Moottorin purkamisesta on sen verran kokemusta että kytkinlevy, painelaakeri, silmälaakeri, kampiakselin takastefa ja sen tiivistepaperi tuli jo vaihdetuksi moottori irrotettuna. Diagnoosikin oli virheellinen, sillä loppujaksossa päätin vielä katsoa mikä syy valuttaa öljyämoottorin vasenta kylkeä pitkin. Syynä oli polttoainepumpun "lämpöeristetiiviste", joka oli toiselta poskelta halki ja laski sievästi oljyn päätyen lopulta kytkinkoppaan.
Tässä vaiheessa virkistyn katsomaan myös tasapainoakseleita pyörittävään ketjuun ja sen kiristysmekanismiin. Yllätys oli, että mekanismi oli "nostettu ylös" ja hihna pyöri "villinä ja vapaana", mutta eipä aiheuttanut mitään sivuääniäkään. Kun kiristyksen päästi alas ja lukitsi, kuului melkoinen rallatus. Lopputuloksena totesin, että jakopään ohjaimista oli tefloni kulunut pois ja vaatisi uusia osia. Panin sen "puolivireeseen", jossa ääni on säällinen ;D.
Itse kysymys kuuluukin, voiko nuo jakopään osat vaihtaa irrottamatta kantta ja/tai öljypohjaa ihan moottori autossa? Vaikka se takastefa onkin asennettu "väärin päin" onnistuin sen vaihtamaan öljypohjaa irrottamatta. Tämä taitaa olla kuvista päätellen niitä Mitsubishin "neronleimauksia", joissa joka palaa koneesta irrotettaessa on koko moottori purettava osiin. Sylinterin kansi kun näkyy nopean tuotannon edistämiseksi olevan Ladan tapaan tehty saman kannen alle kaikki osat -menetelmällä :-\. Saattaisi ehkä olla mahdollista tehdä öljypohjaa irrottamalla/raottamalla?
Tässä vaiheessa virkistyn katsomaan myös tasapainoakseleita pyörittävään ketjuun ja sen kiristysmekanismiin. Yllätys oli, että mekanismi oli "nostettu ylös" ja hihna pyöri "villinä ja vapaana", mutta eipä aiheuttanut mitään sivuääniäkään. Kun kiristyksen päästi alas ja lukitsi, kuului melkoinen rallatus. Lopputuloksena totesin, että jakopään ohjaimista oli tefloni kulunut pois ja vaatisi uusia osia. Panin sen "puolivireeseen", jossa ääni on säällinen ;D.
Itse kysymys kuuluukin, voiko nuo jakopään osat vaihtaa irrottamatta kantta ja/tai öljypohjaa ihan moottori autossa? Vaikka se takastefa onkin asennettu "väärin päin" onnistuin sen vaihtamaan öljypohjaa irrottamatta. Tämä taitaa olla kuvista päätellen niitä Mitsubishin "neronleimauksia", joissa joka palaa koneesta irrotettaessa on koko moottori purettava osiin. Sylinterin kansi kun näkyy nopean tuotannon edistämiseksi olevan Ladan tapaan tehty saman kannen alle kaikki osat -menetelmällä :-\. Saattaisi ehkä olla mahdollista tehdä öljypohjaa irrottamalla/raottamalla?