Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Jarsep

New Member
Liittynyt
28 Maaliskuu 2017
Tuli ostettua tuommonen pajero josta osan vioista jo sain korjailtua mutta nuihin loppuihin jos löytyisi vähän apuja:

1. Kylmänä hehkuttaa muutaman sekunnin ja hehkun valo palaa ja pyörähtää kyllä heti käyntiin. Mutta tyhjäkäynti on todella matala vaivoin käynnissä pysyy ja koko auto tärisee, kaasuun kyllä vastaa hyvin. Lämmin kone käy paremmin tyhjäkäyntiä mutta silloinkin minusta vähän turhan matalalla. Lämmin kone niin hehkun valo ei edes vilahda ja meinaa starttuuttaa pitempäänkin, sekunnin pari, joskus jopa yli 5sek. Mistä moinen? Kansi ja hehkut on vaihdettu alle vuosi sitten, suuttimista en tiedä.

2. Kytkin pohjassa ja koitan saada 1vaihdetta tai pakkia päälle niin auto meinaa lähteä ryömimään eikä sitä vaihdettakaan saa päälle. Täytyy vetästä nopealla liikkeellä 4 päälle niin sen jälkeen kyllä menee mikä vain vaihde päälle kuin tyhjää vain. Se ei niinkuin irrottais kytkinlevyä kunnolla. Polkimen liike on säädetty ettei siinä juuri väljää ole, pääsylinterikään ei pitäis vuotaa ei ainakaan palaudu yhtään vaikka päivän sitä vahtaisi poljin pohjassa, semmonenkin tuli testattua että laittaa 4mm kuula onko se nyt sinne männän päähän että se kytkimen liike on varmasti riittävä muttei se muuttunut yhtään. Ilmattu on ja uudet nesteet samalla vaihdettu. Alle vuosi sitten tehty kytkinremontti. Auton alta näkee sen kytkimen ja samasta luukusta näkee että siellä joku stefa vuotaa kun on mustaa öljyä siellä seinämillä ( ilmeisesti moottoriöljyä kun on mustaa? ) kytkin ei kyllä luista yhtään ja muuten pelaa tosi hyvin. Ei ole väliä onko neliveto päällä vai ei. Vaihteetkin menee vauhdissa hyvin päälle eikä rusahtele.

3. Kierroslukumittari ei toimi. Ropeloin pumpun luona olevia johtoja ja liittimiä auton käydessä mutta ei viisari värähtänytkään. Onko vika sitten mittaristossa?

4. Puhaltaa ilmaa vain sivuikkunoille eli kasvoille. Ilmansäädin kytkin kyllä pyörii ja pykälä on joka asetuksella eli tuulilasille jaloille jne. se ei vaan muuta ilmankulkua. Onko siinä joku vaijeri systeemi ja onko se vain irti siitä kytkimen takaa vai mitenkä?

5. Neliveto päälle kytkettynä kun ajetaan 40 km/h tai kovempaa niin alkaa melkoisesti tärisemään. Onko se normaalia? Jakolaatikko kyllä muuten pelaa hyvin ja kytkee nelivedon ja hitaan nelivedon kevyesti päälle eikä kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.

6. Kulutus on melko kova, noin 11,6 L / 100km. Alla on nokia hakka7 ja 265 leveät ja niissä on 3kpa painetta. Alkuun oli 2,2 kpa ja kulutuskin oli 1litraa kovempi. Taitaa nuin leveistä renkaista johtua kova kulutus vaikka ei tuolla alle 10litran taida päästä muutenkaan.

Tuossa nyt muutamia ikävyyksiä jotka ensinnä tuli mieleen. Ulkona pakkasessa ei oikein nyt innosta alkaa nuita vikoja summanmutikassa etsimään eli jos jollain on ollut vastaavia oireita tai muuten hyviä neuvoja antaa niin kyllä ne aina tarpeen on ja auttaa kummasti. Kiitoksie jo etukäteen!
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

2. Kohtaan: Tollasia mystisiä ryömimishommia tulee joskus kovilla pakkasilla jos laatikossa on jäykät öljyt. Mulla on ainaki joskus ryöminy auto vapaallakin. Ei kyllä nyt ihan just osu tuohon sun hommaan.

5. Jos ei ole keskellä tasauspyörästöä ja akselit on niin sanotusti yhtä puuta nelikko päällä niin kyllähän se jyrrää, se on ihan normaalia. Asfaltilla voit testata tuon ja käydä kääntymässä jyrkästi nelikko päällä. Huomaat kyllä että onko siellä tasauspyörästö vai ei. :)
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

2. Kannattaa tutkia vaihteesiirtäjä ja erityisesti sen puslat.

6. Kuulostaa aika normaalille etenkin kun on nuin leveät renkaat.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Ei se nelikko kyllä pitäisi täristää kun suoraan ajaa. Tutki etukardaanin ristikot ja edestä vetonivelet. Tyhjäkäyntiä on helppo kääntää pumpultalisää.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Varmaan kyse siitä että mikä on kellekkin melkoisesti, kyllä tuo pikkupajero ainakin ihan huomattavasti jurnuttaa. :) siinä kun ei sitä tasauspyörästöä ole.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

3. Mittaristossa todennäköisesti juotosvika. Omassani kierroslukuimittari välillä toimii, välillä ei. Tärinä saa joskus päälle vähäksi aikaa. Kohta on suunnitelmissa avata mittaristo ja käydä kolvin kanssa läpi liitoksia.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Ei mulla ole kyl täristänyt vaikka jäykällä nelikolla ollut kolme pajeroa. Mutkissa ja kaarroksissa kyllä jarraa.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Tarkennusta vielä tuohon neliveto päällä tärinään. Testasin tänään sulalla asfaltilla neliveto päällä. Se alkaa jo 20 km / h vauhista ja täristää niin paljo että tuntuu niinkun koko auto purkautuis siihen. Se ei pauka eikä kolise vaan nimenomaan täristää. Ja se täristää sillon kun painetaan kaasua eli kun vetojärjestelmään tulee rasitusta, pintakaasulle kun puotetaan niin tärinä loppuu heti. Voiko se nivelissä olla vika vai sitten siinä kardaanin ristikossa.
Tutkimaan en ole nyt kerinnyt mitään nuista vioista mutta hyviä neuvoja on jo tullut. Pitää alkaa tutkia tarkemmin jahka tässä kerkeisi.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Joo no ei se mulla ihan tollasta sentään ole. :p Voi olla tyhmä kysymys mutta pyörät varmasti saman kokoiset edessä ja takana?
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Joo takavedolla ei täristä vaikka ajasin niin kovaa kun se ikinä kulkeekaan. Kaikki renkaat on samanlaiset, nokian hakkapeliitta7 kokoa 265 / 70 / 16. Ei tuonne alle kiinnosta nyt mennä konttailemaan talvella että kahtelis sen kardaanin. Miten siitä näkee vian tai miten sitä vois testata? Öljyt kun vaihdoin niin silloin sen verran pukin niitäkin kardaaneja että ei ne ainakaan irti ollut tai väljänä lenkkassu kun heiluttelin käsin.
 
Vs: Pajero -96 2.8tdi muutamia vikoja.

Nii HiluxManin idea oli varmaan että voisko se olla niin epätasapainossa, tai ristikot just vaikka rikki. Etukardaanihan ei pyöri takaveto päällä, vois selittää sen miks värinä lakkaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom