Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Hammer

New Member
Liittynyt
3 Joulukuu 2010
Sijainti
Kempele
Kun ei tuon vastikään hankitun pajeron (2,8 TDIC GLS -95) mukana tullut omistajan käsikirjaa enkä sellaista ole vielä onnistunut löytämään sen kummemmin paperi- kuin sähköisenä versionakaan, niin kysytäämpä tässä mieltä askarruttavia asioita.

Ensinnäkin, kun kone on kylmä ja lähtee ajamaan kojetauluun syttyy ja kohta puolin myös sammuu oranssi merkkivalo jossa kuvasymboli sama kuin öljynpaineen merkkivalossa, mutta kuvakkeen alla on ikään kuin sahalaita-kuvio. Mitä tuo merkkivalo ilmaisee? Se tosiaan kylmällä koneella ajossa syttyy ja sammuu n. minuutin kuluttua eikä se toistu lämpimällä koneella ajettaessa.

2Gen pajeron peräöljyistä, käykö molempiin periiin normaalit peräöljyt vai pitääkö niihin laittaa sitä lukkoperä-öljyä? Myös täyttömäärät sekä periin, moottoriin, että jako- ja vaihdelaatikkoon kiinnostaisi tietää.

Keskitasauspyörästön lukon merkkivalosta, kuuluuko sen vilkuttaa kojetaulussa takavedolla ajettaessa? Myös nopealla nelivedolla ilman keskilukkoa se merkkivalo vilkuttaa välillä kojetaulussa, mutta sammuu taas välillä. Liekö normaalia? Nopealla nelivedolla keskilukko lukittuna valo palaa kojetaulussa koko ajan kuten pitääkin. Liekö kyseessä joku sähköhäikkä? Olipas sekavasti kirjoitettu, mutta kai siitä selvän sai.. :seina

Lopuksi, jos jollain olisi sattuisi olemaan ylimääräisenä 2Gen pajeron omistajan käsikirja olen halukas ostamaan sellaisen tai jos joku ko. kirjan omistava voisi vaikka kopioida sellaisen olisin myös sellaisen valmis ostamaan. Tai jos joku tietää mistä ko. kirjanen löytyisi sähköisessä muodossa esim. pdf:nä suomeksi tai lontoon murteella olisin kiitollinen linkistä. Yksityisviestiä voi laittaa tuohon käsikirjaan liittyen.

Tässä nyt muutama kysymys ensi alkuun ja lisääkin varmaan tulee.. :driver
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Tuo merkkivalo on (jos oikein ymmärsin mitä valoa meinaat) niin alhaisen öljytason valosta kyse.

Voiteluaineen sopivuudet ja tilavuudet löydät helposti täältä: http://www.teboil.fi/voiteluainesuositukset/lang.asp

Tuo keskitasauspyörästön lukon valon vilkkuminen todennäköisesti johtuu katkaisijan kulumisesta. ( Toinen vaihtoehto on vähäinen öljymäärä) . Katkaisija vika on helppo todeta takavedolla ajaessa painamalla alennusvaihteiston keppiä taaksepäin jolloin valon pitäisi sammua.
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Hammer sanoi
Ensinnäkin, kun kone on kylmä ja lähtee ajamaan kojetauluun syttyy ja kohta puolin myös sammuu oranssi merkkivalo jossa kuvasymboli sama kuin öljynpaineen merkkivalossa, mutta kuvakkeen alla on ikään kuin sahalaita-kuvio. Mitä tuo merkkivalo ilmaisee? Se tosiaan kylmällä koneella ajossa syttyy ja sammuu n. minuutin kuluttua eikä se toistu lämpimällä koneella ajettaessa.

Se on öljyn määrän merkkivalo. Yrittää siis kertoa, että pieni lisäys olisi paikallaan.

Hammer sanoi
Keskitasauspyörästön lukon merkkivalosta, kuuluuko sen vilkuttaa kojetaulussa takavedolla ajettaessa? Myös nopealla nelivedolla ilman keskilukkoa se merkkivalo vilkuttaa välillä kojetaulussa, mutta sammuu taas välillä. Liekö normaalia? Nopealla nelivedolla keskilukko lukittuna valo palaa kojetaulussa koko ajan kuten pitääkin. Liekö kyseessä joku sähköhäikkä? Olipas sekavasti kirjoitettu, mutta kai siitä selvän sai.. :seina

Ei kuulu vilkuttaa normaalioloissa. Se vilkkuu hetken kun laittaa lukon päälle tai pois päältä, mutta ei tosiaan kuulu muuten vilkkua. Itsellä noissa merkkivaloissa jotain kosketushäiriötä, vilkuttelee vähän miten sattuu, mutta ei kylläkään niin, että vilkkuisi joku, jonka ei kuulu palaa lainkaan.
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Ok, kiitoksia tiedoista. Arvelinkin, että moottoriin se merkkivalo viittaa, mutta enpä olisi arvannut, että tuosta pajerosta tuollainen öljyn lisäystarpeesta kertova hienous löytyy. :)

Missä tuo keskilukko fyysisesti sijaitsee ja kai sekin jotain öljyä tarvitsee toimiakseen?
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Takaperähän suilla on kytkettävällä lukolla? Silloin ei tarvi mitään "lukkoperä"öljyä vaan ihan normaalilla peräöljyillä selviää. Tuo Teboilin taulukko ei muuten erottele ollenkaan tätä perä-eroa. On kai noita 2.8TD Pajeroja kitkalukollakin? Vai onko ihan avoin perä jossei ole SS-laatikkoa?
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

MVa~1 sanoi
Takaperähän suilla on kytkettävällä lukolla? Silloin ei tarvi mitään "lukkoperä"öljyä vaan ihan normaalilla peräöljyillä selviää. Tuo Teboilin taulukko ei muuten erottele ollenkaan tätä perä-eroa. On kai noita 2.8TD Pajeroja kitkalukollakin? Vai onko ihan avoin perä jossei ole SS-laatikkoa?

Juu, kytkettävällä lukollahan se takaperä on tuossa. Minusta myös GL:ssä eli ilman SS-laatikkoa on myös se kytkettävä lukko takaperässä, siinähän ei ilmeisesti vaan ole keskitasaus-pyörästön lukitusta. Sitä en sitten tiedä, onko noita 2Gen pajeroita tehty pelkällä kitkalukolla.
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

Hammer sanoi
Juu, kytkettävällä lukollahan se takaperä on tuossa. Minusta myös GL:ssä eli ilman SS-laatikkoa on myös se kytkettävä lukko takaperässä, siinähän ei ilmeisesti vaan ole keskitasaus-pyörästön lukitusta. Sitä en sitten tiedä, onko noita 2Gen pajeroita tehty pelkällä kitkalukolla.
Mielestäni olen nähnyt 2G pajen ilman kytkettävää lukkoa,mutta voi olla etten osannu vain ettiä. Onkos nick Jysä:llä lukkoa?
Jos ei ole SS-laatikkoa, ei ole myöskään keski-tasuria, eli on aina lukossa.
 
Vs: Pajero 2,8 TDIC muutamia kysymyksiä

kitkalukko on mulla ja auto on vm.96 ja saksasta tuotu.
 
Takaisin
Ylös Bottom