Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

M

Mitsu_91

Guest
Alkoi ekojen yli -10 asteen pakkasten aikana kuulumaan ohjauksesta outo hankaava / kahiseva ääni, toisaalta vähän tuollainen "kuminenkin" kitinä. Paikallaankin rattia käännellessä kuulu kahinaa, ajaessa selvemmin. Nyt kun ilma meni taas plussan puolelle tilanne vähän parani mutta edelleen kuuluu. ??? Ohjaustehostimesta ei ainakaan selvästi mitään erikoisempaa kuulu...Pakkasella tuo ääni oli tosiaan häiritsevän kova. :(

Voisko olla vain "paikat" kuivana. Ajattelin vaseliini spraytä tms. painaa kaikkien nivelien ja suojakumien väliin...
Puolitoista kuukautta sitten kävin katsastamassa, eikä mitään klappeja yms. mistään löytynyt.

Onko kellään ajatuksia mikä vois Gallussa mättää...
 
mulla on kahissu aavistus koko ajan..ei häiritsevästi (ei kuule enää jos o mankka pääl tai edes puhallin päällä)

sellane kohina mulla vaa...ei munmielest ole vakavaa
 
En tiedä onko tällä mitään tekemistä tuon kahinan kanssa... Omassa Galantissa on jo pidempään esiintynyt lähinnä taajamapyörittelyssä ratin keskiöstä tuleva hennon kitisevä ääni. Kesällä otin ratin irti ja rasvasin airbagille tulevan spiraalijohdinpaketin liukupinnat. Hieman ääni vaimeni, mutta täysin sitä ei pois saanut tuolla. Itse en enää keksi, mikä muu tuon sivuäänen voisi aiheuttaa.
 
tuota airbagin tai töötin liukupintaa (jos siel sellane on) epäilin itsekin..en ole avannut kuitenkaa.
 
Airbag ai saa virtaa liukupinnalta koska se on liian epävarma virransaantiin. Airbag virta menee kellojousen kautta yleensä.
 
Spiraalijohdinpaketti=kellojousi, termit on hallussa. ;D
Eli tuon veikeän kellojousen muovikotelon sisä- ja ulkokehän välisiä liukupintoja tarkoitin.
 
samanlainen ääni kuuluu myös täälläkin,ja tulee siitä air bagin osasta. ;D
ei muuta kun hanaa!!! ;D
 
Huonoja uutisia.... :( ei siihen rasvailut auta se on ohjausakselissa se vika. Sieltä pitää vähän ratin alapuolelta vaihdella muutama pikku palikka ja sillä ääni poistuu.
 
mitäs osia sinne pitää uusia?
toivottavasti ei oman auton ääni enteile samaa vikaa ???
olikosse ääni semmonen uliseva tavallaan sähköinen ääni?
 
ääni on lähinnä hankaava...käsittääkseni yleinen näissä Galanteissa. Pieni homma tekivät 25 minuutissa huollossa. Katson jos löydän papereita mitä silloin tehtiin.
 
Ton hankaavan äänen huomasin aika nopeesti kun auton hankin ja se tosiaan taitaa olla ominaisuus...(mitä näillä mitsuilla oon ajellut) Nyt tämä pakkasten alettua tullut juttu oli sitten paljon ronskimpi ääni. Tutkailin asiaa tuossa viikonlopun aikana. Tarkoitus oli päästä lämpimään halliin ja auto ylös, mutta se ei sitten onnistunut joten täytyi tyytyä kylmään halliin. Sen verran ainakin selvisi että jäätä oli pakkaantunut joka hemmetin väli täyteen. Raidetangonkin haitari kumi oli ympäriinsä jäässä. Nämä kun putsailin, niin ainakin mun tapauksessa merkit viittais että ongelma hävis putsailun myötä. Ja oli muuten oikein kirkasta ja kovaa jäätä, enpä oo enne tuollaseen törmännyt. Vaan eipä pidä nuolaista enne kun tipahtaa...(pakkasia odotellessa) Toivottavasti ei nyt sitten pahempaa...
 
Luulin että meikäläisellä oli samaa vikaa kun sisälle kuullosti aivan kuin ekoilla pakkasilla olis ratin tuntumasta olisi kuullunut kääntäessä, mutta ulkoapäin kun kuuntelee, niin sieltähän se jostain kuskin puolen etupyörän ripustuksista kuuluu sellainen kuminen narina.. kuuluu myös jos kulmaa painaa sen verran että jousi vähän painuu..nyt ei vaan oo sitä kyllä aikaa eikä varaa olla kuulevinaankaan..
 
Jep, samat oli oireet kun Toppolla. Toi naraus kans kun kulmasta painoi, mulla vaan apukuskin puoli. Tosin kun ne jäät putsailin pois ja sulattelin auton tässä viikolla lämpösessä, niin ei oo "oireet" tullu takaisin...
 
2bad4you sanoi
ääni on lähinnä hankaava...käsittääkseni yleinen näissä Galanteissa. Pieni homma tekivät 25 minuutissa huollossa. Katson jos löydän papereita mitä silloin tehtiin.
Mitähän tässä on tehty??? Mullakin on tämä hankaava ääni ja kiinnostaisi tietää kuinka siitä pääsee eroon.  :seina
 
Viivi sanoi
Ja kuinka vakavaa tää natina on?
Tämä on tietysti elämää vakavampi asia  ;D. No oikeesti tietystihän nämä hankaamis yms. sivuäänet ovat vain kosmeettisia bukeja, mutta silti kiusaavia joten jos ne helposti saisi poistettua niin aina parempi. Tuossa aikaisemmin lainaamassani jutussa annettiin ymmärtää että ois aika helppo nakki poistaa se mutta oli vain unohdettu kertoa kuinka se tehdään  :)
 
Itselläni on 93 galantti,pakkasten aikaan kuului natinaa käännettäessä rattia.Kuului jopa etunurkkaa painamalla.Minulla natinat hävis kun vaihtoi etummaiset alatuet.Oli alapallot melkoisen väljät.
 
tässä taitaa mennä nyt pari eri juttua sekaisin..

Mullakin toisinaan kuuluu vaimea hankaava ääni käännettäessä, ja se tulee kyllä ihan siitä ratista, ei mistään pyöräntuennasta.
 
Täällä ei ole ongelmana niinkään rahina vaan ratin heiluminen. ;D
Ei kuvan osoittamassa suunnassa --> :driver
vaan koko ohjauspyörä klappaa n. 2-3cm sivusuunnassa.
Purin ratin juuresta muovit ja sieltäpä ei kauheesti mitään löytynyt, tanko menee toisen putken sisään johon ei sitten nähnyt mitään.
Onkos kenelläkään ollut -97 gallussa samanlaista vikaa?
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Itselläni on -99 Gallu ja alkoi äskön kesken matkanteon pitää melko kovaäänistä natinaa juurikin kuskinpuolen etupään tienoolta silloin kun kääntää.
Joku puhui täällä joidenkin osien vaihtamisesta että tämä onkelma poistuu.
Olisi vaan mukava tietää mistä osista on kyse tai löytyykö muuta ratkaisua :-\
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Ulterior sanoi
Itselläni on -99 Gallu ja alkoi äskön kesken matkanteon pitää melko kovaäänistä natinaa juurikin kuskinpuolen etupään tienoolta silloin kun kääntää.
Joku puhui täällä joidenkin osien vaihtamisesta että tämä onkelma poistuu.
Olisi vaan mukava tietää mistä osista on kyse tai löytyykö muuta ratkaisua :-\

Mulla naris kanssa vasen etukulma, kun oli raidetangon päässä väljää.
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Narinat katos kun nostin kulman ilmaan otin pyörän irti ja vähän aikaa kattelin huuli pyöreenä.
Kalut takasin ja ajoon 8)
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Nonni :mad:
Narinat tuli taas takas. Tällä kertaa vain hieman vaimeanpana.
Täytynee taas nostaa kulma ilmaan josko se taas olis hetken narisematta ???
Vaikuttasko toi hiukan siltä että johki menee jotain paskua väliin tjsp :seina
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Ulterior sanoi
Nonni :mad:
Narinat tuli taas takas. Tällä kertaa vain hieman vaimeanpana.
Täytynee taas nostaa kulma ilmaan josko se taas olis hetken narisematta ???
Vaikuttasko toi hiukan siltä että johki menee jotain paskua väliin tjsp :seina

Pahoin pelkään edelleen, että jossain on jotain väljää...
 
Vs: Re: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

ralli art sanoi
mitäs osia sinne pitää uusia?
toivottavasti ei oman auton ääni enteile samaa vikaa ???
olikosse ääni semmonen uliseva tavallaan sähköinen ääni?
mulla kuuluu 92 gallussa tollasta ääntä..mikähä se mahtaakaa olla si..
 
Vs: Re: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

caleb sanoi
mulla kuuluu 92 gallussa tollasta ääntä..mikähä se mahtaakaa olla si..

galantin ohjaustehostin pitää elämää... "sirisevä/sähkönen" ääni on kuulunu e15tbo:sta,e33sesta ja e32 galantista...
varsinaista syytä ei äänelle taida olla... jonkin asteinen ominaisuus tuo ääni.
e33sessa mulla ääni jopa peitti koneen tyhjäkäynti äänen (pakkasella)
siis näissä vanhemmissa... esim. kaverin 99 stw:ssä ei esiinny tuollasta ääntä...
 
Vs: Re: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

JKorpela sanoi
galantin ohjaustehostin pitää elämää... "sirisevä/sähkönen" ääni on kuulunu e15tbo:sta,e33sesta ja e32 galantista...
varsinaista syytä ei äänelle taida olla... jonkin asteinen ominaisuus tuo ääni.
e33sessa mulla ääni jopa peitti koneen tyhjäkäynti äänen (pakkasella)
siis näissä vanhemmissa... esim. kaverin 99 stw:ssä ei esiinny tuollasta ääntä...

hyvä jos ei mikään vakava ääni ole vaikka siltä kullosti.. noilla kovilla pakkasilla se vaan sitä teki ja luulin jo et koko auto palaa kohta jos sähköt sekasi tai joku johto irronnu :-X ::)
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

En tiädä voiko narinani johtua tästä: pällistelin konehuonetta ja siinä huomasin että iskarin yläpään kolme mutteria oli aivan sormin pyöriteltävissä :-X
Kiristelin ne ja nyt pitää taas vaan ajella ja odotella että josko narinat palaa vaiko ei :driver
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Ja sen vielä huomasin että narinat alkaa yleensä sillon kun ajaa kanttarin yli vasemalle kääntyen ???
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

joo ja kun kääntää renkaat suuntaan tai toiseen ja lähtee ajaa niin kolokuttaa niin s**tanasti.... :seina :'(
ja kun ajaa vaikka nelosella tasasta vauhtii niin yhtäkkiä hyytyy ja ei oikee tottele kaasu?! voi ei mun pikku kaaleppi hajoo käsiin ???
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Ulterior sanoi
Ja sen vielä huomasin että narinat alkaa yleensä sillon kun ajaa kanttarin yli vasemalle kääntyen ???
;) Silikonispraytä tuulilasin alareunassa olevan ilmanottomuovin väliin.Vanha tiiviste on sen verran kuivunut,että narisee juurikin ajettaessa epätasaisuuksien yli korin "eläessä".Näin ainakin minun Gallun kohdalla on menty 5v.Raidepäät on helppo tarkastaa kääntelemällä rengasta pyörän ollessa ilmassa. :peukku
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

raidepäät vaidettiin ja uusiks leimalle, silti ääni kuuluu ja tiedän kyllä et joku liikkuva esine kolisee kun veto on päällä :)
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

caleb sanoi
raidepäät vaidettiin ja uusiks leimalle, silti ääni kuuluu ja tiedän kyllä et joku liikkuva esine kolisee kun veto on päällä :)

parikin vaihtoehtoa... se helpompi = vetari sökö ja pahempi laatikko porsimassa :-\ (tasauspyörästön laakerit/rattaat)

edit: vielä yks mahdollisuus... jarrulevyhalki....
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

LAATIKKO?? :eek: ei saa pelotella.. tosin oon muutenki pelänny sitä koska ei anna lykkiä kolmosta aina sisää vaan työntää pois sen..
ihme si ku ei leimamies mitää sanonu muuta ku noi raidetankot..
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

caleb sanoi
LAATIKKO?? :eek: ei saa pelotella.. tosin oon muutenki pelänny sitä koska ei anna lykkiä kolmosta aina sisää vaan työntää pois sen..
ihme si ku ei leimamies mitää sanonu muuta ku noi raidetankot..

Peli selvä, laatikko porsimassa... :nykii
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

eiks se mee ihan muutaman osan vaihtamalla? ???
en oikeen tiiä siitä tekniikkapuolesta mitää..
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Tässä kenties apua kitinään... Ohjausakseli kulkee suojaputken sisällä ja suojaputken alapäässä polkimien tuntumassa on kumipusla jolla ohjainakseli keskitetään suojaputkeen. Pusla aiheuttaa kitkaa ja kitinää eli vähän rasvaa kumin akselia vastaavalle pinnalle niin pitäisi kitinän loppua. Kumiankan tapauksessa pusla on ilmeisesti pullahtanut ulos suojaputkesta jos koko ratti klappaa kolmesenttiä. :peukku
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

V*ttu taas :seina
Ääni on niin kova että varmaan kuuluu sadan metrin pähä :-X
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Onkohan kukaan keksiny ratkasua tähän narina/paukahtelu ongelmaan? Mulla nimittäin juurikin samainen vika -97 2.0 . Itellä ainakii tuntus rajautuvan sisempien raidetankojen väliin, elikkäs ohjausvaihteeseen, mutta on vaan aika hankala paikallistaa...
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Rawepawe sanoi
Onkohan kukaan keksiny ratkasua tähän narina/paukahtelu ongelmaan? Mulla nimittäin juurikin samainen vika -97 2.0 . Itellä ainakii tuntus rajautuvan sisempien raidetankojen väliin, elikkäs ohjausvaihteeseen, mutta on vaan aika hankala paikallistaa...
No tuon sisäpuolelta kuuluvan kahinan sain jäykkä:n ohjeita noudattamalla pois ja kääntäessä ulkopuolelta kuuluvan narinan sain pois suihkuttamalla synteettistä öljy vaseliini seosta kaikkiin mahdollisiin liikkuviin osiin eturipustuksissa. Näyttäis näillä näkymin, että ongelma on poistunut. :peukku Ainoa ihmeteltävä on vielä se, että miten saa kolahduksen pois kun ajaa terävien reunojen päälle. Missään ei ollu väljää katsastus sedän mukaan, vaikka käskin sen erityisen tarkkaan syynätä.
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Prkl! :seina Nyt se ulkopuolella oleva narina palasi, kun ajoi sateella ja vesi huuhtoi ilmeisesti minun rasvaukset pois tai siis sateen jälkeen kun ilmat kuivasi, niin narina palasi. Eli siellä narisee joku semmonen paikka, minkä vesi pääsee "voitelemaan", kun sateella narina häipyy :(
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Nonni... alko eilisen roadtripin aikana narisemaan. Pirun rasittava ääni :seina

Ilmenee joustoissa/renkaita käännellessä. Ja kuskin puolelta kuuluu. Onko joku keksinyt lääkkeen?
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

No joo. Täällähän on monella sama ongelma kuin minulla talvella. Ensin oli vaimea kumina, jota ei juuri kuulunut. Nostin tallissa vänkärin puolen ylös ja kun sieltä se tuntui kuuluvan. Rasvasin kaikki liikkuvat osat ja heittelin vielä iskarin varteenkin rasvaa, luulin että iskarissa olisi vika. Sitten heiluttelin rattia ja nostelin pidemmällä lankulla jarrulevystä ja vähitellen narina hävisi.

Auto alas ja päivän ajoa ja sama ongelma mutta pahempana. Sinnittelin muutamia viikkoja ja nostin uudestaan kulman ylös ja sama operaatio. Ei vaikutusta.

Taas ajoa pari viikkoa ja kulma ylös. Laitoin vaseliinia niihin kahteen ylimpään niveleen. Laitoin silloin vain kahteen niveleen ja yritin selvittää siten mistä se narina kuuluu jos se sattuis loppumaan.

Sit se loppui kokonaan eikä ole tähän päivään mennessä ilmennyt. Mutta en ole ihan varma, että auttoiko se vaseliini, koska joillakin oli loppunu narina vähäksi aikaan sillä, että auto oli vain käytetty ilmassa. Yksi selitys taas voi olla pakkaset, ilma alkoi lämpeneen tuon ongelman loppumisen tiennoilla.

Onkai se nyt kuukauden päivät ollu hiljaa.
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Jackie sanoi
Nonni... alko eilisen roadtripin aikana narisemaan. Pirun rasittava ääni :seina

Ilmenee joustoissa/renkaita käännellessä. Ja kuskin puolelta kuuluu. Onko joku keksinyt lääkkeen?

Narina hävisi yhtä mystisesti kuin alkoikin ??? Pitää varmaan pölliä jonku narkkari-penan ruiskut nivelien rasvaukseen jos joskus vielä narisee. Samalla tavalla "korjattiin" porukoiden ex-klonksvagenin ('99 tdi-paskatti) narinat ja pysyivät poissa.
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Spreijattavaa valkoista vaseliinia laitoin muuten niihin kahteen ylimpään. Aika mystinen vika tuo kyllä oli itelläkin mutta pääasia, että on ainakin nyt ollu hiljaa.
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Mulla tollasta narinaa oli justiinsa ja se katos kun vaihdoin alemman tukivarren, joka oli paikallaan tutkittaessa ehjän oloinen mutta irroitettaessa vasta näki todellisen kunnon. Vaihtoon se osa ja johan helpotti ongelmaan (helpotti myös moneen muuhunkin ongelmaan) :)
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

jaa en ole vissiin yksin ongelman kanssa 8)
eilen rupesin kuulostelemaan ja tänään narina oli jo melko miehekäs, kuulunee kauas uloskin kun ruuvailee. Tuumailin tykkääkö vain kylmästä kyttyrää mutta ei kyllä viime talvena narinoita esiintynyt. Auto siis Gdi -00 ja apukuskin puolella narisee. Täytynee syynätä kun kelit lämpee
 
Vs: Outo ääni -97 Gallun ohjauksessa

Joo mulla kans. -97 gallussa. +5 ja -5 asteen välillä jarjetön metallin kitinä kuski puolelta ku kääntää vasemmalla ja vähemmän ku kääntää oikeella rasvasin nivelet ja raidetangon päät ja autto päivän ja ääni palas samanlaisena. Vähän tota raidetankoo epäilen, mutta ei oo vielä uutta saanu vaihettua...osa kyllä on. Joo ja nyt -20c ei kuulu minkäänlaista ääntä
 
Takaisin
Ylös Bottom