Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia
ile-78 sanoi
Kun vaihdoit hehkut, oliko ne tyyppiä "pikahehkut" ja varmasti oikeat. Kuuleman mukaan vain alkuperäisillä timanttitiskin hekuilla tuo hehkujen ohjaus toimii kunnolla. hehkuje sisäinen resistanssi (mikä näkyy ohjaukselle) voi olla eri, vaikka nimellisesti saman tehoiset ovatkin...
Omassani on ei originaali hehkut ja napilla hehkutus, ni kunnon pakkasilla pitää pitää nappia pohjassa ~20sec ennenkuin kannattaa starttailla...
Hehkut on timanttitiskiltä hankittu runkonumeron perusteella, joten voisin ainakin kuvitella niiden olevan oikeat. Edellisen omistajan toimesta siinä oli tarvikehehkut, jotka eivät toimineet ollenkaan. Hehkujen vaihdon jälkeen toimi juuri niin kuin pitääkin.
Tein lisää mittailuja ja kokeiluja. Kuten todettu, hehkutus lopuu melko nopeasti. Kun kone on käynnissä, virtaa tulee taas kiskolle, eli jonkinlainen jälkihehkutus siellä siis on. Pitäisikö hehkun olla päällä koko ajan myös käynnistyksen ajan vai onko tuo "välisammutus" normaali juttu?
Kokeilin myös irroitella antureiden johtoja ja tutkia niiden vaikutusta. "Gauge temp sensorin" irrottamalla hehkutuksen aika pidentyy selvästi, myös valo palaa pidempään. Vastaavasti "switch temp sensorin" irrottamalla hehkutusaika lyhenee suunnilleen saman verran. Jotain nämä molemmat siis selvästi hehlutukseen liittyvät.
Jännäksi homma menee sen suhteen, että ASA ei anna minkäänlaista osanumeroa "switch sensorille". Soittelin Deltalle, josta näppärä huoltomies selvitteli asiaa maahantuonnista. Kuuleman mukaan tässä autossa ei pitäisi moista sensoria olla ollenkaan. "Gauge temp sensorilla" kuulemma voi olla jotain tekemistä hehkun ohjaukseen. 50 euroa olisi tuon palikan hinta, joten ei se nyt ihan mahdotonta olisi kokeilla sen vaihtamista. Tarjosi myös 700 euroon hehkun ohjausboksia, passasin kuitenkin tällä erää
Mystiseksi vetää, ajatuksia olisi mielenkiintoista kuulla. Samitsun kanssa viestitellessä mainitsi, että hehkut voisi jotenkin yleismittarin piipillä testailla. Kai sekin kannattaisi varuiksi tsekata, jos joka osaa hieman neuvoa miten tuo mittaus käytännössä tehdään. Toisaalta jos hehkut on näin nopeasti mennyt pimeäksi, siellä on tod. näk. joku muu vika, joka niitä syö.
Mizushima sanoi
Imusarjan (ja sen sisällä olevan ilman) kuumentaminen ulkopuolelta ennen starttausta on joskus ollut riittävä hätäapu. Pajerossa voisi tohottimen sijaan riittää ihan kuumailmapuhallin.
...siis jos vika on hehkuissa...
Kyllä se lopulta apuvirralla lähti kun tarpeeksi kauan jurnutti.