Outlander PHEV talvikäyttö

Tässä empiirinen tutkimustulos: pakkasta -9 lähtö lämpimästä tallista ajo 2km, 2,0L/100, auto n 20min parkissa, ajo 2km, yhteiskulutus 5,7L/100.
 
Sivusta seuranneena, olis mitsulta hieno homma jos saisi ohjelmisto päivityksen, toki jos kone on vain lämmitystä varten niin lisätä se webasto, se lämmittää kyllä koneenkin ja akut ja vie varmasti vähempi kuin moottori käynnissä


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
jtp_fi sanoi
Lämpötiloilla ja esilämmityksellä tuntuu olevan hurja vaikutus kulutuslukemiin. Tänä aamuna pakkasta -9, auto piuhan päässä tunti ennen töihin lähtöä. Töihin 21 km, ilmastointi asetettuna automaattiasentoon, sisälämpötilaksi asetettu 17.5 astetta (talvitakki päällä ja hiki tuli jo tuossa lämpötilassa). Polttomoottori kävi muutamia kertoja ensimmäisen 5 km matkalla, sen jälkeen pelkästään sähköllä. Keskikulutus 2.5 litraa. Eli kyllä tuossa autossa tuntuu potentiaalia olevan talvikäytössäkin, kunhan se vaan saadaan ulos.

Lisää empiirisiä kulutuslukemia: kotimatka ilman esilämmitystä (unohdin piuhan kotiin), pakkasta -10, keskikulutus 4.5 litraa. Eli tästähän voi tehdä tieteellisen tarkan johtopäätelmän että esilämmitys vaikutti tuolla matkalla kulutukseen 2 litraa vähentävästi 8)

Ei ne pakkaset helppoja ole muillekaan sähköautoille: http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/teslan+sahkoautolle+uusi+takaisku,+nyt+norjassa/201401610231
 
Aamulla -7, yksi esilämmitys(10min), akut täynnä. 19km ajoa, motaria 10km savemoodilla, muuten normal mode päällä. Akkuja perillä about 60% jäljellä. Kulutus 6l/100km.

Iltapäivällä lähtö about +5 asteisesta parkkihallista. Akkuja ei ladattu lisää. ulkona -8. 20km ajoa normal moodissa, 5km motaria, loput taajamassa. Perillä akku tyhjä ja keskikulutus koko reissulle 3,5l/100km

Jos auton sais toimiin pakkasillakin pelkällä sähköllä, niin arvioisin, että kantama olis jotain tämän tyylistä.
0 - -20c astetta --> 40 - 20km.

Ne keulasuojat taidan kyllä laittaa itse tilaukseen. Maksaa räätälöitynä 45€. Ja varmaan auttaa kulutukseen muissa kuin ihan pikku siirtymissä, kun kone pääsee nopeemmin haluamaansa lämpötilaan.
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/10370/mitsubishi/maskisuoja-mitsubishi-outlander-2013
 
jtp_fi sanoi
Ei ne pakkaset helppoja ole muillekaan sähköautoille: http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/teslan+sahkoautolle+uusi+takaisku,+nyt+norjassa/201401610231
Juu tuohan normaalia uudelle tekniikalle. Se nyt vaan on normaalia, että jos haluaa valmiin tuotteen, niin pitää odotella pari vuotta, kun se on tuotu markkinoille. Mitsun PHEV:ssä on se hyvä puoli, että tuote on kuitenkin käytettävissä pakkasesta riippumatta ja latauskin toimii ;) vaikka polttoaineen kulutus ei olekkaan oletetun alhainen kovassa pakkasessa. Itekki sai GDI Galantista halutun laisen vasta, kun takuu oli rauennu. Eli sai sulettua sen turkasen EGR venttiilin, joka aiheutti turhan paljon huoltoa. Sen jälkeen auto on toiminut kuin unelma :peukku Itse asiassa pikkuhiljaa odottelis, että tulee jotain katastrofaalisempaa, jotta saa itselle perusteltua autonvaihdon tarpeen ;D
 
Ohessa maahantuonnin vastaus, kirjalliseen reklamaatioon.

Hei,

Mitsubishi Outlander PHEV:in voimansiirrosta vastaa ladattava hybridijärjestelmä, joka valitsee ajotilanteeseen ja olosuhteisiin sopivimman voimanlähteen sähkö- tai polttomoottorin sekä näiden yhdistelmän väliltä.

Kylmissä olosuhteissa hybridijärjestelmä käynnistää auton polttomoottorin varmistaakseen sisätilojen mahdollisimman tehokkaan lämpenemisen ja ikkunoiden huurteenpoiston. Kylmää polttomoottoria ei myöskään voi kuormittaa raskaasti, ennen kuin moottoriöljy on lämmennyt. Myös siitä syystä hybridijärjestelmä käynnistää polttomoottorin kylmissä olosuhteissa, että sitä voidaan välittömästi kuormittaa, jos ajotilanne vaatii sarja- tai rinnakkaishybridiajotilaa jolloin moottoria kuormitetaan raskaasti.

Outlander PHEV on ladattava hybridiauto, ei täyssähköauto. Markkinoinnissa tai teknisissä tiedoissa ei ilmoiteta, että sähköajotila olisi käyttäjän valittavissa tai aina käytettävissä kaikissa ajotilanteissa tai olosuhteissa. Malli on tullut Euroopan markkinoille vasta viime syksynä, eikä ainakaan tässä vaiheessa ole tiedossa, että valmistaja olisi tekemässä muutosta hybridijärjestelmän voimanlähteen valintatoimintoihin.

EU-direktiivi 80/1268/EEC ja sen muutokset määräävät, miten autojen kuluttajille ilmoitettavat polttoaineen kulutuslukemat on mitattava. Mittaukset tehdään tarkoin säännellyissä laboratorio-olosuhteissa ja tällä tavoin mitatut luvut voidaan käytännössä ylittää tai alittaa riippuen auton käyttöolosuhteista ja ajotavasta eivätkä luvut sinällään takaa mitään vähimmäis- tai enimmäiskulutusta. Lähinnä tarkoituksena on saada vertailukelpoiset luvut eri automalleille, kun mittaustapa ja -olosuhteet ovat tarkoin säännellyt ja samanlaiset.

Outlander PHEV:n yhdistetty kulutus- ja CO2 -päästöarvo (1,9 l/100 km ja 44 g/km) on mitattu ja ilmoitettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:eek: 715/2007 sekä komission asetuksen (EU) N:eek: 630/2012 mukaisesti.


Eli tästä voi vetää johtopäätöksen että valitus pitää laittaa sitten kuluttajaviraston kautta eteenpäin. :seina
 
Tuosta pakkasessa toiminnasta vielä hiukan, joku akkutekniikasta ymmärtävä varmaan tietää vastauksenkin.

Onkohan Lithium-ion akussa rajoituksia esim. kovassa pakkasessa tyhjänä varastoimisen suhteen? Voisiko toi kovassa pakkasessa tapahtuva akun käyttöasteen väheneminen johtua ihan tollasseesta seikasta? Riittävän kylmässä akkua ei pureta tyhjäksi syväpurkauksen tms. vaurion välttämiseksi? Akkujen suhteen varmanpäälle pelaamisen kyllä ymmärtää, koska autohan ei voi etukäteen tietää milloin sitä seuraavan kerran käytetään tai ladataan.

Itse koeajoin auton jokunen aika sitten ja tykkäsin kovastikkin. Ko. auto oli varustettu kitkarenkailla ja mukavuus oli erinomainen. Demosin koeajon yhteydessä myös työmatkan latauksineen päivineen ja kulutukset molempiin suuntiin oli alle 2l/100km. Tosin koeajoin auton ennen kovia yli 20c pakkasia. Omalle työmatkatkalle osuu myös pätkä motaria ja positiivinen yllätys oli kun Outlander kulki 120kmh pelkän sähkön voimin. Pätkittäisessä ajossa pääs ihan naurettaviin lukemiin. Nollasin kulutusmittarin kaupan pihasta lähtiessä ja muutaman kilsan kotimatkan kulutus oli 0,1L/100km ;D
 
Ihme logiikka: aamulla tallista 4km ja 0,0l/100 ja takas puolentunnin jälkeen 3,6l/100. Pakkasta 10. Eroa eiliseen oli se et latauspiuha oli kiinni lähtiessä.
 
tiko sanoi
Ihme logiikka: aamulla tallista 4km ja 0,0l/100 ja takas puolentunnin jälkeen 3,6l/100. Pakkasta 10. Eroa eiliseen oli se et latauspiuha oli kiinni lähtiessä.

Toi on kyllä aika erikoinen logiikka joo... ???

Tilasin noi viimasuojat ja niiden pitäis tulla loppuviikosta.
Toivottavasti kelit jatkuu samanlaisina, niin sais vähän referenssiä asiaan.
 
Tervehdys !

Uusi jäsen kyselee. Mistä olette hankkineet tai hankkimassa Webastoa tai Eeberiä.?? Mihin hintaan sen saa. Onko asia niin että sitä ei saa muilta
kuin Deltalta tai mitsubishiä myyvältä liikkeeltä ? Aika suolaiset nuo deltan monopolihinnat tuntuvat olevan.
 
Isoisä sanoi
Tervehdys !

Uusi jäsen kyselee. Mistä olette hankkineet tai hankkimassa Webastoa tai Eeberiä.?? Mihin hintaan sen saa. Onko asia niin että sitä ei saa muilta
kuin Deltalta tai mitsubishiä myyvältä liikkeeltä ? Aika suolaiset nuo deltan monopolihinnat tuntuvat olevan.

Tervetuloa!

Luulen että kovinkaan moni ei ole webastoa ainakaan vielä hommannut.
Vähän on niin sanotusti hommat vaiheessa.
 
Anaconda sanoi
Toi on kyllä aika erikoinen logiikka joo... ???

Tilasin noi viimasuojat ja niiden pitäis tulla loppuviikosta.
Toivottavasti kelit jatkuu samanlaisina, niin sais vähän referenssiä asiaan.

Tänään aamulla -8, esilämmitys, maskin tuuletusreiät ilmastointiteipillä tukittuna :peukku. (Ei ole viimasuojia vielä)
n. 15km työmatka keskikulutuksella 1,7l/100km. Ei ihan plussakelien nollakulutus, mutta ero suht selkeä.
Moottori sammui paljon nopeammin, eikä mennyt enää "itsestään" uudelleen käyntiin ollenkaan.
Akkuja oli hieman jäljellä mutta takaisin ei ilman lisälatausta olisi kyllä enää päässyt.

Nyt sitten tarvittais vielä sellanen -16 - -20c kelit, että vois todentaa tuon paukkupakkasillakin.
 
Joo, ei ole webastoa tullut hankittua, mutta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miten vaikuttaa jos joku sellaisen PHEViin asennuttaa. Samoin kuin viimasuojan.

Lisää käytännön kulutuslukemia: tänään töistä kotiin, -8 astetta pakkasta, lohkolämppäri päällä noin tunti ennen lähtöä. Keskikulutuslukemat 1.2 litraa/100 km.
 
jtp_fi sanoi
Joo, ei ole webastoa tullut hankittua, mutta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla miten vaikuttaa jos joku sellaisen PHEViin asennuttaa. Samoin kuin viimasuojan.

Lisää käytännön kulutuslukemia: tänään töistä kotiin, -8 astetta pakkasta, lohkolämppäri päällä noin tunti ennen lähtöä. Keskikulutuslukemat 1.2 litraa/100 km.

Tuolla esilämmityksellä, miten se sitten onkaan hoidettu, tuntuu olevan suuri merkitys lyhyillä matkoilla.
Tänään lähdin töistä ilman lisälatausta ja lämmitystä. Moottori oli tosi pitkään päällä, mutta loput akutkin tuli kulutettua. Keskikulutus samalla matkalla kuin aamulla 5,6l/100km. :nykii
 
Anaconda sanoi
Tuolla esilämmityksellä, miten se sitten onkaan hoidettu, tuntuu olevan suuri merkitys lyhyillä matkoilla.
Tänään lähdin töistä ilman lisälatausta ja lämmitystä. Moottori oli tosi pitkään päällä, mutta loput akutkin tuli kulutettua. Keskikulutus samalla matkalla kuin aamulla 5,6l/100km. :nykii

Hyvää infoa! Talvella pitää siis nähdä vähän vaivaa ja olla huolellinen lämmitysten kanssa jos haluaa säästää bensaa, mutta ei näyttäisi mahdottomalta :peukku

Näkyykö moottorin lämpötila jossain ajotietokoneen näytössä tms? Tai varmaan joku varoitusvalo sitten ainakin kertoo lämmöistä jos viimasuoja unohtuu nokalle liian pitkälle kevääseen...?
 
Eilen autotallista (ei pistokkeessa) pikakeikka kauppaan, n 9l/100!!!! Auton täytyy olla kokoajan sähkössä kiinni, todellinen sähköauto!!!
 
jamwww sanoi
Hyvää infoa! Talvella pitää siis nähdä vähän vaivaa ja olla huolellinen lämmitysten kanssa jos haluaa säästää bensaa, mutta ei näyttäisi mahdottomalta :peukku

Näkyykö moottorin lämpötila jossain ajotietokoneen näytössä tms? Tai varmaan joku varoitusvalo sitten ainakin kertoo lämmöistä jos viimasuoja unohtuu nokalle liian pitkälle kevääseen...?
Ei taida näkyä missään. En tiedä jos joku varoitus jossain vaiheessa tulee.
 
tiko sanoi
Eilen autotallista (ei pistokkeessa) pikakeikka kauppaan, n 9l/100!!!! Auton täytyy olla kokoajan sähkössä kiinni, todellinen sähköauto!!!
Kokeileppa jossain vaiheessa tallista, esilämmityksen kassa ilman pistoketta.
Mulla on sellanen mutu, että jos tuon esilämmityksen ajastuksen sais pidemmäksi kuin tuo nykyinen 10 min., niin sekin voisi tuoda apu tähän ongelmaan. Kulutus tuntuu tosiaan pomppaavan ihan eri sfääreihin jos autoa ei lämmitä etukäteen edes auton omalla lämmityksellä.

Sekin olis mielenkiintoista saada tietää eroaako esilämmitys jotenkin, kun auto on kytketty verkkovirtaan?
 
Ei auta esilämmitys aina, eilen aamusta 2km kauppareissu n 7litraa/100.

keskikulutus mökkireissulla 300mk 7,6l/100. Ajelin nyt vaihteeksi lataus moodilla, ei kovin paljon eroa save moodiin.
 
Lisää huomioita / käytännön jippoja pieniin kylmäsiirtymiin.

Tämä toimii pikku pakkasilla, eli yli -10 lämpötiloissa:
- Laita auton asetuksista ilmastoinnin automaattikäynnistys pois päältä.
- Kytke ilmastointi pois päältä ennen kuin sammutat virrat autosta
- Esilämmitä auto pari kertaa ennen seuraavaa ajoa.
- Kun laitat virrat päälle ilmastointi ei käynnisty ja pystyt ajamaan muutamat ensimmäiset kilometrit pelkällä sähköllä, tai jos siirtymä on todella pieni niin kokonaan sähköllä, koska esilämmitys pitää lasit auki hetken.

Tästä on sekin etu, että jos akut on liikkeelle lähdettäessä täydet ja moottori käynnistyy heti, niin moottori ei pysty lataamaan niitä ja moottoria käytetään vain hukkalämmön tuottamiseksi.
Nyt kun pääset muutamat ensimmäiset kilometrit sähköllä, niin akuissa on taas tilaa ottaa varausta vastaan ja hyötysuhde paranee roimasti. Huomasin myös, että kun toimii näin, niin moottori pysyy käynnistyksen jälkeen aika kauan tyhjäkäynnillä maantienopeuksissakin, eikä kierrokset muutu kun pedaalia painaa. Tämän huomaa mm. siitä, että nuoli moottorista akkuihin vain vilkkuu, eikä ole koko aika päällä Myös se eco info näytön vihreä pyörylä näyttää vain yhtä pykälää. Lisäksi moottorin oltua hetken tyhjäkäynnillä eco nappia painamalla sen saa sammumaan suht nopeasti.

Tällä menetelmällä olen onnistunut pikkupakkasillakin pääsemään nolla kulutuksiin lyhyissä siirtymissä ja litran, puolentoista pintaan, noin 15-20km siirtymissä. :peukku

Homma toimii myös ilman esilämmitystä, mutta silloin ikkunat huurtuu tosi paljon nopeammin. Autoa kuitenkin pystyy pikkuisen siirtämään ilman että kone alkaa heti huutamaan. ;D

Nii, kovemmilla pakkasilla yllä oleva menetelmä on kuitenkin käyttökelvoton. :(
 
Joo, ja jos vielä muistaa kiertää auton kolme kertaa vastapäivään, saavutetaan pienempi polttoaineen kulutus...

Ajoin eilen kaupungilla täyden akun tyhjäksi, kulutus oli 2,6l, eli ei paha. Kesällä voi olla mahdollista päästä hyvinkiin tuloksiin.. :)
 
tiko sanoi
Joo, ja jos vielä muistaa kiertää auton kolme kertaa vastapäivään, saavutetaan pienempi polttoaineen kulutus...
::) hmmm, jotenkin luulen ettei tuolla ole käytännön merkitystä. Tee tuota kuukauden päivät ja raportoi sitten oliko vaikutusta. ;D Jos susta ei kuulu, niin valkotakkiset sedät on varmaan noutaneet sut.
 
Täällä kans yksi tietämätön Tampereelta. Olin päättänyt jo tilata phev Outlanderin mutta niin kuin priuksessakin talvella ajo sähköllä on siis estetty lämpötilan laskiessa..Siis joo mulla on 30km edestakainen työmatka ja mahdollisuus ladata töissä. Niin miks pitäis pitää polttomoottoria varuiks lämpösenä? Ikkunan varmaan pysyis auki ilman sitäkin, sähköllä vai? Sitten kun tiedossa pidempi matka niin asiaan voi itse varmaan vaikuttaa ajoissa ja laittaa moottoria päälle kun siltä tuntuis! Onko nyt Volvo ainoa hybridi joka on suunniteltu ja toteutettu pohjoismaita ihan varten, eli sillä ei tarvi inistä vaan ajaa? Turhan pieni ja kallis se vaan on. Siis pitäis saada viikoks koeajoon tää mitsu ja -20.c taulussa kokeilla vähän. Mites lämpösestä tallista lähtö kovaan pakkaseen? Mun idea on ajaa sähköllä työmatkat kauppamatkat ja KAIKKI pikkumatkat. Eli mitä järkee ostaa kallis hybridi jos se ei edes toimi oikein? Ja sit se Volvo kuitenkin toimii kavereilla.. Ja ajo ilmaista kun eivät edes kotona lataa!
 
Ai Volvo toimii? Onko totta? Olen vähän yrittänyt sitä kysellä, mutta maahantuoja ei halua ottaa kyselyjä vastaan ja jälleenmyyjältä ei ole tullut vastausta! Liittyneekö siihen, ettei niitä taida käytännössä olla saatavana? Toisaalta antaa toivoa, että PEHVaankin voisi tulla ohjelmistopäivitys jossain vaiheessa, jos kerta Volvo sen osaa. Mutta jos Prius on samanlainen kesäauto kuin Mitsu, viittaa taas siihen, että japanialaiset pitävät tämmöistä hyvänä systeeminä...
 
Niin jo iltapäivälehdissäkin aikoinaan harmiteltiin priuksessa sitä kun sähkökäyttö oli poissa pelistä jo muutamassa plus asteessa.. Itse olen melkos tyhmä auto asioissa mutta eikö tollasia antureita voisi huijata jotenkin kepulikonstein jotka sitten kytkevät ne polttomoottorit päälle.. Volvo on siis kehitetty pohjoismaisia olosuhteita varten pohjoismaissa yhyteistyössä sähköyhtiön kanssa. Mulle lupasi myyjä juuri äsken käytetystä v60 hybridistä 5000e alennuksen jos ei töihin pääse pelkällä sähköllä 30km edestakaisin.. auto esilämmitettynä -20.c Eli kirjallinena kaikki pitää pyytää ja sitäkin ennen koe ajo 2pv -20.c.
 
japex sanoi
Niin jo iltapäivälehdissäkin aikoinaan harmiteltiin priuksessa sitä kun sähkökäyttö oli poissa pelistä jo muutamassa plus asteessa..
Kyllä meillä ainakin Prius (ei PHEV, vaan vanhempi) toimii sähkömoodissa kovemmillakin pakkasilla. Ainakin -20 asti muistan varmasti että on toiminut. Toki vaatii sen, että moottori on lämmennyt. Sen taas ymmärrän ja hyväksyn moottorin eliniän kannalta. Toki tuo normaali hybridi on eri asia kuin töpselivehkeet, joita olisi ajatus ajaa enemmänkin pelkällä sähköllä...
 
Ottamatta kantaa Volvon toimintamatkaan sähköllä >20 asteen pakkasessa, niin Volvon 400 euron dieselverolla ostaa aikas monta kilowattia sähköä tai vaihtoehtoisesti ~250 litraa bensaa.

Kuinkas monta kuukautta pitää olla yli 20 astetta pakkasta/per vuosi, että Volvon dieselvero on kuitattu?

Mitsussa on myös kapasiteetiltaan isompi akku kun Volvossa, joten vuosi periodilla Mitsun sähkökäyttö voi olla todellisuudessa jopa Volvoa suurempi?
 
No jokatapauksessa se Toyotan PHEV ei toiminut, vaan olisiko ollut jopa +5c kun tunnistimet tekivät työtään :( Mitsun ostaisin mielelläni koska volvo niin pieni ja kalliimpi.. Kunnon vrusteineen lähempänä 70.000e Ottaa vaan päähän jos työkaveri tulee töihin sähköllä joulu tammi helmi maallis huhti... ja itse joutuisin makseleen bensa... Lähteekö se mitsu lämpösestä tallista sähköllä 15km töihin -20c. olis kiva kuulla kokemuksia???? Vai meneekö postilaatikon kohdalla moottori päälle.. :(
 
Mun kokemus on se, että esilämmitettynä (siis lohkolämmittimen ja sisätilan lämmittimen avulla) auto pyörittää polttomoottoria ensimmäiset kolme-neljä kilometriä, kun ulkolämpötila on jossain parin plus-asteen ja viiden miinusasteen välillä. Tämän jälkeen pystyn ajamaan lopputyömatkan (yhteensä 21 km) pelkästään sähköllä. Kulutukset tuolla matkalla ovat jääneet alle 1 litraa/100 km.
 
Automyyjät olisivat saaneet mainita jotakin talviominaisuuksista.

Viime vuoden Tuulilasin numerossa 11 oli Toyota Prius PHEV:in kestotestin loppuarvostelu. Siellä kerrottiin, että talvella kun on kylmempää kuin +13C bensamoottori käy hetkittäin lämmittäen jäähdytysnestettä, vaikka akuissa olisi varausta jäljellä.

http://www.tuulilasi.fi/kestotestit/vuoden-mittaisen-kestotestin-tulos-pistoke-prius-kautta-aikain-bensapihein

Tuolla on 20 sivua keskustelua, miten Priuksen moottorin saisi käymään mahdollisimman harvoin talvella. Tuossa kuvassa on myös kerrottu, milloin bensamoottori käy, vaikka akuissa on varausta jäljellä. Jättämällä edellisellä ajokerralla puhaltimen ykkösasentoon, lämpötilapyynti kylmälle, ilmastointi sammuksiin vähentää bensamoottorin käynnistymistä.

http://priuschat.com/threads/plug-in-prius-real-winter-driving.118042/page-5#post-1683053

Priuksen ja Outlanderin järjestelmien toiminta muistuttaa paljon toisiaan.
Maskisuoja, sisätilalämmitin sekä lohkolämmitin auttaisivat varmasti Suomen talvessa.

Saksalaisten mukaan talvella Nissan Leafin akku riitti 69 km, kun sen mainostetaan kulkevan 199 km. Leafissa on ajastettu sisätilanlämmitysmahdollisuus, kun se on kiinni latausjohdossa. Tällöin ajoakku ehtii lämmetä ennen ajoa sekä sisätilojen sähköistä lämmitysvastusta tarvitsee käyttää vähemmän. Mitä lämpimämpi ajoakku on +25C saakka, sitä enemmän ajoakusta saa irti.
 
jtp_fi sanoi
Mun kokemus on se, että esilämmitettynä (siis lohkolämmittimen ja sisätilan lämmittimen avulla) auto pyörittää polttomoottoria ensimmäiset kolme-neljä kilometriä, kun ulkolämpötila on jossain parin plus-asteen ja viiden miinusasteen välillä. Tämän jälkeen pystyn ajamaan lopputyömatkan (yhteensä 21 km) pelkästään sähköllä. Kulutukset tuolla matkalla ovat jääneet alle 1 litraa/100 km.

Missä asennutit PHEV.iin lohkolämppärin?
Oliko jotain huomioitavaa kun ko.autoon teettää asennuksen? (vs. tavallinen henkilöauto)
Ootko käyttänyt aina kun alle 0.llan vai myös plussakeleillä?


-M
 
pitkamad sanoi
Missä asennutit PHEV.iin lohkolämppärin?
Oliko jotain huomioitavaa kun ko.autoon teettää asennuksen? (vs. tavallinen henkilöauto)
Ootko käyttänyt aina kun alle 0.llan vai myös plussakeleillä?

Asennutin Hyvinkään Deltassa, kampanjahinta 499 pitää sisällään lohkolämmittimen, sisätilan haaroitussarjan ja sisätilan lämmittimen asennuksineen. En tiedä onko tuossa mitään erilaista verrattuna esim. perus-Outlanderiin, pitääkö ajoakusto jotenkin ottaa huomioon. Asennus tehtiin tammikuussa, sen jälkeen olen aina käyttänyt sitä, mutta eihän vielä ole ollut paria astetta lämpimämpää. Eikös ne suosittele lohkolämppärin käyttöä aina plus viiteen asteeseen saakka.
 
Esitteen mukaan PEHVassa on "ajastimella varustettu sähköinen lisälämmitin". Mitä etuja lohkolämmitin ja erillinen sisätilalämmitin tarjoavat auton omaan lämmittimeen verrattuna?
 
fon sanoi
Esitteen mukaan PEHVassa on "ajastimella varustettu sähköinen lisälämmitin". Mitä etuja lohkolämmitin ja erillinen sisätilalämmitin tarjoavat auton omaan lämmittimeen verrattuna?
Oma lämmitin ei lämmitä suoraan moottoria mitenkään. Epäsuorasti kyllä koska lämmigyslaitteella on sama kierto moottorin jäähdytysnesteen kanssa.
 
Tuli justiin ajettua 644 km siivu Ukkohallaan lämpötilan ollessa nollan molemmin puolin. Keskikuluts 7,7l/100km boxi katolla ja auto sekä boxi täynnä kuin Turusen pyssy. Mun mielestä ihan ok lukemat :peukku. Vaikka ei lähelläkään lupauksia. Oli ensimmäinen vähän pidempi siivua ja täytyy sanoa että autolla on todella mukava ajaa. Tehoa riittää ja varsinkin jäisellä, lumipolanteisella tiellä erittäin turvallinen ohittaa, ei siis minkäänlaista vikurointia vaikka 80 vauhdissa laittaa lätkän tiskiin ja vaihtaa kaistaa ohitusta varten.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Joopa joo.. Kuten tuolta toisaalta olette ehkä huomanneet, sain omani viime viikolla. Täältä saamani infon perusteella päätin asennuttaa omaani lohkolämmittimen näiden kylmäongelmien pienentämiseksi. Maalla viikonlopulla ollessani auto on ulkona, joten päätin laittaa lämppärin päälle. Noin kahden tunnin lämmittelyn jälkeen kokeilin moottoria kädellä, ja se oli aivan kylmä. Mittasin vielä inframittarilla eri kohdista, ja lämpöä oli 2 - 3 astetta, eli käytännössä sama kuin ulkolämpötila. Päättelin ettei lämmitin toimi, ja mainitsin siitä myyjälle palauttaessani vanhan kiesini kesärenkaita. Myyjä kertoi, että nykyiset lämmittimet ovat usein säteilylämmittimiä jotka lämmittävät öljypohjaa. Olin kuitenkin sitä mieltä että lämmitin ei toimi, kun se ei kerran yhtään lämmitä. Luvattiin palata asiaan kunhan myyjä saa tietoonsa millainen asennettu lämmitin on. Kotona sitten kokeilin kulutusmittarilla, että toimiiko... ja toimihan se. Teho on huikeat 300w. Onneksi sain lämmittimen puoleen hintaan.

Eli ei kannata kulutusongelmien takia asentaa. Haalea öljy toki säästää moottoria kylmäkäynnistyksessä kun on -20c, mutta muuhun tästä laitteesta ei ole. En sitten tiedä millaisia lämmittimiä teillä muilla on. Tilattaessa oli puhe lohkolämmittimestä, mutta mielestäni tämä ei täytä kyseistä määritelmää.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Minulle maahantuojan huoltopäällikkö antoi selkeän vastauksen, lohkolämmittimestä ei ole apua kulutus ongelmaan.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Jerry Ganister sanoi
Oli varsin oikeassa.

Hyvä Suomi....Pronssia tuli
Hyvin normaali myyntitilanne. Myyjä ei tiedä mitä myy eikä sitä kiinnosta kunhan saa myytyä. Mua niin suututtaa. Kellään ei oo mistään mitään vastuuta, kunhan vaan porskutetaan eteenpäin :nykii.
Siis ei oo isoja juttuja mut jos mä tekisin mun duunit tolleen niin kauaan ei tarttis hämmästellä hommien perään... ???
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Laitoin kans tuohon meiän sitikkaan ton säteilylämppärin. Eihän se oo todellakaan sama asia ku lohkolämppäri. Mut nykyautoihin ei monesti saa lohkolämppäriä. Kyllä mä oon silti sitämieltä että ei tuo turha kapine ole ja oon miettiny vastaavan laittamista evoon lohkolämppärin kaveriks kun sen öljyt lämpiää niin hitaasti. Mut ainoana lämmitystapana tuo ei oo kovin kummonen. Vertauksen vuoksi kysyn että lämmittäisitkö taloasi mielummin ulko- vai sisäpuolelta?
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Tervehdys PHEV:iin perehtyneille, tuo perehtyminen on itsellä vasta alkanut. Seuraavana steppinä on reippaan vuorokauden mittainen yön yli kestävä koeajo.

Tuossa aiemmin on pariin kertaan kysytty miten vaikuttaa lämpimästä tallista lähtö, ei osunut vastausta tuohon. Kaiketi pääsee hyvän siivun ilman bensakoneen käynnistymistä - no, testaan tuon itse (tosin ei ole talvea tiedossa lähipäiville).

Näyttää esittelyautoon laitetun jo "suosiolla" Webasto www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander/6153092 - toisessa päässä on vain haalea parkkihalli, tuo Eber/Weba on varmaan investoitava suosiolla.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Basbarduu sanoi
Laitoin kans tuohon meiän sitikkaan ton säteilylämppärin. Eihän se oo todellakaan sama asia ku lohkolämppäri. Mut nykyautoihin ei monesti saa lohkolämppäriä. Kyllä mä oon silti sitämieltä että ei tuo turha kapine ole ja oon miettiny vastaavan laittamista evoon lohkolämppärin kaveriks kun sen öljyt lämpiää niin hitaasti. Mut ainoana lämmitystapana tuo ei oo kovin kummonen. Vertauksen vuoksi kysyn että lämmittäisitkö taloasi mielummin ulko- vai sisäpuolelta?
Juu näin olen antanut itsenikin ymmärtää. Mutta sen moottorin kulumisen ja uskoisin että myös bensankulutuksen kannalta (kitka!) juuri nimenomaan ne öljyt pitäisi saada lämpimäksi. Noissa urheilullisimmissa vehkeissä, tai vähemmän urheilullisissa, missä öljynpainemittari on vakiona näkee aika selvästi miten paksua kamaa siellä pyörii kylmänä. Faktahan on että se lohkis monelle on se että alkaa tulla lämmintä kabiiniin -> syy miksi alunperinkin lämmitetään vettä eikä öljyä.

Vaikka uuteen kiesiini saakin ihan oikeen lohkiksen niin olen pohtinut joko polttoainelämmittimen ostoa (millä saa lohkon puolessa tunnissa jo ~50° hujakoille kovemmassakin pakkasessa, sen verran tehoa) tai sitten jos päädyn lohkolämmittimeen niin sitten sekä lohkolämmitin että säteilylämmitin öljypohjaan. Hintaahan tuollaisella säteilylämmitin elementillä ei ole paljon p*skaakaan joten mielestäni hyvä investointi.

Mut jos lohkikset yleensä taitaa olla 600-1kW niin tunti tuommoisella 300W säteilylämmittimellä on todella pieni aika tuommoisen lämmittämiseen. Itse vähintään tuplaisin tuon.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Ragnarök sanoi
Tervehdys PHEV:iin perehtyneille, tuo perehtyminen on itsellä vasta alkanut. Seuraavana steppinä on reippaan vuorokauden mittainen yön yli kestävä koeajo.

Tuossa aiemmin on pariin kertaan kysytty miten vaikuttaa lämpimästä tallista lähtö, ei osunut vastausta tuohon. Kaiketi pääsee hyvän siivun ilman bensakoneen käynnistymistä - no, testaan tuon itse (tosin ei ole talvea tiedossa lähipäiville).

Näyttää esittelyautoon laitetun jo "suosiolla" Webasto www.nettiauto.com/mitsubishi/outlander/6153092 - toisessa päässä on vain haalea parkkihalli, tuo Eber/Weba on varmaan investoitava suosiolla.


Tallin lämpötilalla on suuri vaikutus, mutta suuri vaikutus on myös sillä paljonko lämpöä kabiiniin pyydät. Tänä aamuna 20C tallista töhin. matkaa 26 km. Laitoin lämmöt 15 c kun oli lämmin aamu (+4c). Koko matka meni sähköllä. kulutus 0.0 l/100 ja 13 km jäi vielä reserviinkin.
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Tallin lämpötilalla on suuri vaikutus, mutta suuri vaikutus on myös sillä paljonko lämpöä kabiiniin pyydät. Tänä aamuna 20C tallista töhin. matkaa 26 km. Laitoin lämmöt 15 c kun oli lämmin aamu (+4c). Koko matka meni sähköllä. kulutus 0.0 l/100 ja 13 km jäi vielä reserviinkin
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Minäkin lähden tallista 12-15 astetta. Juuri ajoin n2km 0,0i ja hetken päästä takaisin 2,4l. Ongelmana on se että ajomatka on lyhyt, jos ajelisin hiukan pidempään luvut ehkä olisivat parempia? Täytyy käydä vaikka mummoa katsomassa... Toivottavasti monella on autotalli ja pitää siellä nuo 20 lämmintä, ekologista. No kiitos leudon talven kulutukset ovat vähän sinnepäin...
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Kiitokset vastauksista. Testailen tuota sisätilan lämmön asennon vaikutusta ja millä asennolla tapahtuu töistä paluu, kun lämpöä on lähtöpäässä joku +5.

Ja koitan sitten tentata myyjää erityisesti tuosta polttoainelämmittimestä (siihen on kyllä jo ehtinyt tottua nykyisessä - eli on varmaan kärsittävä sen kulu).
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Piti kirjottaa tähän että kun täällä on näitä jotka kehuu miten hyvin Volvo on asiat tehnyt, niin oli just töissä kahvipöytäkeskustelu jossa oli 2 ko. volvojen omistajaa mukana, ja melko synkkää oli palaute sielläkin saralla talvikulutuksesta kovilla pakkasilla.. Akkuteknologia nyt vaan ei sen ihmeellisemmäksi ole muuttunut.. Edelleenkin kylmä aiheuttaa niihin omat issuensa.

Jos tuommosen haluais pitää edes lähelle "kesäkulutuksia", niin kyllä siinä pitäs sekä akut että lohko olla lämmityksessä talvella bout kokoajan (ja nimenomaan lohkolämppärissä/webastossa(?)), ei missään säteilyhärpättimessä. Ja vaikka itsellä on kunnon tehokas lohkolämmitin niin ei se moottorinlämpömittari hirveästi nouse edes 4h lämmityksellä yli -20 pakkasessa.. Ja aika huikeita nuo kulutukset on silti tuon kokoisille autoille mitä täältä lukee. nim. 12l/100km kesät talvet/~30tkm/v.

Jos haluaa oikeasti 0 litraa 24/7/365 ja erityisesti lyhyillä matkoilla niin varmaan kannattaa muuttaa johonkin lämpimämpään maahan ;D
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Asiaa puhut. Tällaisen perusautoilijan näkökulmasta oli selkeästi tiedossa, ettei akkujen antama ajomatka ole kummoinen pakkasella. Luinkohan jostain, että valmistaja lupasi sähköautolle 250km:n ajomatkan, mutta pääsivät sillä vain reilut 50km:ä kovassa pakkasessa. Mutta silti auto liikkui nuo 50km:ä sähköllä. Eilen plussa kelissä ajoin noin 4km:ä nollakulutuksella sit auto oli parkissa ulkona noin tunnin ja taas toiset 4km:ä yhteiskulutus oli 3,7. Kyllä tuo auto vaatii kunnon ilmastonmuutoksen tänne Suomeen, joka näyttää toteutuvan...
 
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Hhmmm...mietin vaan, että onkohan nyt luettu koko ketjua ihan ajatuksella... nooh joka tapauksessa PHEV:ssä onnex tuota akkujen riittävyys ongelmaa ei ole kun akkuja ei saa kunnon talviolosuhteissa loppumaan ollenkaan. 8) :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom