Outo ääni Pajeron alustassa sateella

Tomi.T

Pajero 2.5 TDIC -88
Liittynyt
20 Marraskuu 2003
Sijainti
Espoo
Mikähän mahtaa olla vikana kun Pajeron alustassa kuuluu ääni klonks tai klonks klonks samalla kun tekee käännöksen (kumpaan suuntaan vaan) tai kun ylittää kynnyksen.
Ei riipu auton eikä moottorin nopeudesta eikä siitä onko veto päällä.
Semmoinen ihmeellisyys että kuivalla pakkaskelillä ei mitään ääniä synny, mutta sateella kyllä (tai lauhemmalla).
Itse oon epäily kallistuksen vakaajia, kaikki kumit oon kuitenki vaihtanu. (Samaten moottorin ja vaihteiston tukikumit)
Olisko lehtijousissa tai alapallonivel ? ???
 
Mistä muuten sait nuo tukikumit lootaan ja myllylle? Mulla on ollut mielessä uusia ne, mutta niitä ei tunnu saavan kuin Mitsu-diileriltä, ja etenkin isompien kumien hinta on tosi suolainen...
 
Mitsulta ne ostin. moottorikumit oli 50 e/kpl, vanhat oli laskeneet ja levinneet. Lootan kumi tais olla kalliimpi en muista, siinä ei ollukaan vikaa ja vanha on edelleen tallella. Tätä vikaa yritin korjata, mutta ei tehonnu.

On se kumma kun sitä ääntä ei pysty paikallaan ollessa millään saamaan aikaseksi, vaikka kuinka tunkkaa autoa eri kulmista ja vääntää tangolla alusta osia. Se on vähän niinku pellin lommahtelua, yleensä kaarteessa kolahtaa kerran jo lopuksi kaarteen jälkeen kolahtaa uudestaan(niinkuin palautuisi alkup. asemaan).
Ehkä tän kanssa voi elää (ellei tuu uusia ideoita)
 
Vilaseppa, ettei oo samantyylistä vikaa ku meikällä. Pelti irronnu (siis ruostunu) liitoksesta etupyörän etupuolella olevan runkokiinnikkeen tienoolla http://kotisivu.mtv3.fi/nettijussi/kuva.jpg , oli vähä kuranen, vaan jospa siitä paikka selviäis. Tuosta ainaski tuli semmonen omituinen ..hmmm.. naksahtelu ku pelti liikku liitoskohdalla. Ja se liikku just esim. kallistuksissa ku runko ja kori "nitkuaa" keskenään.
 
mulla samanlainen oire ja tänään paljastu katsastuksessa että se ääni tulee yläpallonivelestä
ja samalla se urissa vaeltaminenkin selkis
 
kehoitti vaihtamaan mutta ei merkinnyt vikalistaan mitään niistä.... muuta vikaa siinä kyllä oli :mad:

vaikka oli kyllä ihan ok katsastus ei rutistu mistään turhasta esim valoista yms yms

mutta kävin kuitenkin tilaamassa uudet pallot ku ei ollut pahan hintasetkaan

se välys tuli esiin sillä vääntö koneella mikä siinä nosturissa on
ja äijä sano että ei oikeen muuten selviäiskään... ku raudallakaan ei pysty kai väänteleen mistään sillai ku se kone vääntää että auton paino on siinä nivelen päällä....
 
Kiitos kaikista vinkeistä. Vika taisi löytyä: toisen etupyöran ylätukivarressa on klappia. Onkohan toi ylätukivarren pusla kuinka kinkkinen vaidettava ?
 
AInakin mulla (avasin äskön) oli aika erikoinen se "pusla" juttu...

tavallaan 2 kierteellä oleva mutteri
(sisä ja ulkokierre)

saakohan niitä edes mistään?

Jari

Edit: ja ei sattunutkaan kuin 2 vuotta vanha topicci. :peukku
 
Varaosaliikkeen monitori ei tuntenut, mutta voi olla, että
en osannut selittää tarpeen hyvin, joten tyyppi ei ehkä
sitten kuitenkaan tajunnu mitä olin hakemassa.

Jok.tap. ajoin Mitsun timanttitiskille ja ajattelin, että ei
ole täälläkään, vaan oli jopa hyllyssä. Vakaajan puslat
(4 kpl) ja toi yhteensä jotain 60,- ja puslat ei tainneet
olla kuin 2-4 eur/kpl.

Vastakun näki ton osan (osat) livenä, niin alkoi
tajuumaan mistä on kyse. Maanantaina vaihtoon samalla
kun alustakin ja toivottavasti korjaaja osaa vaihtaa.
Prässiä tarvitaan tai ei?
 
Takaisin
Ylös Bottom