Pajero -88 td moottori 4D56 td

PAJE77

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2010
Sijainti
NURMES
Nokkapukit ja siitä eteenpäin...
Meni ensiksi nokkapukit murskeeksi,vaihdoin ne ja käytin samalla kannen irti. (kunnon pesussa ja puhdistuksessa)
Kasauksen jälkeen kone toimi n,100km ihan ilman sivuääniä,mutta voimat tuntuivat kadonneet ...karkasivatkohan remontissa??
Lämpömittari neula oli paljon (n,3mm) korkeemmalla kuin enne nokkapukki remoonttia..
No nyt koneeseen tuli sivuääni ja kun nostaa mittatikkua vähän niiin tuntee että siellä on reilusti painetta--liikaa!!
Öljykorkkin reijäst tulee utua ihan reippaasti kans... :'(
Niin remontin yhteydessä vaihdoin tietenkin uudet öljyt ,suodattimen ...mutta öljypohjaa en käyttänyt irti..
Mikähän lie mennä vikaan remontissani??? :seina
Käyminen on semmost vaivanloista nyt ....

Ja sit jos jollakin olisi 2.5 4D56 koneeseen kampirautaa ehjänä ja kohtuu hintaisena ...niin olisin sellaista vailla myös.
(mielelään koneistamaton)

Tai jos jotakin kiinnostaa niin myynnis olisi -88 TD (leimaa 2.5.2011 saakka) ja parempi korinen -89 TD-ic .paperit on .ja kaikki osatkin (Paitsi kampirauta poikki) .....
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

Olisko ajoitus, joko nokan tai pumpun, mennyt hieman pieleen? =tehonpuute.
Minkälainen sivuääni koneesta kuuluu? Ja onko huohotin auki?
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td




Vaihdoin samalla tasapaino hihnan ja kiristimen sekä nokkahihnan ja kiristimen..Pyörittelin kampirauan pääst useita kertoja konetta ja seurasin tuleeko merkit aina samoihin kohtiin.ja tulivat. Koneesta oli tasapainoremmi poikki,mutta jako remmi ehjä ja paikallaan.
Mut sitä ei tullut katsottua oliko ajoitus merkit kohillaan ,koska en ite sitä irroittanu.
Huohotin on auki ,kun nykäsin sen irti siit imusarjan letkust niin puhalsi ihan samalla lailla kuin öljykorkista tai mittatikun reijäst.
Sivuäänenä hiukka nakuttava ja välillä kirskuvaa...
Huomenna...jos pyhätöiltään ehtii ...ois tarkoitus paloitella se kone,siihen paikalleen.kansi pois ja ja sit jos ei löydy miht niin öljypohjaa pois..kyllä se vika löytyy...

Onko miten yleist noitten nokkapukkien hajoominen???
Olen kuullu .et jakohihna on menny poikki ja sit takonu mäntiin venttiilit ja samalla särkeneet venttiilikoneistonkin....mut mulla remmi oli ehjä..
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

Jokunen tapaus on ollut: Tyypit on ajaneet samoilla öljyillä jotain 20.000 km sillä seurauksella, että nokka leikkaa kiinni pukkeihinsa voitelun puutteessa, ja sitten nokkaremmi katkeaa/jako sekoaa. = koko toosa paskana. Perustelut 20.000 vaihtoväliin on olleet: Kyllä näillä nykyisillä öljyillä voi ajaa, koska ovat niin hyviä! Nuijat! moottorivalmistajan ilmoittamaa öljynvaihtoväliä ei saa ikinä ylittää, koska öljyn vanheneminen johtuu moottorin rakenteesta, ei niinkään öljyn laadusta. (kosketus kuumiin osiin)

Pajessa huomaa hyvin, että nokeentunut öljy pitää paineet korkeammalla, kuin uusi. Ja voitelu ei ehkä riitä nokka-akselille enään ollenkaan.

Voisko se kiljuminen tulla nokka-akselin laakereista? eli kanteen tuleva ö-kanava olis tukossa? Ota venakoppa pois, ja laita käyntiin. Näät, tuleeko nokka-akselille öljyä. (pitäis valua sieltä laakereiden välistä)

Tosta huohottamisesta en osaa sanoa.

Koneen lämpeneminen, joko sisäistä kitkaa paljon, ajoitus väärin, tai vesi ei kierrä. Toivottavasti sulla ei ole öljypumppu korkannut, = laakert jumittaa alakerrassa= lämpenee. Toimiko ö-paineen valo/mittari?
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td



Koneessa oli rempan aikana vaihetut öljyt (10/40 tais olla puolisynteettiset)ja suotimen vaihoin samalla ,tottakai!!
Öljyn paineet nousi n,2kg kierroksilla lämpimänä,tyhjäkäynnillä alle lämpimänä. Ja kesän ajoin samanlaisilla öljyillä .Tapana on vaihtaa noihin kotteroihin öljyt n,10.000 välein...
Vanha nokka remmi oli päällisin puolin ehjä ...ei venähtämiä..tai muita vikoja..
Kyllä kanteen öljy nousee...oli koppa sen verta siivossaa hetken käytön jäljiltä..
Semmonen ajatus vaan kalvanu mielessä et..kun siihen tuli ne kannatin pukit purku koneesta,jotta oisko laakeri välys sit liian tiukka???
ja lämpeneminen johtuis niist...ja kirskunta kans???mut pitää tutkii asiaa...
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

kun siihen tuli ne kannatin pukit purku koneesta,jotta oisko laakeri välys sit liian tiukka???
ja lämpeneminen johtuis niist...ja kirskunta kans???

Jopa todennäköistä. Ja juuri tämän takia laakeripukkeja ei saa sekoittaa, niiden laakeripinnat kun koneistetaan "paikoillaan", niin eripariset pukit ovat hyvin usein erilaisia keskenään. Vähintäänkin välykset ja akselin pyöriminen pitää tarkistaa, jos tällaista pukkien sekoittamista harrastaa.
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td



No nii nyt oit pajero taas kanneton....
Männissä ei yläpuolisia jälkiä,sylinterit yhtä sileet kun ennenkin ,kiinnileikkaus jälkiä en huomannut.
Kantta en purkanut ,kuin vain keinuakselin otin edestä pois.Kannen tiiviste ei ollut puhaltanut läpikään mistään .(siis öljyjä vesien sekaan tai toiste päin)Konetta mutkarauan pääst pyritelles ei tuntunut ns,väljiä kohtia....
Tuli vaan semmonen ajatelma että paljoko kampiakselin ajoitus merkki voi olla viturallan ja kone viel pyörii??? siis montako hammasta
hiihna voi olla huti..??
Nois öljynpaineist..paljoko on normaalit ö-paineet noissa pajen koneissa?? Entäs lämmöt? Kun tossa ei ole ennen noussu mittarin neula kuin siihen ekaan alapalkin yläreunaan....(pitäs laittaa nummero mittari jos saan viel koneen pelittää)

Niin nokkaakseli pyri kevyesti ,noissa pukeissansa kun otin remmin pois....pitäsköhan kattoo välykset ihan sillä liuska mitalla???
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

Yleensä noita välyksiä katsotaan (tehtaan oppaidenkin mukaan) ns. plastigauge välysnauhalla, ei millään rakotulkilla...
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

no sitä liuska mittaa tarkotinkin .....ei ollutkaan tarkoitus rakotulkkii sinne ägätäkkään... ???
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td

Jokos käytit nokka-akselin pukit pois ja tarkistit sieltä vauriot? Kyllä kai se nokka jo nyt siellä pyörii, jos moottoria on pitkään käytetty, mut minkäslaiset vahingot siellä on? Olen aikalailla samoilla linjoila Nikon kanssa tuosta nokkapukkien syyllisyydetä ongelmiin.

toinen mikä vois tulla äkkiä mieleen, on tasapainoakselit. Oisko siellä jotakin kiinnileikautumisia ja sen taki mennytkin hihna poikki. toki ei ole harvinaista, että tasapainoakseleiden hihna katkeaa ennen jakohihnaa.. Varsinkin kun kaikki eivät vaihda sitä hihnaa jakopäärempan yhteydessä..
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td



Joo otin nokkapukit pois,pukki kerrallaan ja välillä nokka akselia siin pyöritellen .Pyörimisenvastus oli suunnilleen samanmoinen pukit paikallaan tai irroitettuna( siis ne keskimmäiset) ...Mut mut ...kun se nokka-akseli taitaa olla mutkalla ,kun yhes kohtaa on nihkeempi pyörii ...
Siis hylkäsin sen kannen ja purin varakoneesta kannen irti,pesin sen myös.Viikon aikana olisi tarkoitus veivata se tuohonnlohkoon kiinni..
jos ennättää. Siin on ne rullakeinut,onko ne paremmat vai huonommat kuin liuku keinut...???

Paljoko olette antanu turbon siipien heiluu siit imupuolen päästä...miul lonksaa n,3mm ja miusta se on paljo,siispä on tarkoituksena veivata sen varakoneen turbo paikalleen.... joku "viisas " täs vaan mainitsi että kun turbo on tarpeeksi väljä niin puhaltaa painetta öljyn paluupuolelle ja sitä kautta tulis se valtava huohotus koneeseen,pitäneekö paikkassa???

Konehan on väljä ,mutta ei valtavasti...pahempiakin on nähty..
Kampuran pääst kun pyörittää pelkkää alakertaa niin helposti pyörii,ja tasapaino remmi on samalla paikalaan.ei tunnu hirttävän missää kohden kiinni....vissii tp akselit sillon kunnos????
 
Vs: Pajero -88 td moottori 4D56 td



Muutamia tunteja moottorin ympärillä on nyt vierähtänyt ja paljon on löytyny.
1.Tasapaino akselin laakeri syöttöpumpun alta hajalla,ja akseli kulunu n,3mm ohuemmaks.
2.Kiertokangen laakerit 3 ja 4 pytyiltä palaneet kiinni..ja tiukkan..

Et semmost löyty sisuksista vikoja ,No kun painepesurini kotiutuu niin aloitamma lohkon pesulla ja puhdistuksella .
Jonka jälkeen asennan purkaamoon laanista löytyneen kampiakselin siihen ja muut hilppeet puhdistettuna paikalleen.

Kysymys ; toimiiko toi kone kuinka hyvin ilman niit tasapaino akseleita???? No öljy kanavathan on tietysti tulpattava tiivistii niilt pois käytöst jos ne jättää asentamatta.Ja kuinka te muut olette tulpanneet ne kanavat.( miel kuva kiitos)

Kohta alakaa pihan tyhjennys myynti ...Pajet saavat ehtii uuden kodin...
 
Takaisin
Ylös Bottom