa mihin päin nokkaprofiilit osittaa, niiden pitäs osoittaa ylöspäin kun on merkit kohdallaan
ei ehkä ihan ylös mutta klo 11.00 - 1.00 välissä
1sylinterin eli sen jakopäästä katsottuna ensimmäine, vaihdelaatikon pää on 4

venttiilit saa kyllä tosi helposti kieroon, ne on sellasessa kulmassa että menee avaimella vääntämällä toki ahdistaa vähäsen
kieroksi... ja varret on ohuet...

nokkia kun pyörittelee niin kannattaa kampiakselin merkin olla ~90 astetta sivussa, ei ota mäntiin venttiilit.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Siltähän tuo nyt vähän vaikuttaisi että venttileitä vääntynyt. Täytyy mittailla puristukset.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Ainakin Evo 4-8 4G63 moottoreissa nokkapyörien merkkien tulee olla suunnilleen ylöspäin venttiilikopassa olevia lovia kohti. Vanhemmissa toisin päin olevissa koneissa merkit olivat erilailla.

Asentotunnistin rikkoutuu yllättävän helposti, mutta eipä sitä juuri voi asentaa muuten väärin jos levy kulkee haarukan välistä. Ja levyä ei saa asennettua väärin päin ainakaan ihan helposti.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Jako ja puristukset on kohdallaan, mutta kipinä hukassa! Taitaa olla asentotunnistin tosiaan antautunut vaikka sitä on todella varoen käsitelty. Voiko pakkaset vaikuttaa mitenkään kun auto oli kovien pakkasten aikaan kaksi päivää pihalla, ei varmaankaan. Lukulevy ei kai ole älyttömän tarkka, kunhan se mahtuu liikkumaan asentotunnistimen hahlossa? Sitäkään ei siis ole mitenkään väännelty ja merkkilovi ei satu kohdilleen kun oikein päin joten sekin näyttäisi olevan kunnossa. Täytyypi tilata uusi anturi kun ei tuossa oikein muukaan voi olla pielessä, vai voiko? :-\
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Kato sen liitin nyt ekana, jos siinä on semmoinen...
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Onko kierroslukumittarissa mitään eloa kun starttaa? Kun anturi on rikki mittari on täysin nollassa ja samoin Evoscan tai vastaava näkee moottorin kierroslukutiedon olevan pyöreä nolla.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Liitin on OK, se on venttiilikopan päällä hyvin näkyvällä paikalla. Ei hapettumia, eikä johdossa missään kohtaa mitään mekaanista vauriota.

Kierroslukumittari ei liiku mihinkään. Voiko sitä pitää luotettavana diagnoosina?

Joka tapauksessa huomenna menee anturi tilaukseen. Sen kun saa seuraavaksi päiväksi, mutta vikakoodin luvun vasta viikon päähän. Pystyykö Outlanderista mitenkään itse lukemaan vikakoodeja samaan tapaan kuin vanhemmista valojen vilautuksia laskemalla? Jos pystyy niin voisi anturia odotellessa tehdä senkin.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

PK sanoi
Pystyykö Outlanderista mitenkään itse lukemaan vikakoodeja samaan tapaan kuin vanhemmista valojen vilautuksia laskemalla? Jos pystyy niin voisi anturia odotellessa tehdä senkin.
OBD2-lukijan tarvii, että vikakoodit saa ulos, hyppylanka- / klemmarivirityksillä niitä ei saa. Paitsi vissiin ABS:n vikakoodit, mutta niillä ei tuossa tee mitään. Lukua ei siis tarvi suorittaa merkkiliikkeessä, mutta tietty auton käymättömyys "hivenen" hankaloittaa sitä lukemista ellei itsellä lukijaa ole. Suht nopsaan varmaan kyllä joku Suomesta toimittaisi lukijan, ja todnäk 50 - 150%:n hinnalla yhteen koodinlukukertaan verrattuna. Ja ulkomailta tilattuna vielä halvemmalla...
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

Varmistetaanpa vielä että toinen tasapainoakseli tulee oikein ettei tarvitse värinöitä ihmetellä. Lukitustapin paikka löytyi lohkosta, mutta ei pystynyt hyödyntämään koska katti on juuri kohdalla. Näillä ohjeilla pitäisi kai kuitenkin onnistua?
Biim sanoi
Aseta öljypumpun merkki osoittamaan klo 12 (ylöspäin) ja päästä irti. Jos merkki kääntyy vastapäivään on akseli asennettu oikein. Jos se kääntyy myötäpäivään on tasapainoakseli 180 astetta väärinpäin.

Alkaen 60€ on merkkiliikkeessä vikakoodin luku joten jotain tuollaista voisi kokeilla: http://www.e-ville.hk/fi/product/2938/vikakoodinlukija_grade_obd_2_eobd

Onko kenelläkään kokemuksia toimiiko Mitsuissa?
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

PK sanoi
Alkaen 60€ on merkkiliikkeessä vikakoodin luku joten jotain tuollaista voisi kokeilla: http://www.e-ville.hk/fi/product/2938/vikakoodinlukija_grade_obd_2_eobd

Onko kenelläkään kokemuksia toimiiko Mitsuissa?
Tuosta nimenomaisesta lukijasta en tiedä, mutta kyllähän OBD2 on standardi, joten pitäisi toimia. Itsellä on tällainen ELM327:ään perustuva palikka, joka siis tarvii kaverikseen läppärin:
http://www.e-ville.hk/fi/product/3158/vikakoodinlukija_elm327_ver_1_5a
Halvemmallakin tuota saa, jos ei tarvitse suomenkielistä palvelua. Ja netistä löytyy aika hyvin ilmaistakin OBD2-lukusoftaa.
 
Vs: Outlander 4G63 jakopää/ajoitus

PK sanoi
Taitaa olla asentotunnistin tosiaan antautunut vaikka sitä on todella varoen käsitelty.

Ei ollut varovaisuus riittänyt. Irroittamalla vanhan näkyi ihan fyysinen vika joten joku avain on ottanut kiinni tai se on jopa voinut jäädä jakohihnan ja lohkon väliin puristuksiin. Uudella osalla (merkkiliike 140€) auto toimii taas. :) Hydraulinen kiristinkin (150€) oli rikki, joten sekin samalla uusiksi sekä tietty molemmat hammashihnat, moniurahihna, molemmat kiristimet, ohjuripyörä ja vesipumppu. Stefoja en vaihtanut, vaihdetaanko ne liikkeessä jakohihnaremontissa?

Kiitos kaikille vinkeistä ja ohjeista. :peukku


Täytyypä tutkia tuota OBD-lukija asiaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom