Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Marko V

Member
Liittynyt
29 Joulukuu 2010
Sijainti
Isokyrö
Seisoipa pajero talven ja pätkän kesääkin toimettomana pihassa, lopputulos JARRUT JUMISSA. Nyt joka nurkka herkistelty ja kaiken järjen mukaan pitäis pelata vaan, ei takajarrut ovat yli tehokkaat sorallakaan ei etupää lyö millään jumiin takapää sen sijaan hiihtää metritolkulla kun polkasee. Säätöjä en muuttanut, auton paino pysyi samana, ilmaa ei ole ainakin poljin tuntuu ihan normaalilta..
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

puritko männät pois etusatuloista? voi olla ruostetta niin paljon että jumittaa, vesihiomapaperia vaan kehiin. näin oli ainaskin edellisessä omassa, oli talvella kiva jarrutella ;D
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Mäntiä ei irroteltu kokonaan mutta liikkuvat liukkaasti( kuin hullun kulli, mielettömän perseessä) että epäilen vähäsen tuota mutta voihan sekin mahdollista olla, pitäis varmaan ottaa uudet tilkkeet ja purkaa satulat(kunhan vaan ilmaruuvit/jarruputket irtoo) niin ja se saatanan kuormatunnistimen ilmaruuvi siinäpä sitten oliskin arpeetia..
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Kokeileppa että liikkuuko ALB venttiili yhtään,vähän tuntuu että jos edessä männät liikkuu keveästi ettei niissä ole vikaa vaan takajarrut saa liikaa painetta. Myöskin tuo takapään lukkiutuminen tulee herkästi siitä kun nuo pajerot niiaa aika kovasti jarrutuksessa jolloinka takapää kevenee aika paljon,näin ainakin omassa tekee.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Aukaasin nuo etujarrut ja hokasin että, jarrulevyt on ihan mädäntyneet takapuolelta(kiiltävää 2/3 loput syöpynyttä) voiskohan johtua siitä. Tuon alb ventiilin vipu ainaskin liikkuu jouhevasti mutta pitäs päästä nosturille ihmettelemään tarkemmin..
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

HUOH.. eipä auttanu uudet levytkään.. Mitäs seuraavaksi pääsylinteri? se saatanan kuormaperkele venttiili jonka anatomiasta ei oo vitunkaan hajua..Voiko sen korvata jollakin muulla systeemillä, kun luin jostakin että uusia saa vaan timanttitiskiltä hintaan 650e/kpl
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

auton runkohan on rautaa,luulis pilvin pimein löytyvän käypäsiä pienellä hihojen heiluttella.tai ostat käsinsäädettävän venttiilin linjaan kiinni,venttiili pitää jättää auton alle,mistä sitä ei pysty ajon aikana säätämään.missään ei ole määritelty erikseen malli ja vuosikohtaista,ainoaa venttiilivaihtoehtoa.
mut mut,ootkos kokeillu ruuvata venttiilin vartta ylemmäks ?
650e,ompa ihanan kallista :nykii
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Liikkuuko ne satulat? Ettei oo liu'ut jumissa?
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

voi se venttiiliki jumis olla jos kaua ollu paikallaan,mutta kuten erelline mainitti nii tutki ne etupään kaikki hilavitkuttimet ettei ne kinnaa mistää.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Niin ne liukutapit. EI OLE, tämähän on vm83 ja ymmärtääkseni tässä liukujen virkaa hoitaa ne kuppaaset pellin palat ja sitten ne ruostumattomat "jouset" ei ainakaan mun silmään ole osunu semmosia liukuja mihin olen japanin autojen kohdalla tottunut..
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Oon olevinaan jossain nähny foorumilla että joku olis purkanu sen venttiilin taka-akselilta. En löytäny vaan tähän hätään sitä.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Itselläkin on jarrumurhe mäntä jumissa eikä jaksa ruveta korjaaman,tilasin fixus varaosa liikkeestä uudet(tehdaskunnostetut)jarrusatulat mutta hupsis eihän ne ole samanlaiset kun orkkikset,tai on mutta jarru hydrauliikka ei sitten sovi vanhoista suoraan heittämällä uusiin nipat ja jarruletkun kiinnikkeet eri paikassa.uusissa satuloissa merkintä 2211 ja vanhoissa 2212 onko joku muukin kohdannut samankaltaisen ongelman?
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Joo yritin katsoa noita purkukuvia mutta ei näy, menee vaan johonkin mainoksiin/jollekkin etusivulle.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

kuinkahan on, kun tuossa illalla katselin kaverin pajeron pellin alle huomasin jarrutehostajan letkussa y-haaran, jossa oli kumitutti. Omassa autossa ei tuota tuttia löydy vaan paljas putki, voisikohan tuo vaikuttaa etujarruihin jos alipaine jää vajaaksi..
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Kyllähän se tehostajan puute saa jarrut jäykemmäksi, mutta PITÄISI vaikuttaa samalla lailla kaikkiin jarruihin, ei pelkästään etujarruihin.

Eikö tuon ikäisessä ole tehostimen alipaineelle varoitusvaloa? anturi siinä tehostajan "kellossa" kiinni ja sytyttää käsijarrun valon jos paine loppuu??
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

mulla erellises pajeros tuo kumitutti irtos ja oli viasta katteleminen,heti tehostimelta läheteväs letkus oli y haara josta tuo kumihatttu oli puronnu ja sen myötä poliin oli kova.luulempa että jarruvaivat katoo kun tukit sen,harmi kun ei ennemmin hokannu.tais olla viä niin et takajarrut meni lukkoon heleposti kun tuo puuttu.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Täälläkin ongelmia ALB venttiilin kanssa. Eli jumissa on.

Sain kuulla, että jos rekisteriotteessa ei ole mainintaa ALB venttiilistä, ei sitä autosta tarvitse löytyä. Ja minulla ei ole otteessa mitään mainintaa venttiilistä. Soittelin vielä katsastuskonttorille, ja totesivat että jos ei ole otteessa, ei tarvitse olla autossakaan. Jos on autossa, niin pitää olla toimiva. Joten ajattelin poistaa koko venttiilin...

Ongelma: Edestä ALB venttiilille tulee kaksi jarruputkea, ja ALB venttiililtä lähtee vain yksi jarruputki joka menee kuskinpuolen takajarrulle. Siitä lähtee sitten toinen putki joka menee vänkärinpuolen takajarrulle. Jos poistan ALB venttiilin, niin kuinka toimin jarruputkien kanssa? Toinen putkista tukkoon ja pois käytöstä, ja vain yhtä putkea käyttäen takajarrut? Vai joutuuko laittamaan vänkärinpuolelle myös oman putken(ja letkun)?

Vai saako(voiko/pystyykö) sen ALB venttiilin deaktivoimaan poistamalla käyttövarren ja jousen? Sopivasti olisi nimittäin jumissa niin että jarrut on aika hyvin balanssissa nyt...
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Oliskos mitään jos sinne laittaa säädettävän venttiillin? Semmonenki ilmeisesti laillinen kunhan on niin ettei sisältä pysty säätämään.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Hyvä tietää että venttili ei ole pakollinen jos ei mainintaa otteessa :peukku Mulla se on ollut jo monta vuotta juuttuneena samaan asentoon. Inssi viimeksi totesi dynossa että taakse ei jarruvoima kasva millään vaikka kuinka hampaat irvessä painaisi :eek: Jarru voima oli silti juuri riittävä ::) En kyllä meinaa tehdä venttiilille mitään jos leima vaan heltiää!
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Eihän se jarruvoima kasvakaan venttiilin ansiosta muuten kuin takapäätä alas painamalla. Oma hiace hylättiin viime katsastuksessa kun venttiili ei toimi. No ihmettelin venttiiliä enkä löytänyt mitään vikaa ja menin uusinta näyttöön jossa kysyin inssiltä et miten he pystyvät testaamaan ja toteamaan venttiilin vialliseksi. Sa sanoi että suojakumin läpi tai venttiiliä säätävästä tangosta pystyy tunnustelemaan että venttiili liikkuu kun jarrua painaa. No sanoin että ei sen kumin läpi pysty todellakaan tunnustelemaan et liikkuuko paineen säätimen pieni tappi (mihin ei pääse koskemaan vaikka kumi on pois) ja tangostakaan ei voi tuntea mitään kun se ei ota kuormaamattomana kiinni edes siihen säätimen pieneen tappiin. Jonka jälkeen hän totesi että olet oikeassa, mihin minä tuumasin et sen venttiilin takia hylkääminen taitaa olla se viimeinen keino kirjoittaa hylky. Lopuksi hän oli mun kanssa samaa mieltä ettei venttiiliä pysty testaamaan muuten kuin auto tyhjänä testeriin ja sit uus testaus niin että autoon laitetaan kuormaa riittävästi tai takajousitusta muulla keinolla painamaan kasaan kuten kuormaautojen kohdalla tehdään.
Hiacessa ainakin säätimen pieni tappi liikkuu muutaman millin, eli käytännössä säätimellä ei taida olla kuin kaksi asentoa...rajoitettu paine ja täyspaine.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

son jännä ton säätimen kans,kun toiset katsurit ei noteeraa sitä millää lailla ja toiset taas iha hulluna kimpus.mullon kans hiase ja vuos sitte heitti takapäätä lukkoon ton säätimen takia,mutta loppu rasvan ja vemputtamisen kans.erellises pajeros roikku miten sattu mutta leima tuli,jarrut oli kuitenki hyvät.
 
Vs: Pätkä pajeron jarrumurheita gen1

Se voi olla että toi mun ALB-vena vielä jotenkin liikkuu kun sieltä kuuluu naksahdus kovaa jarrua poljettaessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom